Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1031 ggr
Chawah
10/14/19, 9:10 PM

Tappat drivet - Ny här

Hej, jag är ny här och hoppas på att hitta lite råd, stöd och pepp här. Jag har försökt att tappa vikt i några år nu. När vågen drog sig upp mot 90 kg till mina 153 cm tänkte jag att nu får det vara nog. Jag tappade cirka 10 kg under ett drygt år och har väl kommit ner på 75 kg som mest. Jag gick upp till runt 80 över sommaren vilket chockade mig lite. Skulle ta ett tag igen nu i höst och satte igång på invant schema. Veckorna gick och det hände inte ett smack! Jag har kanske tappat två kg som bäst, men dom har jag gått upp igen. Detta har resulterat i att jag nu har tappat sugen helt och i princip struntar i kosthållningen eftersom det ändå inte händer nåt. Tränar gör jag som vanligt, dock inte i samma omfattning. Drivet finns inte och jag vet inte hur jag ska hitta det igen. Jag mår dåligt av min nuvarande kosthållning, men det är som att…hur väl jag än vet att jag skulle må bättre av att äta annorlunda så hittar jag liksom inte dit! Känner mig deprimerad av detta och vet inte hur jag ska komma ur detta mönster riktigt. Det som fungerat tidigare fungerar inte längre. Jag är 48 år så jag funderar på om det kan vara något klimakterie/för-klimakterie - syndrom. Än så länge så har jag mens som vanligt, men man vet ju inte när klimakteriet har tänkt att dyka upp. Någon med erfarenhet? Kan också nämna att jag har känt mig darrig i kroppen under denna tid. Ibland mer - ibland mindre. Det känns ungefär som att vara riktigt ordentligt nervös. Tänkte ringa företagsläkaren angående detta. Jag är tacksam för alla former av tankar, råd eller peppa som ni kan ge för att jag ska komma ur detta. Har ni något knep för när det känns extra motigt?

Annons:
Tant Grön
10/14/19, 9:22 PM
#1

#0 Skulle kunna vara sköldkörteln, för låg ämnesomsättning. 

/Inlägg redigerat av admin då personen i fråga samt sajten inte har med denna sajt att göra och det är en läkare man i sådana fall hänvisar till. Inte hokus pokus.

Honestyisdead
10/14/19, 9:37 PM
#2

Hur har du gjort nu som inte fungerat?

tlover
10/15/19, 9:39 AM
#3

Har du kollat upp järn? Det kan göra mycket för humöret och när jag har lågt så kan jag känna mig darrig också. Det kan vara värt att kolla upp på VC Sedan så kan just det att det är det invanda schemat som spökar, ju mer man går ner ju lägre basal omsättning får man ju och även aktiviteter bränner mindre (eftersom du bär på mindre). Men jag undrar lite som#2 vad som du gjort nu

l'm back

Chawah
10/15/19, 11:23 AM
#4

Hej Hera, jaa du…hur ska jag nu beskriva det på enkelt sätt 😉 Men om jag beskriver en typisk vecka då. Frukost består av ett kokt ägg samt cirka 1 dl hallon och blåbär tillsammans med cirka 1 dl naturell yoghurt + lite chiafrön och kanel. Lunch i veckorna består av en naturdiet eller Nutrilett + antingen en Wasa sandwich eller en nije proteinpudding. Till middag kan det vara lite olika beroende på vad som finns och vad jag känner för. Någon sen kvällsmat kan det också bli typ någon smoothie eller nåt. Jag har en smartwatch kopplad till Samsung health där jag har ställt in och försöker följa kaloribegränsningarna som sätts där. Efter en period av mer "avslappnat" beteende, som nu över sommaren, så har jag gjort en rivstart i form av att jag har gjort en slags egenplanerad detox. Jag gör då en egen citron och ingefärsdricka som jag dricker några deciliter av varje dag. Under åtminstone en till två dagar försöker jag hålla mig till flytande kost. Det blir då egna smoothies på bär/frukt och naturell yoghurt, naturdiet/Nutrilett samt nije proteinpudding till lunch, nån köpt smoothie typ Brämhults, innocent eller nije shakes. Till middag blir det någon kelda soppa och så kanske nån smoothie på kvällen. Jag tränar på gym två dagar varannan vecka. Då blir det 30 min löpband (går 3 min, springer 2 min i intervaller) viktmaskiner i cirka 30 min samt 20 min på crossen. Varannan vecka kör jag lite kort hemmaträning 10 min/dag enl. ett fast program. På detta har jag normalt fått ett resultat på - 1-2 kg/vecka, men nu gick jag alltså inte ner ett enda gram! Efter ett par-tre veckor helt utan resultat så ledsnade jag och efter det har det bara blivit lite halvdant liksom. När sockersuget kommer så blir det ju att jag tänker "skitsamma-det händer ju ändå inget" Jag försöker att förändra detaljer för att på så sätt få en push, men det har inte heller hjälpt.

Chawah
10/15/19, 11:59 AM
#5

tlover - jag har beställt en tid hos läkaren nu så att jag får kollat upp det där med darrigheten. Järnbrist kanske det skulle kunna vara för jag är samtidigt väldigt trött också. Det har jag dock kopplat till att jag snarkar väldigt mycket. Jag förstår vad du menar med basal-omsättningen. Kommer ihåg att det liksom tog stopp när jag nådde 75 kg. Men nu är jag ju uppe på 80-81 kg igen efter att ha legat på runt 76-77 kg före sommaren, så det borde ju logiskt inte ha med det att göra.

Honestyisdead
10/15/19, 12:17 PM
#6

#4 Avvakta och se vad läkaren säger.  Om inget felar hade jag ökat på med fler pass kondition i veckan.

Annons:
Chawah
10/15/19, 2:52 PM
#7

Tack Hera, har du något bra tips på hur man kan öka motivationen och låta bli det onyttiga?

Honestyisdead
10/15/19, 3:39 PM
#8

#7 Att ha bra saker hemma man kan äta om man blir sugen. Vad beror ju på vad man kör på. Jag har tex torkat kött, grekisk yoghurt och räkor hemma alltid.

Gärna hänga upp bild på sig själv i målvakten och/Eller ett klädesplagg man vill komma i.

Och att ha olika delmål då man belönar sig med tex bio, restaurang eller massage tex. Vid var 5e kg kanske?

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: