Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1775 ggr
Solrosen23
2017-05-21 15:15

Varför går jag inte ner i vikt?

Hej, jag tränar fotboll tre gånger i veckan och jag springer eller powerwalkar två gånger. Tränar alltså fem gånger i veckan. Jag är inte så hungrig på mornarna så jag äter lite frukost. Jag äter inte heller så mycket lunch för maten är inte så bra på gymnasiet jag går på, men jag försöker alltid få i mig någonting. Middag äter jag och sen äter jag något på kvällen, oftast naturell kvarg eller keso med bär och nötter. När jag äter äter jag mycket grönsaker, försöker äta lite mindre av kolhydrater och lite mer av t.ex. kyckling eller kött. Jag äter inte massa skräpmat och går inte runt och småäter. Äter inte heller massa bröd och sånt. Jag har hållit på så här länge men varför blir jag inte smalare eller går ner i vikt? Vad gör jag för fel? Vet att det är svårt att säga med så här lite information, men är det något ni ser att jag gör fel?

Annons:
Niklas
2017-05-21 15:19
#1

Är du överviktig?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zepp
2017-05-21 15:26
#2

Det kan ioförsej bero på all din träning?

Träning är främst för att öka i vikt, dvs det bygger muskler som regel.

Oså iomed att du går på gymnasiet, du är ung och växer fortfarande.

Man skall inte bli smalare när man är i åldern där man går i gymnasiet.

Är du av kvinnligt kön eller manligt?

Såå.. innan vi drar några som helst slutsattser om du överhuvudtaget gör något fel så är det bra att veta vilket kön, hur många kalorier du drar i dig per dag ungefär och om du har föräldrar med liknande problem?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Solrosen23
2017-05-21 15:45
#3

Jag är 19 år och är en tjej. Jag är inte överviktig och det är ingen av mina föräldrar heller, men jag skulle säga själv att jag borde bli lite smalare.

Zepp
2017-05-21 15:52
#4

Då säger jag att du inte behöver bli smalare.. utan en bättre fotbollsspelare!

Dvs fokusera mer på träningen och fortsätt att äta en så hälsosam kost du kan.. glöm inte att få i dig tillräckligt med kalorier för all den träning du håller på med.

Kvarg och keso är typ bantningsmat ät rejäla portiner hemmalagad riktig lagad mat i stället, så du orkar träna ordentligt.

Du får bestämma dig för om det viktiga är att vara smal eller duktig fotbollspelare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sp0ngeb0b
2017-05-21 15:57
#5

Håller med #4, du borde se till att du får i dig ordentlig mat när du tränar så mycket. Det kan mycket väl vara så att du äter för lite och därför inte går ner i vikt. Men eftersom du ändå tränar en del tycker jag att det låter som att du borde äta lite mer, men samtidigt så ska du ju inte trycka i dig massa mat bara för att.

Är du hungrig på lunchen? I så fall kanske du kan ta med något att äta hemifrån så att du får i dig något mer. Antingen matlåda eller åtminstone frukt, macka eller annat. Och tänk på att äta varierat. 🙂

Solrosen23
2017-05-21 16:31
#6

Jag äter tillräckligt med mat för att orka spela fotboll och träna. Jag äter när jag är hungrig för jag vill inte trycka i mig mat när jag inte är det. Men jag brukar inte bli hungrig på lunchen även om jag ätit lite till frukost. Det kan dröja länge innan jag blir hungrig. Skulle det kunna vara så att jag äter för lite? Vad menar ni när ni skrev att orsaken till att jag inte går ner i vikt skulle kunna vara att jag äter för lite? Hur fungerar det?

Annons:
Solrosen23
2017-05-21 16:31
#7

Jag äter tillräckligt med mat för att orka spela fotboll och träna. Jag äter när jag är hungrig för jag vill inte trycka i mig mat när jag inte är det. Men jag brukar inte bli hungrig på lunchen även om jag ätit lite till frukost. Det kan dröja länge innan jag blir hungrig. Skulle det kunna vara så att jag äter för lite? Vad menar ni när ni skrev att orsaken till att jag inte går ner i vikt skulle kunna vara att jag äter för lite? Hur fungerar det?

Sindri
2017-05-21 18:11
#8

Om din kropp tror att det är ont om mat blir den väldigt effektiv i sin energianvändning, den släpper inte i från sig ett gram för här är det bäst att ha reserver.
Det den prioriterar bort först är hjärnan, den är mer rädd om hjärtat och andra organ som håller kroppen igång. Äter du för lite kan du sätta hela kroppens mättnadsfunktion ur spel.

Solrosen23
2017-05-21 18:27
#9

Så tror ni att jag kommer gå ner mer i vikt om jag börjar äta mer frukost och lunch? För jag äter inte mycket av det nu.

[Devya]
2017-05-21 21:45
#10

Min sambo går ej ner i vikt om han slarvar med maten. Han kan alltså inte skippa viktiga måltider. Han försökte i en vecka med det och gick inte ner alls i vikt men sen dåbhan började äta ordentligt igen men hälsosamt så rasade han ner i vikt. Om du nu inte är överviktig så är det bäst om du slutar med dessa larviga idéer om att bli smalare. Det är en farlig väg du tar annars.

Sindri
2017-05-21 22:31
#11

#9 av: Solrosen23
Om du inte äter fett så bränner kroppen inte något fett, utan håller hårt i det som finns och försöker lagra mer.

Ät aldrig lättprodukter, det bara lurar kroppen, och innehåller för det mesta rätt mycket kolhydrater.
Använd riktigt smör, fullfet grädde, 10%-ig yoghurt, feta ostar, olivolja etc.
Ät mycket grönsaker, lite kött, fågel eller fisk med aromsmör, feta såser etc.

Zepp
2017-05-22 18:43
#12

#9

Du är 19, du är kvinna.. i princip en fullvuxen sådan redan biologiskt sett, du lär knappast växa mer på längden hur som helst.. men du är en ung kvinna som startat resan mot en något äldre!

Då brukar de flesta välmående/friska, växa lite på bredden, främst över höften och bysten.

Det är som regel hormoniniellt styrt.. mindre hormoner som ökar längden och muskelmassan, mer kvinnliga könshormoner.. mer kvinnliga former.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lakritsstjärna
2017-05-31 20:16
#13

Man måste äta annars så går du ner på sparläge. Tränar du mycket blir du ofta hungrigare och behöver mer mat. Desto mindre du väger desto svårare blir det att bli av med kilon. Tänk också på att muskler väger men för att kroppen ser mer fast ut och du får finare form med muskler. Så skippa inte styrketräningen för att gå ner i vikt. Desto mer muskler du har desto mer förbränner du. Strirra sig inte blind på vågen. Mitt tips som funkar för mig för att gå ner på ett bra sätt och behålla vakten är att äta endast 3 måltider som frukost, lunch och middag och bara en portion. Ät sådant som håller dig mätt och är näringsrikt, så inga bantnings Soppor eller proteinbar. Så tänk hellre nyttigt än gott. För att orka vara så nyttig det så har jag en dag i veckan jag får äta vad jag ville. Annars tror jag inte att det kommer hålla i längden. LCHF har jag aldrig riktigt varit något fan utav. Man blir ofta väldigt trött och energi lös och det är inte bra om man har både jobb och familj att orka med. Har provat och har aldrig mått sämre och fått så lite gjort på jobbet. Dessutom är det väldigt dåligt för miljön. Jag har med min egen metod gått ner alla mina gravid kilo plus några extra och behållt vikten i 2 år :) vikt nedgång är inget man gör en gång utan man måste hitta en livsstil som fungerar för att sedan hålla vikten. Kan tillägga att jag även tränar mellan 1-5 gr i veckan beroende på vad jag hinner. All träning som blir av är bättre än ingen alls. finns det ingen tid att träna så baka in så mycket i fysisk aktiviter vardagen som möjligt. Trappor i stället för hiss och parkera bilen en liten bit bort och promenera. Det var mina tips!

Annons:
Sindri
2017-05-31 20:47
#14

#13 av: Lakritsstjärna Hur menar du att LCHF är dåligt för miljön? Är det dåligt för miljön att de flesta LCHF:are väljer gräsbeteskött och ekologiska grönsaker och mejerier, och överhuvudtaget är mer miljömedvetna?

Eller är det dåligt för miljön att vi blir så friska och pigga att vi sparar in massor med pengar för den vård vi inte behöver? Eller att vi aldrig behöver smutsa ner miljön med antibiotika och andra mediciner?

Vad exakt är dåligt för miljön?

Du får gärna ha din åsikt om LCHF, även om du kan läsa hur många historier som helst om folk som blivit friskare och piggare när de väl kommit över omställningsbesvären (trötthet, seghet mm), men kom inte med några påståenden du inte har belägg för.

sp0ngeb0b
2017-05-31 21:53
#15

Ursäkta att jag svarar i Lakritsstjärnas ställe, men hen får gärna också svara.

Kan tänka mig att eftersom de som går på LCHF måste utesluta så pass mycket i växtväg är det lätt hänt att det, förutom andra grönsaker, ersätts med kött, mjölkprodukter och ägg. Har jag fel?

Djurindustrin är dålig för miljön, punkt. Oavsett om det är gräsbeteskött eller inte. Läs mer här (länk till naturskyddsföreningens hemsida). Jättebra att många av er väljer ekologiskt, men påståendet handlade inte om huruvida man ska välja ekologiskt eller inte. I stället för att förespråka LCHF kan du ju i så fall förespråka ekologiska val, eftersom det då är det enda positiva för miljön.

Vill även tillägga att hen skrev att hen själv inte var något fan av LCHF. Det måste ju finnas en anledning till att hen testade från första början - alltså alla positiva historier - så jag tror snarare att det bara var lite olyckligt formulerat. För övrigt har jag dock själv hört om många som tyckte samma sak, men även att det är vanligt att känna sig trött i början vilket sedan ändras. Inte så konstigt med tanke på att man väljer bort kroppens favoritbränsle, det tar väl ett tag för kroppen att ställa om.

Lakritsstjärna
2017-05-31 21:54
#16

Vill du diskutera LCHF så är det nog bäst att skapa en ny tråd för att inte komma ifrån ämnet. Det är klart att man kan äta mer eller mindre klimatsmart LCHF diet. Mycket anemaliska produkter (vilket ofta ingår i LCHF) är inte bra för miljön. Jag kommer nog inte kunna övertyga dig men belägg finns det gott om här är några. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3737&artikel=4670066 https://www.svt.se/opinion/lchf-dieten-kommer-aldrig-bli-ekologiskt-hallbar? Inte så bra för hälsan heller http://100procenthalsa.blogspot.se/2016/01/darfor-bor-vi-vara-kritiska-till-lchf.html?m=1 http://www.runnersworld.se/artiklar/lchf-kost-kan-ge-allvarliga-biverkningar.htm Som sagt kan vi gärna diskutera LCHF i en annan tråd och kommer därför inte svara något mer här angående LCHF. Jag har läst mycket om den dieten och provat själv ett tag tills jag märkte att det är en riktigt dålig diet på alla sätt förutom att man går ner i vikt. Gå ner i vikt kan man göra på mer hälsosamma sätt utan alla dessa biverkningar och "övergångs faser"

Sindri
2017-05-31 23:08
#17

#15 av: sp0ngeb0bVem har sagt att jag förespråkar LCHF? Det var Lakritsstjärna som först nämnde det, jag kan inte se att TS nämner det heller? Tycker bara det verkar som om TS äter för lite och fel och det får man aldrig en hälsosam eller snygg kropp av.

Jag svarade på #13 av: Lakritsstjärna påstående att LCHF är dåligt för miljön. Det är det inte, och hens länkar i #16 av: Lakritsstjärna får mig inte att ändra uppfattning. De är för det första väldigt gamla, det har hänt en del på 6-7 år, och delvis skrivet av andra tyckare. Läs kommentarerna i den första länken bl a om felaktigheter i beräkningen av utsläppen. Jag äter definitivt inte mer kött (bara gräsbetes, ekologiskt, vilt) idag, däremot mer fisk (certifierad), mer grönsaker (ekologiska), mindre frukt och framförallt inget med socker, spannmål eller tillsatser. Vad kostar spannmålsindustrin i utsläpp? Ingen som kollat? Jag äter inte lika mycket i vikt nu som förr, beroende på att det jag äter mättar mer. Två gånger om dagen räcker också.

Och i en av länkarna påstår författaren att stenåldersmänniskorna åt potatis!!! Vad jag vet var stenåldern slut för länge sedan på 1700-talet!

Fullt med felaktigheter och verkligen inte underbyggd!

"Biverkningar" på LCHF - tja, oförskämt mycket energi, effektivare sömn, träningslust, snyggare kropp (har aldrig haft midja förut), aldrig sjuk, gladare än någonsin….. Usch ja, vilka hemska biverkningar!

Som sagt - jag har inte förespråkat LCHF i den här tråden, inte säkert det passar TS, men kan inte låta felaktiga påståenden stå emotsagda.

sp0ngeb0b
2017-06-01 09:32
#18

Förlåt TS för all OT 🤐

Jag vet inte vad spannmålsindustrin kostar, men om du tittar på detta dokument från Naturskyddsföreningen från 2015 (om det nu är en tillräckligt pålitlig, neutral och ny källa) på sidan 5 ser du att nästan 70% av all spannmålsproduktion går till att producera kött och andra animalier, medans endast 13% går till rena spannmål som människan äter. Alltså, allra största delen av spannmålsproduktionen går faktiskt åt till att utfodra djur, så du kan inte komma och säga att det är sämre ur den synpunkten att äta mindre kött. Samma sak gäller sojaproduktion - absolut största majoriteten går till djurfoder. Och ja, jag vet att du äter gräsbetesdjur, men förutom spannmålen är det annat som spelar in också. Kor släpper ifrån sig mycket metan (källa) och det går åt brutala mängder vatten för att producera kött (källa) vilket inte är så positivt nu när det råder vattenbrist både här och där.

Sindri
2017-06-01 10:23
#19

Jag är övertygad om att det går att bygga ett hållbart samhälle med mat till alla som vi gör det på ett mindre centraliserat och storskaligt sätt.

Köttfabriker borde förbjudas, kor, getter och får kan/bör äta helt andra saker än spannmål, majs och soja och kan beta där det är svårt att odla, hålla landskapet öppet etc.

Dessa monokulturer är förödande för miljö, ursprungsbefolkningar, insekter mm. Snart har vi inga pollinerare kvar som kan befrukta vare sig vete, majs eller grönsaker.

Jämförelsen med pooler och mandel är inte så smart. Det finns ställen på jorden där det är ständig tillgång till vatten och där man odlar t ex mandel. Lite svårt att exportera det vattnet till torra områden.
Däremot bör vi sluta hugga ner regnskog, släppa ut koldioxid etc som gör att vårt klimat ändras i alltför snabb takt och vi får mindre nederbörd och högra havsnivåer.
Där är vi antagligen överens och vi kan båda två hitta studier, länkar och tyckanden som stödjer vår version (bl a en film på Youtube om en man som låter kor beta i ökengränsen  följden blir att öknen minskar där https://www.youtube.com/watch?v=vpTHi7O66pI (Jodå, det finns såklart en vegan som motsäger allt han säger)) så inte så stor idé med diskussion om det här. Varför jag avslutar nu.

Upp till toppen
Annons: