Annons:
Etikettkost
Läst 2023 ggr
LillaJagKan
4/1/19, 8:53 PM

Hjälp att gå ner i vikt genom mat?

För 1 år sedan blev jag sjukskriven pga utmattningssyndrom och depression, sov dygnet runt och fick mediciner utskrivna från psykvården för att börja må bättre. Nu har jag börjat jobba ett par timmar/dag och fortsätter jobba mig tillbaka till mit vanliga ja.

Problemet är dock att när jag sov så mycket + dessa mediciner fick mig att gå upp 15-20 kg i vikt, och det vill jag gå ner nu, steg 1 var såklart börja träna mer, skaffade gymkort, skaffa rutin att träna på gymmet regelbundet, sluta äta onyttigt, mm. 

Jag går fortfarande inte ner i vikt, så logiskt äter jag ju mer än jag förbränner och måste se över min kost, MEN jag hade i tonåren problem med anorexia, så vågar inte banta fullt ut då jag är rädd att jag inte kommer kunna sluta. 

Så försöker fokusera på att äta regelbundet och nyttigt.

Så det jag undrar, när jag tex står vi mathyllan i butiken och ska välja pasta/ris, hur kan jag välja det mest nyttiga?
Hur är det med kött, fisk och kyckling, är något av dem mer nyttigt än det andra så jag ska försöka äta det mer?
Kan man äta konserverad frukt till mellanmål eller är det mer onyttigt än vanlig frukt?

Självklart äter jag regelbundet (3 mål mat, 1-2 mellanmål) och mycket grönsaker.

Annons:
sp0ngeb0b
4/1/19, 9:08 PM
#1

För mig fungerar det att äta väldigt mycket grönsaker, gärna gröna smoothies med massa gröna blad, avokado, ingefära m.m. Sallader med bönor, grönsaker, frön och quinoa. Grytor på rotfrukter, baljväxter och grönsaker. Äter även en hel del havregrynsgröt med jordnötssmör och banan. Det jag alltid försöker tänka på är MASSA grönsaker. Idealt för mig är att skippa pasta, ris, bröd och liknande och i stället äta potatis och andra rotfrukter, quinoa, bovete, havregryn, frukter för att få i mig kolhydrater. Jag äter mer kolhydrater och mindre fett - det är det som funkar för mig och får mig att må bra och samtidigt förlora i vikt.

För att svara på dina frågor: fullkorn är alltid nyttigast, då det innehåller med fibrer och näringsämnen. Dessutom har fullkornsprodukter ett lägre GI värde än icke fullkorn vilket betyder att du får en jämnare blodsockerkurva = mindre sötsug. Men skulle inte rekommendera pasta alls faktiskt. Råris är nog ett ganska bra alternativ. Men som jag nämnde ovan, tror jag mer på quinoa, bovete m.m. men det är ju också dyrare tyvärr.

Konserverad frukt innehåller onödigt mycket socker, även om lagen kanske bara är fruktjuice är det ändå inte speciellt bra då det gör att blodsockerkurvan blir väldigt ojämn och du blir snart sugen på något mer. Bättre att äta färsk frukt eller grönsaker. 

När du äter mellanmål - är det för att stilla sug, eller för att du är hungrig? Är det bara för att stilla sug kanske du kan ta en kopp te/kaffe, ett äpple eller något annat lätt. Är du hungrig är det nog bra att äta något lite mer mättande för att minska risken för en dipp före nästa stora måltid. Till exempel en liten portion overnight oats, eller kanske grönsaksstavar med hummus.

Honestyisdead
4/1/19, 9:08 PM
#2

Konserverad frukt hade jag låtit bli.

Bäst är rena produkter och omörade. Alltså inte korv, färdiga köttbullar och liknande.

Om du inte vill ta bort kolhydrater som ris och pasta så välj fullkornspasta och råris.

Vitt kött som kyckling sägs vara bättre än nöt och gris. Fisk beror på var den är fångad, det fisk tar åt sig gift och skit. Och köp svenskt kött.

LillaJagKan
4/1/19, 9:29 PM
#3

Tack för era tips.

#1 det är precis såna tips jag vill ha, jag har inga problem att prova tex  potatis och andra rotfrukter, quinoa, bovete, havregryn, frukter istället för pasta och ris.

Jag äter mellanmål för att äta regelbundet, jag känner mig sällan hungrig och hade helt kunnat skippa att äta alls, men eftersom det är dåligt/skadligt att svälta sig så äter jag regelbundet för att "man ska", så jag känner mig inte hungrig eller mätt. Jag äter alla måltider efter klockan, inte för att jag känner mig hungrig.

#2 köper alltid svenskt kött, men tack för tipset, ska försöka äta mer kyckling då.

sp0ngeb0b
4/2/19, 3:39 PM
#4

#3 Okej, det kan jag förstå! Men då borde det ju fungera med ett lätt mellanmål tänker jag, som en frukt eller så. Beroende på vad du äter för mellanmål i dagsläget kan du kanske spara in en del kalorier på det. Sen att du säger att du äter oavsett om du är hungrig eller ej - är du inte hungrig kanske du kan äta mindre portioner? För det beror kanske på att du inte rört på dig så mycket och därför inte behöver lika mycket mat. Om du inte redan gör så, vill säga :)

Thotis90
6/3/19, 8:38 PM
#5

Jag tycker att du ska kontakta en dietist för att få hjälp med detta. Jag studerar själv till dietist, men då vi inte har gått igenom ätstörningar ännu känner jag att jag inte vågar mig på att ge dig några råd även om du inte har anorexi idag. Vilka råd som är lämpliga för dig beror också på hur du äter idag, vilka mål du har, din sjukdomshistoria och risken för att drabbas av sjukdomar (t.ex. om du har ökad risk för diabetes eller hjärt- och kärlsjukdomar). En dietist utreder alltid detta och föreslår en lämplig åtgärd (t.ex. mindre portioner, vilka livsmedelsgrupper du bör minska och vilka du bör öka).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

engla16
8/1/19, 9:00 PM
#6

Ät inte kolhydrater! Såsom potatis stripps, chips och ris

Annons:
Thotis90
8/5/19, 6:38 PM
#7

#6 Det finns ingen anledning att utesluta potatis och ris om man inte är allergisk…. Kolhydrater är inte dåligt så länge man väljer kolhydrater med kvalitet (d.v.s. undviker exempelvis chips, godis och fikabröd).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Honestyisdead
8/5/19, 10:34 PM
#8

#7 Ris är ju en av de värsta sorterna. Så jo det finns anledning. Potatis innehåller ju åtminstone något mer än tömma kalorier. Det gör inte ris. Jo arsenik.

sp0ngeb0b
8/7/19, 8:08 PM
#9

#8 Poängen var väl snarare att det är onödigt att utesluta stora livsmedelsgrupper när det inte behövs just eftersom man går miste om många näringsämnen. Sen kanske inte just ris är det bästa, men det finns jättemånga bra kolhydratskällor. Potatis är superbra till exempel, relativt kalorisnålt i förhållande till hur bra det mättar och dessutom superbilligt.

Thotis90
8/11/19, 7:42 PM
#10

#8 Du måste dock äta ris flera gånger om dagen för att det ska ha negativa effekter. Att äta ris någon gång i veckan är inga problem what so ever. 

#9 Precis!

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: