Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1956 ggr
Grande Rock
2019-02-11 23:00

BMI 50+

Tjena, startade efter nyår på BMI 58,3 😮

Finns det fler här som behöver miska tresiffrigt? kunde vara kul att utbyta erfarenheter.

Jag slutade tvärt med socker då jag ofta fått i mig mycket (MYCKET) kalorier via läsk och juice. Efter ett par sjukt jobbiga veckor har sötsuget lättat något, även om det fortfarande visar sitt fula tryne då och då.

Jag har även gått över till en mer vegetarisk kost. Skippar helt kött under vardagen men "unnar" någon köttbit till helgen. Detta är kanske inte gjort främst för viktminskningens skull utan mer för att döva mitt samvete.

För att hålla mig i schack så preppar jag matlådor för hela veckan under helgen, så att jag har färdig låda att ta me till jobb och likaså när jag kommer hem hungrig efter en lång arbetsdag (när jag släpat runt på två deciton en hel dag är jag rätt sliten).

Än så länge har det gått ganska bra att hålla dieten, har miskat 16kg utan större ansträngning. Detta till trots har jag fortfarane 100kg kvar och det vill till att kika långt fram mot horisonten för att hålla modet uppe.

Vill ni vara med och peppa är det välkommet, eller om ni vill ge mig lite ris/ros på mina val. Jag kommer använda den här tråden för att "skriva av" mig lite då jag inte direkt har någon i min närhet att dryfta det här med.

//GR

Annons:
Vixxen
2019-02-12 00:26
#1

Lycka till! Du är på god väg!

Grande Rock
2019-02-16 21:05
#2

Hade egentligen tänkt vänta ett tag med att börja träna och fokusera på kosten ett tag till. Men så dök det upp ett finfint erbjudande på ett nyöppnat gym här i stan, så på måndag blir det introduktion.  

Blir matt bara jag tänker på den kommande träningsvärken…

…men jag känner mig taggad att börja. Har ägnat halva eftermiddagen till att plöja igenom viktresor på youtube.

Vixxen
2019-02-16 23:48
#3

Ta det lugnt i början!

Thotis90
2019-02-17 19:47
#4

Jag tycker att det låter klokt av dig att du fokuserade på kosten först och har väntat med fysisk aktivitet. Nu när du ska börja vara  fysiskt aktiv, kom ihåg att ta det lugnt i början och öka successivt annars finns det risk för att du antingen skadar dig eller tröttnar. Kom också ihåg att du troligen kommer att känna mer hunger efter att du har börjat träna. Det är naturligt då kroppen vill vara i energibalans, men bra att komma ihåg så att man inte börjar överäta igen.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Zav
2019-02-18 14:29
#5

Bra jobbat! 16kg minus innebär ju inte bara att du gått ner - men också att du slutat öka i vikt :)

Något som hjälpt mig med motion är faktiskt promenadband. Att jag nu har det hemma och det är lätt att gå på det en stund. Jag älskar att gå ute i naturen, men har svårt att få rutin på det..bandet har blivit en trevlig rutin (jag ser på netflix samtidigt..så det blir lite känsla av att förtjäna TV-tiden)
Sen är kanske tyvärr frågan vilka band som håller för tyngre vikter.. :/  Tror mitt har en gräns på 120 eller 130kg..gissar att priset skjuter i höjden om de ska klara mer. Promenader ute är naturligtvis bättre, med frisk luft och så. Behöver inte vara långa promenader heller.

Kostmässigt gör jag tvärtemot dig - har behållt köttet och minskat kolhydraterna till det. Men ditt sätt verkar funka för dig så kör på :)

Grande Rock
2019-02-19 01:17
#6

Tack för alla fina svar.

Fördelen med att äta vegetarikt till vardags är att jag verkligen känner att jag kan unna mig något "lyxigt" till helgen utan att det är direkt onyttigt. Burgaren i fredags smakade rent av gudomligt, trots att det egentligen "bara" var en vanlig gatuköksburgare.

Att äta vegetariskt fem dagar i veckan är en förändring jag tror att jag verkligen kan hålla resten av livet. Det tror jag inte att jag skulle klara med en kolhydratfattig diet. 

Det blev ingen träning idag, men jag köpte medlemskap och väntar nu på att få tid för ett startpass med en tränare från gymmet.

Annons:
Zav
2019-02-19 09:50
#7

Det viktigaste är att det funkar för dig :) Låter som du gör bra val.

vuntan
2019-02-24 20:07
#8

Grymt bra jobbat! Du är på gång!

Det är lite som att titta i en spegel från mitt perspektiv. Jag körde igång 1:a September så jag ligger ett par månader före dig. Jag började på 218kg på mina 194cm så.. BMI 58. Jag trodde inte det var sant..

Jag har slitit hårt i fem månader och vägde idag 154kg på samma våg som för 6 månader sedan. Tro mig, det är helt galet. Många små saker, många små men medvetna val, kontinuitet och motivation har hjälpt mig. Den vikt som jag har gått ner kan jag knappt lyfta upp från golvet idag och den bar jag alltid runt på tidigare. 

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om dessa sex månader då de vänt upp och ned på mitt liv. Det är långt kvar till mitt viktmål - resan dit får blir ett sätt att ändra mitt liv och bygga en rutin för kontroll av mitt liv och vikt för lång tid framöver. Jag ser fram emot det!

Några snabba punkter so-far:

  • Se till att alla val är medvetna, bra som dåliga. Försök att balansera så att man tar fler bra beslut än dåliga. Ingen är perfekt och hitta en balans i vardagen. Man kan misslyckas en dag men se till att veckan eller månaden ligger på plus. Över tid så ger det resultat.
  • Hitta en rutin som funkar, mat - träning - vardag. Små steg är bättre än inga steg alls
  • Kost är 90%+ av jobbet .. minst.
  • Logga kalorier, mina nya vän är en köksvåg. Det finns appar etc men det som funkar bäst för mig är ett block med penna i köket och ett excel-ark på datorn. Jag summerar och lär mig allt eftersom. Läs innehållsförteckningar, få en känsla för att viss mat rent ut sagt är "tomma kalorier" medan man kan äta sig mätt på kyckling, fisk och goda grönsaker etc varje dag. Se till att hitta en bra balans mellan mängd proteiner och fibrer, jag personligen håller mina kolhydrater lågt men inte helt uteslutet.

Viktnedgång är enkelt i teorin, svårare att genomföra. Det är tufft i perioder, jag har frusit som aldrig tidigare osv men det är värt det. För varje negativ effekt så finns det 99 andra som är bra! Lördag hela veckan funkar inte för mig - uppenbarligen!

Jag reggade ett konto bara för att ge dig en ryggklapp - bra jobbat och lycka till! 

Tveka inte att fråga vad som helst!

Grande Rock
2019-02-24 20:56
#9

Tack för din ryggdunk och grattis till din framgång.

Jag har inte börjat logga kalorier. Brukar räkna på veckans storkok så jag vet ungefär hur mycket kalorier jag har per låda, men jag loggar inte frukost och mellanmål. 

Jag vill inte heller fastna i att räkna, men vi får se om jag tänker om längre in.

Närmast i tur står att börja väva in träning, skaffade kort på gymmet i veckan men har inte använt det ännu. Än så länge är all träning ett par timmar per vecka i simhallen. Ska boka in ett startpass med PT.

Reparerade min cykel i helgen så att jag förhoppningsvis ska lämna bilen hemma lite oftare, men jösses så jobbigt det var att cykla med en gigantisk mage ivägen, hoppas det blir lättare efter ett tag.

vuntan
2019-02-24 21:17
#10

Låter som du har en bra överblick just nu på maten just nu! Jag tog till att logga när jag kände att det började glida lite efter en-två månader. Bra att ha fler verktyg att ta till om det strular sen!

Jag började med en träningsintro och kört tre gånger i veckan. Jag har kompletterat med ett PT-pass ca var 6:e vecka för att fylla på övningar, fått tips när jag känner att jag ville köra lite mer styrkeövningar t.ex.

Precis som någon annan ovan i tråden skrev, börja lugnt - hitta rutinen och känn motivationen byggas upp, Mitt träningsställe kör en mix av cirkel-gym och kondition, det har funkat för mig. Enkel setup där man går in, kör sina stationer och sen är man klar. Det intressanta är att man kör samma en period och ser sin egen utveckling och motivationen tilltar. Sen har har jag bytt in nya övningar, lagt till mer styrka när tiden varit rätt. Min PT sa något i stilen; "Du bygger inte muskler, du tränar styrka för att inte förlora muskler i samma takt under din viktnedgång."

I början körde jag 30 minuter (2 varv) sen gick jag upp till 45 minuter (3 varv) och därefter lagt på styrkeövningar och 15 minuter på cross-trainer.

Cykel (och löpning!) tillsammans med simhallen är mål jag har framöver!

Funkar sömnen? Viktigt att få sina timmar när man går på underskott av energi. Se till att dricka mycket vatten, jag började med vattenflaska på jobbet tex! Hjälper en hålla sig alert samt ta bort sug!

Kämpa på!

Grande Rock
2019-02-25 17:16
#11

Woop woop, var lite osäker inför dagens invägning (för bok på måndagsvikten) då det varit långhelg för mig och därmed större utrymme för mindre lyckade val. Men väl uppe på vågen kan jag konstatera att totalt 20kg ramlat av sedan årsskiftet, så HÄRLIGT!

Nu är det bara några få kilo kvar till jag kan väga mig på badrumsvågen hemma istället för att köra invägning på jobbets pallvåg.

vuntan
2019-02-25 21:05
#12

Grymt jobbat! Kämpa på!

Grande Rock
2019-03-03 19:55
#13

Så där ja, nu har jag haft min "gympremiär". Hade ett bra uppstartssamtal med en PT och har kört ett par kortare pass på motionscykel. Var nå sjukt nervös inför första gången och kände mig som en heffaklump bland alla vältränade människor. 

En av fördelarna med det här gymmet är att man kan komma in och träna tidigt på morgonen. Tänkte försöka träna innan jobbet och därmed utanför "rusningstid".

Har ett möte till planerat på onsdag och måste också lura ut hur ofta jag vill köra med PT. Ju oftare desto bättre, men det blir ju inte direkt billigt. Velar fram och tillbaka.

I lördags var det finväder och jag tog helt sonika en prommenad till gymmet (ca tre kilometer) och ställde mig in på att det skulle vara lite småjobbigt. Döm om min förvåning när det gick hur lätt som helst, även på väg hem gick det enkelt. Tyvärr gick det fina vädret över och söndagsprommenaden var kall och blöt istället. Längtar så tills det blir vår på riktigt, då ska jag utmana mig själv orddentligt i långprommenad med målet inställt på åter igen kunna njuta av en fjällvandring (siktar på norra kungsleden 2020).

I tisdags klev jag upp på min badrumsvåg (som bottnar på 181kg) och lyckades för första gången på många år väga mig hemma. Viktskillnaden, naken på min våg kontra i arbetskläder på jobbets pallvåg var ca5kg. Dock tror jag att jag kommer fortsätta med veckoinvägningen på jobbets våg, dels för kontinuiteten, men även för att det är med viss skräckblandad förtjusning man tar sig till jobbet på måndag morgon…

Annons:
vuntan
2019-03-05 21:29
#14

Grymt kul att läsa! Fortsatt starkt jobbat!

Störst på gymmet kan vara tufft i början men skit i alla andra. Det tar ett tag sen börjar de andra se att du verkligen försöker och du får en ryggklapp för att man kämpar istället för att man slöar framför tv:n! Se fram emot lyxproblem som att t.ex. köpa nya träningsshorts - de kommer trillla av dig efter några veckor!

Kämpa vidare! Jag spanar in då och då!

Grande Rock
2019-03-09 20:02
#15

Lördag igen och dags för en långpromenad i det fina vädret. Ville testa lite hur mycket jag orkar och dagens runda var lite drygt en mil. Det gick bättre än jag hade vågat hoppas så nu lyder planen att jag iaf några dagar i veckan kommer promenera till jobbet (ca 7km enkel).

Igår var det utgång med jobbet, var lite orolig för hur det skulle gå då jag inte konsumerat någon alkohol öht sedan jag påbörjade min viktresa. Visste inte hur kroppen skulle hantera det med min nya diet, men det var inga problem vad jag märkte, vi får väl se om vågen håller med på måndag. Mycket av min övervikt har jag druckit mig till, kanske inte främst alkohol, men man kan snabbt tuta i sig kalorier utan att det märks genom att dricka dem. Någon gång ibland kommer jag unna mig en pubrunda på stan, utöver det är det vatten, te och kaffe som får vara dryckesalternativen.

Maria
2019-03-13 11:08
#16

Så rolig tråd att läsa och vilka framsteg du gjort.

Heja heja😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Grande Rock
2019-03-13 21:35
#17

Tackar för hejaropen, det hjälper.

Tyvärr höll inte vågen med om att det var en bra idé att hänge sig i buffé och pubrunda i fredags, så förra veckans ansträngningar vart bortkastade (nja, bortkastat är kanske synd att säga, det hadde kanske blivit större plus om jag inte hållt igen). Det var faktiskt anledningen att jag valde officiell invägning på måndagar, att man inte skulle kunna blunda lika enkelt för helgens "dåliga val".

Söndagspromenaden slutade abrubt, halkade omkull på en isfläck och tog mig för med ländryggen och svanskotan. Det gjorde rätt ont ett par dagar, men nu börjar det kännas bättre. Jag vågade mig till och med på ett nytt styrkepass idag och en timmes simning att runda av med. Imorgon är det seminarie med jobbet, tio timmar, så det är inte hela världen om jag får ont av dagens träning, sitta hoppas jag kunna göra ändå…😴

vuntan
2019-03-14 22:49
#18

Socialt umgänge med en öl och buffe i lagom mängder måste också få ingå i livet för att få allt att hänga ihop. Då och då måste vara möjligt men lördag hela veckan funkar inte!

Kämpa på! Nya tag fram till nästa måndag!

Grande Rock
2019-03-18 19:05
#19

Förra helgens dåliga val är historia och idag visade det nedåt på vågen igen. Det känns bra att man kan dra ett streck över de dåliga valen och gå vidare, hoppas jag kan vara lika klok varje gång man gör bort sig. 

Helgens träning bestod av styrka i fredags, samt simning lördag och söndag. Det känns som vinterns ovlija att släppa taget motarbetar min resa, Man är lätt lite otaggad för helgprommenaden när det är snöblandat regn och snålblåst. Nåja, det kan inte vara så långt kvar innan det blir behaglig prommenadtemperatur igen.

Var och besökte en nyöppnad hämtmatsrestaurang i helgen, blev positivt överraskad över att de hade kalorimängden utskriven på menyn, så enkelt när man är lite lat och inte vill fixa egen mat. Att det var närproducerat och ekologiskt gör ju inte saken sämre. Tog mig en sallad med kyckling, quinoa, blomkål, sockerärtor, romansallad och mango för endast 311 kcal, gott och "billigt".

vuntan
2019-03-24 20:37
#20

Fortsatt grymt jobbat!

Vad är det nu - ca 6 veckors slit? 

Känns det bra? Många små detaljer i livet som känns grymt hoppas jag!

Kämpa på!

Annons:
Grande Rock
2019-03-24 23:28
#21

Har kämpat med kosten sedan årsskiftet, så tolv veckor i att försöka bryta mitt osunda förhållande med mat. Denna helgen har jag troligtvis käkat för mycket, har känt mig rejält hungrig och gett vika lite mer än jag egentligen skulle vilja ha gjort. Även om jag ätit för mycket, så har jag iaf hållit mig borta från de största frestelserna (socker och flytande kalorier) så jag hoppas att det inte ska ge för mycket avkall på nästa veckas progress. Det är så ofantligt långt kvar till mål så det vill nog till att jag börjar få ordning på helgerna.

Mycket av vardagslunken känns lättare och i helgen vågade jag mig för första gången på länge ge mig på en cykeltur (bara ett par kilometer till gymmet, men ändå). Det kändes rejält ovant, men det var samtidigt ganska skönt. Ska nog försöka mig på att cykla till jobbet någon dag i veckan.

Det mest påtagliga, förutom lite mer ork, är att jag vart tvungen att fixa bälte till jobbyxorna för att inte tappa dem, det är lite kul.

Grande Rock
2019-04-08 20:18
#22

Har gått lite långsammare de senaste veckorna, ett kilo per vecka.

Har inte legat på lika stort kaloriunderskott som jag gjorde de första månaderna. Träningen börjar gå lite lättare, dock tycker jag fortfarande att det är sinnessjukt tråkigt. Jag har skrämmande dålig kondition, flämtar som en gammal blåsbälg på de PT-ledda passen. Lågintensiv träning går däremot markant bättre och nu när det börjar märkas att vintern är slut är det fantastiskt skönt att ta en längre prommenad till helgen, i veckorna är orken oftast slut efter jobbet.

Grande Rock
2019-04-17 21:14
#23

Höll på att få hjärtsnörp när jag ställde mig på vågen i måndags, upp tre kilo. Nog för att jag inte hade haft så bra koll på kosten under helgen, men inte tyckte jag att jag hade överätit. 

