Hjälp med viktnedgång
Hej jag har varit här och läst massor ett tag men har inte skrivit något än.
Men känner att det är dags, för jag BEHÖVER verkligen gå ner i vikt. Jag mår dålig hela tiden över att jag gått upp.
Jag är 175cm och väger 77kg, är tjej.
Det hela började för två år sen när jag bröt min fot som satte stop för all träning som jag tidigare höll på med. foten läkte aldrig och jag kunde knappt gå 100m utan att jag kände av skadan. Och det vart inte bättre med att jag gick upp i vikt direkt. Jag opererades straxt innan Jul men det var inte helt säkert att foten skulle bli 100% återställd, vilket den inte blev, jag klarar mig längre sträckor men får fortfarande väldigt ont. Springa som jag tidigare älskat kan jag drömma. Började springa för kanske 4 veckor sen, efter 3 dagar kunde jag knappt gå.
Och jag har sån fruktansvärd ångest. Jag vill ner till mina 68kg som jag vägde innan, iallafall till 70kg. Men utan träning så har jag jätte svårt att gå ner i vikt, har testat gym, men det håller inte min rygg eller mina höfter för :(
Finns det nått sätt som jag kan gå ner i vikt lite snabbare, piller, diet what ever det kan vara. Jag började för ett tag sen att käka mindre kolhydrater, men det funkar inte alls.
Jag känner att jag blir hämmad i mitt liv, jag vill inte gå ut i bikini och sola, jag vill inte ha tajta kläder, jag vill inte träffa någon kille för jag tror bara att dom ska tycka att jag är tjock.
Och det hjälper inte att ALLA kommenterar att jag gått upp, flyttade till min hemort förra helgen och dom jag träffat har sagt att jag blivit rund.
Och en annan som som suger är att allt satt sig på magen, inte sidor, lår (lite men inte mkt) armar etc. utan FRAM på magen så jag ser stört gravid ut (är fint på dom som är gravida)
Jag är nästan redo att göra vad som helst för att få gå ner och få tillbaka min gamla kropp som jag trivdes i och mådde bra i. Nu känner jag mig bara inlåst och äcklig.
Jobbigt, hoppas att nån kan hjälpa dej.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Kan du förklara vad det var som inte fungerade med att minska kolhydratintaget?
#2 Ja, att det inte händer nått. Jag har avstått allt pasta, potatis, ris etc. Men jag har inte rört mig en mm på vågen
Ok, det är ovanligt. Man brukar tappa vattenvikt i början. Oftast rätt mycket, typ 2-4 kg på bara några dagar. Åt du kanske dolda kolhydrater utan att veta om det? Jag spånar på rätt rejält nu, men det är för att jag tycker det här är intressant.
Simträning borde väl fungera det är en väldigt mild träningsform och så här års kan man börja utomhus för att sen flytta in i bassäng i höst.
#4 Ja mina kompisar förlorade nästan 5 kg på 1 vecka och jag stod still :/ Så det kan vara mkt möjligt att jag omedvetet fuskat. men jag är verkligen jätte dålig på att veta vad som är mkt kolhydrater och vad som innehåller kolhydrater.
#5 Tanken har slagit mig och jag skulle gärna göra det, problemet är att jag är LIVRÄDD för vatten efter en händelse när jag var liten. Det har blivit bättre och jag hoppas den försvinner. Men så fort jag tänker på det så får jag panik och och stelnar till så jag nästan sjunker :P Men ska nog ta mig ett försök att simma lite :)
Nu vet jag inte exakt vad som får din rygg och höfter att protestera men ett par andra förslag är abslider jag gick ner 20 cm i midjemått när jag använde den konsekvent i ett halvår lade av med den tyvärr. Just nu använder jag en träningsrockring kul och enkelt känns lika mycket lek som träning, man kan få blåmärken i början dock.
Någon form av matdagbok brukar vara upplysande för de flesta, väldigt få personer tänker egentligen på hur mycket dem äter. När man vet exakt hur kosten ser blir det lättare att veta hur man bäst eller enklast ändrar den till det bättre.
Okej, det kan ju vara en ide. Ska rota fram en bok och föra dagbok så återkommer jag med det
Du kan ju gå till dumbbell.se så hjälper den dig att räkna på vad du äter, om du orkar väga maten. 😉
Minska på kolhydrater funkar för mig om jag inte överdriver fett/kalori intaget. Själv äter jag inte strikt LCHF längre utan 50 g kolhydrater om dagen ca det innebär några morötter, ett par knäcke och ngn frukt per dag (1500 kcal ca). Bröd för övrigt och pasta tex hoppar jag. Bara man inte äter för lite för då händer det att man inte heller går ner….
det enklaste är att förändra nåt i vardagen, jag började med att gå till jobbet vilket blev 30min två gånger dagligen. bara en sån förändring gör mycket. har även hört att lepigen x-strong kombinerat med fatburning booster ska vara effektivt. min kompis gick ner ca 3 kg/vecka utan att ändra nåt i sin vardag. lycka till :)
Cykla då, funkar det? Eller crosstrainer?
Funkar absolut! Crosstrainer är perfekt!!!
#13 Nu tänkte jag mest på ts, hon hade ju problem med sin fot.
Nu har det gått ett par dagar och det visar plus på vågen ><
Jag har käkat 2 ägg på morgonen, sen har jag ätit kött + stekta grönsaker (inte det bästa men bor hos mamma för tillfället och får ta det hon erbjuder) och på kvällen har jag bara tagit 2 glas vatten och en hård macka med ost. har inte ätit nått godis eller sött. Har försökt gå minst 40 min varje dag, igår vart det inget för regnet bara öste ner.
Det är mer än hälften så lite som jag käkade innan jag slutade skolan (fick alldeles för bra och god mat för att kunna äta måttligt)
Men nu väger jag mer än när jag kom hem.
Dessutom är jag fruktansvärt trött hela tiden nu, har ingen energi alls och har haft lite smått huvudvärk sen i onsdags.
Jag blir snart galen! Ska jag få förbli tjock? Är det mitt öde?
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu, för jag vill inte se ut såhär!
Haka inte upp dig för mycket på vågen vikten fluktuerar naturligt 1-2 kg beroende på vattenmängd i kroppen och hur mycket som finns i tarmarna och så vidare. Jag vet på mig själv att även om jag äter rätt mängd mat blir det mer salt än vanligt lägger jag på mig vattenvikt jag lägger också på mig upp till 2kg i vattenvikt i samband med min period så det kan finnas många anledningar till att vågen går i fel riktning även när man gör rätt.
Jo jag vet, men i detta fallet är det 3,5 kg sen i tisdags, vilket inte är direkt normalt i mina ögon. Och pga mensen är det inte för jag inte har någon :P (p-stav)
Har du använt samma våg? hur precis är vågen?
Ja det är samma våg, det är en "snurrvåg" alltså ingen digital. Men den har väldigt precis förut, jag väger mig alltid på morgonen när jag vaknat (runt kl9) så jag har ju inte ätit något eller så innan som kan spela in.
Menar du att du gått upp 3,5kg på några dagar? låter ganska omöjligt,
Analoga vågar har oftast mycket större felmarginal än digitala så om den visade 1kg för lite i tisdags och ett kg för mycket idag kan resten vara vätskeskillnad men försök känna efter känns kläderna lösare tightare eller som vanlig?
Om jag vägde 76 i tisdas, och väger 79 1/2 nu så, på vilket sätt skulle det vara omöjligt? det är ju inte så att jag sitter här och ljuger för jag tycker det är kul att gå upp i vikt
#21 visst kan det diffa nått kilo, men det är ändå en uppgång som jag inte direkt räknat med.
Ang kläderna så vet jag inte, det mesta sitter lite för tight eftersom jag inte haft lust att köpa nya kläder
Du har med all sannolikhet inte gått upp 3,5kg i fett i alla fall då det skulle kräva att man överätit 24500 kcal under sagda period det mesta borde vara mätfel (oexakt våg) och/eller vattenvikt.
Hur noga är du när du uppskattar ditt intag vet av egen erfarenhet att det är otroligt lätt att underskatta hur stor portion man äter.
#23 Det är det jag tycker är konstigt, eftersom jag bara har ätit tills jag inte känner mig hungrig längre och inte, hej nu dör jag vad mätt jag är. Men vad är det som isånnafall gör att det samlas så mkt vätska? är det normalt?
Förut åt jag onormalt mkt, nästan hetsåt. Nu är jag mer nogrann att jag äter mindre, tills jag känner att hungern är borta och inte mer. Dricker mer vatten än normalt för det vart jag tipsad att göra, hur mkt vet jag inte tyvärr, men runt 2 liter kanske.
Bäh! kan jag inte bara få vakna imorgon och alla dumma kilon är borta ><
Jag vet det kan kännas tufft och frestande att ge upp ibland när vågen visar fel trots att man gör rätt men oftast ger vågen med sig till slut bara man är envis och konsekvent, sen finns det mediciner som kan ge viktökning men det är en annan femma.
Hur är det med aktivitet då? rör du dig mer eller mindre nu när du är hemma jämfört med skolan ibland kan aktivitet som man inte ser som motion göra stor skillnad en vän till mig gick upp i vikt när hon flyttade och var tvungen att åka buss istället för att cykla till jobbet.
Kan det vara så att du helt enkelt äter för lite så att kroppen går på sparlåga och tar åt sig allt du stoppar i dig? Har du provat att räkna kalorier? Ta reda på hur mycket du behöver för att fylla dagsbehovet och lägg dig ca 500 kcal under det så borde du ju gå ner.
Jag hade nog aldrig litat på en våg som inte är digital. Jag köpte mig en ny på Ullared för under hundralappen när jag skulle börja väga mig. Så värt det att ha en våg du vet att du kan lita på!
Mvh Jenna
Vet hur det känns. Började äta bra i januari och försöker träna minst 4ggr i veckan. Dom dagar jag inte tränar så blir det långpromenader ist. Jag har tappat ett kilo på ett halvår. Och då har jag rätt mycket att gå ner. Det känns verkligen som att det är meningen att jag ska se ut såhär, vilket jag dock inte accepterar. Men de är inte kul när det inte händer något fast man anstränger sig
#26 Jag vet faktiskt inte, är extremt dålig på att räkna kalorier :S
Men igår så vart jag glad, tog på mig en tröja som har varit lite väl tajt över armar och bröst, och nu sitter den jätte bra :D Och passade på att ställa mig på den dumma vågen idag, och det är påväg neråt igen :) Så jag vet inte vad det var för tokryck min kropp eller vågen hade. Jag tycker mig ana lite att magen är lite mindre. Men har varit mer noga dom senaste dagarna att äta på fasta tider och i mellan dom dricka mycket vatten och det verkar ha hjälpt ganska mycket
Vågen stod på 75 nu på morgonen innan jag käkade frukost :D
Jag kommer nog slänga vågen åt skogen nu! Var tvungen att testa klänningen som jag hade tänkt ha när jag slutade skolan, saknades lite mer än en dm i ryggen, och nu går den igen helt :D
En liten fråga bara. Hur är det med knäckebröd? Är det okej att äta? Jag brukar alltid vara lite småsugen när jag jobbar kväll och kommer hem. Och har tagit 2 st knäckemackor med smör och ost. Annars är jag döhungrig när jag vaknar. För tanken är att jag ska försöka hålla ett jämnt intag av mat, istället för att bli vrålhungrig och kasta i mig kanske lite för mycket.
#30 Har det fungerat för dig hittills så kör på det.
Själv anser jag att knäckerbröd innehåller för mycket kolhydrater och tar hellre ett ägg eller en skiva skinka.
Jag tycker knäckebröd är bra, gott och enkelt sen beror det på hur mycket smör och ost du brukar ha på ost drar snabbt upp kcal nivån.
#31-32 jag har ju bara kört det tre dagar för jag har inte hittat nått vettigare alternativ än. Vill ju inte äta nått för mäktigt så sent på kvällen. Men har inte överdrivet mkt ost och smör på. Igår hade jag ägg istället och lite smör.
Men hade tänkt att köpa hem lite keso och ha till kvällen istället. Är inte jätte förtjust i det men det borde ju vara bättre än bröd?
#33 Ja keso är ett bättre alternativ 🙂
#34 Då kör jag på det :D vad kan man köra till? Har hört att frysta bär är bra och nötter men det tycker jag inte om :(
Någon skiva kalkonkött, lite grönsaker eller annat du gillar kan has till keso. 🙂