Viktminskning iFokus

Viktminskning

Läst 214 ggr
hejhej2426
0

kmr jag gå upp i vikt?

Jag har ätit mindre än 1000kcal under några veckor/månader och nu kommer jag äta omkring 1500 i fem dagar, kommer jag gå upp i vikt efter de fem dagarna?

johan
2

Frågan du bör ställa dig är:

• Har jag ätit hälsosamt den här veckan?

Så länge svaret är Ja behöver du aldrig tänka på kcal igen.

Mvh // Johan

UlrikaD
4

Frågan jag vill ställa är; har du två konton på iFokus?

Sindri
9

Du har allvarliga problem med ätstörning. Du måste söka hjälp. Varför reagerar inte dina föräldrar?

Du har alltså svultit din kropp i flera veckor nu. Du kan ha fått skador på dina organ, framförallt din hjärna tar stryk av svält, för den behöver mycket energi för att fungera.
När man svälter är det muskler som försvinner i första hand, inte överflödigt fett om man ens har något, vilket jag inte tror att du har.
Man blir orkeslös både fysiskt och psykiskt. Förödande när man går i skolan och behöver förbereda sig för ett arbetsliv.
Du kan förstöra inte bara din kropp utan hela ditt liv om du fortsätter sådär.

Hela din ämnesomsättning har saktat ner för att du skall kunna överleva på så lite energi. Att svälta sig är ett bra sätt att skaffa övervikt. Om man inte dör innan.
Sök hjälp NU!

[Shinigami]
3

sök hjälp innan mer skada sker!

[Shinigami]
4

du äter fortfarande förlite dessa dagsr så du kommer inte gå upp utan bara fortsätta skads din kropp och magra ner dig mer oxh mer

Maria
6

Jag är 61 år.
Två skolkamrater har jag haft som dött i ätstörningar.
På den tiden visste man inte så mycket om sjukdomen utan vi tyckte bara att det var så konstigt när någon var så mager. Vi tyckte absolut inte att det var snyggt utan bara märkligt hur någon kunde vara så skelettlik.

Sök hjälp. Anförtro dig till någon du litar på. Helst dina föräldrar.

/Maria

[skyggis_tryggis]
1

Det är bra att du ska äta mer nu än tidigare.
Kroppens basala behov ligger på 1200 om jag minns rätt. 1000 är under svältgränsen och är skadligt för bl.a. dina inre organ.
Du har kanske tittat i tabeller och vet hur många kalorier du behöver få i dig för din ålder och kroppsstorlek? Kanske uppåt 2000?
Varför ska du öka till 1500 under bara fem dagar? Kommer du att vara tvungen att äta med andra? Är det därför?
Jag tycker, som flera andra har skrivit, att du ska be någon om hjälp och råd.
Att äta så lite som du gör är inte hälsosamt.

Karmatarerskanise
0

5 dagar med ett "normalt" kaloriintag påverkar inte den skada svält under flera veckor och månader orsakar.

Man kan se ökning på en våg från en dag till nästa även om man äter mindre kalorier än dagen innan. Ett kilo in, väger ett kilo oavsett innehåll.

Att svälta sig med så lite som 1000kalorier om dagen leder endast till dåliga saker. Både för utseendet, hälsan, självbilden och ens anhöriga.
Det är dessutom ett väldigt jobbigt sätt att förändra sitt utseende på.

Prata med någon vuxen i skola eller familj så du får hjälp.

Är detta ett trollinlägg behöver du fortfarande hjälp, bara av annan karaktär.