Viktminskning iFokus

Viktminskning

Läst 244 ggr
[Devya]
2023-06-09 08:22
0

Cykling

Jag fick igår ett jobberbjudande som jag tänker tacka ja till. Det är inget som jag kommer att vilja fortsätta med en längre tid på grund av arbetstiderna men jag tänker att det är bättre att ta det än att inte ha något jobb alls.

Jag tänker ta cykeln till jobbet, det är 10km en väg. Jag kommer att behöva åka fram och tillbaka då det är en fritidsklubb. Den är öppen från 7-8.30 och sen är jag ledig fram tills 15.30. Så jag kommer att åka hem emellan. Det kommer att bli 200km per vecka. Jag brukade tidigare cykla kring 70-100km i veckan förut och det var inga problem så jag tror det här kommer att gå utmärkt. Det var en vanlig cykeln också. Jag har nu en elcykel så på vägen till jobbet kan jag se till att använda mig av den funktionen och sen på vägen hem tänkte jag sätta av det för att låta min kropp jobba mera.

Jag har fullt upp då jag är hemma så jag hinner inte med någon annan motionsform, så det smartaste lösningen för mig var att inkorporera det i min vardag. Jag tror att jag kommer att se resultat ganska snabbt bara genom den här förändringen. Jag har ingen våg så kommer att bara att kunna se resultat på kläderna som jag använder.

Jag blev lite nyfiken, hur många här använder cykeln till jobbet eller i er vardag på något sätt? Om ni inte cyklar, är det något som ni har funderat på att börja göra? Om inte, varför?

Karmatarerskanise
2023-06-09 08:26
0

Wow. Det är träning det! Imponerande!

Jag har ingen cykel. Har oftast hundarna med mig överallt, och här är för mycket asfalt för att dom ska kunna springa bredvid cykel.

Men nu när bussen kostar nästan 700kr i månaden är jag väldigt sugen på en elcykel som jag kan ta mig till affärerna med snabbt och lätt. Men dom är dyra i inköp :/

[Devya]
2023-06-09 08:36
0

#1: Jo, det blir definitivt träning och jag är så tacksam för det. Det är ett så bra sätt för mig att bli mera aktiv och hälsosam. Jag hade tidigare ett stillasittande jobb dessutom. Jag börjar bli gammal så jag måste börja ta hand om mig själv bättre. Jag vill gå ner i vikt men framförallt så vill jag bli hälsosam och få min kropp i skick. Det ska också vara skönt att kunna äta gott (men också hälsosamt förstås) utan att fundera på hur det kommer att sätta sig överallt. :) Senast jag använde cykeln tilll jobbet så behövde jag inte fundera på hur stora mina portioner var osv. Jag kunde unna mig lite gott nu som då.

Ja, om man tar med sig hundarna överallt så är det ju inte särskilt smidigt med cykel och det förstår jag fullständingt!

Jag rekommenderar annars elcykel men jo de är tyvärr dyra. Sen i skandinavien så är det kanske lite knepigare att cykla sen på vintern. Det är ju något som bör funderas lite över om du tänker investera i en elcykel. Du måste ju få ut värdet av ditt inköp helt enkelt. Det är också en av orsakerna till varför jag tänker ta min elcykel varje dag till jobbet, för att se till att det var värt pengarna. :)

Karmatarerskanise
2023-06-09 09:27
0

#2: här i Skåne hade vi under nollan 1 vecka kanske. Resten var det plusgrader, regn, regn, regn och den blötaste lerigaste och mest mulna vinter jag varot med om. Alla blev deprimerade. Aldrig sol. JAG ville ha sommar och kände att vädret hade påverkat mitt psykiska mående för första gången.

Tror inte vi får några vintrar mer här. Och jag älskar vita vintrar.

Så tror inte det behöver vara en faktor i val :)

kara_murray
2023-06-09 11:59
0

Cykling är perfekt om man vill gå ner snabbt i vikt och även för att bibehålla sin kondition och vikt.
Min cykel är mitt enda transportmedel.
Jag cyklar varje dag till och från jobbet (inte så långt som du#0) och för att handla. Och för att ta mig överallt.
När jag jobbade i hemtjänsten fick jag cykla mycket och då tappade jag väldigt många kilon och ökade min kondition ordentligt!!!

[Devya]
2023-06-09 14:22
0

#3: Kan vara värt att investera då. Om ni dessutom har någorlunda bra cykelvägar så blir det ju lite lättare. Det kan också göra så mycket för humöret om man motionerar under vintermånaderna. Jag brukade springa mycket på hösten och under vintern, för typ 10 år sedan och jag har aldrig mått bättre psykiskt. Då gick jag dessutom igenom en svår breakup! Jag tror att träningen verkligen räddade mig där.

[Devya]
2023-06-09 14:28
0

#4: Imponerande om du endast använder cykeln för att dig fram! Bra jobbat där! Och det att du jobbade i hemtjänsten och använde cykeln där också. Väldigt starkt gjort.