Några timmar senare blev det uppenbart vad som var fel, först magknip, sedan illamående och svettningar. Snabbt hem från jobbet och sätta sig på muggen med en hink i famn och vänta på det som komma skulle. Fy, vad jag ogillar magsjuka.

Nåväl, nu är det överstökat och de tre extra kilona försvann på ett litet kick…

vuntan
2019-04-22 18:50
#24

Hoppas du kryat på dig under helgen och är igång igen!

Kämpa på!

Cim92
2019-05-03 12:24
#25

Har inte läst igenom alla inlägg, men en del. Och va grym du är som har tagit det här beslutet för en förändring och verkligen satsar på det!! Härligt att märka av förändringar, som att du fått fixa ett bälte, sjukt bra jobbat!

Lite tips från en kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut. Träning är riktigt bra för hälsan, men för viktnedgången gör det inte så jättemycket. Så känner du att det är tråkigt, ge upp det för ett tag. Med viktnedgången så brukar en lust till att träna dyka upp också, och då kan du ta tillvara på den. Däremot gällande promenader, satsa på det så mycket du kan. När du går så ökar du din insulinkänslighet. Insulin är vårt fettbindande hormon. Det som gör att du behöver insulin är kolhydrater, så försöka minska på de så mycket du kan. Du skriver att du äter vegetariskt och det kan vara väldigt blandat. Att äta mycket grönsaker är sjukt bra, ärtor och bönor är OK men innehåller en del kolhydrater, medan pastan, ris och potatis bör uteslutas helt och hållet då de kräver massor av insulin. Ökad insulinkänslighet som du får av promenader innebär alltså att du får ut högre effekt utav mindre insulin, vilket är riktigt bra. Satsa också på mycket bra fetter så som smör, kokosfett, olivolja, avokado etc.

Finns en kul kille på youtube som heter Sam Feltham, han gör ett experiment där han äter samma mängd kalorier (5000, vilket är jättemycket!) under 21 dagar, vid tre olika tillfällen och han äter olika kost. Så 21 dagar med lågkolhydrat, 21 dagar med vegansk och 21 dagar med kolhydratsrik kost. Teoretisk så bör han ha gått upp lika mycket under dessa tre omgångar, om man tänker på endast kalorierna. Men detta bevisar att en kalori inte bara är en kalori. Det är kvalitén som spelar roll och hur den mat du stoppar i din mun arbetar i din kropp. Jätteintressant! Så vill du ha mitt tips, ät en kost så som jag föreslagit och ÄT TILLS DU ÄR MÄTT. Det är inge kul att gå på en kost där du måste hålla tillbaka hela tiden, du har just nu en kropp som inte vet ut eller in. Hormonerna är ur balans och det är hormonerna som berättar för dig när du är hungrig och när du är mätt. Det kommer ta ett tag att återställa det men det är absolut inte omöjligt. Låt det ta den tid det tar, lär dig känna din kropps signaler igen. Stanna till och fundera "varför är jag hungrig nu?" har du inte druckit tillräckligt med vatten? Har du ätit något som har triggat ditt sug? Behöver du mer fett?

Blev mycket text nu, men hoppas du hittar något bland alla dessa ord som du vill ta med dig. Stort lycka till, du är riktigt grym som har tagit dig så här långt redan!

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

vuntan
2019-05-20 23:07
#26

Hur går det nu för tiden?
Håller du motivationen? Funkar rutiner med mat, träning osv?
Kasta en rad när det passar!

Grande Rock
2019-05-30 23:55
#27

Oj, glömt bort att kika in här:

Det har gått lite knackigt med kosten ett tag, men börjar peka åt rätt håll igen. Vikten har i det närmaste stått still i fyra veckor, men tog ett bra kliv nedåt vid senaste invägningen så nu känns det roligt igen.

Träningsmässigt känns det desto bättre, märker av förbättrad rörlighet och ork, och jag faktiskt att trivas lite lätt på gymmet. De har en rekorderlig utomhusyta där man kan hänge sig åt övningar som tilltalar mig lite mer än skivstänger och hantlar (farmers walk, flippa traktordäck, veva slägga etc), riktigt trevlig sysselsättning i kvällssolen.  Fortfarande säger dock andningen ifrån innan musklerna när jag tränar stora muskelgrupper, får stanna upp och flämta titt som tätt.

Tack för alla tillrop och svar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: