Minilyx era tips tack
Jag sitter här och sippar på en kopp options orange chokladdryck 38 kcal med lite vispgrädde 34 kcal totalt 72 kcal och det känns lite syndigt på ett bra sätt.
Vad har ni för tips eller förslag på vad som man kan unna sig som lite vardagslyx utan att äventyra sin viktminskning?
jag har köpt några 40g chipspåsar, men de har blivit liggande. Köpte även fin 70%ig choklad som jag nöp nåt hörn av, sen blev även den liggandes. Samma sak med enstaka godisbitar.
Däremot grönsaksstavar (gurka, morot, blomkål kör jag på) och dipp samt små mängder frukt gillar jag.
Jag har slutat köpa dipp påsar och kryddar själv en favorit det senaste året är pepparrotsdipp 🙂
Jag mixar 50-100g frysta valfria bär, vanilj och 125g kesella så det blir som glass/sorbet nästan söta på vilket vis du vill. Gott, friskt, smalt och ganska nyttigt.
Lite turkisk yoghurt med lite flytande honung ringlad över tycker jag blir en god dessert utan alltför mycket onyttigheter.
Nu är det säsong för färska bär! Jordgubbar och körsbär är mina favoriter, att äta precis som de är.
Fantastiskt gott och inte helt onyttigt heller :)
Parmachips
Torkat kött
Mögelost
Turkisk joghurt
proteinbars
proteinbrownie + grädde
hemmagjord proteinglass
mörk choklad
popcorn
skivade grönsaker med dippa (krydda samma som till chips som man köper i små påsar blandat med kesella eller turkisk yoghurt)
Vad är proteinbrownie för nåt? Bakar du den själv?
HAHAHAHAHAHA…..
Nötter, bär, banan (går också att göra hemgjord bananglass på endast banan, inget annat! :D), eller riktigt mörk och god choklad! Kan inte äta choklad ljusare än 85% för det smakar bara socker och usch. Köper alltid 90% och då räcker det med 2-3 bitar.
Blanda detta:
1 msk mandelsmör/jordnötssmör (mandelsmör tycker jag smakar bäst)
ca 1 dl protein, choklad eller vanilj
3-4 msk mandelmjölk (ev vatten eller vanlig mjölk, smaken blir dock bättre med mandelmjölk i min mening :))
1 helt ägg
Blanda ihop allt väl och häll sedan ner det i en rymlig mugg eller glas. Micra på max i ca 30 sek, ta ut och rör runt, micra 30 sek till och rör sedan om osv tills du får den kladdiga/fasta blandingen du vill ha :) Har märkt att om man kör på max i ca 1 min (står i orginalreceptet) så slutar det oftast med att brownien växer ur muggen och bränner fast i taket på micron eller blir stenhård i mitten.
Vispa 1 äggvita till hårt fluff. Rör ner 1 msk socker (man kan minska om man vill) och 1 msk kakao. Detta är den godaste chokladpuddingen jag vet! Tror det är mellan 80-100 kalorier.
#12 ska äggvitan vara som när man ska göra maränger?
Vet inte varför men tycker det är asgott med keso, russin och havregryn! Russinen och havregrynen blir som en mussli och keson blir en naturell yoguhurt med en massa protein. Skulle kunna slaffsa i mig det hela tiden nästan!
Socker är ju inte bra till mellanmål.. ersätt med stevia eller något liknande? :/
#13, ja som maränger.
#15, jag äter inte detta som mellanmål utan som efterrätt om jag är sugen.