Motivationen...
Hej. Jag söker lite tips hur jag ska hitta motivationen..
Jag är 17år (18) , är 170 cm, och väger runt 85kg.. Jag har sedan en tid tillbaka tänkt att jag kan inte se ut så här. Jag mår inte bra av de heller.. Maten/godiset är min bästa vän och jag äter de vaaarje dag ! Lät lite fel men jag hetsäter typ.. Efteråt mår jag illa osv.. Jag går promenader då jag har en hund. Och springer mycket ut och in. Då vi bor på andra våningen så där ju trappor. Och igår försökte jag köra någon "träning" som plankan och armhävningar.. Men e inte så sugen på att göra de idag då jag har ont sedan igår..
Mitt mål är att gå ner 15-25kg…
Jag fokuserade på målet.
Köp inte godis och liknande, för har man det hemma är det ännu svårare att låta bli.
#1 Saken är de att jag har aldrig något hemma, går alltid till affären.. 2 min bort, snabbt och enkelt haha …
Det är stålvilja som gäller då 😃
Haar inte handlat idag dock, :)
Bra :)
Nu är jag nyfiken, är du muskulös? Eftersom muskler väger mer än fett tenderar folk som är "starka" väga mer än andra i samma längdklass och storlek. Och 85 kg för någon av din längd låter varken ohälsosamt eller "för stort".
Det här hjälpte mig jätte mycket: http://www.hungryforchange.tv/
De har gått bra nu i 3 dagar, gått mera, haft övningar hemma. Ätit oftare fast mindre och mer kött och sallad.. Igår var de ju lördag, och vi var på kalas så där åt jag lite godsaker men hoppade tårtan.. Så de går framåt. Vill ju verkligen de här..
Jag tycker inte jag är muskolös nej.. Jag tyckte om när jag hade så man inte såg revbenen och höftbenen så grovt.. men de har gått över styr.. De jag vill ha bort är mina kinder, dubbelhaka, överarmarna, låren och mest magen. Allt annat är jag nöjd med.. Jag gick upp 20 kg på 7 månader och fick bristningar då… Och sen efter gick jag upp ytterligare för att jag tröståt.. Eller åt bara godis och ingen mat osv..
20 kg på 7 månader är väldigt snabbt. Men lyckligtvis är det lättare att bli av med de extra kilona om man haft de fula vanorna under en kortare period än om man haft dem i många år.
Min dåvarande kille tyckte om att laga mat..Men han tränade oxå då.. Plus att vi hade myskväll m allt möjligt typ 5dar i veckan.. Sjukt är de.
När du äter numera, är det för att sockret kallar eller för att det blivit en så stor del av vardagen att du inte kan tänka dig att vara utan? Eller kanske en annan anledning? Hur känner du före du äter det, under och sen efter?
#16 Jag känner att jag måste äta de för att må bra. Men även att de är en del utav min vardag..
Jag tänker, ska jag äta de ? Nej de ska jag inte. Samma sak 2 min efter.. Ja har kunnat stå emot, men jag har ätit de.. Under tänker jag på - att jag förtjänade de. och efter så tänker jag bara, fuck.. Jag skulle ju inte, jag vill ju klara de här… Men både idag och igår då jag ätit de jag brukar äta så har jag blivit helt körig i magen, mått illa & ont i huvudet…
#17 Kanske att vi sitter i samma båt på denna även om jag hållt på med dumheter i många år.
Minns du hur det var innan godis blev en vardagssak?
Nej de minns jag inte.. :/
Jag föreslår att du försöker dra dig till minnes hur det var, för då skulle du lättare kunna hitta tillbaka till det.
För mig var det så länge sen att jag faktiskt bodde hemma, och då jag nu bor med kille och det är ett halvt liv sedan är det svårare att sätta i praktik.
Nog om det, jag tänkte ge lite tips.
Du skulle kunna sätta en tidsgräns på godiset. Att när du får suget så tar du tid. Du måste exempelvis vänta i 20 minuter innan du får börja. Sen när du känner att du bemästrat det kan du öka tiden. Dvs du får godiset, bara inte direkt. Detta för att man ska känna att man har kontroll över sina impulser(för det har man ju).
Sen att man brukar bestraffa sig själv för att man "hetsäter" gör en inget gott. Man blir bara ledsnare då. Beröm dig själv för varje litet kliv i rätt rikting du tar. Om du får nåt återfall eller mår dåligt ska du försöka peppa dig själv, för det finns hopp runt varje husknut.
Drick vatten. Jag har upptäckt att flera gånger då jag varit apsugen på godis har jag i själva verket varit törstig. Helt sinnessjukt, jag vet.
Ställde mig på vågen idag. 81.9 kg :D
#21 Grattis! Hur gick du till väga?
#22 Jag har inte ätit bröd, ätit mindre portioner och oftare, inget ris/pasta. Och inget godis.. Eller jo haha typ 2dagar. Och sen plankan 1 min 3ggr om dagen 100 sittups delat på 3 gånger om dagen. 100 armhävningar uppdelat på 3 gånger om dagen. Och typ dansa lite alltså bara röra på mig när de är musik igång, och dricka mycket vatten :D
Tack :D
#23 Låter som något jag skulle kunna göra. Nu blev ju jag motiverad!
#24 Klarar jag de, så klarar du oxå de. Säkert :D
Nu står de lite stilla.. Fuskat i helgen, men de är helg så de får jag :D
Men jag började jogga förra veckan, men de sluta med att jag kanppt kan gå? 🤔
Men annars kör jag dom vanliga övningarna som jag sagt !:)
-Train insane or remain the same.
-If its not hurting its not working.
- Learn to love the burn.
-It doesn't get easier, you just get better.
- Focus on how far you've come, not how far you have te go.
Läser de varje dag :)
Det är alltid så i början när man inte fått upp konditionen än :p
Det kommer lossna efter några veckor. Jag rekommenderar tekniken jag körde när jag tränade; du joggar antingen som högst(!) en halvtimme varje dag eller lite mer än en halvtimme varannan, så du kommer in i rytmen. Det viktigaste är inte att du joggar fort, utan att du håller pulsen igång.
Det ser jättebra ut! Det syns sällan i början. Det börjar med vågen och slutar med storleken. Känns det bra? Hur går du till väga? Är det som du beskrev tidigare?
precis som jag skrev innan hihi. De känns hur bra som helst faktiskt. Haha fast e lite sur, köpte jeans, DYRA. Två veckor efter passa dom inte längre :/
Vad bra!
Hehe, jag känner igen det. Lyckligtvis finns tradera och blocket 😎
Tänk på detta:
Det tar 4 veckor för dig att se skillnad.
8 veckor för dina nära att se skillnad
& 12 veckor för resten av världen :)
Jag är i din sits just nu. Jag äter godis varje dag och skräpmat hela tiden. Jag är typ beroende och det är skitjobbigt. Men jag kan inte sluta. Jag säger till mig själv varje dag att jag ska sluta och börja leva hälsosammare men det går inte och jag blir arg på mig själv..
Men imorgon ska jag storhandla massa nyttig mat och starta! :)
Känner igen mig när de kommer till maten här..
Älskar mat, älskar godsaker, älskar godis, hatar att träna, promenera själv är inget alternativ ens känns det som för det är så pass tråkigt…
Ska sluta med pasta, men det är inte så lätt när man får det varje dag hemma och ingen sallad till… vad gör man då liksom..?
måste börja röra mig MYCKET!!! mer och sluta sitta framför datorn när jag inte gör skolarbete.
kände att TS motiverade mig lite genom vissa saker i tråden dock :) tack för det!
Hur går de för er andra ? :)
Själv går de sådär, upp och ner. Men ska försöka på de igen .
Upp och ner men mer ner än upp så det går i rätt riktning.