Viktminskningstråd
Tänkte lägga upp en tråd för att peppa mig själv. Jag har sedan juli lyckats gå ner från 61kg till 57,5 och hoppas nu på att gå ner till 53kg och se om mina gamla kläder lär äntligen passa mig igen.
Jag började egentligen på allvar att gå ner i vikt i augusti men nu i september lyckas jag med att ta cykeln varje dag till jobbet (ca 45km per dag). Jag ser också till att endast få i mig på ett ungefär 1000-1200 kalorier per dag. Om det går lite över så är det ingen fara. Huvudsaken är att jag är konsekvent med motionen, vilket tycks vara ett vinnande koncept.
Det går dock ganska trögt nu med tanke på hur få kalorier jag får i mig och hur mycket jag egentligen motionerar. Min kropp värker varje dag pga all vardagsmotion men jag känner ändå att jag eventuellt måste öka på träningen ändå. Jag tycks ha fastnat på 57,5kg men det kan ju hända att jag måste bara ge det ett par veckor till.
Jag äter en massa grönsaker, frukt och en del protein. Vill inte äta mindre heller för jag tycker att det är väldigt lite som jag äter redan nu. Jag äter lite naturell yoghurt med någon tesked muesli på morgonen och sen till lunch på jobbet blir det endast tomater, gurka, broccoli, blomkål och grönt äpple. Sen då jag kommer hem blir det antingen kyckling, fisk eller en köttbit tillsammans med olika grönsaker. Som efterrätt blir det mango, jordgubbar eller någon annan frukt. Till kvällen dricker jag oftast lite te och ett kokt ägg.
Så jag känner inte att jag borde minska med maten. Oberoende så är jag fortsättningsvis motiverad. Jag har skaffat regnkläder så att jag kan fortsätta cykla även om det regnar. Borde se mera resultat oberoende efter någon månad tycker jag men ibland blir man lite otålig. :)
Om ni har tips på vad annat jag kan göra så hojta gärna till! :)
Blev sjuk förra veckan och gick huxflux ner till 56,2kg och fortsätter att gå ner i vikt. Cyklandet är nog det bästa sättet ändå för att gå ner i vikt.
Känns som om det går snabbt nu. Snart kanske jag kan börja använda storlek S och 36 igen. Ser även fram emot att äntligen kunna använda mindre bh-storlekar. Har haft ryggproblem som nu börjar lätta. Har hittills gått från F till D så det känns jätteskönt!
Jag har cyklat fast det här ösregnat idag och det känns verkligen som en stor grej för mig.
Nu är jag inte så långt borta från mitt mål. 3 kg till och så är jag där. Jag känner att 53kg till mina 158-159cm blir helt passligt men skulle inte vara farligt om jag stannar på 56. Känner mig ganska så hälsosam och nöjd i allmänhet just nu.
Sitter ännu på 56-56,2kg så får se hur länge till det tar tills jag kommer under 56kg. Börjar gå lite långsammare nu igen men tar ingen stress. Märker att jag kan använda de byxor som var tidigare för små för mig så det känns ju helt jättebra. De är inte för tajta utan passar riktigt bra nu på mig.
Tror sist och slutligen att det mesta är tack vare cyklingen. Har fått riktigt synliga muskler tack var det. Jag fortsätter ta cykeln till jobbet, i alla sorts väder:)
Mango innehåller väldigt mycket socker. Dr Mosley rekommenderar bär, äpple och päron istället.
#3: Mango äter jag dock inte ofta, högst någon gång i veckan.
Men något spännande som jag har läst angående mango är att de rekommenderas om man vill gå ner i vikt. Min man åt en massa mango då han höll på med hans viktminskning för några år sedan. Han åt det som mellanmål och varje gång han ville ha något sött. Han lyckades gå ner 30kg. Han åt dock bra mycket mera än vad jag äter nu. Han åt mango varje dag medans jag äter det endast högst en gång i veckan.
Vem är annars Dr Mosley?
Jag gick upp i vikt när jag åt mango.
Dr Mosley är en känd engelsk läkare och programledare som gjort många tv-program om hälsa och kost. Han skapade 5:2 metoden.
#5: Jag har svårt att tro att man går upp i vikt av att äta en mango någon gång i veckan. Ingen vettig människa kan lägga skulden för viktuppgång på EN frukt. Finns ingen logik i detta, förlåt. Det är snarare en kombination av många olika faktorer som spelar roll.
Så slutade du då med att äta mango och huxflux började du gå ner i vikt?…. För nu får du det att låta så eftersom du skriver att du gick upp i vikt av att äta mango.
- Redigerat 2023-10-13 10:33 av [Devya]
#6: Jag tror inte heller att en mango i veckan orsakar viktuppgång. Det skrev jag inte heller. Men om nån äter mango varje dag, så blir det förstås extra onödiga kalorier.
För ett par somrar sen när det var varmt åt jag mycket fryst mango och det bidrog till att jag ökade i vikt. Inget stort problem eftersom jag är normalviktig men ändå. När jag slutade äta fryst mango var och varannan dag så gick jag ner vikten som jag gått upp.
- Redigerat 2023-10-13 10:38 av [skyggis_tryggis]
#7: En mango innehåller ca 200 kalorier medans ett päron innehåller 100 kalorier. Man äter oftast inte en hel mango (åtminstone inte jag) medans jag kan lätt äta två stycken päron. Antar att det är olika för andra! :D Jag tycker annars att mango mättar mera men kanske jag inbillar mig.
Om man har ett överskott på kalorier så kommer man att gå upp i vikt oberoende om det kommer via frukt eller annat. Så du skulle säkert gått ner i vikt om du hade slutat med något annat som var likvärdigt med de kalorier som du fick i dig via mango. Så mangon i sig är ju då inte problemet utan kaloriöverskottet, du åt mer än vad du behövde med andra ord. :)
Jag tänker oberoende fortsätta med att äta mango en gång i veckan. :) Fryst mango är också min favorit här, speciellt om sommaren! Men ett paket i veckan räcker mer än väl här hemma. Jag försöker vara mångsidig och äta olika sorters frukter.
Viktminskningen får gärna ta sin tid eftersom jag är ju inte överviktig. Det tar sin tid att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt, speciellt om man inte ens är överviktig. Jag fokuserar mig mest på motion just nu eftersom det har varit det största problemet där innan. Jag hade ett väldigt stillsittande jobb och åt för många kalorier jämfört med hur mycket jag förbrände!
Tack dock för din input! Om man äter för mycket mango så borde man ju oberoende försöka trappa ner och äta lite mera mångsidigt istället. På det viset får man ju i sig många olika nyttiga vitaminer. :)
Ja, vi funkar olika allihop. Jag tyckte inte att mango var mättande. Fryst mango i bitar var väldigt lätt att äta för mycket av för mig eftersom det var så sött och läskande.
Men jag hade förstås kunnat fortsätta äta mango om jag hade skurit ner 200 kilokalorier på något annat som jag äter. T.ex en liten ostmacka. Men det var inte ett alternativ då jag hellre äter ostmacka :-).
#3 Naturligt socker. Skillnad på tillsatt socker och naturligt socker
Frukt är jättebra att äta.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fruktsocker är kaloririkt, så om man jagar kalorier kan det vara ide att äta mindre frukt. Men frukt är förstås nyttigare än t.ex. kaka pga vitaminer och fibrer
#11 Man kan inte gå på kalorier hur pass bra eller dåligt det är
Samt då att man måste skilja på tillsatt socker och naturligt socker.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hallå, har ett nytt konto då det blev strul med mitt gamla. Blev hackad av mitt ex och fick bara avsluta kontot.
Tänkte uppdatera situationen här. Jag gick ner till 54,1kg och jag fortsätter ännu min resa. Jag är väldigt nöjd med hur långt jag har kommit. Det står en aningen still nu då jag skadade knäet mitt för ett antal veckor sedan men jag håller koll på det jag äter och går inte upp i vikt åtminstone.
Det har varit en lång resa men det har definitivt varit värt det! 7kg på 5 månader ser jag som ett jättefint resultat ändå.