Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 163 ggr
alva03
2024-07-02 09:43
0

Sötsaker

Ja e ju nästan sockerberoende märker jag nu när jag börjat en kort viktminskningsresa (bara 5 kilon ska bort/bytas ut mot muskler ungefär). Men jag inser att jag trots fyllande och vettiga måltider som är balanserade och med nog fiber för att hålla mig glad och mätt fortfarande har ett enormt sockersug. Nu har det bara varit 3 dagar av diet men jag är rädd att sockersuget inte ska avta samt att jag inte vet hur jag ska motstå.

Några tips?

Jag har anpassat kosten för att ha färre kalorier, mer fibrer och mer protein och fett. Utöver det så har jag sakta börjat träna igen. Uthållighet och styrka. Går 30 min om dagen i raskt tempo och tränar var annan till tredje dag (började innan jag ändrade kosten).

MVH Alva <3

Namiko
2024-07-02 09:56
2

Hur näringsrikt äter du? Du har redan koll på makronutrienter och fibrer, men hur är det med vitaminer och mineraler? För mig är det mest effektiva mot sötsug och bara allmänt sug efter onyttiga saker gröna bladgrönsaker, tex spenat, grönkål och broccoli. Ju mer grönt jag äter desto mindre intressant är chips och godis.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

alva03
2024-07-02 10:11
0

#1: Borde egentligen vara lugnt där med. Ser till att de grönsaker jag väljer även ska innehålla bra med mineralier och vitaminer samt att då en hyfsat stor mångfald på vad för grönsaker jag tillagar. Har verkligen försökt se till att kosten ska innehålla det min kropp behöver för att må bra och hittills har det varit kul att laga maten också.

MVH Alva <3

Sindri
2024-07-02 11:27
1

Jag har varit en riktig sockerjunkie under hela min uppväxt och en stor del av mitt vuxna liv.
Tänk på att sånt som pasta, bröd, potatis kan trigga sockersug.
Det bästa för mig var att skära ner till nästan noll kolhydrater. Levern skall tillverka glukos till musklerna, men tillför man hela tiden sånt utifrån blir den lat. Det var min, men efter ett tag så vände det. Så småningom kunde jag börja lägga till kolhydrater i form av grönsaker och senare frukt utan att bli alltför triggad.
Det är en tuff tid med omställningen men jag tycket det var mer än värt det.

[skyggis_tryggis]
2024-07-02 12:02
1

Du kanske har brist på krom eller magnesium. Om du inte får i dig tillräckligt genom kosten kan du ju testa att ta kosttillskott och se om det gör någon skillnad. Eller ös på med mer broccoli, grönkål, spenat, gröna ärter och nötter.

GuineaGirl
2024-07-14 15:19
0

Instämmer med #4 om att magnesium kan hjälpa något mot sötsug, finns exempelvis som tuggtabletter på apoteket.

#0. Dessutom är min erfarenhet att det kan hjälpa att äta lite frukt, exempelvis melon, när man blir sugen på något sött. (Detta tips kanske inte passar alla, då det finns vissa dieter där även fruktintag anses kunna trigga sockerberoende.)

Sindri
2024-07-14 16:33
0

Men har du uteslutit det jag tipsade om? Är du en sån som blir triggad av potatis, pasta mm så får du inte bort sockersuget så länge du äter sånt.
Att dessutom dra ner på kalorierna gör också att du får mer sug efter snabba kolhydrater. Tro mig - det är inte rätt väg att gå, i så fall skulle det inte finnas så mycket överviktiga som det gör. Bra fetter ger dig bra energi som håller dig mätt.
Kan du inte skriva här vad du äter under en dag, då är det lättare att få tips om vad du kan lägga till eller utesluta.

• Redigerat 2024-07-14 16:34 av Sindri