AKUT hjälp!!!! SNÄLLA!
Hejsan! Jag är en Kille som ligger på normalvikt men har fått frukost på vad jag ska äta under en tid av läkare…
Min fråga är, vilken av dessa FRUKOSTFÖRSLAG är kalorisnålast? (om man vill gå ner i vikt)
FRUKOST 1
1 port. välling med 1 glas juice samt 2 skivor bröd m smör & pålägg
FRUKOST 2
3 skivor bröd m smör & pålägg, 1 frukt samt 1 glas juice
FRUKOST 3
3 dl fil/yoghurt m 1dl müsli/ 2 dl flingor, 2 skivor bröd m smör & pålägg samt 1 glas juice…
FRUKOST 4
1 port havregrynsgröt med 2 dl mjölk och två msk sylt, 1 glas juice samt 2 skivor bröd med smör & pålägg…
Alla fyra alternativ kan göras mer eller mindre kalori snåla beroende på vad man använder men varför vill du gå ner i vikt om du är normalviktig?
Normalviktig/överviktig… försöker väl låta lite positiv! ;)
Har du något av de fyra som du skulle tipsa om?
Om det inte är specifierat att det är mjukbröd du ska äta så har knäckebröd mindre kcal än mjukbröd. När det gäller pålägg skulle jag rekommendera skinka eller tonfisk på burk vatten varianten båda är relativt kcal snåla för pålägg men har bra proteiner som mättar och behövs av kroppen.
Inget protein/fett? Det dar kanns inte som nagot man kommer sta sig lange pa samt att alla forslagen ovan ger ratt mycket kalorier (valdigt energirika kolhydratkallor..). Skulle hellre byta ut en/flera kolhydratkallor mot agg som mattar bra och ger lite kalorier. Skippa juicen helt ocksa, onodiga kalorier.
Måste säga att det var väldigt underliga frukostförslag med tanke på att det kommer från läkare…
Med de frukostförslagen tycker jag det låter som att din läkare vill få dig att gå upp i vikt.
Jag vet, därför undrar jag ju vilket av dessa alternativ jag ska välja!?
Som jag sa tidigare inget av alternativen är bättre eller sämre i sig det beror på vilket bröd och pålägg och så vidare man använder så det finns inget enkelt svar så välj det som verkar godast av de 4 alternativen eller är lättast att äta.

Varför vill läkaren att du ska just äta ett av dessa förslagen? Det måste ju finnas en orsak.
Hatar cancer och älskar vårlökar.