Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1407 ggr
Pelle Långlös
0

Gah blir nästan tokig

Jag registrerar min mat på ShapeUp och maten går väl bra men jag har verkligen inte råd att äta något annat utan att det blir för mycket kalorier som jag tycker är okej. Varför måste man undvika äta allt som är massor med kalorier för? Inte varje dag men ibland. Som en glass nu i sommar.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Zureel
0

Jag har läst nånstans kommer inte ihåg var att man bör inte lägga mer än 5% av sitt kcal intag på onyttigheter då kan som exempel om man äter 1500 kcal om dagen låta upp till 525 av dem i veckan komma från onyttigheter som glass och det låter rimligt tycker jag.

Pelle Långlös
0

Okej 5% låter inte mycket.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Juicy
4

Allt handlar ju om prioriteringar. Hur mycket värderar du den glassen, högre i förhållande till din viktminskning osv. Bara för att man dietar behöver man inte avstå från allt mindre nyttigt men det är ju alltid en avvägning.

Rent spontant låter det som att du måste ta ett steg tillbaka och se dig själv och din diet ur ett annat perspektiv. Jag tror att det kan vara farligt att snöa in sig för mycket i diettänket, det är bara något som ska flyta på i bakgrunden som allt annat i ditt liv. Innebär detta att du ligger på ett lite mindre kaloriunderskott dagligen får du acceptera att viktminskningen tar längre tid. Inget kommer gratis.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Ary
0

Jag ser till att röra på mig ordentligt och då kan man vara en smuula mer avslappnad. Oftast blir det en piggelin, häromdagen kostade jag på mig en och en halv kula glass och båda de gånger gick det in i de 1600 kcal om dagen som var planerade. Då känner man att man unnar sig men det blir rimliga mängder. Bäst är att låta det man äter stanna i butiken för det som hänger med hem är risk att man äter upp på en gång…..

Något totalt förbud tycker jag inte behövs - om man iinte triggar på det och hetsäter bara för att man tagit den där piggelinen.

Får jag fråga hur mycket kcal du äter på en normal dag?

Pelle Långlös
0

Idag har jag ätit ca 850 kcal och då har det blivit en skål med hallonkräm och en halv sockerkaksbit till kaffet. Är inne på avdelningen så vi får gott till efterrätt varje dag. Det blir några hundra kalorier på det, bara. Skall bli lite mera innan jag går och sover.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Ary
0

Då skulle du alltså landa på bara drygt 1000 kcal på en dag? Det är för lite i min mening. Då går man hungrig mest hela tiden och det slutar med att man oplanerat äter allt för mycket och fel saker, iaf om man är jag. Jag är 168 väger 88 kg, äter 1600 kcal varje dag och går ner på det, inte 3 kg i veckan utan 2 kg i månaden kanske (snabbare i början, men det har gått 18kg på 9 mån), men håller mig mätt och på det viset har jag bättre kontroll på mitt ätande än när jag drar ner på kcal för mycket.

Hur lång är du ylva?

Juicy
2

#5 Är ju garanterat under din basalomsättning (det kroppen kräver för att organ och liknande ska fungera).

Vad triggar ditt behov av onyttigheter? Är det smaken i sig eller en signal från kroppens sida att du behöver mer energi? I ditt fall skulle jag äta betydligt mer kött i alla dess former samt bra kolhydrater och fetter.

ronjanyman.se

Pelle Långlös
0

Är 164 cm och väger 99.2 kilo just nu. Jag har svårt att acceptera att en mat blir mer än 100 kcal. Men jag äter och sen skriver jag in och blir bestört av summorna. Tar då bort sånt som har för mycket kalorier. Jag blir triggad av att gå hungrig.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Juicy
0

#8 Försök se det ur ett helhetsperspektiv, istället för kalorierna för var och ett av livsmedlen. Läs på lite om makronutrienter, räkna ut ditt dagliga energibehov och ta det från den änden istället. Din kropp kommer att tacka dig.

ronjanyman.se

Ary
0

Enligt bmr kalkylatorn på matkalkyl.se skulle du gå ner om du åt 1500 kcal, stå stilla i vikt om du äter 2000 kcal tom. om du inte är speciellt aktiv. Så du äter absolut för lite måste trigga jättemycket sug.

Blir du mera aktiv räcker inte 1500 kcal utan då får man lägga till några hundra.

Pelle Långlös
0

Dessa siffror skrämmer mig. :-( Vill kunna äta så men när något blir för mycket får jag ångest och tror jag går upp i vikt. En dag åt jag hemska 2000 kcal och gick upp 600 gram.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Ary
1

Vikten går upp från dag till dag ändå. När man en dag äter mycket samlar man på sig extra vatten så 600 gram går man inte upp av 2000 kcal jag lovar. Väntar man 2-5 dagar är det mesta borta igen.

1500 kcal går du inte upp på. Tvärtom - går du på 1050 kcal kommer du förr eller senare fastna i viktnedgången som jag gjorde för att kroppen vägrar släppa ifrån sig ngt.

Jag ökade från ett dagsgenomsnitt på 1400-1450 upp till 1600 och går nu ner i vikt igen och fick bättre kontroll eftersom är jag inte hungrig så blir jag inte lika ofta sugen.

Juicy
1

1 kilo fett motsvarar ca 7000 kcal. För att du ska gå upp 600 gram måste du äta 4200 kcal över ditt energibehov. Precis som Ary säger består din viktuppgång av vatten.

ronjanyman.se

[Tassy]
1

Det enda du har att göra om du ska nå resultat är att skippa skräpet, så att du får bli ordentligt mätt på maten.

Tänk såhär: du äter en godbit i 10-15 minuter. Det är 10-15 minuters njutning. Sen kommer samvetet efter och gör det surt. Är det värt det om man jämför med ett smalare och hälsosammare liv?

Man måste göra ett val och hålla vid det. När du väl har gått ner klart, kommer du att ha råd att unna dig på ett annat sätt, men du kommer aldrig att kunna gå tillbaka till dina gamla vanor.

Jag själv intar ca 1100 kcal/dag för att ligga still i vikt, och jag har inte råd med skräp mer än max 1-2 gånger i månaden, och då i små mängder. Annars går jag hungrig eller går på plus. Men det går bra att äta sig mätt och stå sig på maten på 900kcal/dag om man som jag är extremt stillasittande! Rör jag på mig som en normal människa vill jag ha ca 1500 kcal/dag för att må bra.

Jag är 172 lång och väger 61,6kg.

Du behöver äta mycket proteiner och grönsaker, det mättar bra och länge. Låt bli kolhydrater och sötningsmedel etc. som triggar suget.

Du måste lära dig att känna skillnad på sug och hunger. Jag älskar mat, och tänker på god mat mest hela dagarna, och skulle lätt kunna stoppa i mig saker stup i kvarten. Men det är först när jag känner att tråkig mat lockar, som jag inser att; aha, nu är det dags att äta!

"åh, vad gott det vore med pizza/grillat med bea och pommes,  desserter etc" är inte samma sak som "åh, vad gott det vore med en kycklingfilé och grönsaker".