Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettträning
Läst 3354 ggr
Jojje991
0

Magrutorna

Tjue! Jag är en 13-årig pojke (lite ung) men jag har sedan ett halv år sedan börjat träna magrutor/magmuskler och jag har gjort drygt 500 situps varje dag för att få magrutor men dom har inte kommit så nu har jag slutat träna. mitt mål är INTE att gå ner i vikt , vilket jag inte gör som tur är :) och det är inte att bli smal för jag är normal  och vill gärna vara så och om du är vettig med det här och magrutor och magmuskler så tipsa om vad man kan göra ;)

MVH/ JOHAN STOLTZ - Mithraz 2011-05-04 <3

Chieko
0

Har du kommit in i puberteten än? För det krävs nästan. Min bror var bara skinn och ben tills dess, nu har han snygga muskler. Så försök hitta ett sätt du gillar och träna för att redan nu skapa en sund livsstil, men sen är det bara att vänta ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Karmatarerskanise
2

Fråga inne på träning iFokus, där verkar vara rätt inriktning på den sajten för dina önskemål.

Fridaaaa
1

Du är ung ännu och att träna mycket styrketräning osv är inte bra för kroppen ännu :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

gaabriellaaa
1

500 situps per dag?! Det låter sjukt mycket. Ta det lugnt när du är så ung Glad

Jojje991
0

Haha okej ;) tack för tipsen ^^

[Liinda]
3

Ett tips är att inte träna magmusklerna varje dag. Utan träna dom varannan eller helst var tredje dag.

Muskler byggs under vila, först bryter man ner dom under träningen och sedan när man låter dom vila så bygger dom upp sig och blir starkare och större.

Jojje991
0

Taack ;)

ninaochica
0

sit-ups tränar främst de övre magmusklerna och för att få magrutorna passar exempelvis sneda sit-ups och framförallt Plankan väldigt bra!

googla eller se youtube om du inte vet vad plankan är

[Jessica_91]
0

En tanke som slog mig, är du helt säker på att du gör sit-ups korrekt? Minns när jag var yngre och vart så förvånad över hur många sit-ups jag kunde göra. Sedan visade min pappa mig hur man faktiskt ska göra och då orkade jag inte i närheten av så många haha ^^.

ManU77
2

Styrketräning i unga år har faktiskt visat sig vara helt ok, så länge det sker med den egna kroppsvikten som motstånd och inte i konstiga maskiner på gymmet. Det har länge varit den allmänna uppfattningen i Sverige att det inte skulle passa med sådan träning för en ung kropp, men det börjar ändra på sig. Jag tror de nya rönen kommer mestadels från Ryssland faktiskt.

MAQ (Muscle Action Quality) är en träningsform där man tränar rörlighet, balans och styrka som lämpar sig utmärkt även för barn så unga som 7-8 år. Dock ska man ha kunniga instruktörer som lär en teknikerna innan man tränar själv.

Jojje991
0

Okej;) tack för alla tips :) jag är säker på att jag gör alla övningar rätt för annars skulle jag antingen fått ont i magen eller ryggen vilket jag inte fått:)

Karmatarerskanise
0

#11 Fast träningsvärk har du väl fått?

Annso_
1

500 situps om dagen i 6 månader utan att få någon effekt låter ytterst konstigt..Du måste ha gjort något fel..

Jojje991
0

Om man gör situps fel så märker man det genom att man får ont i ryggen elr magen men jag har inte fått nått sånt :)

Zureel
0

Det låter som 500 situps skulle ta väldigt lång tid crunches är ju snabbare man ska helst inte göra situpse för snabbt om jag förstått rätt då det mesta av träningseffekten är i mitten av en situps.

Jojje991
0

Ok tack för tipsen ^^

[Majbot]
0

Eftersom du bara gör samma situps om och om igen, med samma motstånd (din vikt) så utmanar du inte kroppen eller stimulerar muskeltillväxt eftersom kroppen aldrig behöver lyfta mer vikt. Om du ovanpå det äter för lite så kommer du inte få magrutor eftersom kroppen behöver energi för att kunna bygga.

Vet du vad din basalomsättning är och dina macros?

KesoMonstret
0

Situps kommer inte att ge dig magrutor enskilt. Du måste pröva på flera övningar. Sen så behövs en låg fettprocent i kroppenn för att du ska kunna se dina rutor. Om du bygger mycket muskler och förbränner fettet så får du nog synligare rutor och du går inte ner i vikt för att musklena kommer väga mer.

RobinEH
0

Alla har magmuskler (magrutor). För att dessa skall synas i form av rutor på magen så krävs låg kroppsfettsprocent. Runt 15% så ser en del konturerna av magmusklerna, men vill man ha tydliga magmuskler så är det runt <10% kroppsfett som man bör ligga kring (för killar/män). 

Styrketräning av magmusklerna och därigenom muskelhypertrofi kommer att göra dem större. De kommer dock inte att bli mer synliga såvida du inte har specifik kroppsfettsprocent (skiljer sig från person till person men tidigare angivna är generella mått). Vad som händer om dina muskler växer men du har samma fettmängd är att magen blir större, dock utan tydliga konturer av magmusklerna. Vi män har dessutom den dåliga egenskapen att lagra en stor del av vårt kroppsfett i och kring buken.

Eftersom du är ung och i ålder kring puberteten så är synliga magmuskler inte något du bör tänka så mycket på. Du växer mycket och behöver energin och näringsämnena från maten samt en god mängd kroppsfett. Däremot så kan du med fördel träna både styrketräning och konditionsträning. Att styrketräna med vikter är absolut inga problem utan är bl.a. positivt för benmassan. Dock bör du vara noga med formen under utförandet av övningarna. 

Att träna magmusklerna varje dag är lika ineffektivt som att träna vilken annan muskel som helst varje dag, de behöver vila för att återhämta sig. Situps tvingar dessutom ryggraden att röra sig på ett sätt den inte är utvecklad för, vilket gör det dumt att träna högrep. Som tidigare nämnts så är "crunches" ett bättre val än situps. Även sådant som benlyft och hängande benlyft är bra. Att tänka på är dessutom att magmusklerna primärt består av tre grupper, de raka (six-packet), de sneda och de tvärgående. Att utföra situps, crunches, benlyft etc. där man flyttar kroppsdel i linje huvud-bröst-könsorgan-knä-fot tränar endast de raka magmusklerna.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Jojje991
0

Ok tack för tipsen!!