Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 200 ggr
homesick2018
2023-10-12 08:22
0

Går inte ner i vikt

Jag är 156 cm och väger 65 kg. Vill ner iallafall 5-6 kg. Jag är i konstant rörelse på mitt jobb, och sen går jag 7-8 km med hunden så det blir nära 30k steg om dagen. Jag styrketränar 3 gånger per vecka, och joggar 2 gånger. Jag äter sällan onyttigheter. Jag äter inte frukost då jag börjar jobba så tidigt så det brukar bli lunch runt 11-12 och då kan det vara exempelvis en Karins lasagne, sen äter jag middag vid 18 hemlagad mat exempelvis ris och kycklinggryta, pasta och köttfärssås, kalops etc och då äter jag en normal portion och tar inte fler gånger, ofta blir det mat över på tallriken också då jag brukar bli mätt fort. Jag tycker att jag rör mig mycket, och äter inte så mycket men ändå står jag still i vikt. Jag tar p-piller sen 4 år tillbaka, kan det påverka förmågan att tappa vikt?

Sindri
2023-10-12 09:22
4

P-piller har en känd förmåga att öka vikten.
Det är så många faktorer som spelar in vid ämnesomsättningen. Hormoner, tarmflora, gener är några av de som forskarna nu vet om.
Siffrorna du anger låter inte så överviktiga, men vi är alla olika skapta.
Hur ser det ut i släkten? Är det många som är "rundhyllta"? Då har du dels gener att kämpa mot.
Liksom min egen mormor är jag spensligt byggd, men bystig och har väldigt lätt att lägga på mig på rygg och mage. Många kvinnor i hennes familj hade samma sorts kropp.
Jag är väldigt känslig för kolhydrater och har dragit ner mycket på det. Äter inget gluten längre och inget socker (förutom någon enstaka gång). Jag håller min vikt så länge jag inte äter för mycket frukt (socker).
Du skriver inget om mellanmål eller fika men sånt kan ställa till mycket.
Har du bantat tidigare i ditt liv har du också svårare att gå ner.
Om du nyligen börjat träna kan det vara så att du bygger muskler, och muskler väger mer än fett. Så titta inte bara på vågen.
Annars får du läsa på om de faktorer jag nämnde i början. Det finns mycket ny forskning att ta del av.

[skyggis_tryggis]
2023-10-12 09:38
2

Prova att byta ut riset och pastan mot mättande grönsaker som broccoli och andra kålsorter samt t.ex. spenat och gröna ärter.

Äter du mellanmål och i så fall vad?

• Redigerat 2023-10-12 09:39 av [skyggis_tryggis]
homesick2018
2023-10-12 10:18
1

Min mor är överviktig men hon är glad för fika vilket jag inte är. Äter sällan mellanmål, gör jag det så tar jag någon frukt, kvarg eller knäckebröd. Vill egentligen sluta med p-piller och se om det hjälper men är rädd för att bli gravid.

Sindri
2023-10-12 12:21
1

Men att prova att byta ut pasta, ris, potatis och bröd får inte såna konsekvenser.
Det är lite meckigt i början, men man vänjer sig snart.
Kött, fisk, kyckling med mycket grönsaker. Kål är jättebra och främjar bra tarmflora. Stek i smör eller kokosfett. Ös på med olivolja på sallad. Gör gärna aromsmör eller såser till maten också.
Istället för knäckebröd ta en tjock skiva ost.
Om du äter fettsnålt är det svårare att gå ner i vikt.
https://www.svd.se/a/WR19JL/sluta-lasa-kalorier-pa-matpaket-professorer-eniga

Eftersom matproducenter världen över använder kalori­måttet måste det väl stämma? Nej, menar Cambridge-professor – och får medhåll av kollega vid Harvard: ”Jag frågar aldrig mina patienter hur många kalorier de äter.”
[Devya]
2023-10-12 14:34
5

Tyvärr så kan det vara så att du äter bra mycket mer än vad du tror. Så var det för mig. Börja skriva ner allt du får i dig (men även då är det risk för att man inte skriver ner allt ändå vilket har bevisats i diverse undersökningar).

Jag började min egen viktminskningsresa för ett par månader sedan. Jag vägde 61kg till mina 158-159cm och nu väger jag 56kg. Jag är ännu inte klar med att gå ner i vikt men det tar sin tid. Om man inte väldigt överviktig så brukar det ta sin tid.

Har du alltjämt varit så aktiv som du är nu och håller du på så varje dag? Jag upplever att vanliga promenader inte ger något resultat, samma med vanlig vardagsmotion där jag kan komma upp till 10-15k steg. Det enda som har hjälpt mig är att ta cykeln till jobbet varje dag (200km i veckan). Då har jag även minskat ner matintaget rejält.

Det är inte lätt att gå ner i vikt, speciellt om man inte är särskilt överviktig. Min man rasar i vikt medans det krävs att jag sätter in trippelt så mycket mer jobb för att gå ner i vikt.

snowy00
2024-02-20 04:42
0

#0:

Jag håller med föregående skrivare att det nog vore bra att få mer exakt koll på, och kartlägga vad du och i vilka mängder du faktiskt äter, exempelvis med appen FatSecret.
Innan jag började tappa vikt gissar jag på att jag låg uppemot 3000 kcal om inte lite mer per dag, och vägde över 90 kg.
Idag ligger jag på ca 2000 kcal per dag, och väger 66 kg.

Sen skriver du att du tränar mycket, det är bra. Men jag tror att kosten är viktigare om man vill förlora vikt, så hellre att ha bättre koll på vad och hur mycket man får i sig, och sedan anpassa träningen så gott det går.

Själv tränar jag inte överdrivet mycket, styrketränar två ggr/vecka ganska tungt, sen lite kondition och promenader mellan det. Men kosten är a och o för mig.

Crucio
2024-02-20 05:37
4

I de allra flesta fall när folk inte går ner i vikt trots att de "motionerar mycket och äter lite" så stämmer det inte. Detta har bevisats igen och igen i undersökningar. Folk som är överviktiga trots att de "inte borde vara det" underskattar ofta sitt kaloriintag och överskattar vad de bränner genom rörelse, medan det motsatta är sant för de som är smala men menar att de "inte borde vara det." Det finns vissa medicinska tillstånd som gör det väldigt svårt att gå ner men de är väldigt ovanliga, även om var och varannan person i dietsammanhang tror sig ha ett sådant problem. Ang. mediciner så är grejen med sådana som har viktökning som biverkning ofta att man blir mer hungrig av dem och därför äter mer, inte att de har någon inherent förmåga att få en att lägga på sig.

Som 156cm och kvinna så har du en låg basförbränning. Du kan kolla här vad den är: https://tdeecalculator.net.

Börja sedan räkna kalorier och skriv ner allt (missa inget) som du äter och kolla ditt average per dag efter ett par veckor. Detta gör du enklast genom en app som t.ex. Calory där du kan kolla både weekly, monthly och yearly average.

Sajtvärd på Skrivlust

Use the TDEE calculator to learn your Total Daily Energy Expenditure, a measure of how many calories you burn per day. This calculator displays MUCH more!