Lista på halvfabrikat?
Hej! Jag har funderat på dethär med halvfabrikat, då jag verkar gå upp väldigt lätt ifall jag äter bara en liten mängd för mycket av det/upplever att jag får en orolig mage. Jag vet att halvfabrikat inte är nödvändigt för kroppen då det är blekt, tömd på mineraler osv. Men vad mer är halvfabrikat än just saker som pulvermos, vetemjöl, socker, flingor, bröd, pasta (vanlig vit pasta som är blekt)? Jag tänkte att jag kunde pröv att ta bort allt halvfabrikat som jag inte behöver då det bara gör min mage till en stor naturkatastrof! Men fick höra att bönor var halvfabrikat…? Förmodligen de man köper från t.ex. Zeta i små paket som man öppnar och så måste man skölja av bönorna under vatten. För det gjorde mig lite ledsen då jag älskar kidneybönor. XD Men kan ni nämna fler saker som är halvfabrikat då jag vet om många, men finns säkert några jag inte alls känner till! Hur är det b.l.a. med havregryn? Ifall jag gör havregrynsgröt etc. För det är något jag inte skulle kunna leva utan!
Havregryn är halvfabrikat men halvfabrikat är inte automatiskt dåligt.
Att inte äta bönor är bara dumt, precis som #1 säger så är havregryn också halvfabrikat men det är inte dåligt för det.
Om det är mat som har något tillsatt, tex musli som man köper i affär eller bakat bröd från affären (som är fullt av sötningsmedel och hundra andra onödiga ingredienser) så ät inte det. Tex det säger sig själv att det är bättre att köpa en torskfile och krydda själv istället för fiskpinnar, att baka eget röd istället för att köpa färdigt, eller att koka sötpotatis istället för att köpa potatisgratäng.
När du gör allt själv så vet du precis vad som är i. Så du kan ha som regel att om maten (tex bönor) ser ut som den gör i naturen i affären så är den okej att köpa, annars inte.
Oj, borde nog varit mer specifik där. Hehe. Men självklart ifall det är massa tillsatser, vilket det är i det mesta man köper färdigt. Och bönarna låg i ett slags saltatvatten för att det skulle hålla längre. Så tror att det inte blir npgon vidare fortsättning på den sortens bönor.
Just bönor blir både billigt och godare att koka själv -bara köpa ett stort paket torra bönor, lägg i blöt dagen innan, koka dem och sen kan du frysa in dem! Billigt och tillsatslöst :)
Tack för tipset! Ska leta fram lite torra vönor bästa gång jag handlar.