Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etiketterkostbantningsmetoder-och-preparatträningdieterfettproblem
Läst 371 ggr
Diabozel
2024-02-08 18:02
1

Vad kan man göra åt hängmage?

Efter att ha levt ett rätt så ohälsosamt liv i många år nu. Mycket Mc Donalds, snacks och annat skräpmat så har en hängmage växt fram som jag släpat på i ett par år nu. Har innan varit small som en planka så tvivlar på att det är genetik utan det handlar enbart om ett ohälsosamt liv och dålig kost.

Har i alla fall mer och mer börjat bry mig om hur jag ser ut och känner just nu att jag verkligen vill få en platt mage igen men läste att det inte går att förbränna en hängmage och att enda sättet att få bort den är genom operation och det gjorde mig deprimerad. Känner att jag är beredd att göra i princip vad som helst för att få bort den eller i alla fall så pass mycket att den inte syns under kläderna. Har pratat med en pt och hon sa att jag lätt kan träna bort fettet genom styrketräning och att ändra om min kost. Valde att lita på henne så fick ett träningsschema som jag ska följa men när jag läser att den är omöjlig att få bort så tappar jag hoppet. Är okej om kroppen inte ser perfekt ut under kläderna men grejen är att jag vill kunna bära kläder som skjorta, kostym, kavaj osv utan att det syns att man har en kula under magen. Tycker såna kläder ser mycket stiligare ut om man är small och har en platt mage.

Finns det nått jag kan göra åt det utan att behöva betala typ 60,000 för en jävla operation? Jogging? Vattenfasta?

Fridaaaa
2024-02-08 19:07
4

Platt mage är det extremt få som har.

Man kan inte punktförbränna, och ja hängmage brukar inte försvinna för att man gå ner i vikt och tränar, om det är huden som hänger.

Varför satsa på smal? (är undervikt), varför inte mer hälsosamt?

Vattenfasta är inte speciellt bra för kroppen
Kan inte din PT hjälpa dig?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

snowy00
2024-02-08 19:16
4

#0:

Jag skulle också satsa på att tänka hälsosamt, och inte smal. Man gör sig själv en otjänst om man hakar upp sig på sitt utseende🙂

Diabozel
2024-02-08 19:33
0

#1: Men kan man inte träna bort fettet då så det inte syns när man har kläder på? Bryr mig inte så mycket om huden hänger under tröjan så länge som det inte syns när jag har kläder på. Går ju endå inte ur naken eller utan nått på överkroppen.

Behöver inte vara small som I undervikt men ser helt helt klart bättre ut att bära vissa kläder när man är smal.

#2 Är ju normalt att vilja träna för att se bra ut. Kan ju både tänka på hälsan och vilja se bra ut.

[skyggis_tryggis]
2024-02-08 19:43
3

Kosten står för 80 procent av viktnedgång och träning för 20 procent. Så störst chans att bli av med för stor mage har du om du går ner i vikt genom att ändra matintaget.

Om magen inte är alltför stor kommer huden att kunna dra ihop sig.

Om magen är väldigt stor så kanske huden blivit så uttänjd att skinnet blir löst efter viktnedgång.

• Redigerat 2024-02-08 19:43 av [skyggis_tryggis]
Fridaaaa
2024-02-08 20:17
1

#3 Smal = är undervikt. Inte bättre att satsa på normalvikt?
Och hänger på storlek och modell på kläder. Alla kan ha alla kläder bara man har rätt storlek och modell .)

Diabozel
2024-02-08 21:38
0

#5 Allt jag vet är att jag inte vill att min mage ska sticka ut. Såklart vet jag att alla kan ha alla kläder men upplever själv att en del kläder ser bättre ut beroende på kroppsform.

#4 Vet inte hur stor min mage anses vara men de jag känner samt min pt påstår att den inte alls är överdrivet stor och skulle ganska snabbt och smidigt få den kropp som jag eftersträvar bara jag sätter igång på allvar.

Draken
2024-02-08 21:56
0

#3: Du kan träna upp magmusklerna så magen blir stramare. men du tränar inte bort fettet, du omvandlar det till muskelmassa.

En av mina söner var gravt överviktig med hängmage för några år sedan. Han började träna och tränade magmusklerna och han lyckades. Idag är han smal och han har omvandlat bukfettet till muskler istället.

#5: Man behöver inte vara underviktig bara för att man är smal. Båda mina yngsta döttrar är långa, smala och har platt mage. Men de är normalviktiga.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

snowy00
2024-02-08 22:01
1

#3: visst är det så. Jag tycker också det är lite kul att "förbättra" utseendet genom träning och viktnedgång. Är bara lite synd att bli nere av sånt man kanske har svårt att förändra, tänkte jag🙂

Men kosten är nog a och o vid viktnedgång, lite som #4 skriver. Jag själv motionerade/tränade lagom mycket förr, men inte förrän jag begränsade kalori intaget till 1900-1950 kcal per dag, och lite socker och fett, så gick jag ned 25 kg på sex månader. Och det med samma mängd träning som innan.

• Redigerat 2024-02-08 22:01 av snowy00
Diabozel
2024-02-09 00:02
1

#7 det låter skönt att höra. Vad för typ av övningar utförde din son för att träna magmusklerna? Typ situps?

#8 Ja kanske gör en lite för stor deal av det hela. Vet att allas kroppar är unika på sitt sätt och ibland är det bästa att bara acceptera hur man ser ut. Är dock svårt när man ser alla dessa model bilder på stiliga män I skjorta, kavaj, tuffa gothic kläder osv. Vet såklart att kosten kommer att behöva ändras om helt. Det kommer att bli min största utmaningar eftersom jag älskar snabbmat och att äta ute. Kommer att behöva tänka ut strategier för att motstå alternativ hitta nån hemmagjord nyttigare rätt som jag tycker om minst lika mycket eller mer.

snowy00
2024-02-09 13:42
0

#9:

Själv har jag aldrig följt eller brytt mig om mode. Det blir så ytligt, och så klart är de modellerna skapade för att locka en att tänka så som du gör, så att man ska bli intresserad av att köpa dessa nya, "snygga" kläder…🙂

Jag slutade helt att äta ute medan jag förlorade vikt. Dels är det väldigt dyrt, och sen när man inte gör det på ett tag så glömmer man det liksom… Man tappar beroendet. Lika med sockret, hade inte ens en sockerbit i teet under den tiden. Nu unnar jag mig lite smått sött, eftersom jag nästan är under normalvikt, men när jag gick ned kändes det onödigt.

Har du provat att räkna kalorier med app? Exempelvis FatSecret? Det var det som gjorde att jag kunde få ned i vikt. Där ser man också fett, socker, osv om man är noggrann, så då får det inte plats med massa onödigt onyttigt då man bara äter vad man behöver.

Diabozel
2024-02-09 14:14
0

#10: Tänker att personligen så kommer jag att få det väldigt jobbigt ett tag att behöva undvika sån mat men vet att det blir lättare med tiden och är nödvändigt för att nå mina mål. Personligen så älskar jag mat så när jag väl äter så vill jag äta gott vilket har legat som grund till mitt beroende då jag inte direkt är någon super kock själv. Tänker att lösningen blir att hitta nyttigare alternativ som man kan tillaga hemma och samtidigt tycker om att äta.

Har alltid tänkt att räkna kalorier ser så förbannat komplicerat ut. Nästan som matematik och det är jag urusel på. Så har alltid hoppats på att kunna undvika den delen och ändå nå mina mål genom rätt träning och en disciplinerad kost.

snowy00
2024-02-09 14:39
0

#11: ok, jag gillar också mat och "sötsaker"…😇…då blir det lite extra svårt. Men om man låter bli ett tag så vänjer man sig ju, som sagt.

Den där appen är ganska enkel, man söker bara på matvarorna (en stor del av allt finns redan i appen) sen trycker man bara på lägg till så räknar appen ut allt åt en. Men det är inget för alla så klart

Diabozel
2024-02-09 15:13
0

#12: Ahh så den kan alltså hjälpa till att vissa vad som är ok att äta och vad man behöver vara mer försiktig med?

snowy00
2024-02-09 16:25
0

#13: på så sätt att man ser vad allt innehåller, socker, fett, protein, osv så ser man ju vad som är bättre och sämre att äta🙂 men den delar inte in saker i bra och dåliga själv, utan visar neutralt vad maten innehåller.
Vissa matvaror får man dock lägga in själv från det som står på förpackningen, eftersom inte exakt allt finns i appen.
Det är egentligen en ren kalkylator och måltidsplanerare, så att säga.

Fridaaaa
2024-02-09 17:34
1

#7 Smal = detsamma som undervikt. Samma innebörd.

Maria
2024-02-09 19:32
9

#15 I min värld är en smal kropp en sund kropp.

Mager däremot är något annat.

/Maria

Fridaaaa
2024-02-09 19:34
0

#16 Jag blir inte glad om någon kallar mig, mina djur, sonen tex för smal.
För mig är smalt = osunt. Men verkar vara delade meningar där.

NoEnd
2024-02-09 19:46
6

#15 Fast man behöver varken vara underviktig eller osund bara för att man är smal. Så det stämmer inte.

• Redigerat 2024-02-09 19:47 av NoEnd
Fridaaaa
2024-02-09 19:48
1

#18 Din åsikt - jag håller inte med dig.
Jag uppskattar inte om någon skulle kalla mig, min familj eller djur för smal.
Smal för mig = underviktigt = osunt.

NoEnd
2024-02-09 19:49
6

#19 Det är dock skillnad på åsikt och fakta.

Fridaaaa
2024-02-09 19:52
1

#20 Jag vet det, och det är inte fakta det du skriver dock.

Fridaaaa
2024-02-09 19:53
1

https://www.synonymer.se/sv-syn/smal

Dvs smal är detsamma som underviktig, mager, tunn bland annat.
Så inget hittepå menmen

smal - betydelser och användning av ordet. Svensk ordbok online. Gratis att använda.
NoEnd
2024-02-09 19:56
5

#21 Fast det är det ju. Alla smala är inte underviktiga och osunda. Man kan vara smal och underviktig, men alla smala är inte underviktiga. Tycker även det är konstigt att påstå att alla som är smala skulle vara osunda.

Fridaaaa
2024-02-09 20:14
1

#23 Om du kollar länken så är smal synonym med undervikt osv.
Om man är naturligt smal är det en sak, att sträva efter att bli smal dvs underviktig = inte sunt, det måste man skilja på

NoEnd
2024-02-09 20:22
6

#24: Enligt synonymer är även övervikt synonym med fet. Ser du alla överviktiga människor som feta och osunda då? Man kan ju sträva efter att bli smal och ligga på normalvikt ändå. Enligt SAOL betyder inte smal varken underviktig eller osund.