Har du vikten och hälsan i skick då du använder cykeln så ofta?

Jag har nu använt cykeln varje dag den här veckan och endast kommit upp till 50km, skulle gärna vilja ha fått in mera kilometer. Kul då man har också en liten mätare på cykeln som säger hur mycket man har cyklat (aktivitetsarmbandet som jag har är verkligen missgivande). Det motiverar mig. Får se om jag kan få in mera motion under helgen. Nästa vecka så lär det trappas upp mera.

kara_murray
2023-06-09 16:23
1

#6: Ja det sista året har jag lyckats behålla vikten och hälsan. Jag går även på spinning ett par gånger i veckan för att bibehålla konditionen oxå… Och har även börjat cykla lite längre sträckor än innan… men så långt som du kommer jag inte upp i…

Karmatarerskanise
2023-06-09 17:45
1

#5: ja, vi har bra cykelvägar :)

[Devya]
2023-06-09 20:19
0

#7: Men det är ju aktivt! Jag har som sagt elcykel och emellanåt har jag den på så det känns som om jag fuskar då lite. :D Så börja inte jämföra med hur mycket jag cyklar! :D

#8: Det är ju jättefint. Det underlättar sen om du skaffar cykel och börjar använda den!

kara_murray
2023-06-10 05:38
0

#9: Vi hade flera elcyklar i hemtjänsten där jag jobbade så nog ger de motion oxå!!

[Devya]
2023-06-12 09:26
2

#10: Fint att höra! För då jag har haft på elen på cykeln, även på den lägsta nivån, så har jag inte känt av det någonstans. Jag blir inte anfådd alls men då jag sätter av elen så känner jag direkt av en skillnad och då jag kommer hem så känner jag det i benen. Just på grund av det så vill jag jobba en hel del med cykeln på väg hem, alltså att jag inte använder elen de tjugo km som jag ska cykla hem. Det blir då 100km utan el och 100km med el per vecka. Så får se hur det går. :)

Det fina med mitt nya jobb är att jag även där lär vara aktiv med barnen. Jag brukar nämligen alltid vara med och leka med dem (fotboll, polis och tjuv etc) vilket är en extra bonus. Jag har aldrig tyckt om att bara sitta och se på. Tiden går för långsamt. Lyckligtvis är det här något som min nya chef jättegärna vill att jag gör också, att jag aktivt leker med dem utomhus.

[Devya]
2023-06-17 21:30
1

Okej, lite spännande nu då jag har använt min cykel till mina vardagliga ärenden och jag har redan märkt en viktnedgång! Jag har på två veckor endast cyklat 60km så jag hade inte förväntat mig att redan nu märka på kläderna en förändring. Jag har ingen våg eftersom jag anser att sådant gör en för fixerad på siffror. Det blir helt enkelt bara ohälsosamt för mig.

Den här kommande veckan så börjar ju det på riktigt så får ser se vad för resultat det ger efter bara två veckor! Jag är väldigt positivt överraskad att regelbunden motion på bara två veckor kan ge resultat.

Det absolut bästa med allt detta är att det har inte känts som träning eller liknande. Jag känner mig så otroligt glad och nöjd över att kunna förbättra min hälsa på det här viset och önskar att jag hade startat tidigare!

Vilket bara dela med mig min positiva erfarenhet av cykling (som jag annars hatar) hittills!

kara_murray
2023-06-17 22:09
1

#12: Vad roligt att du redan märker skillnad!! Och jag tycker fortfarande att du cyklar långt ..
Det är det som är så positivt med cykling är att det ger bra och snabbt resultat, och där räknas även den ökande konditionen in.

Jag har ju börjat de sista månaderna med att gå på spinning och nu börjar jag märka resultat av det i kombination med min vanliga cykling. Jag har inte rört mig viktmässigt men i omfång (märks i kläder) och i ork märker jag skillnad.

[Devya]
2023-06-18 07:42
2

#13: Jag är faktiskt väldigt överraskad över sådana snabba resultat. Det hade jag faktiskt inte väntat mig alls. Men det är väl så det blir då man inkorporerar motion i ens vardagliga rutiner. Som sagt, det känns inte ens som träning eller motion, cykeln har bara blivit en ny rutin och något som jag använder i vardagen.

Jag är så nyfiken på hur det blir om två veckor till om det redan nu har gett resultat. Det skulle faktiskt vara helt perfekt om jag skulle gå ner lite till i vikt för den första juli har jag ett bröllop att gå på och jag har en klänning hemma som jag skulle vilja använda (men är fortfarande lite för stor för den). Har dock beställt en annan klänning som back up.

Men oberoende så känns det fantastiskt och jag mår mycket bättre sådär i allmänhet. Motion gör så mycket för hela kroppen och psyket.

Kul att du också har märkt av en skillnad! Spinning är ju en väldigt tuff motionsform! Jag vet inte om jag skulle ha sådan motivation! :D

• Redigerat 2023-06-18 07:43 av [Devya]