Annons:
Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 2823 ggr
katten68
2019-08-16 10:44

Saxenda - erfarenheter?

Min läkare föreslog nyligen Saxenda som ett försök att rivstarta min viktminskning.

Lite bakgrundsinfo: jag fick diagnosen insulinresistens för fyra år sedan och blev erbjuden Metformin. Jag avböjde pga biverkningarna och provade i stället hälsokostpreparatet Berberine (500 mg x 3/dag) som fungerade över förväntan. Jag gick från 101 till 73 kg på mindre än ett halvår, utan ansträngning, och hade ett normalt BMI för första gången på åratal (jag äter också medicin mot låg ämnesomsättning så vikten har varit ett problem i snart tre decennier).

Jag höll min nya, lägre vikt i tre år, ända tills förra hösten när jag fick höga doser kortison under en kortare tid. Det ledde till snabb viktökning. Jag trodde först att det berodde på att jag fick ökad aptit av cortisonet, men aptiten har inte minskat sedan jag slutade med medicinen för nästan ett år sedan.

Inom loppet av tre månader gick jag från 73 till 95 kg (till mina 173 cm) och vikten sitter numera som fastgjuten på kroppen. Berberine verkar inte hjälpa längre och inga metoder som VV kan fungera så länge jag är konstant hungrig.

Min läkare sa att Saxenda minskar aptiten och att detta kan hjälpa mig komma över de värsta hindren.

Jag har läst om en del lindriga biverkningar som illamående och andra, allvarligare som inflammation i bukspottkörteln.

Jag är beredd att ge det en chans då jag är trött på att inga kläder passar längre då jag gått från stl 42 till 48. Jag inser att behandlingen är tidsbegränsad, men tror jag behöver hjälp att gå ned i vikt då ingenting verkar fungera längre. Min enorma aptit har ingenting med dålig karaktär att göra, vad läkarna än tror. Men den stjälper alla försök att gå ned i vikt på egen hand.

Jag vore oerhört intresserad av andras erfarenheter av Saxenda, såväl positiva som negativa!

Annons:
Y
2023-02-12 12:48
#1

Resultat dag 14
Vikt 94,5kg (-3,5kg)
Midjemått 116cm (-4cm)

Riktigt bra resultat vilket ökar motivationen att fortsätta. - euroclinix.net/se/viktminskning/saxenda

Saxenda är en effektiv viktminskningsbehandling som fungerar genom att reducera din aptit. Beställ Saxenda online idag på euroClinix® ✓ Snabb leverans
  • Redigerat 2023-02-12 12:49 av yahiamaissara
T
2023-07-21 10:54
#2

#0: Jag började med Saxenda för ca tre veckor sedan. är 58 år 170 lång och startvikten var 142 kg. Den biverkningen jag har känt av är att man kan bli lite hård i magen, så jag äter mycket grönt för att få i mig fibrer. Har dragit ner rejält på maten och äter i stort sett bara två till tre gånger om dagen. Har nästan tagit bort alla kolhydrater och givetvis inget socker mer än det som finns i bär. Motionen har väl inte varit den bästa. Det bästa av allt är att jag blir mätt och behöver inte äta mer än en måttlig portion, typ en bit kött 150 gr, rest grönt. Har nu lyckats tappa 6 kg. Är glad för att suget efter mat och mer mat inte är så påtagligt mer. Jag är så tacksam för att jag äntligen känner att det kommer fungera för mig.

Upp till toppen
Annons: