Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2820 ggr
Börjar_nu
2019-10-11 00:42

Att gå ner i vikt utan att röra sig.

Blir tokig… vilket är det bästa sättet att gå ner i vikt utan att röra sig speciellt mycket? Befinner mig i en ond cirkel och jag vill ta mig ur den. Vill gå ner men går sakta upp istället. En stor del har säkert att göra med att jag är stillasittande. Men hur mycket kan man göra genom endast mat? Jag är ca 165 cm och vill gå ner ca 20-25 kilo. (till vad jag vägde 1 år innan jag blev gravid) och hur står man emot frestelser? Jag vill gå bättre karaktär och inte ge efter på kvällarna för sötsaker… Mvh Desperat!!

Annons:
Vixxen
2019-10-11 01:35
#1

Det är inte lätt om man av olika orsaker har svårt att vara så rörlig som man vill.

Soligajag1
2019-10-11 02:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Säger som #1 , mycket svårt att gå ner utan att röra på dig. Börja med att röra dig 30 min 3ggr/ veckan. Ta en promenad , ät frukost , lunch o middag , ingen mat efter 18.00 . Ev en frukt , åtminstone ingen mat/ macka 2 tim. Innan läggdags. Frukost - ägg , fil med banan, Lunch - lax med sallad, Middag - kyckling med bulgur och grönsaker , Försök att inte äta bröd , ta istället fil , smoothie ( hallon, 1/2 dl yoghurt , 1/2 banan ) Jag brukar ta en morot , gurka om jag blir sugen på nåt. Inte lätt , man måste ha stark karaktär. Lycka till! 😀😋avocado är bra! Brukar äta den med citron, olivolja och salt,

HH 🙂

Honestyisdead
2019-10-11 05:35
#3

Det är inte alls svårt att gå ner i vikt genom att ändra kosten. Tvärt om så är det det det enklaste.

Vixxen
2019-10-11 06:02
#4

#3 Allt beror på vilka förutsättningar man har.

Honestyisdead
2019-10-11 06:11
#5

#4 Att gå ned i vikt genom att minska på kosten kan alla. De förutsättningarna har alla. Huruvida man lyckas eller ej är en annan fråga.

Maria
2019-10-11 06:20
#6

Jag rör mig knappast alls. Bland annat för att jag går illa och ganska sakta. Jag går till bussen det är i princip allt.

Jag gick ner 10 kilo genom att ta bort småätandet och all glass jag gillade. Jag åt inte på kvällarna heller.

Jag tror de flesta människor vet med sig vad det är som gjort att man gått upp i vikt. Sin egen akilleshäl så att säga. Då gäller det att ändra på det. Man måste ha viljan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JRSN
2019-10-11 06:52
#7

Undvik pasta och pizza (bröd) som kvällsmål. Bara detta kan göra att man går ner i vikt. För övrigt är dagarna så korta nuförtiden att det räcker med ett lagat mål mat om dagen. (Tiden tycks verkligen gå snabbare, det är nog inte bara att jag blir äldre)

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Herveaux
2019-10-11 06:56
#8

Jag startade kriget mot sötsuget genom att inte ha sånt hemma under veckorna. 
Oftast var jag för lat för att gå och handla när suget slog till så det funkade rätt bra. 

I affären hade jag diskussioner med mig själv när jag ville handla godis eller läsk. 
"Ja, jag vill ha det där och det kommer smaka jättegott direkt men en stund efter kommer jag banna mig själv för att jag drack läsk på en onsdag. Jag KAN vänta till fredag. Ja, sötsuget kommer vara skitjobbigt i nån timme nu, men fokusera på något annat så kommer det att gå över."  (fre + lör var mina fria dagar' i början)

Efter ett par jobbiga veckor så försvann sötsuget mer eller mindre helt. 
Nu tycker jag läsk är alldeles för sliskigt och godis äter jag bara lite av innan det tar stopp. 
Kan jag besegra sockermonstret så kan ta mig tusan vem som helst göra det.  

Just ja, något av det viktigaste man lätt glömmer när man vill förändra ett beteende eller ovana; glöm inte bort att belöna dig själv när du klarar av det du vill! 
Kanske inte med något sött att äta, men något annat du mår bra av, som gör dig glad. 
Sätt upp små delmål och gå inte ut för tufft, gör det lätt att lyckas så du inte tappar motivationen och känner dig misslyckad. 

Har du en partner som kan hjälpa? …eller stjälpa?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Börjar_nu
2019-10-12 00:56
#9

#1 ja men verkligen. Jag vill så mycket men blir inte bra :/ #2 alltså, jag vet ju hur jag ska göra rent tekniskt. Det är bara att jag ska följa det också. Känner mig supermotiverad men sen bara allt faller pladask. Att promenera kan jag ju göra i viss mån. Tack för tipsen :) #5, ja men så känner jag också. I praktiken ska det inte inte vara några problem att gå ner i vikt. Men jag har blivit en känslomässig ätare tyvärr. Och känner hur det går åt fel håll ”utan att kunna gör något åt det”. #6, precis. Man vet ju vad som är fel. #7 pizza äter vi i princip aldrig och inte bröd på kvällarna heller. Men bröd på morgonen är vanligt och även pastarätter. Äter aldrig mer än 1 varmt mål om dagen oavsett vilken årstid. Där finns ju helt klart utrymme för att både byta ut pastan och brödet till något annat på morgonen! Tack! #8 tack för fina råd!! Ja jag har en partner som är stöttande. Men vi är väl lite varandras medberoende. Vi kan båda vara riktigt duktiga men också riktigt dåliga. Skillnaden är bara att han inte är speciellt överviktig… man har ju blivit av med sockersuget ett par gånger och det känns verkligen så skönt. Sen har det sakta introducerats i vardagen och som en klar blixt från ovan så är man där igen… ska tänk på att börja lätt och belöna mig själv med icke-mat/sötsaker.

kokospalm
2019-10-15 12:28
#10

Det enda sättet att gå ner i vikt är kaloriunderskott, d.v.s. att du måste förbruka fler  kalorier (energi) än vad du stoppar i dig. Du kan antingen uppnå detta genom att träna (cardio), äta mindre eller genom både och. 

Problemet som jag ser det är att du har en stillasittande tillvaro och det gör att du får mer tid till att tänka gastronomiska godsaker än om du hade varit i rörelse. 

Så gå ut och rör på dig på kvällarna (vardagsmotion räcker långt till en början) så kan du tänka på annat.

Börjar_nu
2019-10-15 20:20
#11

#10, önskar att jag hade kunnat ”bara” ut och gå på kvällarna. Men som jag skrev innan så kan jag inte det. Och det pga av en tumör i mitt skelett som gör så fruktansvärt ont. Därav att jag är stillasittande. Jag vill verkligen kunna röra mig. Förr sprang jag 3-5 dagar i veckan på kvällen eller Morgonen. Det är bara att glömma nu :(

kokospalm
2019-10-15 23:19
#12

#11: Ok. Då förstår jag ditt stillasittande (det framgick inte om varför i trådstarten).  Då har du värre problem än bara viktuppgången är jag rädd för…. :/ 

Om du inte kan röra på dig p.g.a. smärta så måste du dra ner på antalet kalorier genom att äta mindre.  

Som en annan skribent skrev kan det vara en god idé att inte ha skitmat (https://traningslara.se/skitmat-vad-det-ar-varfor-det-gor-dig-fet-och-varfor-du-fortsatter-att-ata-det/) hemma.  Därför är det lika viktigt att inte någon annan i familjen saboterar detta genom att köpa hem denna typ av föda eftersom det förstör din kosthållning. 

Du får ta ett samtal med din partner om detta. 

Om du har mentala "issues" som gör att du "känsloäter" så får du söka dig till en psykolog om du nu inte redan har gjort det.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
MonicaLagerquist
2019-11-15 17:25
#14

Kokta ägg i kylen är min räddning. Kokar sex ägg i tagen och äter säkert fyra om dygnet.

När jag blir sugen äter jag ett eller två ågg. Undviker bröd pasta och potatis..

Stolt ägare till fem La permer

Shia1
2019-11-15 17:51
#15

ett tips när du känner sötsuget och "måste " ha något. 

se till att alltid ha typ salladshuvud, tomat, ,morot, broccoli  osv hemma.

blir du sugen, ta ex en bit av salladen då och tugga i och drick vatten. 

skriv upp på en lapp på kylskåpet alla gånger du stått emot att äta/köpa godis, kakor, choklad osv.

Känner du på affären att du inte fixar att stå ut

-köp INTE mer godis än du INNAN tillåtit dig.

ex för varje dag godis fri, får du vid en kris köpa EN godis från lösvikten. ex har du fixat 7 dagar- 7 godbitar från lösvikten. 

För köper du 1 chokladkaka a 200 g. inom en dag är den slut= ca 1000-1100 önödiga kcal.

samt kring maten osv, laga inte mer mat än du tillåt dig att äta. för då kan du äta upp allt m gott samvete.

Wizbot
2020-02-06 23:52
#16

Jag har gått ner 70kg utan särskilt mycket motion. Hade ingen förbjuden mat utan åt snabbmat och godis ibland. Körde dock på mycket fasta (minst 2-3 dagar per vecka) och åt oftast kött + kokta grönsaker som mina måltider, ibland med sås baserad på lätt créme fraiche. Grönsaker eller "rena" proteiner (ägg, tonfisk) som snacks, även där ibland med dipp. En del nötter också. Fastan var det enda som fick min ohämmade aptit under kontroll. Och att sluta tänka på mat och godis som något farligt och förbjudet. För mig gör det mig bara mer besatt av att äta och det var lättare att ha kontroll när jag inte såg det som satan. Att sluta se min kropp som min fiende hjälpte också, när jag började tycka om min tjocka kropp var det mycket lättare att äta lagom.

Denna kommentar har tagits bort.
Sindri
2020-02-14 18:10
#18

Som flera andra har skrivit handlar det mesta om kosten.  Och inte om att tillfälligt hitta något som fungerar för att gå ner i vikt, utan om att hitta ett sätt att äta som fungerar för livet.
Att bygga muskler kan hjälpa till att få en mer välformad kropp, men om jag förstår dig rätt kan du inte göra sådant heller nu. Om du kan sitta och jobba med hantlar är det alltid något. 
Sedan är vi olika funtade med ämnesomsättning etc. Vi triggas av olika saker. Det som triggade mitt sockersug mest var bröd, potatis och pasta. Bort med sådant alltså. Jag är superkänslig för kolhydrater och borde egentligen mest äta  protein och fett. Viket jag inte gör, men kämpar på så gott jag kan.

Nuförtiden äter jag två gånger om dagen och det funkar bäst för mig. Frukost kan bli allt mellan 10 - 16, äter bara när jag blir hungrig. Skippa mackor och sånt till frukost. Det finns så mycket annat gott. Ägg kan man variera i massor. Löskokt, hårdkokt, äggröra, omelett. Te(eller kaffe) med kokosfett i är en bra förbrännare och ger mycket mättnadskänsla. Grejen är att äta så mycket mat så man inte orkar något sött efteråt. 

Kött, fågel, fisk och kyckling med feta såser eller aromsmör. Köp aldrig lättprodukter. Bara turkisk 10% yoghurt. Grönsaker och rotfrukter istället för potatis, eller bara lite potatis. Ingen pasta.

Ett bra sätt att tänka är att inte köpa mat med innehållsförteckning, bara bra, rena råvaror. Stek i smör, kokosfett, talg.

Glutes
2020-04-20 23:23
#19

Hej! Der behöver inte vara så märkvärdig träning som ger resultat. Undvik småätande, daglig motion och lagom mycket sömn. Det här kombinerat med följande program är toppen. http://www.healthy-exercises-at-home.com/program

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Sindri
2020-05-08 23:16
#21

Klicka ej på Tap for Sound i ovanstående länk.

Denna kommentar har tagits bort.
bicepscurls
2022-06-12 11:44
#23

Nej, det är inte svårt att gå ner i vikt utan att röra sig. Det är en myt att träning är det som gör att man går ner i vikt. Sanningen är att kosten står för majoriteten av en viktnedgång runt 80%. Man kan bara träna så mycket men kosten kan man påverka mer än så. Börja med att räkna ut ditt kaloribehov finns massor av kalkylatorer på nätet, lägg sedan upp kosten efter det. Det bästa är om du lagar hela veckans måltider på en gång.

Kosten är 80% - träningen resten! Fitnessfia träningsblogg

Upp till toppen
Annons: