Allmänt viktsnack

Viktminskning efter graviditen

2018-06-04 15:26 #0 av: Fridaaaa

Jag gick upp 30 kg när jag väntade sonen. Gått ner 10 av dem, så har 20 kvar plus runt 8 kg som jag ville ha bort innan graviditeten.

Någon som har bra tips?
Inte LCHF eller räkna kcal :) VV tycker jag kostar för mycket.
Hållbar livsstil såklart. Käkar på små tallrikar nu regelbundet, men allting har stannat av flera veckor nu.

Går just nu barnvagnspromenader samt mammamageappen :)
Ammar inte! :) 

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-06-04 15:58 #1 av: -hanna-

Äta lite mer protein som är mättande och mindre kolhydrater. Jag menar inte lchf men kanske lite mindre pasta/potatis bara. Och mycket grönsaker till. Såklart dricka vatten, undvika läsk osv, Det gör du ju säkert redan.

Anmäl
2018-06-04 16:00 #2 av: Fridaaaa

#1 Redan minskat pasta och potatis :)  
Ja sånt kör jag redan :D Dricker läsk men enbartlite och endast helg :) 

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-06-04 16:11 #3 av: -hanna-

Då kan du nog inte göra så mycket mer än du gör. Man måste ju få äta sig mätt liksom. Och med en liten att ta hand om med allt vad det innebär hinner man inte med hur mycket träning som helst heller..

Det är ju vanligt med platåer när man går ner i vikt. Jag gick ner 8 kg sen stod det still läänge innan det plötsligt tog fart igen. Utan att jag ändrat något. Nu har jag inte varit gravid men tjock har jag varit.

Anmäl
2018-06-04 16:47 #4 av: Fridaaaa

#3 Tror absolut att det finns mer att göra :)

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-06-04 20:01 #5 av: Mooniq

Öka ämnesomsättningen. Kan vara svårt med liten bredvid men det finns många smarta hemmagrejer - typ zumba, dans, wii - olika sporttävlingar där du bowlar, åker skidor, boxas etc. OM du har en trappa där du bor - sätt timer på 3-4 minuter - spurta upp o ner så fort du orkar. Om du har ett liggunderlag så kan du googla yoga/poweryoga. 

tänk på att det kan bli för mycket proteiner oxå - du bör äta ungefär 1 - 1½ gram protein x din idealvikt. 

jag körde ett test för några år sen och åt ägg halva dagen - typ till frukost o lunch. Kokta, stekta eller omeletter - de mättar bra och har lite kalorier, sen åt jag riktigt middag och eventuellt nåt litet kvällsmål - kanske nåt att prova, eller att ha grönsaksdagar. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2018-06-04 20:03 #6 av: Fridaaaa

#5 Äger tyvärr inget wii
Ja det blir hemmaträning av något slag. Kan träna när han sover eller ligger i babygymmet :) 

Haha ja så mycket ägg kan inte jag äta :P 
Tips på annat proteinrikt? Kyckling och tonfisk vet jag :)

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-06-04 20:05 #7 av: Mooniq

Blandad sallad med kyckling eller tonfisk, eller rökt fisk - jättegott nu på sommaren. Sommartid så startar jag ofta dagen med en rejäl blandad sallad - fast jag har kokta delade ägg till. Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2018-06-04 21:42 #8 av: nypisnina

Tycker verkligen att du ska räkna kalorierna du stoppar i dig. Oftast så äter man mer än vad man tror och då är det svårt att gå ner i vikt. Byta ut sina kylvaror till lättare produkter är en bra grej, äta grovt bröd, äta frukt som mellanmål, skippa smör på mackan och bara ta skinka eller något på smörgåsen o.s.v. det minskar kalorierna avsevärt.

Anmäl
2018-06-05 06:35 #9 av: Fridaaaa

#8 KOmmer som sagt inte att räkna kalorier. Jag har kört på den metoden innan och så fort jag slutade räkna stannade det av och sedan sakta ökning igen. Samt att jag inte mår bra av att räkna heller.

Kör enbart fullfettiga produkter. Håller mig mätt längreoch bättre energi. Lättprodukter blir jag hungrig snabbt och sämre med energi. SAmt tror på forskningen som säger att lättprodukter är sämre :) 

Äter sällan bröd. Kör knäcke :) 

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-06-09 00:29 #10 av: sp0ngeb0b

Hur länge har du hållit på med din viktnedgång? För om man kör på länge kan det behövas att man tar typ en vecka där man äter mer, för att sedan fortsätta dieten igen. Jag har fått instruktioner av en vän som är väldigt intresserad och insatt, och hans råd till mig är att äta kaloriunderskott i ca 6-8 veckor, sedan ligga på +/- 0 i 2 veckor, och sedan börja om igen. På så sätt vänjer sig inte kroppen vid underskottet. Och ja, jag läste att du inte räknar kalorier, men det kanske kan vara en idé att testa att äta lite mer en vecka innan du går på det igen. Alla kroppar fungerar ju olika så man får prova sig fram.

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2018-06-09 09:14 #11 av: Fridaaaa

#10 Svåra är hur jag ska få i mig mer mat bara. Ingen storätare.
Mjo det är ju så, svårt att hitta något bra

Jag började bara runt 2 veckor efter fl med att ändra just kosten, Och då började jag så smått med mina promenader igen, och ökat det sakta. Gick ner 10 av dem på 8 veckor, men stått still nu runt 4 veckor

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-07-04 16:15 #12 av: Fridaaaa

Bestämde mig för at räkna kcal igen men inte hänt någonting. 
Har räknat ut BMR, räknar noga, vad blir fel? :(

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-07-04 20:53 #13 av: NoEnd

Du kan inte ge exempel på hur du äter och motionerar under en dag/några dagar? Blir lättare att hjälpa till då. :)

Anmäl
2018-07-05 08:35 #14 av: Fridaaaa

Motion: Promenader 5-10 km/per dag i snitt
Mammamageappen 1-2ggr/dag

Exempel på en dags mat:
Frukost: Fröknäcke med pålägg. Kaffe m mjölk
Lunch: Omelette
Middag: Pastasallad med lax
Mellis: Frukt eller bär

Frukost: Polentagröt,  kaffe m mjölk
Lunch: Rester
Middag: Köttfärsås med sjägräsnudlar
Mellis: Frukt eller bär

Två exempel

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-07-06 23:23 #15 av: NoEnd

Gör du av med mer kalorier än du stoppar i dig? Jag skulle säga grönsaker vid varje mål. Mer grönsallad än tillexempel köttfärssås på tallriken. Du kan ju även byta ut pastan mot bönpasta/bulgur/couscous och liknande. Betydligt nyttigare och mindre snabba kalorier. Och sen skippa socker såklart om du inte redan gör det. Har du testat att ha i någon annan typ än vanlig mjölk i kaffet tillexempel? :)

Anmäl
2018-07-07 07:14 #16 av: Fridaaaa

#15 ja. Jag har räknat ut bmr och så.
äter inte sallad till köttfärsås.
Kör redan bönpasta. Samt då sjögräsnudlar :) 

mjölk är enda jag gillar i kaffe :) men räkar in det. Så överstiger inte intaget :)

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-07-07 13:24 #17 av: NoEnd

Varför inte sallad till köttfärssås? Annars får du väl stoppa ner grönsaker i såsen, som majs, paprika, zucchini, linser eller liknande. Kan du inte ändra i din kost så får du väl öka motionen och den dagliga träningen. Kör inte bara din app utan gör andra övningar också. Och se till att alltid få upp ett flås. Annars brukar ju dock kosten vara något viktigare än träningen.

Anmäl
2018-07-08 06:55 #18 av: Fridaaaa

#17 För att jag inte tycker det är gott :)
Men anser att det inte behövs till exakt varje måltid :) Gör inget att hoppa enstaka mål med grönsaker ;)

Ökar motionen varje vecka lite.  Trappar upp antingen sträcka eller tempo :)^
Får inte träna vad som hlst ännu. Men, vet inte vad jag skulle lägga till för träning. Det är svårt att hinna med mer än vad jag gör eftersom jag har den lille med och sambon jobbar heltid.

Men vet inte vad jag kan göra med kosten. Jag ska ju gå ner, eftersom det är kcalunderskott :( Så vet inte vad som är fel :/ Det är det som är kruxet, ändrat men vet inte mer jag kan ändra eller hur :/

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-07-08 13:36 #19 av: NoEnd

Nej okej, men försök äta det till resterande måltider den dagen då? Det verkade som att du hoppar över grönsaker till många måltider. Ju mer grönsaker du äter desto bättre. Det optimala är att 50% av tallriken ska bestå av grönsaker/rotfrukter, 25% protein och 25% kolhydrater vid viktnedgång. Livsmedelverket rekommenderar minst 500g grönsaker om dagen.

Tycker du ska testa enkel styrketräning hemma. Om du inte kan träna när sonen sover så ha med honom i din träning! Små barn är perfekta att använda som vikt tillexempel ;)

Det är svårt att hjälpa dig om du inte själv vet vad du är villig att ändra med kosten. Du får se till att äta rätt kalorier helt enkelt. :)

Anmäl
2018-07-09 07:44 #20 av: Fridaaaa

#19 Ja det gör jag. Nej jag hoppar inte över många måltider med grönsaker. Minst 2 måltider ingår det grönsaker, ibland tre. Har aldrig till frukost, resterande varierar, men aldrig förre än 2  :) Till omelette tex har jag alltid någon grönsaker. Till rester grönsaker och så, Bara för jag inte skriver upp det, betyder det inte att det inte ingår. Skrev inte upp då jag antog att många förstod ändå att det ingår. Men får tydligen vara övertydlig (Y) 

Han är bara 4 månader, så för liten enligt mig som vikter
Vet bara hur med styrketräning hemma då jag måste använda min egen kropp enbart som vikter eller om jag tar petflaskor men är det jag har att tillgå. Men ja jag kan träna när han sover.  Jag är inte haj på hemmaträning då jag mest promenerar och tränatpå gymmet. Samt cyklat

Vt inte vad du yrar om men skrivit klart och tydligt att jag HAR ändrat en massa i kosten och att jag vet vet hur jag ska ändra MER! Så att säga att jag inte är villig att ändra kosten, är bara du får ursäkta bullshit, eftersom jag klart och tydligt skriivt att jag har gjort det och vet inte hur jag ska ändra mer.


 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-07-09 18:09 #21 av: NoEnd

Men oj, wow. Varför så defensiv? Jag är ingen tankeläsare tyvärr så hur ska jag kunna veta när och om du äter grönsaker om du inte skriver det när jag bad dig skriva vad du äter? Men om jag pratar bullshit så får du be någon annan om hjälp eller gå till en PT/dietist om du vill ha hjälp att gå ner i vikt. Lycka till.

Anmäl
2018-07-09 18:23 #22 av: Fridaaaa

#21 Jag är inte defensiv. Skrivit neutralt. 
Men lite tröttsamt bara att upprepa det man redan skrivit. Så bara förtydligade vad jag redan skrivit, eftersom du hade missuppfattat/läst fel, eftersom du påstod grejer som inte stämde, trots att det står tydligt i kommentarer.

Dietister här vll bara att man går efter deras med light&lättprodukter.
PT är snordyrt. Så får fixa det själv - vilket går.

Men som sagt, vet inte vad mer jag kan ändra.

Idag åt jag tex

Frukost: Fil med jordgubbar och kaffe m. mjölk
Lunch: rester från igår (kyckling och potatisgratäng) samt grönsaker
Middag: kotletter, sås, sallad och lite potatis

Mellis: Bär och frukt.

Liksom står och stampar, ändrat en massa och ändå händer inget Reggar precis allt :( Det är så himla frustrerande! Menade inte att vara otrevlig som sagt, ber om ursäkt om du uppfattade mig som det men inte skrivet så från min sida (Y)

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-07-10 20:30 #23 av: 224

fil och jordgubbar håller inte mättnaden så bra, pröva fibergröt med kanel å äpple och en skvätt mjölk till istället, om du ej kan äta havregrynsgröt blanda i något sötare innan du vänjer dig utan socker.

om jag försökt gått ner i vikt skulle jag äta kyckling/fisk, grönsaker, och kombinerat pastan 50/50 med omelett till lunch/middag.

kaffe kan ju iofs vara bra då det innehåller få kcal, men drick annars vatten. 

frukt innehåller ju stora mängder socker så frågan är om det är bättre att öka intaget vid frukost, lunch, middag istället? så slipper du mellanmålet.

jag har gått ner typ 20 kg, tänkte mest på att äta mat som håller mig mätt,(annars funkar det inte i längden) dricka vatten till måltider, byta ut en del av pastan mot ägg/grönsaker, undvika onödiga produkter med mycket kcal i maten och inte äta sent på kvällen. kombinerat med träning och inget godis såklart.

Anmäl
2018-07-10 20:47 #24 av: Fridaaaa

#23 jag håller mig mätt till mellis :)
Äter glutenfritt och mycket fiber är inte bra för min strulmage. Äter polentagröt ibland.

Exempel på en dags mat:
Frukost: Fröknäcke med pålägg. Kaffe m mjölk
Lunch: Omelette + grönsaker
Middag: Pastasallad med lax
Mellis: Frukt eller bär

Frukost: Polentagröt,  kaffe m mjölk
Lunch: Rester + grönsaker
Middag: Köttfärsås med sjägräsnudlar
Mellis: Frukt eller bär

Två exempel på dagar

Dricker vatten men inte till frukost men till övriga måltider :)
Behöver mellis. Kan sällan äta bara 3 ggr. Blir för långt hopp. Jag och magen mår bättre med att är var tredje timme ungefär :)

Frukt är dock fruktsocker. Frukt är nyttigt :)

Äter inte sent :D Träning är promenader och mamma app. Svårt att få in annat :/

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-07-18 09:49 #25 av: Hera

Socker är aldrig nyttigt. Oavsett källa.

Grönsaker är nyttigare på alla sätt.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2018-07-18 10:18 #26 av: Fridaaaa

#25 tillsatt socker är inte nyttigt.
Frukt kommer jag inte utesluta (Y) Och påverkar inte viktminskningen :) Frukt är inte onyttigt.

Gått ner 1 kg nu på 5 veckor. Hmmmm

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-07-18 11:19 #27 av: Hera

Vi är många som ser frukt som onyttigt. Inget socker är nyttigt.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.