Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3155 ggr
[Qeeze]
0

Vad ska jag äta?

Doktorn säger att jag måste börja tänka på kosten. Jag är väldigt överviktig. Jag är skit dålig på vilken mat man ska välja men doktorns tips var att ta det kalorisnålaste. Men det tar ju 100år om man ska behöva kolla alla produkter?! Är det någon som har koll på detta?

genser
0

Jag tycker också att det här med att räkna och kolla är lite meckigt -det tycker nog de flesta innan de börjar ha lärt sig utantill vad olika produkter innehåller!

Jag gjorde så att jag under 2 dagar skrev in allt jag åt på shapeup (finns som gratis hemsida och gratis app) och då räknade den ut åt mig precis hur många kalorier det jag åt innehöll. Det var enkeltäven om det tog en liten stund, och bara de två dagarna gjorde att jag fick MYCKET bättre koll på hur mycket kalorier det är i det jag brukar äta!

Så det är mitt tips, skriv in dina vanliga måltider där så får du ett bra hum om hur mycket kalorier varje sak du äter innehåller. Lycka till!

ManU77
2

Skit i kaloriräknandet. Det är ett ofantligt slöseri med tid. Läs på om LCHF och testa det istället. Då behöver du inte räkna nåt, förutom att ha hygglig koll på kolhydraterna, och äta riktigt god mat. Du behöver inte svälta dig alls med den metoden.

Dock finns det en övergångsfas som kan vara aningen jobbig när man börjar med LCHF, särskilt om man är sockerberoende vilket många människor är. Läs på om den också så du är beredd och vet hur du ska göra för att minska besvären.

Träning behöver du inte fokusera särskilt på. När du känner att du har lust att röra på dig gör du det.

Lycka till!

Fridaaaa
4

#2 Varför skulle TS skita i kaloriräkningen?! Det är absolut inte slöseri med tid! Och det är inget som säger att LCHF är bättre! Kaloriräkning kan fungera minst lika bra och behöver som sagt inte vara slöseri med tid.

-----------------

TS: Undvik lightprodukter. De innehåller för det mesta dåliga saker som inte är bra för kroppen i längen.
Jag rekommenderar appen: Shape Up. Den är kanonbra! Där skriver man in vad man äter, antal kalorier och så ser man hur mycket man har kvar att äta ungefär osv. Man kan även scanna in varor 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

karamell
5

TS: Tänk på att LCHF är en livsstil, inte en vanlig diet. Du väljer bort såå mycket som du kan äta ifall du räknar kalorier istället. Du kan inte börja äta pasta eller annat utan att gå upp i vikt när du börjat med LCHF.

[TheMiko]
0

#2 "Skit i kaloriräknandet. Det är ett ofantligt slöseri med tid."

- 16 kilo på ett år, äter allt men i måttliga mängder. Jag kan aldrig se att jag slösat bort min tid.

TS jag har använt shape up hela tiden och när man kommit igång är det jätteenkelt att lägga in maten i den.

karamell
1

"Du väljer bort såå mycket som du kan äta ifall du räknar kalorier istället."

Vet inte riktigt hur jag formulerade mig. Men det jag menar är att om du börjat på LCHF så väljer du bort så mycket som du egentligen kan äta om du väljer att räkna kalorier. För räknar du kalorier så kan du äta allt du vill men med måtta liksom :)

ManU77
1

#5 Det är starkt jobbat, att gå ner 16 kg på ett år. Resultat kommer alltid vara individuella, oavsett metod. Någon annan kan göra på exakt samma sätt som dig eller mig, men få helt andra resultat. Trots det vill jag säga… -30 kg på 6 månader på LCHF. Och då tränade jag inte ens, vilket jag ju sett i olika trådar att du är väldigt duktig på. Det du! 😃

#4 Helt riktigt. Man kan inte äta pasta utan att gå upp i vikt när man kört LCHF ett tag. Man lagrar nämligen in en massa vatten i kroppen om man börjar äta kolhydrater igen efter att ha varit utan ett tag. Jag kan väl hålla med om att man får klara sig utan en del "godsaker" om man ska äta LCHF, men det fantastiska är att suget efter de flesta av dessa "godsaker" försvinner efter några veckor. Då är det inte längre en uppoffring att vara utan.

Nåja… detta kan vi ju kasta runt i olika diskussioner hur länge som helst, och ibland är det riktigt intressant att göra det också. Om TS vill räkna kalorier ska TS göra det. Ville bara påtala att det finns andra sätt också.

Fridaaaa
1

#7 Fast som du skrev det, skrev du det som att kaloriräkning är skit ungefär och LCHF betydligt bättre.

Och det är inte bra att gå ner för fort heller. Inget man ska sträva efter tycker jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

karamell
1

Tänk att aldrig kunna äta en pastasallad eller en carbonara. Ingen spaghetti och köttfärssås eller lasagne. Nej det skulle jag aldrig byta bort mot något. Jag tror mer på att man får äta allt men med måtta. Varför välja bort det goda i livet för en diet/livsstil? Man får inte glömma bort att leva bakom allt som har med viktminskning o göra.

Vincent...
1

Börja träna/motionera. Exempelvis power walk, cykling eller joggning

HAHAHAHAHAHA…..

Stephanie
2

Om TS inte har koll på vad man bör äta "normalt sett" så tror jag inte att LCHF är bättre, i och med att man måste ha sån koll på kh-innehåll i allt. Där måste man vara ännu mer noggrann.

Jag skulle nog rekommendera att börja röra på sig, som #10 säger, och minska ner på portionerna framförallt. Minska ner på potatis/ris/pasta och lägga till mer grönsaker. Dra ner på eller helst sluta helt med godis, chips, läsk och annat sånt. 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

ManU77
0

#11 Att man skulle behöva vara mer noggrann med att räkna kolhydrater vid LCHF, än den noggrannhet som behövs för att räkna kalorier, är ett uttalande som visar på en enorm okunnighet.

Man behöver räkna kalorier med en noggrannhet som är omänsklig.Om man överkonsumerar 20 kcal/dag, vilket motsvarar ett par klunkar Coca Cola t ex, kommer man vara 10 kg tyngre om 10 år. Kanske inte låter som så mycket, men ett par klunkar Coca Cola är inte heller mycket. Detta exempel innebär en felmarginal på endast 0,8 %! Nej, då är det betydligt lättare att hålla koll på kolhydratintaget.

Zureel
0

#12 Jag tror de flesta räknar kcal för att gå ner i vikt inte hålla den och då är 20 kcal för mycket bara en minimal sänkning av viktminskningstakten jag tänker inte räkna kcal när jag nått min målvikt då ska jag ha lärt mig tillräckligt om lämpliga portioner och träna tillräckligt mycket för att räkna kcal blir överflödigt.

ManU77
0

#13 Så du ska hålla energibalans (något som kräver en ENORM precision) utan att räkna kalorier efter du nått din målvikt, men du ska räkna kalorier när du ska ner i vikt? Vart är logiken i det?

Stephanie
2

#12 Vem har sagt något om att räkna kalorier? Inte jag i alla fall. Kalla mig inte okunnig när du själv läser in saker jag inte sagt. Tack.

Zureel
1

#14 Ingen kan hålla en exakt energibalans varje dag oavsett hur man äter då det är omöjligt att beräkna exakt hur mycket kcal man behöver en specifik dag man får justera uppåt eller nedåt ibland beroende på om man minskar eller ökar i vikt behöver inte vara svårt eller krångligt.

Zureel
0

Portionskontroll är en enkel och bra start på att ta itu med sin kost man kan gärna gå över till en mindre tallrik än vad man ätit på förut så ser det lika fullt ut som förut eftersom man äter med ögonen också.

Karmatarerskanise
0

Visst kan det vara lite jobbigt att lära sig vad livsmedel innehåller. Men det går snabbt och sedan är man inne i det och behöver inte ens väga eller mäta maten längre. Det går av bara farten att man vet vad maten innehåller.

ManU77
0

#15 Jag kanske tolkade ditt första stycke fel, och i så fall ber jag så hemskt mycket om ursäkt…

"Om TS inte har koll på vad man bör äta "normalt sett" så tror jag inte att LCHF är bättre, i och med att man måste ha sån koll på kh-innehåll i allt. Där måste man vara ännu mer noggrann."

Ännu mer noggrann än vad? Jag trodde du menade mer noggrann än om man ska räkna kalorier, men du får gärna förklara vad du menade istället?

#16 Precis! Min poäng exakt! Ingen kan hålla en exakt energibalans över tid. Hur kan det då komma sig att en del människor klarar sig ett helt liv utan att räkna en enda kalori? De går varken upp eller ner i vikt. Vi kommer oundvikligen tillbaka till hormoner…

Stephanie
0

#19 Jag syftade på vad som är nyttigt och inte "i det stora hela". Har man ingen koll alls så tror jag att det är ett ganska stort steg att börja kolla innehåll på allt, oavsett om det är kalorier eller kolhydrater man kollar. Först bör man nog bara tänka på, som sagt, att dra ner på pasta/ris/potatis-delen och äta större andel grönsaker, och helt enkelt bli mer medveten om vad man äter.

Har man ingen koll alls på vad som är någorlunda kalorisnålt, så är det nog ännu krångligare att lära sig vad som är godkänt enligt LCHF. Men LCHF kan absolut vara ett andra steg. Jag äter det ju själv, mig behöver du inte omvända.