Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1067 ggr
Fridaaaa
2019-02-04 14:55

Viktminskning efter graviditet

Har haft svårt att gå ner efter graviditeten. Tar liksom stopp
Någon som har tips?

LCHF mår inte magen bra på
VV är så dyrt och räkna kalorier är svårt då jag sällan lagar maten själv.

Vill även ha tips på träning :) 
Dock inte löpning eller gym (fördyrt med gym, tyvärr)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Tusen
2019-02-04 15:28
#1

VV är det enda som hjälper. Första månaden är gratis just nu. Och gör du det via nätet så blir det billigare.  Då kostar det  knappt 200 kr i månaden.  Man räknar inte kalorier så det är inte alls svårt att äta rätt trots att man får maten serverad.

equalityheader
2019-02-04 15:33
#2

Jag har gått ned med VLCD i kombination med Reductil (sibutramin). Gårr ner 40kg sedan förlossningen.

Honestyisdead
2019-02-04 18:51
#3

#1 Ts vill INTE ha råd om VV. Så ge då inte det. Du har dessutom fel i att det är det enda som hjälper. Det finns många olika sätt att gå ner i vikt på genom kosten.

Ts har du testat att vara ta bort dom största kolhydraterna och ersatt dom med tex baljväxter och grönt?

Tusen
2019-02-05 09:56
#4

#3 Gå ner i vikt kan du göra med alla möjliga "metoder". Men sen vill man väl behålla vikten?

Enklast och billigaste är att äta mindre och röra sig mer. Hur man gör spelar sen ingen roll.

Miss autumn
2019-02-20 00:06
#5

#1 haha! Iallafall…. Jag tror på en allsidig kost. Det som funkar för mig är att äta 6 gånger per dag och nyttig mat såsom lax, bulgur, kokt potatis, 300G grönsaker till varje måltid. Kvarg, nötter & bär till mellanmål, havregrynsgröt med äpple till frukost tex. Och att man sätter sig in i på ett ungefär hur många kalorier det man äter innehåller för att kunna hålla en långsiktig balans. Jag gick ner 14 kg på 3 månader med riktig mat, utan krångel & promenader.

Miss autumn
2019-02-20 00:08
#6

Tillägg: jag drack inga kalorier. Osötad mandelmjölk på gröten, svart kaffe och Cola zero/pepsi Max i värsta fall om jag var sugen..

Annons:
Tusen
2019-02-21 11:38
#7

#5 Det gör jag också. Tror inte på att man ska krångla till om man vill behålla vikten. Oavsett hur man gör för att minska i vikt kommer man aldrig kunna gå tillbaka till hur man levde innan viktminskningen. En viktminskning som gör att du sen behåller vikten kan bara ske genom att ändra på sitt matintag och på ev. levnadssättet.

flocken
2019-03-27 07:29
#8

Du vet ju hur både jag o min man gjort. Bort med godis/läsk. Han äter som vanligt. Jag har minskat på pasta, pommes. Tar fortfarande någon godisbit. Motion. Han har tappat ca 30 kg och jag 10 kg på 1 år.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
2019-03-27 12:20
#9

Minskat 2,6 kg sedan 8/2. 
Bättre än inget alls.

#8 Ja jag har minskat med, och verkarsom kroppen vill denna gången, inte velat innan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
2019-03-27 12:30
#10

Stressa inte då 🙂 bättre att ändra sakta men säkert så man kan leva. Perioder står det stilla. När jag tog bort godis /läsk och började äta bättre gick jag upp 2 kg. Innan kroppen fattade att livet var ändrat. Jag som måste tvinga mig äta regelbundet.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
2019-03-27 12:35
#11

#10 Ja jag måste det emellanåt.
Nej ingen stress. Hoppas bara att det fortsätter så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
2019-04-10 14:27
#12

Det kan ta en tid innan man blir av med vikten. Det bästa är väl att avstå från godis, glass, chips och dylikt om man äter det ett par gånger i veckan.  För mig har det gått snabbt att gå ner i vikt men jag vet att det är absolut inte så för alla.

Jag har gått ner 19kg sedan november förra året då jag fick min flicka. 3kg till och så är jag nere på den vikt jag var på innan jag blev gravid. Jag slutade med att småäta direkt efter att jag hade fått henne. Jag hade inte längre lust att äta sötsaker eller dylikt.

De sista kilona som jag har kvar kommer nog inte att försvinna på ett bra tag om jag inte börjar springa/jogga igen.  Då måste jag även öka mitt kaloriintag för annars kan det gå illa.

Jag äter naturell yoghurt till frukost och emellanåt lägger jag i lite bär och havre . Till lunch blir det oftast någon sallad. Till middag blir det grönsaker, lite kött och mycket vatten. En gång om dagen unnar jag mig en kopp cappuccino. Det är min stora svaghet… Där emellan blir det något mellanmål (dock inte alla dagar) och då brukar det blir en banan, ett äpple eller något kokt ägg. Det blir ungefär 1200-1300 kalorier om dagen (har räknat ut det och så pass få kalorier behöver åtminstone jag för att gå ner i vikt, olika för alla beroende på hur lång man är och hur mycket man väger samt hur aktiv man är). Jag ser dock till att ta vitaminer och går till läkaren nu som då för att kolla alla mina värden.

Just nu går jag högst ner 2kg i månaden men det börjar sakta ner och nu ser det ut att bara bli ett kg i månaden vilket jag är helt ok med. Det går ju mot rätt håll.:)

TheaV
2019-04-10 16:24
#13

Jag räknar kalorier med hjälp av appen my fitness pal som är gratis. Äter vad jag vill men väljer jag något kaloritätt "straffas" jag ju självklart genom att ha mindre kalorier kvar att äta resten av dagen, gäller att hitta en bra balans. Appen hjälper en att räkna ut hur mycket man bör äta varje dag och säger åt en när det är dags att väga sig, supersmidigt :)

Annons:
Fridaaaa
2019-04-15 08:24
#14

#13 Tack men skrev i inlägget att kaloriräkning inte går. (har kört det).
Dels pga det jag skrev i inlägget och dels pga att jag mår inte bra av det (stress osv) hade lifesum då.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SweetSunday]
2019-05-06 12:44
#15

Mitt tips är att fylla på tallriken med väldigt mycket grönsaker. Även om din mage inte klarar LCHF, så kan du ju ändå byta ut ris mot hackad blomkål (aka blomkålsris), blanda ut klyftpotatisen med andra rotfrukter såsom morot och palsternacka, göra flera goda grönsaksröror osv. Ju flera olika sorters grönsaker du har vid varje måltid desto mer grönsaker brukar vara lättare att fylla tallriken med tycker jag. Att bara fylla tallriken med en grönsallad är svårt för man tröttnar liksom på sallad. Men har du både grönsallad, pizzasallad/vitkålsallad och wookade grönsaker på samma tallrik, blir det mer variation och godare enligt min egen åsikt iallafall. Grönsaker fyller magen bra och innehåller mycket mer fibrer och mindre stärkelse, vilket gör att du borde bli mindre hungrig. Fyll tallriken med massa grönsaker först och den lilla yta av tallriken som är kvar kan du lägga resten av maten på, så blir ögat mätt av att det är en stor volym mat. 

Havregrynsgröt är en superbra frukost som mättar och gärna med ett kokt eller stekt ägg till (alternativt blanda i ett ägg i gröten, det smakar inte ägg, men gröten blir mer mättande).

Ett annat tips som funkar för mig är att fasta. Det hjälper mig att lära mig känna skillnaden på när jag är hungrig och när jag är sugen. Att fasta 16 timmar, eller 24 eller mer gör att jag lär mig stå emot sug och hunger och när jag väl äter igen kan jag känna igen hur det känns när jag verkligen är hungrig respektive hur det känns när jag är sugen.

Fridaaaa
2019-05-06 14:56
#16

#15 Kål i all form går bort för min mage så vitkål, broccoli, blomkål, tex går bort.
Äter inte bara grönsallad :) Majs, ärtor, gurka med tex. Vissa wookade grönsaker.

Dessvärre äter jag inte havregrynsgröt, det bara växer i munnen på mig, får inte ner det.

Har testat periodisk fasta men mådde inte bra på det. Testat både 5:2 och 16:8, på 16:8 åt jag alldeles för lite för blev för tätt mellan måltiderna, måste ha mer spann, blev att äta 3 gånger på en dag bara på 8 timmar. Knappt det.

Men tack ändå! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: