Annons:
Etikettoff-topic
Läst 800 ggr
Mooniq
2019-06-09 09:11

Nån som börjat cykla med elcykel?

Jag älskar mina promenader och har nu köpt mig en elcykel - fusk säger många - men jag ser det som en riktigt kul variant av att cykla - och att cykla långt. I början när jag är otränad så blir det mer elmotorhjälp men tanken är att den sen ska bli ett minimum och att jag även ska kunna cykelpendla till jobbet under den ljusa årstiden vissa dagar/vecka. (jobbar skift). Jobbet ligger ca 2,5 mil bort. 

När jag härdat rumpan så är tanken att ha cykelrundor på 2-3 mil, 3-5 gånger/vecka. Idag promenerar jag mellan 7-12 km/4-6 gånger/vecka. 

Är det nån mer som cyklar långt/länge på elcykel? åsikter? kommer ni längre än ni tänkt er på era turer?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
sp0ngeb0b
2019-06-09 22:32
#1

Jag har använt elcykel på jobbet (brevbärare) och det är så sjukt stor skillnad mot vanlig cykel! Har blivit väldigt sugen på att skaffa en för att kunna cykla överallt och sluta åka buss (allt jag behöver är inom 1 mils avstånd). Men tyvärr har jag inte de pengarna just nu så jag varvar vanlig cykel med buss. Jag tycker inte alls elcykel är fusk, tycker det är superbra för att röra på sig mer även när man egentligen inte orkar cykla den sträckan. Det är ju superbra om du kan cykla till jobbet :) och när det inte är lika jobbigt blir man garanterat mer motiverad att cykla mer, vilket jag tror lönar sig i slutändan - även om man kanske inte får lika mycket motion per cykeltur.

Mooniq
2019-06-10 07:07
#2

#1 sp0ngeb0b - ja, jag tror precis som du att man blir mer motiverad när man märker att man kan och att man kan justera den hjälp som elmotorn ger. En bekant till mig har gjort en gp-operation för vikten och har sen en tid tbx cyklat elcykel och hon säger att det är en baggis att cykla två mil. När jag frågar om hon hade gjort det för 10 år sen på en klassisk cykel 3 eller 5 vxlad så är svaret tvärsäkert - Aldrig. 

Har du mätt dina jobb-cykel-turer? hur många km blir det ungefär på en arbetsdag?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

sp0ngeb0b
2019-06-10 22:33
#3

#2 Jag tror säkert 2 mil går ganska lätt precis som din bekant säger! Beroende på hur mycket hjälp man får av motorn så klart. Jag kan ju bara jämföra med den ena gången jag testade elcykel på jobbet men då blev jag inte ens trött av att cykla ut till rundan - något jag vanligtvis blir supertrött av. Som sagt - tror verkligen att elcykel är super som transportmedel eller motionsredskap :)

Jag har bara mätt en av rundorna jag brukar gå och den ligger på drygt 13 km, och den är rätt så normal. Men det är ju olika beroende på om det är villor (längre) eller lägenheter (kortare), plus sträckan ut till rundan, det går ju inte snabbt som när man bara cyklar från A till B men dock. Plus då all belastning vilket är ganska många kilon. Nu cyklar jag inte varje dag men de dagar jag gör det blir det många kilometer med tung belastning, ingen dålig träning!😃

Upp till toppen
Annons: