Annons:
Etikettkost
Läst 1092 ggr
tlover
7/16/19, 12:08 PM

Öka kalorier trots ingen hunger?

Okej, världens sämsta rubrik men hursomhelst. Jag försöker gå ner i vikt och räknar kalorier. Min basala ämnesomsättning är på 1500kcal eftersom jag är kort, så jag kan inte ligga på 500kcal minus utan att hamna lågt. Så jag har satt mitt mål på 1200kcal per dag. Problemet är att vissa dagar så märker jag på kvällen att jag bara fått i mig 600kcal eller så trots att jag inte gått hungrig och har ätit regelbundet (jag älskar grönsaker, jag skyller på dom). Bör jag försöka få i mig ytterligare 600kcal eller är det ok att ligga under ibland? Hur ofta är det isåfall ok? (Jag tränar utöver detta men jag har även energi till detta)

l'm back

Annons:
Cim92
7/16/19, 12:38 PM
#1

Mängden kalorier är inte allt som räknas, utan det är framförallt kvalitén på vad du stoppar i dig. Ät 1500 kcal i hallonbåtar och ditt blodsocker skjuter i höjden så massor av insulin pumpas ut i kroppen och insulinet ger order om att lagra fett, kroppen blir stressad av att ha så mycket socker i blodet, och när insulinet gjort sitt jobb så går blodsockret rätt nedåt och kroppen blir stressad igen för att nu kommer det bli för lågt och varningssignalerna går igång som gör att du blir hungrig igen. Ät 1500 kcal av gräsbetat kött, ekologiska grönsaker och en hemmagjord bearnaise. Blodsockret ligger stabilt, det är inget som stör i tarmarna utan allt kan brytas ned i lagom takt, magbakterierna får vad de behöver och näring transporteras ut i kroppen till alla de olika processer som ständigt är igång. Insulinet hålls lågt och du känner dig mätt längre och istället för att lagra mer fett så börjar det tas energi från reserverna. Mättnad tror många felaktigt är en direkt koppling till hur fullt det är i magsäcken, men så är inte fallet. Mättnad handlar om hormoner, framförallt leptin, ghrelin och insulin. 

Nu vet jag ju inget om kvalitén på det du äter, det här var mest lite allmän information. Angående att äta en kalorirestriktiv kost så finns det risker, du bör absolut inte ligga för lågt för din kropp vänjer sig och det kan ge stora rubbningar som kan ta många många år att återställa och ibland kanske aldrig helt går tillbaka.

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

tlover
7/16/19, 4:52 PM
#2

Jag vet vad jag ska äta och gör det, bra protein, långsamma kolhydrater, lågt fett men då bra i den mån som går, mycket grönsaker, bra med fibrer inget godis, läsk eller liknande. Det är mest mängden som jag undrar över för de gånger som jag har fått i mig "för lite" som jag tänkte på. Då är det ju svårare att tänka nyttigt om man som jag inte klarar av för fet mat (gallproblem)

l'm back

annia1
7/16/19, 11:52 PM
#3

Jag kan inte det där med viktminskning.  Kvinnor ska ju normalt sett ligga på ca 2000 kalorier om hon inte har ett stillasittande liv då ska hon ligga lägre.

Men att äta ca 600 kcal nån dag då och då spelar nog ingen roll. För det finns ju en diet som heter 5:2. Där äter man normalt 5 dar i veckan och 2 dar äter man väldigt lite kalorier. (kvinna ska då ligga på ca 500 kcal) Så nån dag då och då gör nog inget.
Men det ska ju inte bli många extra dagar i veckan som man ligger så lågt. För som jag förstår (när jag läser på) så börjar man då istället att lagra fett. Så vet du att du äter lågt flera dar så ät tex några bananer just dom dagarna. 

Lite att läsa (från aftonbladet) om 5:2, finns ju mer om man söker.
På den här sidan (från expressen) så är det ju enkelt att se hur många kalorier olika saker innehåller, (men antar att du redan har koll på det)

.

tlover
7/17/19, 6:51 AM
#4

#3 jo 2000 är det generella men jag är liten* (så 1500 för mig) och jag vill dessutom gå ner i vikt därav 1200. Rörelse/träning lägger jag på detta (annars hade jag legat på ca 1700kcal per dag). Jag tror jag gör det lätt för mig och räknar med att det är ok att ligga lågt två dagar per vecka, dock inte bredvid varandra. Sen kanske ligga "högt" någon/några dag/ar om jag kan komma på något sätt att få upp kalorierna så mycket (förmodligen blir det lediga dagar då är det ju enklare att få i sig mer mat). * Liten= kort inte lätt i detta fall

l'm back

annia1
7/17/19, 11:49 PM
#5

Jag förstod redan av det du skrev i TS att du är kort. Men jag hittar ingenstans att längden har en avgörande roll.

Jag letade fram flera  sidor på nätet där man kan räkna ut kalorier. Jag använde samma siffror på alla sidor. Tog ett par olika längder och sen olika vikter. Det skiljde (beroende på hur mycket träning man har) på ca 100 kcal till 200 kcal på olika längder. Och det är ju ungefär den skillnad som anges när man läser vad man ska ha. Kvinnor 2000 - 2200 kcal. Hade jag ingen träning alls så hamnade jag på 1600 kcal och det stämmer ju med vad som står, att är man stillasittande så ska man ligga lägre.

Jo en faktor som spelar roll när man räknar kalorier, det är åldern. För när man blir äldre så ändras ämnesomsättning/förbränning. Men jag vet inte vid vilken ålder det blir relevant. Tror inte det är en faktor för dig än.

Men jag ska också säga när det gäller sidor på nätet. Jag använde hela tiden samma siffror, men jag fick olika resultat på alla sidor. Så dom ska man  nog inte gå på dom rakt av.

Utan det som gäller är att man måste få fram hur många kalorier man faktiskt gör av med och utgå från det. Och det bästa där är nog om man kan gå till nån som kan det här med hur mycket kalorier man gör av med vid olika aktiviteter för att få fram rätt bra underlag.
För om man tar ett exempel. Promenader, om man promenerar 30 min. Jaha hur snabbt ska man gå för att göra av med de kalorier som anges på nätet. I länken jag hade tidigare står medeltempo. Men vad jag anser medeltempo kanske andra anser snigelfart eller tvärtom racerfart. 

Ditt sista. Om du går efter 5:2 (som du beskriver) så  borde det funka. Förutsatt att de 5 dagarna du äter normalt äter vettig mat. Så försöka räkna ut några matsedlar där du  hamnar runt 1500 +- kcal och de två dagarna du äter lägre ligger på 600 kcal (helst ska det då ligga på 500).  Om du inte gjort det så läs på om 5:2 så du vet hur snabbt du ska kunna se om det gör nån skillnad.

Om du inte går ner av det så ska du kanske kontakta vårdcentral och be att få din ämnesomsättning kontrollerade.

Får se om jag får iväg det här nu då.

.

TheaV
7/19/19, 11:03 AM
#6

Jag räknar också och får också såna dagar ibland men tänker att det jämnar ut sig på helgen, har fuskdag på lördagar. Något jag är noga med är att känna efter så jag mår bra och har ork, jag har ett ganska fysiskt aktivt jobb och måste ha energi till det och att kunna koncentrera mig på det jag gör. Känner jag att energinivån sjunker äter jag oavsett om jag är hungrig eller inte om jag vet att jag ätit för lite den dagen.

Annons:
Namiko
7/21/19, 8:16 AM
#7

Jag försöker inte gå ner i vikt men har också dagar ibland då jag helt enkelt inte blir hungrig och då glömmer jag bort att äta större delen av dagen. Händer det ibland så är det ingen fara att ligga så lågt, men som du säger, inte för ofta och inte flera dagar efter varandra. Sen kan det säkert hända att du ligger lite högt nån annan dag vilket väger upp det.

Ett enkelt sätt att få upp kalorimängden är nötter. En näve nötter ger en ganska bra mängd energi och har dessutom en positiv effekt på viktminskning.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

KunskapÄrMakt
8/21/19, 12:42 PM
#8

2 000 kaloriers riktvärde för kvinnor är hämtat från stenåldern . Det byggde på att man rör sig ofantligt mycket mer än vad dagens gemene man gör. Jag själv är 1,70, tränar tre ggr i veckan och jag håller min vikt med 1500 kal/dag. Om jag skulle låt säga äta 2 000 kal och bara röra mig 10 000 steg per dag, som är en riktlinje, skulle jag gå upp många kilon. Glöm de där gamla riktlinjerna. Jag menar, riktlinjerna har även varit att äta minst fem brödskivor per dag…

Upp till toppen
Annons: