Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etiketterallmänt-viktsnackpersonliga-berättelserdieterallmänt
Läst 1453 ggr
Fridaaaa
2

Nystart - viktminskning

Vill nå mitt mål.

Startvikt:78
Målvikt: 60-62 . Ev högre beroende på kroppen
Längd :165

Ska bara hitta metod som passar mig och min kropp, vilket är svårt. Men ska lycks 👍
Vill trivas i min kropp igen samt orka mer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Niklas
0

Lycka till!

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Devya]
1

Lycka till! Förhoppningsvis hittar du något som passar dig. Låter som om du är faktiskt motiverad, så månne det inte lyckas nu. Håll oss uppdaterade. :)

Fridaaaa
1

Står still i vikt och mått.
Men hänt privata grejer så har inte lagt någon som helst fokus

Men nu är jag på banan igen, så nu är det full satsning :)

Fridaaaa
0

Händer absolut ingenting.
Varken viktmässigt eller måttmässigt.
Så frustrerande och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare och ändra på :/

[Devya]
2

Vad har du ändrat på sen du började försöka gå ner i vikt?

Fridaaaa
0

#6 Jag har gått mer.
Även vissa veckor räknat kcal.
Ändrat produkter till light/lätt (som är utan sötningsmedel)
Även druckit bättre.
Ätit mer fågel, minskat rejält på fläskkött (äter vi knappt alls längre)

• Redigerat 2023-05-28 21:50 av Fridaaaa
[Devya]
7

#7: Det är ju inte så stora förändringar som du har gjort så det kan ta ett par månader innan du ser något resultat.

Jag har gjort stora förändringar och det är först efter två månader som jag nu ser lite resultat. :) Det e viktigt att vara konsistent och inte ge upp för snabbt.

Själv har jag slutat totalt med snabbmat då vi tidigare åt det en gång i veckan (indisk mat, sushi, thai mat etc). Jag äter också inget före 12 och inget efter 19 tiden. Jag äter bara så pass mycket att jag inte är hungrig längre. Min mage blir aldrig helt full vilket känns jätteskönt. Jag dricker endast vatten och lite te nu som då. Jag äter fortsättningsvis lite sött nu som då men allt har minskats väldigt radikalt. Jag börjar som sagt nu efter två månader se lite resultat.

Så försök ha tålamod och håll i åtanke att små förändringar kommer inte att ge resultat väldigt snabbt!

Fridaaaa
0

#8 Borde ändå göra någon skillnad på nästan 1,5 månad tycker jag. Något borde ju märkas. Räkna kcal = stor förändring och byta ut "normalprodukter" till light/lätt överlag = skiljer ju i kcal. Och förbränner mer kcal också.

Fasta fungerar inte för mig, jag har testat 16:8 och var svintrött, det var så det påverkade vardagen och jobbet, så fungerade inte för mig. Hade ätfönster 10-18 för att det skulle passa med kvällspass på jobbet. Jag måste få i mig frukost samt äta flera gånger/dag för att må bra. Min mage mår bättre och jag blir piggare av det.

Ja jag kan itne dricka enbart vatten, då får jag i mig på tok för lite vätska (mår illa av att dricka mycket vatten). Men det jag druckit = är inräknat också

• Redigerat 2023-05-29 17:49 av Fridaaaa
[Devya]
7

#9: Som sagt ge det mera tid. Du kan inte bara ge upp efter två månader. Jag har gjort bra mycket större förändringar än dig och det har tagit nästan två månader att se något resultat och andra ser absolut ingen förändring. Min erfarenhet e att det kan ta 6 mån innan andra märker förändringarna och innan man själv verkligen ser något bra resultat.

Man måste ha tålamod då man försöker gå ner i vikt, speciellt om man gör så små förändringar som du har gjort. Något som många gör är att ge upp då de inte ser resultatet så snabbt som de skulle vilja. Försök tänka på att du vill bli hälsosammare och orka mera istället för att fokusera dig på något annat utöver detta. :) Det tar definitivt mer än ett par månader om man går ner i vikt på ett hälsosamt sätt!!

Fridaaaa
2

#10 Som sagt vet det redan :)
Jag har inte gett upp heller. Men motivationen går ner när ingenting händer och man tänker att man gör något fel. Man vill ju inte lägga flera månader på något man gör fel, är så man tänker.

Som sagt vissa grejer är inte "små förändringar". Små kanske för dig, men inte små för dig. Man kan inte sitta och säga att det är "små förändringar" bara för att det är det för en själv. Alla är individer samt man räknar saker olika också.

[Devya]
7

#11: Objektivt sett så är det dock inga stora förändringar. Skulle det vara stora förändringar så skulle du se resultat redan. Så det är det jag refererar till. Klart att det kan vara förändringar som du upplever som stora men som sagt, de är inte tillräckligt stora för att ge ett snabbare resultat som du tycks vilja.

Min man tillexempel gjorde stora förändringar och förlorade 26kg på två månader. Att det var stora förändringar visade sig i hur mycket han gick ner i vikt på kort tid. Sen igen är det en helt annan sak om det var hälsosamt!

Små förändringar är ibland det hälsosammaste sättet att gå ner i vikt. Så inget jag vill förminska!

Fridaaaa
0

#12 Nja stora förändringar behöver inte alltid ge resultat likväl som att små förändringar kan göra det. Sånt kan ju variera en hel del.

Fridaaaa
0

Men hur som haver - så känns det drygt när ingenting händer :/
Man vill ju se att något händer i alla fall, att det händer någonting på vågen eller i mått. Men händer ingenting.

Så vet inte mer vad jag ändra :/ eftersom jag inte kan äta/dricka någonting med sötningsmedel och knappt äter några grönsaker (det kan jag INTE ändra på) :/

[Devya]
6

#13: Nja, då kanske man har andra problem för gör man stora förändringar med diet och motion då brukar det vanligtvis ge resultat. Man måste givetvis också ge det lite tid men då bollen är i rullning så brukar det gå bra.

Jag gjorde stora förändringar för många många år sen, större förändringar än vad jag gjort nu. Jag började springa 6km, fem dagar i veckan och äta väldigt hälsosamt. Jag gick ner väldigt snabbt i vikt, tog mig tre månader att nå min målvikt.

Jag förväntar mig att det kan ta ett år nu innan jag mår min målvikt för jag har inte gjort lika stora förändringar som jag gjorde då. Sen inverkar förstås andra faktorer såsom hormoner och ålder. Jag försöker se det som ett maraton för att inte ge upp alltför tidigt. Bra resultat som håller, tar tid :)

[Devya]
5

#14: Försök ge det mera tid om du inte kan göra mera förändringar genom att motionera mer. Det handlar ju om att förbränna mer än vad du äter.

Det är väldigt lätt tyvärr att ge upp i förtid om man har orealistiska mål och tror att det ska bara ta ett par månader för att se resultat. Beroende på vilka förändringar man gör då kan det ju ta år.

Du säger att du inte kan dricka eller äta något med sötningsmedel men varför skulle du behöva göra det ens? Vad missar jag här? Sötningsmedel är ju inte heller särskilt hälsosamt.

Jag äter numera inte grönsaker sedan jag slutade med hello fresh men jag fortsätter att gå ner i vikt. Man behöver inte äta mera grönsaker för att gå ner i vikt. Man behöver oftast bara minska på kalorier och ohälsosam mat.

Jag förstår dock att du blir otålig. Det blir även jag ibland men jag försöker då tänka långsiktigt. Jag gör de förändringar jag vill fortsätta med för det är bra för min hälsa i allmänhet. Viktnedgång är bara ett stort plus.

Sen rekommenderar jag dock att kasta ut vågen. Det har jag gjort för ett år sen och det var det bästa beslutet någonsin. :)

Fridaaaa
0

Hoppas att något händer snart, så man vet att man gör rätt
Borde ju hända något när man ligger i underskott :/ Och inte har någon sjukdom som hindrar viktminskning.

Jag tycker inte om att räkna kcal, men inte hittat någon annan bra metod som fungerar. Jag ner på 16:8 men då blev jag svintrött som påverkade jobb och vardagar, så kunde inte fortsätta med det.

[Devya]
4

#17: Hur mycket ligger du i underskott då? Och ser du till att hålla till det varje dag?

Fridaaaa
0

#18 ligger på 500-800 underskott beroende på hur mycket jag rör på mig
Hänt att jag legat som jag förbränt men aldrig över (varit undantag med att ligga jämt)

[Devya]
1

#19: Nja, det där säger mig inte mycket. Hur många kalorier får du i dig under en dag? Räkna då inte in den motion som du anser gör att du hamnar på ett underskott.

Sen undrar jag, förlitar du dig på en app för att se hur många kalorier du förbränner genom vardagsmotion? De appar är nämligen inte tillförlitliga.

• Redigerat 2023-06-04 19:13 av [Devya]
Fridaaaa
0

#20 Svarade på din fråga. Du frågade hur mycket jag ligger i underskott, du frågade inte hur mycket jag ligger i kcal.

Ligger på 1400-1500 kcal per dag.
Jag har aktivitetsarmband, fitbit. Och även räknat ut bmr på nätet.

[Devya]
5

#21: Då du skrev att det beror på hur mycket du rör på dig så blev jag osäker på hur du egentligen menade och insåg att jag behövde fråga dig på ett annat sätt. Det lät som om du räknade in motionen in i underskottet, vilket är inte hur man räknar ut ett kaloriunderskott.

Om du faktiskt äter endast 1400-1500 kcal varje dag så borde du gå ner i vikt. Om du inte märker någon skillnad så kan det hända att du underskattar hur mycket du faktiskt får i dig.

Jag har ett aktivitetsarmband och då jag har gått ca 15k steg står det att jag har förbränt 80 kalorier som mest. Även då jag har gjort HIIT träning så blir det aldrig mer än att jag har förbränt 100 kalorier. Så på basen av det har jag bara fokuserat mig vad jag äter och inte äter, det verkar vara lättare än att förlita mig på hur mycket man egentligen förbränner genom att promenera. Jag försöker dock implementera mer träning nu, men det sker inte så regelbundet så jag lär inte se jättesnabba resultat och det är ok.

Det som har verkligen gett resultat tidigare är då jag har hållt på med en aktivitet fem ggr i veckan, en aktivitet som gör att mitt hjärta håller på att hoppa ur bröstet på mig. Det är då som man verkligen förbränner en massa kalorier och kommer att se snabbare resultat. Men håller du endast på att promenera så kommer det att ta betydligt längre tid. Troligtvis är det också mer hållbart än en snabb viktnedgång.

Så poängen är, ligger du faktiskt på det underskott som du säger att du gör så kommer du att gå ner i vikt. Om du fortsätter på samma sätt som du gör nu så kommer du säkert att se resultat efter 6 månader eller så, men det gäller då att du inte tappar modet.

Fridaaaa
0

#22 Jag äter inte mina brända kcal som jag har vid tex pw om det är det du menar?

Jag väger och lägger in i lifesum. Extremt sällan jag inte vägt maten men då har jag räknat lite högre (varit när jag blivit bortbjuden).

Aktivitetsarmbandet räknar in basala förbränningen samt genom motionen.
Och den stämmer väldigt bra med bmr uträkningar. Jag förbränner minst 2000 kcal / dag. Med basala förbränningen och alla steg jag går. Samt cykling på jobbet ibland.

Enligt lifesum, bmr så ligger jag på underskott. Annars ljuger både lifesumappen, fitbitaktivitetsarmband och bmr-uträkningssidorna.

Jag har inte möjlighet till annan träning än promenader och pw.
Och cykla ibland.

Man förbränner mycket mer än 80 kcal vid 15tusen steg. Låter som att det är något fel på ditt aktivitetsarmband,

• Redigerat 2023-06-04 19:49 av Fridaaaa
[Devya]
6

#23: Som sagt, om du faktiskt har det underskott som du säger att du har så bör du gå ner i vikt. Om du inte går ner i vikt så kan du ha räknat fel.

Det är mycket möjligt att mitt aktivitetsband är fel men sen då jag har kollat upp det så är det tydligen skillnad på vardagsmotion och på träning. Då jag pysslade med HIIT så ställde jag inte in att jag gjorde sådana övningar på mitt aktivitetsband. Det kan ha inverkat den delen. Oberoende, jag litar inte på dessa aktivitetsarmband.

Jag läste också att 10k steg, om det är vardagsmotion, så kommer man knappt ens upp till att förbränna 200 kalorier. Så det är ju sen heller inte särskilt mycket. Men jag tror definitivt att mitt aktivitetsarmband inte fungerar särskilt bra. Jag använder det endast som riktgivande, för att veta om jag har kanske varit för inaktiv den dagen och borde göra något mera.

Kan du kanske försöka få in lite mer tid till att cykla? Har du vanlig cykel?

Jag använde just cykeln till affären och tänker börja köra på med det istället för att ta bilen. Jag hoppas att den lilla förändringen kan få mig att bli mer aktiv och hälsosam men jag tror knappast att jag kommer att förbränna så pass mycket kalorier att jag lär se något resultat inom de närmsta månaderna. Jag måste implementera mera motion för att se något resultat där och försöka hitta på diverse lösningar för det. Det är inte lätt! :)

Fridaaaa
0

#24 måste köra till jobb och handling
Blir s årt med mer tid med heltidsjobb , barn, djur och måste gå promenader eftersom jag har hund.

Har cykel men blir nöjescykling när tiden finns :)

I så fall har apparna räknat fel och står fel på förpackningar osv för det jag går efter

[Devya]
5

#25: Jag förstår helt och hållet hur svår det är att få in mera träning och dylikt. Vi har två små barn, en blir strax 3 år gammal och min äldsta är 4 år gammal. Vi har sen katt, fiskar, fåglar samt trädgårdsarbete som ska skötas om. Det blir alltså en utmaning. Det låter dock bra om du använder cykel för att åka till jobb och dylikt.

Du måste bara fortsätta att hålla fast vid dina rutiner och hur du äter. Efter en tid borde du se resultat men kanske inte de första månaderna. Som sagt, om du verkligen ligger på det där kaloriunderskottet plus tar cykeln varje dag till jobbet etc, så kommer det att ge resultat. Det kan bara ta en tid men det är ok för då lär det ju hålla i sig också sen. Så hejja hejja! :)

Fridaaaa
0

#26 Jag cyklar inte till jobbet eller handling, det är för långt plus hämtning och lämning av barn. Men händer att jag cyklar på jobbet men beror på om jag får bil eller inte på jobbet.

Nej inte skrivit att jag cyklar till jobbet :) Jag kör till och från jobbet.

[Devya]
0

#27: Ahh, ok. Hur långt är det till jobbet?

Vad menar du då med att du cyklar på jobbet?

Fridaaaa
0

#28 Jag har 1,3 mil enkel väg hemifrån. Men först ska jag lämna sonen som har förskolan på andra hållet. Så blir 5 km till förskolan, sedan 1,8 mil till jobbet och samma tillbaka för hämtning. Jobbar ibland kväll med. Så blir alldeles för långt och går inte ihop tidsmässigt heller.

Ja som jag skriver: Cyklar på jobbet. Jag jobbar på hemtjänsten, så ibland kör vi bil, ibland cyklar till våra omsorgstagare.

[Devya]
0

#29: Jag cyklade 20km om dagen tidigare, från och till jobbet. Det gick riktigt smidigt, och tog inte alls länge. Endast 30min med cykeln en väg. Min svåger cyklar varje dag också, till och från jobbet samt för och hämtar barnen från skolan. Han har då fyra barn och använder en såndär kärra. Han får in jättebra med motion och har lyckats gå ner jättemycket i vikt på det viset. Han gjorde det till en vana. Han cyklar 30km om dagen. Min svärfar som är 64 år gammal cyklar 40km om dagen. I Belgien älskar de att cykla om du inte har räknat ut det ännu. :D Men visst, detta är inte en livsstill som passar alla.

Det jag vill komma fram till är att det kanske inte är totalt omöjligt för dig att börja cykla mer. Du kan skaffa barnsits till din cykel för såsom jag har förstått det har du väl bara ett barn? Men om det absolut inte går ihop så de gånger du arbetar kväll så behöver du väl inte föra eller hämta ditt barn till förskolan? Kan du då använda cykeln? Kan du alternativt använda bilen för att föra ditt barn till förskolan och sen använda cykeln till jobbet, eller tvärtom? Kanske fundera på om det är möjligt att på något vis implementera mera cykling. 5km är ju ingenting med en cykel och 10-20km en väg är också något som går utmärkt. Försöker bara bolla lite idéer. :)

Super om du kan använda cykeln i ditt jobb! Är det varje dag eller bara någon gång i veckan som detta sker?

Fridaaaa
0

#30 Alla är vi olika. Tar inte 30 min för mig att cykla den sträckan kan jag säga direkt och fungerar som sagt inte tidsmässigt. Jag lämnar sonen 6.15, och hinner inte till jobbet i tid kl 7 att cykla 1,8 mil. Sedan jobba hela dagen och cykla tillbaka. Nej det fungerar inte för mig. Min pappa hade lätt cyklat det som är 60+ men åldern är inte relevant i detta. Utan tidsmässigt och individuellt.

Har redan en sån sits, men som sagt det fungerar inte tidsmässigt och jag orkar heller inte cykla så långt. Och jag vill inte cykla kl 21.30-22 på kvällen heller.
Jobbar jag kväll lämnar jag sonen på förskolan, sambon hämtar. Men jobbar jag dag hämtar och lämnar jag.

Förstår att du vill väl att få in mer cykling men cykling till/från jobbet är inget alternativ :) Och handling fungerar inte alls då vi är 3 personer så blir för mycket saker och är 6 mil sammanlagt t&r.

Som jag redan skrivit är det ibland på jobbet, beror på hur samordnarna lägger upp det, vissa veckor kan det bli fler dagar, vissa veckor mer. Jobbar jag kväll blir det alltid bil. Så varierar mycket.

Cykling får ske på ledig tid och inte i samband med jobb :)
Jag är inget fan av att cykla heller. Kan lätt gå 1,3 mil men inte cykla. Men där är vi alla olika :)

Så ska jag få in annan träning = är det inte i samband med jobbet helt enkelt, det fungerar inte :)

[Devya]
0

#31: Det är ju spännande för att cykla är ju lättare än att gå, speciellt nu då sommaren kommer på. Det kan ju också bara vara att du måste öva på att cykla och bli van med det, göra det till en rutin helt enkelt.

Vi är fyra i vårt hushåll och jag går och handlar med cykeln. Inte ALLTID men kanske typ varannan vecka. Jag har sidoväskor och korg. Det är väll inte lika lätt som att åka med bil. Att åka med bil är väldigt bekvämt och behändigt. Man sparar tid och energi helt enkelt.

Jag personligen fullständigt HATAR att cykla just pga att jag har varit med om en massa olyckor. Det finns också liksom inget värre än att cykla. Möjligtvis är simning värrre. Men jag fortsätter ändå att pusha mig själv för jag vet att det är hälsosamt och bra för mig att röra på mig så mycket som möjligt. Jag förstår dock verkligen om du inte tycker om att cykla, för jag hatar det. Jag finner absolut NOLL nöje i det faktiskt. :D Ibland är det bara ett nödvändigt ont.

Synd bara att du inte kunde lämna honom på dagis med cykeln och sen ta bilen till jobbet istället. 5km med cykeln tar ju annars inte länge skulle man ju tycka, så jag troddde att det kunde ha varit ett alternativ. Men då du jobbar kväll och ska föra barnet till förskolan så kan du väl åtminstone ta cykeln, eller?

Fridaaaa
0

#32 Smaksak, jag tycker bättre om att gå, för mig går det lättare (om man inte har elcykel) :)

För mig fungerar det inte att cykla och veckohandla, och speciellt inte 6 mil sammanlagt.

Men återigen: cykling i samband med jobb eller handling = ingenting som fungerar för mig eller oss. Så vill inte ha mer diskussion kring det tack. Det passar olika :) Förskola (dagis finns inte). Nej det tar för mycket tid och bökigt. Då måste vi upp ännu tidigare. Nej det är inte aktuellt :)

Vill ej ha mer diskussion kring cykling tack. Cyklar på fritiden, är det som blir och passar mig bäst.

[Devya]
6

#33: Ok, förstått men då är du bara emot att implementera cykling för at du inte vill eller orkar sätta ner tid eller energi i det. Du skulle ju inte ens behöva stiga upp tidigare de dagar du har kvällsskift… Men jag förstår att du vill oberoende inte få in mera motion under arbetsdagar. Då kan det dock bli svårare att gå ner i vikt om du bara vill implementera extra motion på din fritid.

Då gäller det bara att ha mera tålamod och vänta på resultaten. :)

Fridaaaa
0

#34 Nej men dagtid måste jag det plus att det blir stressigt till jobbet. För alla passar det inte:)
Handlar inte om vilja utan att enda alternativet är fritiden. Det går inte att kombinera med jobbet flr mig så som sagt vill jag ej ha mer diskussion kring cykling tack :) Inget nödvändigt för viktminskning

[Devya]
5

#35: Du får säga vad du vill men all motion är bra om man gå ner i vikt. ;)

Fridaaaa
0

#36 Jag har aldrig sagt motsatsen en enda gång så vet inte varför du skrev den kommentaren menmen,

[Devya]
6

#37: Du skrev uttryckligen att cykling inte är nödvändigt för viktminskning. Jag vill häva motsatsen att all motion som man kan inkorporera är nödvändig om man gärna vill gå ner i vikt och vara hälsosam. :)

Fridaaaa
0

#38 ja? För det är så, just specifikt cykling är inte nödvändigt, aldrig hävdat eller ens antytt till det du skrev.

[Devya]
5

#39: Jag skrev att ALL motion är definitivt bra om man vill gå ner i vikt. Jag refererade då till att även cykling är något som är bra och t.om. kan vara nödvändigt för att gå ner i vikt, speciellt då du har otaliga gånger skrivit att du inte ser någon förändring på vågen. Att inkorporera motion i din vardag var det är möjligt kommer att ge dig snabbare resultat så du inte tappar motivationen. :) Jag tror nämligen att det är vardagsmotionen som verkligen betyder något och inte så mycket den på fritiden (typ enbart veckoslut).

Det att du går mycket är helt jättebra och hälsosamt! Men cykling förbränner faktiskt bra mycket mera kalorier, så därför skulle det varit helt fantastiskt om du kunde ha inkorporerat den motionsformen lite mer in i din vardag. Du kan kolla upp det om du har lust, det finns nämligen en hel del undersökningar som visar att man bränner bra mycket mera kalorier genom att cykla än att bara gå.

Men dags att avsluta snacket om cykling för du ville ju inte prata om det längre. Synd bara för jag tror att det skulle kunna ge dig resultat mycket snabbare så du inte tappar motivationen för tidigt. Ursäkta att jag har varit tjatig, jag såg bara en fantastisk potentiell lösning på ditt problem men om du inte är villig att göra vissa uppoffringar så måste du kanske inte ha så höga förväntningar? Jag menar inte alls att låta hård här men du måste fundera lite över det här. Vilka uppoffringar är du villiga att göra för att nå dina mål? Du är en bra bit på vägen men det kan behövas att du gör lite mer för att nå dina resultat.

Jag vet att det kan vara tungt och jobbigt att gå ner i vikt. Jag hoppas verkligen att du hittar något som kommer att hjälpa dig för jag tror att sist och slutligen så kommer du att behöva göra mera förändringar gällande motion för att nå det resultat du vill ha, speciellt då du har svårt för mat och inte kan förändra den biten särskilt mycket.

Igen, ursäkta om jag låter hård och tjatig! Det blir lite svårt ibland att formulera sig via text men tro mig då jag säger att jag bara ville vara hjälpsam här. Jag kan som sagt relatera till hur knepigt det kan vara att gå ner i vikt, speciellt då man har små barn! Tycker ändå att du har lyckats göra fina förändringar i din vardag så fortsätt så och sen kanske du kan eventuellt göra mera förändringar om det känns rätt. :)

• Redigerat 2023-06-09 08:06 av [Devya]
Fridaaaa
1

#40 Vet att du skrev det. Men hur som haver just specifikt cykling menade jag på inte är nödvändigt, utan finns massa annan träning som man kan utföra och motion. Att man inte behöver snöa in på just cykling, som det känns lite som att du har eftersom du fortsätter upprepa det hela tiden trots att jag skrivit att cykling = enbart på fritiden när det passar :)

För mig är inte cykling en lösning, eftersom det inte passar in i vardagen helt enkelt. Och jag är inget fan av cykling heller. Går hellre 1,3 mil än cyklar 1,3 mil, Cykling förblir på fritid och på jobbet när vi får cykel där :) Så får bli annan träning/motionering hemma, och cykling när det helt enkelt passar. Nu går jag på semester omlite mer än 1 vecka, så då kan jag få in cykling mer dem veckorna :)

[Devya]
3

#41: Jo, jag vet att jag snöade in mig på det men det är för att du har tidigare sagt att du inte kan göra mycket annat än att powerwalk och promenera. Har du dock en annan motionsform som du är intresserad av och tänkte börja med?

Som sagt, jättefint att du promenerar men det är kanske inte en motionsform som kommer att ge resultat så snabbt som du skulle vilja. Det bränner inte lika mycket kalorier som andra motionsformer så därför undrar jag om du har något annat på g som du skulle vilja börja på med? Motion som verkligen får ditt hjärta att pumpa lite extra skulle hjälpa dig.

Vad för sorts träning eller motionsform hade du tänkt göra hemma då? Har du eventuellt funderat på Lets dance eller något sådant? Jag och min brukade göra det tillsammans på kvällarna och vi hade sjukt roligt ihop, för vi båda är så usla på att dansa! Det gav oss inte bara motion men också kvalitetstids tillsammans. :)

Fridaaaa
0

#42 Jag har inte hittat annat just nu än pw/promenader, men tex under semester eller lediga dagar kan jag göra annat, om jag hittar något jag kan göra hemma då :) Har inte möjlighet att träna iväg eftersom jag inte kan ta med sonen på det.

Vet inte vad du fått snabbt resultat ifrån, för det har jag inte skrivit någonstans. Känns lite som att du tolkar lite som du själv tycker, då du skriver mycket som jag aldrig ens skrivit. Jag vill se resultat, snabbt behöver det inte vara, men när det stått stilla länge, så tror man ju att något är fel. Känns som jag försökt med så mycket men vikten och mått står ändå på samma ställe, vilket är frustrerande. Vill att någonting ska hända.

Jag vet inte, inget med "situps", hantlar ect och den formen av träning. Det har jag testat många gånger och ingenting för mig. Hade helst velat hålla på med hästar men det finns inte tid eller pengar till. Likaså gymmet & sim får jag inte ihop heller. Svårt när det behöver vara hemma.

[Devya]
4

#43: Du pratade om att inte ha sett något resultat efter två månader eller hur? Om du vill se resultat så snabbt (och jag klassar det som relativt snabbt i relation med de förändringar du har gjort hittills) så måste du högst troligen hitta på något annat också. Det låter nämligen inte som om de förändringar som du har gjort är tillräckliga för att då ge resultat inom bara två månader. Vissa har inte heller så bra ämnesomsättning och då måste man oftast hitta på något extra att göra för att gå ner i vikt helt enkelt.

Resultat tar tid, mer än bara några månader för vissa, speciellt om din ämnesomsättning inte fungerar särskilt bra (vilket min inte heller gör efter att ha fått barn, så jag måste jobba hårdare för att se något resultat överhuvudtaget efter två månader).

Jag håller med om att det är svårt att hålla på med träning hemma. Gym och dylikt går också snabbt bort för mig då jag har barn. Om man vill träna hemma så tror jag att man måste ha bra självdisciplin. Generellt måste man ha bra självdisciplin om man vill gå ner i vikt. Det krävs stor ansträngning. Det är just därför som jag har börjat göra vana av att ta cykeln överallt, så att det inte känns så svårt. Att sätta in i ens schema att NU ska jag träna gör att man drar sig mera för sådant, åtminstone är det så för mig. Om du kan ha din partner att joina in med dig och göra något roligt hemma så kanske det går lättare?

Caeli
4

Ett alternativ till vanlig cykel är motionscykel. Då kan du träna hemma och ha barnet i närheten samtidigt som du kan avbryta om det behövs.

En enkel motionscykel behöver inte vara så dyr. Har du lite tur hittar du en på Blocket eller loppis. Eller du kanske känner någon som har en stående i garaget utan att använda den?

[Devya]
0

Hur har det gått?

Fridaaaa
0

#45 Har inte plats med motionscykel hemma, vi bor inte så stort, annars god ide.

#46 Vikt och mått står still :/ fattar inte vad som blir fel :/

Caeli
2

#47: Det finns ihopfällbara modeller. Finns också enbart trampdelen dvs du sitter på en vanlig stol och trampar.

Har du ingen källare, garage, uthus, altan där du kan ha/förvara den? 🙂

Fridaaaa
0

#48 Aldrig sett ihopfällbara faktiskt :P
Sitta bara på stol och trampa är inte speciellt skönt, testat sån men lämnade tillbaka den, mer träning för benen med än vad det förbränner kcal :)

Nej kan inte konka det in och ut från garaget, de väger för mycket för det :)
Har inte altan eller utehus. Har bara kallkällare, samma med garaget. Men kan ju se om det finns ihopfällbar på blocket och marketplace i närheten :)

• Redigerat 2023-08-06 17:38 av Fridaaaa
[Devya]
5

#47: Antingen så har du inte varit konsekvent med de förändringar som du har nämnt eller så måste du göra större förändringar i ditt liv för att se resultat. Det finns ju inte någon annan förklarning till varför det står still på vågen.

Min man har börjat promenera 30min under hans lunch och sen igen då han kommer hem tillsammans med oss. Då går vi raskt 7km till svetten rinner. Han har gått ner 8kg under en vecka genom att promenera och äta mindre. Jag själv har inte sett mycket av en förändring på vågen men däremot runt midjan. Jag cyklar 20-30km om dagen nu under min semester men det är alltför lite för att ge resultat. Jag behöver göra bra mycket mera för att se bättre resultat. Jag måste igen cykla minst 200km i veckan för att verkligen se en skillnad på vågen. Jag måste även dra ner på matintaget lite mer.

Om du är inte kraftigt överviktig så krävs det mer utav dig för att gå ner i vikt. Min man var 150kg då han började för en vecka sedan och nu väger han 142kg. Jag var 61kg då jag började och nu står det på 60,2.

Fridaaaa
0

#50 Jag har varit konsekvent, få undantag.

Ja jag hinner inte promenera på min lunch. Har bara 30 min (en gång när jag jobbar kväll 2 gånger när jag jobbar dag).

Jag promenerar dagligen. Kan inte byta ut dem mot cykel då jag har hund som ska rastas (cyklar ej med henne); har promenerat med mer fart senaste tiden men ändå inte hänt något, äter små portioner 4-6 ggr/dag.

Det med svettas kan man inte gå på, vissa svettas jättelätt, andra knappt alls (jag är sistnämnda, ska mycket till innan kroppen svettas på mig).

Vet inte mer jag kan göra. Kan inte äta mer grönsaker, det går absolut inte. Det tar tvärstopp och så mår jag illa istället. Kör lätt/light på det jag kan (dock inget med sötningsmedel). Äter inte massa godis, läsk mm det är väldigt lite.S
Går på lymfmassage.
Sover bra.
Rör på mig på jobbet

Så vet ärligt talat inte mer jag kan göra :/

Som du ser är jag inte kraftgt överviktig, men vill ner runt 15 kg.

• Redigerat 2023-08-08 18:28 av Fridaaaa
[Devya]
5

#51: Går du så snabbt så att du kan knappt prata dock? För det kan man gå på. Man ska gå så pass snabbt att hjärtat bultar i bröstet och det känns tungt och andas. Du ska också gärna hålla på så i minst en timme.

Vi tar med våra barn då vi går på promenader vilket betyder att jag även pushar på med barnvagnet på jobbiga skogsstigar och uppförsbackar. Min man har oftast ett av våra barn på hans axlar. Det blir en jättefin workout varje dag samt en kul tid som vi spenderar tillsammans. Vi försöker få in goda vanor tillsammans med hela familjen. :)

Om ni bara någon gång i månaden äter godis eller dricker läsk så ligger knappast problemet där. Det handlar nog helt klart om era dagliga rutiner med var problemet exakt sitter kan jag ju inte veta. Jag vet vart problemet har suttit här hos oss åtminstone och vi håller på att kämpa med det. :)

Fridaaaa
0

#52 Vissa promenader ja, vissa inte, brukar variera mig. Och beroende på hur foten är också. Men går minst 4 såna promenader i veckan, ibland mer. Beror på hur jag jobbar osv.

Sonen går själv, han åker inte barnvagn. Så är han med blir det ingen rask promenad. Men går med han i skogen ofta, då vi bor på landet :)

Äter enbart godis/läsk på helgen, om man inte är iväg på något i veckan då men då är det undantag. Men det är små mängder.

Ja det är det som är det svåra. I och med att jag jobbar oregelbundna tider och har inte rast samma tider varje arbetspass, så kan jag inte få in fasta rutiner på maten. Men äter frukost, lunch, middag och 1-2 mellanmål. Aldrig varit storätare, det är undantag jag äter mycket till en middag (är tex om man är bortbjuden/har gäster vilket är sällan för oss). Så storleken på portioner är inte problemet för min del. Dock äter jag knappt grönsaker, vilket jag inte kan öka. Jag dricker dåligt med vatten men får verkligen inte i mig mer, tar tvärstopp. Både det och grönsaker har jag kämpat med i många år men inte blivit bättre. Har selektiv ätovilja, och ja det får jag leva med (Nej KBT kommer jag inte gå). Så får utgå från det jag kan äta, vilket visserligen är en hel del även om man utesluter mycket grönsaker. Jag tycker det är svårt att komma på maträtter, mycket när man googlar för viktminskning osv är mycket grönsaker och rotfrukter vilket inte fungerar för min del.

[Devya]
3

#53: Och hur långa promenader? Det avgör också. Men menar du att du går raskt 4 gånger i veckan? Då menar jag de där raska promenaderna som gör att man har svårt att andas och kan inte hålla ett normalt samtal. Om inte detta är tillräckligt för dig att gå ner i vikt så måste du bara försöka få in mera raska promenader. Synd om foten ger dig problem och att du inte vill använda cykeln mera. Cykeln är faktiskt bättre om du har sådana problem. Jag har ibland problem med min fot och knä och då brukar jag ta cykeln för det är inte lika jobbigt.

Jag förståsr att du inte kan ändra på det du äter men om du inte kan ens ändra på hur mycket du motionerar och du har vid det här laget inte sett någon skillnad, så kommer du aldrig att nå ditt mål. Det är liksom den brutala verkligheten här och något som du måste försöka förstå. Tyvärr tycks du ju inte ha en särskilt bra metabolism och måste därmed på något sätt få in mera konditionsträning för det du gör nu fungerar ju tyvärr inte som sagt.

I ditt fall så tror jag nämligen att det enda som kommer att fungera är om du lyckas motionera mera då det är omöjligt för dig att göra något mera åt dina matvanor. Så det är där du måste börja och försöka hitta lösningar. Det är dock endast du som kan veta hur du löser detta. Jag hoppas att du lyckas hitta något som passar dig och din livsstil. Det är inte alltid det lättaste! Been there! :)

Fridaaaa
0

#54 Varierar. Men ofta 6-9 km, beror på vädret och hur mycket tid jag har :)
Varierar tempo då under promenaden.

Jag går raskt 4-7 ggr/vecka, beror på hur jag jobbar, då jag inte kan gå sån promenad med sonen med mig. Kan enbart få raska promenader när sambon är hemma och kan ha sonen. Så när jag jobbar mycket kvällar = blir det inte raska promenader de dagar jag jobbar kväll (jobbar 13-21.30/ 13.30-22) Men går promenader dagligen, plus då rör mig på jobbet.

Kan inte använda cykeln med och tycker inte cykeln är bättre än promenader, snarare sämre för foten (märkt det när jag har cykelrunda på jobbet).

jag har tydligt skrivit att jag HAR ändrat på hur jag rör på mig, men ingen skillnad ändå. Har tex högre tempo på promenader. Vet inte mer jag kan få in, kan inte gå mer promenader än jag gör, finns inte tid för det och gymmet/sim är inte möjligt tidsmässigt (samt vill inte binda mig på gym), så vet inte riktigt hur jag ska få in mer faktiskt. Kan liksom inte trolla.

Men enligt alla uträkningar ska jag förbränna betydligt mer kcal än jag äter men ändå händer ingenting (har fitbit aktivitetsarmband samt lagt in i lifesum) och enligt läkare än det inget fel på ämnesomsättningen osv.

• Redigerat 2023-08-10 17:16 av Fridaaaa
[Devya]
5

#55: Försök hålla högt tempo under hela promenaden för att få ut det mesta av det.

Du har skrivit att du har ändrat på hur du rör på dig men tydligen så är det ju inte tillräckligt för att gå ner i vikt. Du kan som sagt försöka öka tempot under de promenader som du nu gör, och hålla samma tempot hela promenaden.

Ämnesomsättningen brukar bli sämre med åldern. Det behöver inte vara något fel på den enligt läkaren men sanningen är att det brukar bli svårare att gå ner i vikt ju äldre man blir. Då jag var yngre så kunde jag äta vadsomhelst och inte ens gå upp i vikt. Nu efter 30 så är det absolut inte detsamma och speciellt inte efter att jag har fått två barn. Nu är det betydligt svårare. Jag har ju inte heller något fel på min ämnesomsättning MEN den har såklart blivit sämre och den lär inte bli bättre.

Så var inte förvånad om det krävs mycket mer för dig att gå ner i vikt nu för att se en förändring. Det är bara den tråkiga sanningen här och jag vet att det är tufft. Jag själv kämpar på! Jag själv älskar mat ganska mycket så jag måste börja vara lite försiktig där. Jag motionerar mycket varje dag men måste även dra ner på matintaget nu för att börja se lite mera resultat. Jag hoppas på att gå ner 5kg inom det här året men tror det endast blir möjligt sen då jag får igen börja ta cykeln till jobbet. Jag brukar då även få mindre matlust av någon orsak. Motionerar jag mycket så är jag inte lika hungrig längre. Fungerar kanske inte så för alla. :)

Fridaaaa
0

#56 Ja jag försöker redan det.

Min fot klarar inte samma höga tempo genom långa promenader.
4-5 km, sedan går det inte mer i högt tempo.
Men går så mycket som det går i högt tempo, de dagar sambon är hemma och kan ha sonen. Han kan inte hänga med på tempopromenader ännu, och speciellt inte längre promenader.

Jag är inte matfantast, äter bara för att man måste typ.
Och äter som sagt inte mycket, aldrig gjort. Så mitt problem ligger inte i att jag äter mycket mat.

Ja jag kan som sagt inte cykla till jobbet, för långt och så.
Cykla vill jag ej höra mer om, vilket vi diskuterat tidigare. Cykla är långt ifrån enda eller mest effektiva i motionsväg :)

Jag blir mer hungrig av mycket motion.

[Devya]
3

#57: Jag bara hänvisade till min situation och vad jag själv måste göra för att gå ner i vikt. Jag menade alltså inte att du skulle börja cykla och jag tror inte att jag skrev det nu i mitt senaste inlägg. :) Det är något som fungerar för mig och som jag har fått klura ut själv på egen hand. Vad som fungerar för dig har jag ingen blekaste aning om men det måste DU själv klura ut :)

Vi kan omöjligtvis veta exakt hur ditt liv ser ut och vad du kan tänkas tycka om att göra och vad du har tid för. Precis som jag har behövt klura ut hur JAG måste göra för att gå ner i vikt så måste du alltså själv klura ut vad du kan göra för att gå ner i vikt. Kan du inte göra flera ändringar inom maten eller motionen så lär du ju heller inte gå ner i vikt. Du står och stampar på stället trots de förändringar du har gjort (med andra ord är de förändringarna som du har gjort tyvärr inte tillräckliga för din kropp att gå ner i vikt). Kan du inte göra större förändringar så lär du inte heller se några resultat tyvärr. Din ämnesomsättning tycks likna lite på min ämnesomsättning, alltså du måste VERKLIGEN kämpa på ordentligt om du ska se resultat. Jag måste ju som sagt cykla kring 40km om dagen i fem dagar för att se resultat, annars blir det ingen skillnad på vågen! Med andra ord är min ämnesomsättningen ganska kass vilket gör att jag verkligen måste ge mitt allt för att bli av med de extra kilon som jag bär på. Det kanske är lite liknande för dig och därmed kommer inte de där förändringarna som du har gjort att ge resultat (och de har ju inte gett resultat om vågen stått stilla under den här tiden).

Så himla knepigt det där med att gå ner i vikt.

• Redigerat 2023-08-11 19:46 av [Devya]
Fridaaaa
0

#58 Nej jag vet att andra inte vet hur mitt liv är och inte efterfrågat eller skrivit något kring att andra ska veta det heller. Bara skrivit att JAG vet inte mer vad jag kan ändra, då jag ändrat en hel del men fungerar ändå inte, så står i ett vägskäl.

Just maten är svårt, eftersom jag inte kan påverka jobbtider eller vad jag kan äta.
Så är jättesvårt. Och äter som sagt redan inte speciellt stora portioner, aldrig varit storätare. Så är svårt. Så vet inte mer jag liksom kan ändra där. Är inget jag kan påverka kring vad jag kan äta vs inte äta.

Jag kämpar på rejält också. Kan inte trolla.
Raska promenader = enbart när sambon är hemma, eftersom sonen inte orkar hänga med på raska långpromenader. Så vissa veckor blir det mer av det, vissa veckor mindre av det. Så är svårt. Testat diverse hemmaträning men inget som passar mig (all träning passar ju inte alla). Så är svårt att komma på mer träning. Min knä fixar inte att jogga. Kanske går lättare sen när sonen blir äldre men jag vill gå ner i vikt innan dess.

Caeli
3

Googla tarmflora och viktnedgång. Finns mycket ny forskning om sambandet mellan de två.

snowy00
4

Det här passar dig kanske inte heller Fridaaaa, men det finns flera bra program med träning till VR. Exempelvis till Quest 2 finns FitXR, och Les Mills Body Combat. Det är ganska kul, och man får bra motion.

Annars har du redan fått bra tips och råd av Devya

Fridaaaa
1

#61 VR har inte vi. Tack ändå för tipset :)
Både bra och en hel del som inte fungerar pga vardag/jobb och vad jag kan äta. men kanske passar andra bättre :)

Fridaaaa
0

#60 Haft strul med magen sedan jag var barn.
Är jättesvårt. Läkare säger "mer fiber" men det är katastrof för min mage.
Eller vill de att jag äter/dricker det jag mår illa av vilket inte fungerar vidare bra. Så vet inte riktigt där. Har gått ner i vikt tidigare ändå. Så borde egentligen inte bero på det men visst man vet ju inte. Men vet inte vad jag kan göra i så fall, eftersom läkare ja de ger inte speciellt bra hjälp för min del

Maria
2

#63 Har du besökt någon dietist?

/Maria

Fridaaaa
0

#64 Pratat med 2 st via vc och de har haft dålig kunskap kring selektivt i kosten och inte visar respekt för det. Många som inte har den kunskapen tyvärr

[Devya]
6

#63: Vad gjorde du tidigare för att gå ner i vikt då?

Fridaaaa
0

#66 Räknade kcal, men var när jag var föräldrarledig. Har inte fungerat efteråt sen, legat på olika mängd men ingenting har hänt. Och oftast skapat jättestor stress hos mig eftersom jag inte tex fryser in matlådor.

gick ner på 16:8 med men fick sluta pga att jag mådde inte bra, var alldeles för trött och magen mådde inte helt bra (på mitt jobb kan man inte vara så trött jag var då)

[Devya]
2

Förresten, har du läst på om fitbit aktvitetsarmband att de inte kan till hundra procent räkna ut hur många kalorier du förbränner och att den tenderar att ha en felmarginal på över 27 procent? Och det är då de allra bästa aktivitetsband. Sen så tenderar den att till 50 procent räkna fel gällande hur många kalorier man förbränner om man promenerar. Den tenderar tydligen att vara mer korrekt om man springer. Så du borde inte riktigt förlita dig på att du förbränner så pass mycket som den säger att du gör om du mest promenerar eller promenerar raskt. Det kan också förklara varför du inte har gått ner i vikt såsom du har förväntat dig.

Bara en liten heads up till dig!

Fridaaaa
0

#68 Aldrig skrivit att jag förlitar mig på det till 100 %.
Men stämmer hyfsat bra, när man räknat ut på andra sidor också, alla dem kan ju inte ha fel plus armbandet. Jag vet att det kan diffa. Dock diffar det inte några 27-50 % för min del. Så nej det beror inte på det. Räknar alltid lite lägre än vad den säger. Och när jag räknade kcal låg jag på 1400-1600 kcal ungefär och förbränner mer än det per dag och gick ändå inte ner.

Fridaaaa
0

Jag förbränner minst 1500 kcal bara i vila enligt alla uträkningar
Sedan förbränning i rörelse på det.

[Devya]
4

Jag hade läst några undersökningar om det så ville bara liksom nämna det. Jag menar inte att du skulle till 100 procent förlita dig på dem men mer kring 50 procent. Och om du inte ens har gått ner i vikt såsom du har förväntat dig så kan det här förklara saken.

Jag och min man använder en bra sida (men allt är på nederländska) för att räkna ut hur mycket vi förbränner och det överensstämmer väldigt bra med vad vi ser på vågen. Vi tar dock i beräknande en felmarginal på 20-50 procent där. Den fungerar mest som en liten fingervisning. Vågen visar de rätta resultaten sen. Går vi inte ner i vikt såsom sidan har beräknat det så vet vi att vi har underskattat hur mycket vi äter och hur mycket vi förbränner då vi motionerar.

Ett exempel. Skulle jag gå 5km/h för 120min (måste också hålla samma tempo under hela den tiden) så skulle jag endast förbränna mellan 350-400 kalorier. Skulle jag däremot cykla 22-26 km/h under 120min (och hålla mig inom samma tempo hela tiden) så skulle jag förbränna 1200 kalorier. Det är vad den där sidan har räknat ut åt mig men jag brukar halvera det för att inte få falska förhoppningar.

Vad jag förbränner i vila så räknar jag aldrig med för det känns alltför oberäkneligt. Så den biten skulle jag absolut inte förlita mig på och det tycker inte jag att du ska ta med i beräknelse heller om jag är helt ärlig. Varken jag eller min man gör det utan istället fokuserar viss oss endast på att motionera så mycket som möjligt och hålla ner kalorierna som vi får i oss. Det gör det hela mycket lättare och så får vi inga falska förhoppningar. Så ett gott råd till dig är att slopa allt det där med vad du förbränner i vila. Fokusera bara på vad du förbränner via motion och håll då i åtanke att du förbränner inte ens hälften så mycket som du tror genom promenader.

Du har inga fel på sköldkörteln enligt läkaren så något måste vara fel på dina beräkningar. Troligtvis överskattar du hur mycket du egentligen förbränner (alla kroppar är olika och inga fitbits armband eller dylikt kan ta sådant i beräknelse).

Du påstår att fitbiten och websidorna fungerar hyfsat bra men om de skulle ha fungerat hyfsat bra så skulle du ju sett resultat enligt dina beräkningar nu eller?

Fridaaaa
0

#71 Jag gick inte ens ner när jag låg på 1200 kcal (det gör jag dock aldrig om igen) och förbränner garanterat mer än så.

Alla sidor jag räknat på, har visat likvärdigt.
Och även kunniga jag pratat med har bekräftat också.
Självklart kan det inte räknar på kcal korrekt men på ett ungefär. Och det deffar liksom inte fel på så pass mycket kcal det skulle göra i så fall.

Jag räknar det totala, inte enbart i vila
Aktivitetsarmbandet har jag enbart för att motivera mig själv, med nya mål med antal steg mm. Inte för att räkna totala kcal, det är inte huvudsyftet med aktivitsarmbandet.

I så fall visar både fitbit, lifesum, fatscrat (stavning?)appen och diverse sidor fel då. Fyllt i exakt som de vill att man ska göra. Och de visar detsamma.

Och som sagt gick inte ens ner på 1200 kcal och förbränner garanterat mer än det. Nu räknar jag inte kcal, eftersom det inte passar in i min vardag och livsstil. Men ingen storätare, håller mig till assietter bland annat.

[Devya]
3

#72: Men skulle de ha visat korrekt så skulle du sett resultat. Du såg inga resultat så det betyder att beräkningarna är fel helt enkelt. Jag ser ingen annan förklaring. Ser du någon annan förklaring? Kanske jag missar en viktig del här, mycket möjligt.

Vilka är dessa kunniga personer som vet vad de talar om? Har du pratat med dem om varför du inte gå ner i vikt trots att du förbränner så pass mycket som du gör? Vad har de sagt?

Det går ju inte ihop i slutändan. Du kan inte förbränna så pass mycket som du gör eller så får du i dig bra mycket kalorier än vad du tror. Någonstans brister det ju men svårt att säga var. Oberoende så skulle jag INTE lita på dessa kunniga människor som du pratar om eller dessa websidor. Jag litar inte på dessa websidor och brukar halvera allt. Det fungerar för mig och min man för tillfället åtminstone. Vi tar även i beräknande att det finns säkert andra kroppsliga faktorer (utan att något behöver vara fel i läkarens ögon) som gör att det kan gå lite trögare än vad dessa websidor och aktivitetsband säger.

Att sen bara ligga på 1200 kalorier på en dag är inte särskilt bra och jag förstår fullständigt varför du inte vill göra det, speciellt med tanke på ditt jobb. Hur länge höll du på så?

Fridaaaa
0

#73 Inte skrivit något om korrekt? Det har jag skrivit att ingen uträkning kan bli, skrivit att det är på ett ungefär.

Men som sagt, då är det både 2 appar, och 4-5 hemsidor om räknar helt galet fel i så fall. För de jag gått efter.

Utbildade personer med viktminskning, kroppen osv. Så du menar att dessa har fel också? Himmelens många människor, och ställen som har fel enligt dig?
Tja skulle jag halvera skulle jag ligga på 500 kcal per dag i mat för att gå ner i vikt i så fall. Eftersom det visar på över 2000 kcal i förbränning vila + rörelse, och man ska ju ligga runt 500 kcal minus per dag för att gå ner i vikt. Det är ju inte speciellt rimligt eller hur?

Jag reggade i lifesum, vägde exakt som man skulle göra och reggade allt och gick ändå inte ner. Jag gick ner 20 kg under föräldrarledigheten genom att regga i lifesum, så tro mig, jag vet hur den fungerar ;)

Jag låg på 1200 kcal runt 3-4 veckor, sedan ökade jag igen, mådde skit på det. Testat mellan 1400-1600 kcal sen men ändå inte gått ner. Men kommer inte börja räkna igen, för det ger mig bara stor stressfaktor, och fungerar inte ihop med jobb och vardagar. Att räkna kcal passar inte alla. Men gick som sagt inte ens ner på det och jag förbränner mer än 1200 kcal.

NoEnd
3

Jag tänker på två saker. Är det helt omöjligt att få in fysisk träning? Bara 1-2 gånger i veckan? På kvällar du är ledig och varannan helg?

Sedan, är du utredd för selektiv ätovilja?

[Devya]
5

#74: Du svarade inte på min fråga. Vad har de sagt då du inte går ner i vikt trots att du enligt deras beräkningar borde gå ner i vikt med tanke på hur mycket du förbränner osv? Gå gärna tillbaka till dessa kunniga och prata med dem. Om de är så pass kunniga som du påstår så måste de väl kunna hjälpa dig?

Jag sa inte att de hade fel, bara att beräkningarna är felaktiga och problemet kan då vara att du överskattar hur mycket du motionerar, hur raskt du egentligen promenerar etc. Sen kanske är dina kortisol värden höga som gör att det är svårare att gå ner i vikt. Sover du sen inte heller bra så inverkar ju även det förstås.

Jag sa sen aldrig att du skulle halvera MATEN utan jag menade att du ska halvera kalorier som du tror att du förbränner. :) Så där blev det misskommunikation. Man förbränner oftast bra mycket mindre än vad man tror. Speciellt det här med att promenera. Läs på om undersökningar om du är intresserad.

1200 kalorier under bara 3-4 veckor kommer inte garanterat att ge dig resultat, speciellt då kroppen kan komma i svältläge och förhindra dig från att gå ner i vikt. Du måste hålla på mycket längre för att det skulle ge resultat. Been there done that. Jag höll på så i ett halvår för att verkligen se resultat av det men inget jag rekommenderar för det är inte särskilt hälsosamt att gå ner i vikt på det viset. Du riskerar även att bryta ner muskler på det viset och det i sin tur förhindrar också att man går ner i vikt. Man behöver muskler för att förbränna fett. Jag är alltså inte förvånad att du inte såg resultat efter endast 3-4 veckor. Våra kroppar e ganska komplexa.

Jag förstår också om du inte vill räkna kalorier. Jag gör det bara på ett ungefär och känner jag att jag ätit lite extra mycket så motionerar jag lite mera för att jämna ut det.

Oberoende, enligt beräkningarna så borde du ha gått ner i vikt och det har inte hänt. Så någonstans brister det som sagt. Högsta sannolikheten är väl att du har överskattat hur mycket du har motionerat eller hur mycket du får i dig.

Fridaaaa
0

#75 Beror på vad du menar för fysisk aktivitet.
Gymmet och simmet är uteslutet. (vill inte binda mig bland annat), så är i så fall hemma.

Bara pratat med läkare om det, men okunskapen är stor fortfarande. Och många läkare kopplar det med autism men är många, tex jag, som inte har autism men ändå har det. Så de sätter sällan diagnoser på det än så länge. De hänvisar till KBT och dit går jag inte och riskerar förvärring (även de säger att det är 50/50 om det fungerar eller inte). Och hänvisar till grejer jag redan gör. Så gör ingen skillnad.

#76 Som sagt, då ljuger lifesum i såfall under den tiden jag vägde och räknade.
Och som sagt ljuger fitbit och andra uträkningssidor med. Jag ser hur långt jag gått samt hur fort. Och då kan man beräkna på ett ungefär, det är ju inte exakt, men diffar inte hur mycket som helst.
Så hur du än vrider och vänder på det, så beror det inte på det. Om inte dem ljuger då eller vågen.

Det är myt med svältläge. Däremot så förbränner man sämre om man äter för lite men svältläget är myt. Nej det är inget jag fortsatte med eftersom jag mådde skit. Så inget jag kommer göra igen. Vet det med muskler, men man tappar inte så mycket muskler på den korta tiden och detta är typ 2-3 år sedan. Så är inte speciellt nyligen jag låg så pass lågt.

Jag behöver helt enkelt komma på mitt sätt att gå ner i vikt på, som inte innefattar kcalräkning, men är svårt när man är selektiv i kosten samt då inte tål med sötningsmedel. Och inte kan öka grönsaksmängden. :/ Och vill nå min målvikt och kämpar och kämpar, men står liksom still.

Och försöker även få i mig mer vatten men tvärstopp, mår illa då och äter knappt något istället. Andra drycker går bra men inte den mängden vatten.

• Redigerat 2023-08-19 19:50 av Fridaaaa
NoEnd
4

#77 Måste du binda dig för att gymma eller simma? Har du kikat på en motionscykel som du fått förslag på?

Rätt läkare har kunskap om det. Hade jag varit du så hade jag sökt mig vidare för att få det utrett och en faktisk diagnos om det är så att du har det. Det finns mycket mer att göra än bara KBT. Jag tänker att du skulle behöva göra en fysisk undersökning angående den selektiva ätoviljan, då det kan finnas faktorer bakom, både fysiska och psykiska. Har du gjort en utredning kring autism också? Många som kategoriserar sig som högkänsliga är egentligen autistiska, eller både och.

Fridaaaa
0

#78 blir dyrt att betala per pass på gymmet.

Inte hittat ihopfällbar begagnad men håller utkik. Hsr inte platsen att ja uppe en hela tiden mrn håller utkik 👍

Jag är högkänslig men har inte autism.
Så det kan vi utesluta och inte prata mer kring för har inget med detta att göra. Tack på förhand.

De har gjort vissa fysiska undersökningar redan. Inget som är kopplat till att jag inte kan äta viss mat pga smak /konsistens
De har enbart gett förslag på kbt och att jag ska utmana mig kring maten, inget mer än så.

--'

Nog prat om att vara selektiv I kosten Tack. Det hör inte hit. Jag sköter det själv och vet vad jag gjort och inte gjort genom åren och inget andra som inte lider av det själva kan förstå. Skillnad att stå på andra sidan och ge råd mot hur verkligheten ser ut.

Det skapar bara negativ stress också hos oss med problemet. Vet att det är i välmening men det blir bara fel. Så vill att man respekterar det tack

• Redigerat 2023-08-19 20:45 av Fridaaaa
[Undertaker]
1

Har skummat tråden så kan säkert ha missat detta: Äter du någon medicin?

Fridaaaa
0

#80 Nej inga mediciner :)

NoEnd
3

#79 Det går väl att betala per månad utan att binda sig? Kanske kan du spara ihop till ett gymkort eller motionscykel? Eftersom du inte har hittat någon träning du tycker är rolig hemma.

Vad har de gjort för undersökningar? Fast vi andra kan visst förstå. Jag har både vuxna och barn i min närhet som har selektiv ätovilja. Därför vet jag att det finns mycket mer att göra än bara KBT, som är det enda du brukar nämna. Så jag tänkte att du kanske inte visste vad man kan göra för andra undersökningar och behandlingar. Som många andra är det i välmening då du återkommande söker efter hjälp kring din viktminskning.

Men om vi pratar om något annat då. Vad äter du som drar iväg i kcal? Vet att du har skrivit innan att du ibland finner det svårt att hitta frukost/mat som inte drar iväg. Såg du något mönster när du trälande kcal en kort period i år?

Fridaaaa
0

#82 Inte på vårat gym.

Jag kollar efter begagnad ihopfällbar, har inget med att ha råd eller inte kring ny, utan jag tycker inte dem är värda pengarna för ny.
Jag har råd med gymkort men jag vill inte binda mig för ett helt år. Mitt gym har inte per månad. Man kan ta bindningsfritt men då kostar det 450 kr/månad och en månads uppsägning, man kan alltså inte välja månader man vill vara medlem. Gymmet är inget alternativ för mig, utan får vara annan träning.

Jag vill inte skriva ut alla undersökningar som gjorts, och har inte alla i huvudet heller genom åren då jag haft problem med detta sedan jag var barn. Men de har tagit bland annat blodprover och så. (däremot inte gjort med kamera in för att kolla, för det är enda undersökningen jag totalvägrar, jag fixar inte det, och kommer inte ändra mig på den punkten)

Jag skrev inte att det bara finns KBT heller, om du kollar igen vad jag skrivit. Skrev att det är det LÄKARE rekommenderat samt att jag ska fortsätta traggla med maten och utmana mig, det är det enda.

Men jag vill INTE ha mer diskussion kring selektiv ätovilja.

Jag tycker det är svårt att hålla ner över hela dagen.
Svårt att komma på middagar / lunch som håller nere kcal men ändå att man inte går hungrig. Eftersom jag knappt äter grönsaker, det är väldigt liten del av min kost. Så middagar/lunch är det som drar iväg mest. Men nu kommer jag inte räkna kcal för passar inte in helt enkelt, skapar enbart stress för mig och passar inte in, med vägande på allt osv. (nej ögonmått fungerar inte).
Just nu äter jag på assietter. Äter sällan utemat. Väldigt begränsat med godis och sånt på helger, sällan jag äter mycket av det (få undantag).

NoEnd
3

#83 Det finns jättebilliga för Max 2000kr att köpa nya. Det kanske det kan vara värt om du så gärna vill gå ner i vikt? Det låter som dåliga alternativ för erat gym. Simning då? Kan det funka?

Tänker du kameraundersökning för IBS? För jag pratade om SÄ. Du har dock rätt till att vara sövd under en sådan undersökning. Men det är ju ingenting man gör för SÄ. Har de kollar din munmotorik? Eller om du har under- eller överkänslighet?

Du kan inte ge exempel på vad du äter? Är det bara vita kolhydrater du äter? Hur ser fördelningen ut mellan kolhydrater/protein/grönsaker/fett? Vad dricker du till och emellan måltiderna?

Fridaaaa
0

#84 Jag tycker inte 2000 kr är jättebilligt.
Jag ger inte en krona över 1000 kr. Tycker inte det är värt högre pris.
Skrev ang simning. Dåliga öppettider och huden tål inte med klorinet att bada regelbundet. Märkte hur det blev nu när sonen gick på simskola. Simning någon gång i månaden max fungerar, inte mer.

Jag äter:
Pasta (glutenfri), ris, potatis
Kött av olika slag (gris, nöt, kyckling, kalkon)
Fisk äter jag (lax och torsk är dock dyrt så blir inte så ofta)
Grönsaker: Vissa sallader, majs, gurka, ärtor.
Passerade tomater, ketchup (kör sockerfri), sweetchilisås (less sugare)
Mejeriprodukter: yoghurt, fil, cf, gräddfil, matlagningsgrädde 4% bland annat
Kokosmjölk (brukar ofta köra light)

Bland annat.

Dricker kaffe med laktosfri mjölk, vatten (dock max en liter per dag). Ibland jucie, iste eller saft men är om det är riktigt varmt för att få i mig vätska. Eller om man är iväg. Läsk enbart helg (få undantag vardag) men är väldigt lite.

Grönsaker = max 1/4 av tallriken och har inte det varje måltid för tycker inte det passar till all mat tex inte till köttfärsås och spagetti.

• Redigerat 2023-08-19 21:34 av Fridaaaa
Fridaaaa
0

#84 under- eller överkänslighet?
Munmotorik är bra, aldrig haft problem med det. Varken som barn eller vuxen.

Pratar om fysiska undersökningar för maten och magen.
Jag vill inte sövas. Det gör jag enbart vid operation eller så vid absolut nödfall, för jag mår så himla lätt illa efteråt och rädd för att kräkas bland annat. Så kommer inte göra något sånt.

NoEnd
7

#85 Om du inte tycker att en eventuell viktminskning är värd mer än 1000 kr så blir det nog svårt. Jag missade det med simning, ber om ursäkt för det.

Jag tänkte mer på vad du äter under en vecka. Kompletta måltider. För att få diagnosen SÄ har man dock ett intag på mindre än 20 olika livsmedel (inkl dryck och sötsaker), och du verkar ju ligga över där. Kanske därför du inte riktigt får gehör från vården?

Äter du mest protein på tallriken eftersom du inte äter så mycket grönsaker? Äter du sås till eller ren mat? Är kaffe och vatten det du dricker en normal dag? Frukt?

Man kan ha under- eller överkänslighet i munhålan vilket en del med SÄ har.

Fridaaaa
0

#87 det är din egna tolkning. Jag tycker inte en motionscykel är värd mer än 1000 kr, det är skillnad. Är vad jag anser är lämplig summa, andra tycker annat, thats life.

Det stämmer inte att man äter mindre än 20 olika livsmedel för att ha det.
Vissa har mer, vissa inte. Även vården har sagt att det kan vara så att jag har det.
Så det stämmer inte riktigt.

Jag äter sås till viss mat, tex kokt potatis (inte gott annars), sås blir det ju med grytor.

Frukt och bär äter jag också. Där äter jag lite olika.

under- eller överkänslighet i munhålan har de inte kollat, vet inte hur de skulle kunna kolla det?

Men nog prat om selektiv ätovilja tack, inga mer kommentarer kring det, utan enbart kring viktminskning inget annat.

NoEnd
6

#88 Fast om du inte kan göra någon annan träning alls så förstår jag inte varför det inte skulle vara värt att lägga pengar på det enda i träningsvärk som eventuellt funkar. Speciellt när du inte kan ändra på kosten heller. Annars är det ju ganska självklart att du inte går ner något.

Vården har sagt att du kan ha det ja, och visst kanske man ha det och äta fler än 20 livsmedel, även om det inte är särskilt vanligt såvida man inte lärt sig att äta mer under åren. Men de får inte sätta diagnosen om man äter mer än 20 livsmedel.

Över- och underkänslighet kollar en Logoped. Precis som att det är de som har kunskapen kring munmotoriken.

Har du testat Larsas 0% att göra sås med? Vad känner du själv är det som sticker iväg kalorimässigt? Sås? Dryck? Kolhydrater? Det är svårt att ge dig tips annars.

Fridaaaa
0

#89 fast det har ingen betydelse, tycker inte det är värt pengarna. Och är inte enda träningssättet. Jag håller utkik efter begagnad.

Inte varit hos logoped då jag inte har några såna problem.

Maträtterna i helhet. Trots att jag inte äter stora portioner så åker kcal upp ändå totalt sätt frpn morgon till kväll . Äter 4-6 ggr per dag i regel, oftast 4-5 för magens skull

NoEnd
4

#90 Självklart är det inte enda träningssättet. Men vad för annan träning kan du genomföra?

Fast du säger ju att du har SÄ? Det jobbar en logoped också med. En logoped har bra mycket mer kunskap kring SÄ än en läkare. Har du inte varit hos en så tycker jag att du ska söka dig dit. Barn med misstänkt SÄ remitteras till bland annat logoped då kunskapen är helt annorlunda än vad en läkare på VC har. Kan verkligen rekommendera dig att söka dit eftersom du inte varit där.

6 gånger per dag låter mycket. Men 4-5 är bättre. Om du äter små portioner måste du ju äta väldigt kaloririk mat om det sticker iväg. Kan du öka på proteinet och minska sås/kolhydrater? Äta mindre fläskkött, korv etc och mer nöt/kyckling/fisk?

Fridaaaa
0

#91 kan genomföra som inte kräver fasta dagar och tider och är oberoende av årstid och som inte kräver bindningstid. Jogga klarar inte knäet, cykla vanligt gör jag ibland men sänre för min fot. Cyklar på jobbet ibland

äter mest kyckling och nöt.
Fisk blir någon gång i veckan.
Fläsk i perioder beroende på erbjudanden och sånt men är mindre av det än andra

Nja man kommer snabbt upp i 1400-1500 kcal

Frukost lunch middag och 1-2 mellis blir det till 99% av dagarna.

Logoped kan inte göra något eftersom det inte har med munmotoriken att göra. Snälla släpp det nu, det har inget med tråden att göra. Du är välkommen att ta det i pm men inte mer här nu tack.

Caeli
5

#88: Kan du tänka dig att öka den summan med 159:- så har du en splitter ny här.

Motionscykel

Denna X-bike motionscykel blir ett utmärkt val för att motionera i hemmet. Den här träningscykeln är utrustad med remdrift, en LCD-display och en justerb | 1713
Fridaaaa
0

#93 opålitligt ställe vidaxl. Dåliga saker. Tack ändå :)

NoEnd
5

#92 Då är det ju bara hemmaträning och cykling kvar som alternativt men det kan du ju inte heller göra. Då får du väl försöka få in flera powerwalks om det är det enda som fungerar för dig. Kan din son cykla eller kanske åka inlines så att du även kan powerwalka när han är med?

Kan du minska på såsen? Minska på dryck som inte är vatten/kaffe? Minska mellanmålen? Om du inte kan lägga till något (vilket jag förstår) så behöver du ju minska på något annat. Kan du äta mer av den näringstäta maten du äter?

En logoped gör mer än så när det gäller SÄ. Men vill du inte ha fler tips där så ska jag inte prata om det mer. Hade jag varit du så hade jag gett det en chans iaf, eftersom du faktiskt inte ens testat. Men du gör som du vill. Vi kan släppa det.

[Devya]
3

#77: Vet ej om det är myt eller ej med svältläge men jag själv såg inget resultat efter bara en månad då jag åt 1000 kalorier per dag. Så om det inte var svältläge så var det ju något annat som stretade emot där i början. Nu har jag dessutom ätit 1000 kalorier igen men ändrat vad för sorts kalorier jag får i mig (ätit i princip en massa kött och grönsaker och hoppat över pasta, bröd och dylikt) i snart två månader och i kombination med daglig motion och först nu börjar jag se resultat på vågen. Detta är ju förstås inte att rekommendera men jag själv blev otålig och ville se resultat för att hålla upp min motivation. Jag har nu gått ner 1,5 kg genom att göra så(vägde mig i morse och hade plötsligt gått ner 500g sedan igår), med andra ord krävs det väldigt mycket av mig för att gå ner i vikt. Jag är dock extra noga med att se till att jag får i mig extra vitaminer just nu för jag vill inte att min kropp lider.

Med detta sagt vill jag bara poängtera hur mycket det kan krävas för att gå ner i vikt. Våra kroppar är som sagt väldigt komplexa. Vad som fungerar för en person så fungerar inte för en annan person.

Du behöver definitivt hitta ett sätt för dig som fungerar och det i sig kan ta sin tid. Det tog mig två år att hitta ett sätt som fungerade för mig. :)

Har du sett dessa små gåband som finns att köpa? Skulle det vara värt att investera i? De är små och lätta att ställa undan. Du kan använde dem medans du ser på tv. Du kan ha som mål då att du ser på en film och använder gåbandet under hela den tiden. Se dock till att ha ordentliga skor på dig. Om du gör så varje dag så kommer du definitivt att gå ner i vikt för du ökar ju hur mycket du motionerar. Jag funderar faktiskt själv på att investera i en och använda den varje gång jag ser på tv så att jag inte blir för stillasittande. Vet inte hur mycket de kostar i sverige och huruvida om de är lätt att få tag på där, men här kostar de ca 149e så ungefär 1500kr? Om de kostar mera i sverige så kanske de nu droppar i priset längre fram. Kan vara värt att kolla upp om det skulle vara något för dig.

Fridaaaa
0

#95 Nej han kan inte cykla själv ännu och åker inte inlines heller. Jag går mest på grusvägar med här på landet = går inte med inlines. Men det äger han inte och aldrig åkt.

Har redan minskat på annan dryck, dricker mest annat när det är varmt och så, för att få i mig vätska, då jag max får i mig 1 liter vatten under en dag och det är för lite när jag jobbar/när det är riktigt varmt. Men det har jag alltid räknat in.

#96 Det är en myt. Det visar forskning. Och logiskt också.
däremot som sagt förbränner kroppen sämre när man äter för lite.

Jo jag vet att det krävs en hel del, har itne sagt att det är en dans på rosor eller att det är enkelt heller. Däremot ska man inte äta för lite, för då förstör man kroppen.

Det är om jag hittar begagnade eller på rea. Ger inte över 1000 kr.
Men ska hålla utkik. tack för tipset.

NoEnd
4

#97 Då har du ju inga direkta alternativ kvar. Jag hade lagt till 200-400kr och köpt en motionscykel, eller tränat hemma fast det är tråkigt. Jag tror att din kropp är van vid att det alltid är samma motion och samma mat. Du behöver chocka kroppen för att väcka igång den.

Kan du minska eller utesluta sås? Öka proteinintaget (på nöt/kyckling/fisk)?

Vad tänker du själv att du kan ändra på när det gäller motion och kost? Så är det lättare att ge råd. :)

[Devya]
4

#97: Oberoende hur det ligger till så låter det inte konstigt om det inte fungerar i början. Det brukar ge resultat efter att man har hållt på så en längre tid. Ett underskott av kalorier leder oberoende alltid till att man går ner i vikt efter en tid, om man nu inte har hälsoproblem eller tar mediciner som inverkar. MEN, överallt där jag läser så står det att man högst troligen räknar fel och att man överskattar hur mycket man motionerar och underskattar hur mycket man äter om man inte går ner i vikt trots ett "underskott" i kalorier.

Äter du godis och dricker läsk om helgen så kan det tydligen också inverka på det totala intaget av kalorier under hela veckan. Med andra ord så kan alla förändringar som du gjort de andra dagarna ha ingen betydelse om du unnar dig lite för mycket på lördagen och söndagen.

"Så kommer lördagen och du äter, utöver din normala kost, en bytta Ben & Jerry's (1200 kcal) – nu har du ett energiöverskott på 800 kcal. Om söndagen äter du en pizza med extra allt (~1600 kcal), och du är plötsligt uppe i 1200 kcal överskott. Så enkelt är det; två dagar med överätning har förstört hela veckans ansträngningar och ”kompenserar” för det energiunderskott du uppnådde mellan måndag och fredag." Du kan läsa på mera här om det. https://www.bodylab.se/shop/ater-du-ingenting-3199c1.html

Om du verkligen vill gå ner i vikt så måste du kanske vara konsekvent i flera månader, utan undantag, för att se resultat. Det är förstås upp till dig dock hur viktigt det är för dig att gå ner i vikt och vad du är villig att testa. Jag personligen har skippat all läsk och godis. Istället dricker jag te med en tesked socker eller en cappuccino. Jag kan dricka detta varje dag utan att det har en negativ effekt på min vikt. Detta fungerar för mig men då kanske inte för dig. Du måste rannsaka dig själv och försöka klura ut vad annat du kan göra för att nå ditt mål, om det har att göra med kaloriintaget eller kaloriförbränning.

Själv har jag blivit väldigt motiverad de senaste veckorna och jag är väldigt konsekvent med vad jag stoppar i mig och hur mycket jag motionerar. Min man håller på med detsamma så vi peppar varandra och därför kanske det fungerar så bra för mig. Jag har också fått så nog av de extra kilona jag fick efter min son. Min son är 3 år nu så det är liksom dags att ta itu med det. Tidigare så har jag förstås alltjämt velat gå ner i vikt och försökt äta mindre och motionera då jag orkade. Nu äter jag konsekvent mindre och motionerar fast jag inte skulle orka (vaknade 6 i morse och cyklade 30km även om jag hellre skulle velat sova), för jag är verkligen motiverad. Jag tror att om du också blir så pass motiverad så lyckas även du, men du kanske är inte riktigt där ännu och det är ok. Det är inget man kan alltjämt tvinga fram från ingenstans.

Fridaaaa
0

#99 Jag är motiverad, annars hade jag inte kämpat på, då hade jag gett upp för länge sedan.

Ja jag går inte upp kl 4 på morgonen för att cykla, när man ska jobba hela dagen på aktivt jobb. Det hade jag aldrig orkat med. Men jag motionerar det jag kan, hinner och orkar helt enkelt. 80% är kosten, 20 % är träning vid viktminskning.
Handlar inte bara/främst kring motivation kring vissa saker.

Ja jag dricker inte te eller cappuccino. Dricker kaffe med lite mjölk vilket inte är speciellt mycket kcal, kaffet är typ 0. Den lilla mängd jag äter på helgen/dricker på helgen av annat gör ingen skillnad i viktminskning. Yes har redan testat på det och gav absolut ingenting. Yes jag gav det några månader men ingen skillnad.

Ja den som orkar en hel pizza :P jag äter kanske 1/4 av en pizza när jag äter pizza. Så är man storätare kan jag förstå, men inte det lilla jag äter till, och ja jag har räknat på det i lifesum och inte legat på överskott.

Återigen: I så fall ljuger både lifesum, fatscrat och diverse hemsidor och fitbit väldigt rejält. Och jag har inte gått ner när jag legat på 1400-1600 kcal, yes räknade i lifesum, yes vet hur man räknar det eftersom jag gick ner 20 kg på det när jag var föräldrarledig. Men fter det har jag pendlat.

Jag går ner på 16:8 men då blir jag sjukt trött och påverkade jobbet och vardagen så kunde inte fortsätta. (kunde bara ha mellan 10-18 att äta, pga kvällsjobbet).

Testat på viktväktarna, gick ner max 1 kg på 4 månader trots att jag åt max deras points.

Så kroppen verkar ha blivit seg men vet inte varför
Gått på lymfmassage flertalet gånger för att försöka få igång systemet men det nja har inte gjort effekt på det men däremot effekt på annat.

Som sagt man måste hitta sitt sätt, vilket inte alltid är lätt. Kroppar fungerar olika och svarar olika på olika "dieter" så att säga (ja hur man än äter, så är det diet = kosthållning). Vissa fungerar LCHF, vissa inte, vissa fungerar fasta, vissa inte.
Och kroppen är inte så simpel med kcal heller. Vissa kcal förbränns dessutom snabbare än andra och många andra faktorer.

Men står i ett vägskäl. Jag kollar efter både ihopfällbar motionscykel och löpband begagnad, håller koll både på blocket och marketplace. Jag går mina promenader och pw. Jag går mycket på jobbet alt cyklar på jobbet. Jag kan inte få in cykling i samband med jobbet (för långt och tar mycket mer tid och stor riksväg där folk bränner på i över 80). Jag har testat på flertalet videos via youtube. Hade gärna simmat mer men huden fixar inte att göra det ofta.
Ang kosten, man kan gå ner när man är selektiv i vad man äter samt har känslig mage, jag har lyckats tidigare och då kan jag lyckas igen, men skillnaden då var att jag var hemma och hade mycket mer tid och så, än vad jag har nu ang kcalräkning. Jag har gett det många chanser efteråt men har inte blivit bra och inte fungerat för min del. Det är inte enda sättet att gå ner på , att räkna kcal.

Fridaaaa
0

#98 Träning ska vara roligt enligt mig och inte extremt tråkigt. Men alla tycker vi kanske olika där. För mig är det viktigt att det är rolig träning och då ger det mer och man tränar mer och motivationen ökar/är kvar.

Jag kommer som sagt leta begagnat eller kolla rea. Vips kanske man hittar till bra pris :) Sedan tycker olika vad det gäller vad man anser är rimligt pris eller inte och det är helt ok, finns inga rätt eller fel.

Har ändrat på saker redan i kosten:

• Kör mycket light/lätt (inget som är med sötningsmedel dock)
  • Äter på assiett.
  • Äter mer fisk/kött/fågel än tex potatis på tallriken.
  • Äter mer frukt och bär
  • Äter extremt sällan utemat
  • Äter sällan bröd (mest knäckebröd)
  • Äter & dricker läsk mm endast helg (få undantag), och då ingen större mängd, har det väldigt begränsat.
  • Rör på mig mer.

Sedan försöker jag äta regelbundet men går inte de dagar jag jobbar pga att rasterna är som de är, olika arbetstider osv men försöker äta 4-5 ggr/dag (frukost, lunch, middag, 1-2 mellis). Magen mår bäst av att äta så än bara 1-2 ggr/dag som jag sett vissa gör.

Aldrig varit en storätare, jag gick upp under graviditeten (kunde knappt gå någonting från v20 pga foglossning, var mycket mer aktiv innan dess), och gick ner 20 kg på 1 år, men gått upp lite av det igen och sedan har vikten varit still i närmare 3 år, pendlat mellan 2 vikter typ. Har verkligen kämpat, tagit pauser när livet kommit emellan men annars kämpat och verkligen försökt.

• Redigerat 2023-08-20 19:32 av Fridaaaa
NoEnd
2

#101 Jag tänker att det finns väldigt många som tycker det är tråkigt att träna, men som gör det ändå. Men om du inte kan göra det så är det så. En annan tanke för att få in mer powerwalks. Kan sonen åka springcykel eller sparkcykel? Springcyklar funkar i alla terräng och det finns sparkcyklar som även funkar på grusväg och i skog.

Bra att du håller utkik. Kan du kanske önska dig i födelsedagspresent/julklapp? Jag tänker att det kan dröja innan det dyker upp begagnat i ens närhet när man inte bor i en storstad. Det är absolut okej att tycka olika. Jag tänker bara att man kanske får offra lite om man verkligen vill gå ner, och ingenting annat fungerar. Om man inte har ekonomin förbudet är det såklart en annan femma, men så var ju inte läget.

Det låter ju som att du har ändrat på flera saker i din kost. Superbra! Du verkar inte äta så mycket heller, därför tycker jag att det är lite konstigt att dina kalorier lätt springer iväg. Om du äter på assietter, äter mycket protein (som inte är fläsk och korv), inte så mycket vita kolhydrater eller sås och inte dricker dina kalorier så bör du gå ner och ligga på ett underskott.

Hur många gånger har du kollat din sköldkörtel och när var senaste gången? Vad hade du för provresultat då?

• Redigerat 2023-08-20 19:40 av NoEnd
snowy00
0

#99:

Te är ett jättebra tips. Det fungerar att ta om man är lite sugen på något bara, och har märkt att den varma drycken dämpar hungerskänslor en del. Eftersom jag själv begränsar kalorierna så pass, så får jag gå hungrig ibland, men det är också en känsla man lär sig hantera/leva med. Det är inte farligt att gå hungrig en del :)

I annat fall tänkte jag, TS, om du har provat att meditera/träna yoga? Eftersom medvetandeövningar berikar alla livets delar, så kan det även på sikt hjälpa med sådant som vikten, och även hälsan i övrigt. Man får lättare att hantera stress, mår bättre, och lättare att hantera suget eller "beroendet" av att äta för mycket. Bara ytterligare ett tips (som man kanske inte alltid tänker på).

Fridaaaa
1

#103 Te är superbra - om man dricker det :) Jag gillar inte te.
Nej det är inte farligt att gå hungrig, bitvis. Jag börjar dock må illa efter ett tag, och jag har emetofobi. samt magen mår bättre med om jag äter regelbundet och så.

Ja det har jag, och jag blev bara rastlös och uttråkad. Passade inte mig alls :)
Promenad får mig att stressa ner, sitta i naturen, fungerar mycket bättre för mig :) Jag har inte det problemet av att äta mycket, aldrig haft. Jag äter för att jag måste, typ. Men annars bra tips :)

Fridaaaa
0

#102 Kollade sköldkörteln förra sommaren och hade bra värden.
Kollat den 3-4 gånger sedan jag fick barn 2018 och alltid visat bra. Så är ingenting med den.

P-t4 12,1
P-tsh 2,6
P-t3 4,7

Så alla inom referensvärderna.

Jag dricker en del av mina kalorier, men är när det är varmt. För att det är viktigt med vätskan (får ju i mig max 1 liter vatten, vilket inte räcker). Men det har alltid varit inräknat. När jag räknat har jag legat på 1400-1600 kcal, inte över det.

Enligt mig handlar det inte om att offra. Utan vad man anser är värt eller inte, och eftersom träning/motion är så pass liten del i viktminskning, så anser jag att det är mitt maxpris. Så vi ser det olika där men handlar absolut inte om att "offra" eller "inte offra" öht.

Han äger ingen springcykel eller sparkcykel. Han har bara vanlig cykel som vi tränar på just nu att få honom att cykla.

jag pw när sambon är hemma :) och denna veckan har jag pw 6 av 7 dagar.
Med nya schemat kommer det bli färre kvällar vardagar = ännu mer möjlighet till det, efter 4 september. Så jag får in det ofta ändå :) Däremot är sonen med på vanliga promenader :)

NoEnd
2

#105 Jag förstår. Jag vet flera som behövt ta blodprover ännu flera gånger, eller som har behövt göra en finnålaundersökning och ultraljud för att få diagnosen, då blodproven inte visat något. Det kan ju vara någonting att ha i bakhuvudet om ingenting annat fungerar. Man bör ju inte stå stilla i 3 år om allting står rätt till i kroppen, om man ligger på ett kaloriunderskott.

Ja jo, jag tänkte att det inte är särskilt varmt längre. Vad händer om du ligger på 1300? Jag låg nog på cirka 1350 när jag gick ner.

Vi tycker nog olika där. Har man testat allt annat och ingenting fungerar i flera år så borde det vara värt ett försök. Det går ju att sälja vidare om det inte fungerar. :) Men lets agree to disagree. Vi lär inte komma någonvart där ändå. Hoppas att du hittar en begagnad snart!

Helt OT men det är ett hett tips med springcykel och/eller sparkcykel för att lättare lära sig cykla. Sparkcykel är ju även roligt fast man kan cykla sen. Då kan du dessutom köra powerwalk när du vill! Om han gillar att springa kan ni ju köra intervaller. Ni varvar vanligt promenadtempo med powerwalk under promenaden. :)

• Redigerat 2023-08-21 09:06 av NoEnd
Fridaaaa
0

#106 Legat på 1400 och ingenting hänt. Mår bäst från det och uppåt

De vill inte göra mer undersökningar kring det, eftersom värderna varit bra varje gång. Inte heller eftersom jag tex går ner på 16:8, alltså handlar det om för mig att hitta rätt metod så jag går ner och samtidigt mår bra.

Han hade en springcykel men var inte intresserad av den.
Sparkcykel är inget vi kommer inköpa nu, inför hösten och vintern, ev till våren när han fyller år sen :)

• Redigerat 2023-08-22 14:31 av Fridaaaa
NoEnd
1

#107 Synd att de inte vill göra något mer, när någonting uppenbart inte stämmer. Var det efter gick graviditet du gick ner på 16:8 eller var det innan? Jag tänker att många går ju automatiskt ner i vikt efter graviditeten. Kan det varit så för dig och att det egentligen inte var metoden som gjorde att du fick ner? Har du testat att ändra gränserna lite? 15:9? 14:10?

Fridaaaa
0

#108 Testade efter graviditeten.
Nja jag räknade kcal första året efter graviditeten, jag gick inte ner automatisk ner efter graviditeten speciellt mycket.
16:8 testade jag förra året. Så var metoden som gjorde att jag gick ner.

15:9 testade jag men ingen skillnad, jag gick ner men fortfarande på tok för trött (fungerar inte med jobbet och barn med den tröttheten jag hade, vände så fort jag slutade med det).

NoEnd
1

#109: Då förstår jag. Hur mycket gick du ner på 16:8? Gick du upp det igen när du slutade? Men om det var förra året så har du i alla fall inte stått stilla i 2-3 år då? För så tolkade jag det innan.

Jag tänker att 16:8 kan vara svårt med det du äter, då man behöver äta mer näringstät kost och långsamma kolhydrater för att inte bli trött. Vilka tider äter du mellan idag? Om man både tänker på dagar du jobbar tidigt och sent?

• Redigerat 2023-08-22 17:00 av NoEnd
Fridaaaa
1

#110 Eftersom jag bara höll på en 1 månad, sedan var det inte hållbart, så var det inte så mycket men 2 kg gick jag ner.
Jag har pendlat mellan 2 vikter.

Testat så mycket så har knappt reda på vilka år jag testade vad :P
Kan varit 2021 med, men är det eller 2022,

Åt 10-18, för passade bäst med jobbet.

• Redigerat 2023-08-22 17:30 av Fridaaaa
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.