Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 3564 ggr
[Tassy]
3

Definitionen "nyttig mat"

Jag blev nyfiken på vad "nyttig mat" betyder för dig?

Många tänker nog automatiskt "sallad" och "grönsaker". Andra tänker "ren mat med få tillsatser", andra tänker "fullkorn", några tänker rätt och slätt "trist mat" och "kaninfoder". Några tänker "lightprodukter" och "fettsnålt", och ytterligare några tänker "kolhydratsnålt". Vad har vi för synsätt här inne, hur definierar just du "nyttig mat"?

[Tassy]
1

För mig är "nyttig mat" ren mat med få tillsatser. Fullfeta produkter som mättar ordentligt. Sallad och grönt är lite både och tycker jag, nyttigt i lagom dos, och utmärkt att ersätta kolhydrater med, men en ren bladsallad är knappast nyttigt att leva på. 

Så summa summarum blev det typ: "Husmanskost med så rena produkter som möjligt och lågt kolhydratvärde."

Zureel
1

Nyttig mat är för mig mat som innehåller den näring jag behöver vitaminer, mineraler, essentiella fetter och sånt.

[Majbot]
2

Mat som direkt kommer från moder jord och inte har ändrats av något företag. Tex panerad fisk och bröd

Mooniq
1

sån mat som håller mig frisk och för mig är det så lite kolhydrater som möljligt, så lite tillsatser som möjligt. 🙂 Jag har även lärt mig att mejerivaror inte är bra för mig, då jag går upp i vikt av dessa. Nu när jag programmerat av dem så saknar jag det inte. Konstigt nog för jag var värsta kalven på att dricka mjölk innan… 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

KesoMonstret
1

All mat som är viktig för oss för att få tillräckligt utav allt vi behöver. Inget halv/helfabrikat med tillsatser, fiod-bleached mat, tomma kolisar, extrema charkprodukter.

Karmatarerskanise
0

#1 Tänker som du.

Pelle Långlös
1

Nyttig mat är sånt som inte är godis, chips, bullar och kakor, läsk. Typ. Nä mat som jag får i mig nödvändiga vitamier och mineraler och sånt. Fräsch mat.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Mono
1

Frukt och grönt, fiberrikt, näringsrikt och fräscht. Ägg, fisk. Inte: fettrikt, sockrat, processat, friterat, kött.

Juicy
0

#8 Vad får dig att räkna kött till "icke nyttig mat"?

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

[Majbot]
0

#9 Fett och kött är ju inte dåligt i sig, men det finns ju helt klart bättre/sämre alternativ. Är också nyfiken på hur du menar :o

Mono
1

#9 gång på gång hör man ju om sambandet mellan rött kött och cancer och hjärt- kärlsjukdomar. Dessutom är det en miljöfarlig framställning, köttdjur pumpas fulla med kemikalier. Ofräscht på många sätt.

[Majbot]
1

#11 Vad doppas inte i kemikalier så som det är idag… Dessutom är man inte tvungen att äta sitt kött rare? ;)

Karmatarerskanise
0

#12 Vad har råheten med saken att göra?

[Majbot]
0

#13 Rött kött = rare..?

[Tassy]
0

Man brukar säga att rosa kött är mer ohälsosamt, därför antagligen. Men å andra sidan är det dåligt att hördsteka, lite motsägelsefullt! 🤪

Jag tillhör dem som slår dövörat till när det kommer till kött, visst ska man inte över konsumera, och gärna äta mer vegetariskt nån gång då och då. Men ekologiskt, kravmärkt, frigående, narturbete etc. öppnar dörrar (och tyvärr plånboken 😟).

Men jag förstår absolut tänket att kött kan associeras till ohälsosam mat, och det ska respekteras 🙂 vi alla känner ju och upplever olika.

Karmatarerskanise
0

14 fel. Rött kött är allt kött utom fågel och fisk. Struts är undantaget som även det faller under rött kött. Det har alltså ingenting med tillagningstid att göra.

Denna kommentar har tagits bort.
[Majbot]
0

#16 lol what. Det är jag medveten om eftersom man får salmonella (väldigt troligt iaf) om man äter rå kyckling och fisk vet jag inte kan räknas som 'rött kött' eftersom det inte är 'kött kött' utan fisk. Vad är det att tjebbla om? Jag har ju aldrig skrivit att rött kött skulle innebära fisk och fågel också?

Karmatarerskanise
1

18 Du trodde att rött kött var lika med rare, och jag talar om för dig vad som menas med rött kött. Det är alltså inte hur tillagat köttet är utan köttsort när det gäller påståenden om cancer. Eftersom du trodde det betydde rare förklarade jag vad som menas, trevlig reaktion från ditt håll, verkligen. Vad salmonella har med saken förstår jag inte. Rått = rare

[Majbot]
0

Om vi båda är medvetna om att Kött är huvudkategorin sedan är fågel, fisk och kött underkategorier.. Varför ska jag då förklara att jag menar 'kött kött' när vi alla ändå fattar att jag inte tex menar fågel eftersom det inte steks rött?

Karmatarerskanise
0

20 nu har jag ingen aning om vad du yrar om. Vad blandar du in "kött kött" för? Anka tex serveras rött, gris däremot inte. Så det du skriver har varken med saken att göra eller stämmer. Förstår du inte varför jag förklarade för dig vad rött kött innebär ur hälsosynpunkt så låt gå. Men sluta yra om orelevanta saker. Uppenbarligen vet du inte vad som menas, trots min bra förklaring.

[Majbot]
0

#21 Självklart finns det undantag och jag menade rött kött, så vad är det jag inte förstår?

[Majbot]
0

#21 Det var ett exempel att man inte behöver äta sin stek 'rare', jag skrev inte i inlägget att man behöver inte äta sin skiva anka rare? Det är nog du som missuppfatta att jag var sarkastisk. 

Låt mig omformulera mig så du förstår vad jag syftade på:

"#11 Vad doppas inte i kemikalier så som det är idag… Dessutom är man inte tvungen att äta sin stek rare? ;)"

"#13 https://www.google.se/search?q=r%C3%B6d+stek&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.48705608,d.bGE&biw=1745&bih=994&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=ah_TUa_GN8eF4gSJu4DQDw#um=1&hl=sv&tbm=isch&sa=1&q=rare+steak&oq=rare+steak&gs_l=img.3..0l10.16559.18217.0.18389.10.10.0.0.0.0.123.941.8j2.10.0…0.0.0..1c.1.17.img.rIPQAGV2Qi0&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.48705608,d.bGE&fp=41d07775a63a20e8&biw=1745&bih=994 = rare?

Karmatarerskanise
0

Ok, då frågar jag, varför skrev du att det betyder "rare" om du visste att rött kött är allt kött utom fågel och fisk bortsett från struts detta sammanhanget?

Karmatarerskanise
0

#23 Och jag undrar vad RARE har med saken att göra? ingen har pratat om att man ska äta sitt kött rått. Bara om att rött kött sägs orsaka cancer i för stora mängder.

[Majbot]
0

#25 man KAN äta sin stek rare, eller medium rare, medium… osv. Jag skämtade om att man måste inte äta den rare eftersom man kan tillaga den helt.  

Jag styftade på stek när jag skrev rött kött. Läs inlägg #23.

Och jo, #11 menade på att rött kött är onyttigt och då menade jag på att man måste inte äta det rött. jag har uppfattat det som att det är farligt om man äter det just rött och inte tillagat. Ett misstag från min sida isåfall.

Karmatarerskanise
0

Som sagt menar man i dessa sammanhang inte rått kött när man säger rött kött, utan man menar de köttsorter jag skrev om.

Är man med andra ord rädd för cancerrisken så ska man hålla sig till fågel och fisk.

[Majbot]
0

Läste en artikel att cancerrisken kan också bero på hur tillagat köttet är, tex att det är en mindre cancerrisk om köttet är tillagat så pass länge att det faller i sönder.

Karmatarerskanise
0

#28 Mycket möjligt, men faktum kvarstår angående rött kött = kött från djur bortsett från fågel och fisk som räknas som vitt kött. Eller så kan man säga att rött kött är från djur med fyra ben.

http://www.svt.se/agenda/forskare-at-max-300-gram-kott

eriksvensson
0

Rott kott med nitrit ar val det man framst inte bor ata en massa av. Rott kott ar for brett samlingsnamn for att faktiskt visa vad i kottet som ar daligt, rott kott som sadant ar inte daligt om man ater det i mattliga mangder (och det galler allt, till och med vatten i for stora mangder ar farligt…)

Nar det galler djur som ar pumpade med hormoner och annat sa har vi samma problem bland frukt och gronsaker fast dar handlar det om besprutning pa falten istallet. Vill man ha ren och bra mat sa far man handla lokalt och ekologiskt (garna kanna personen som odlar maten ocksa for att vara helt saker..)

For att svara pa ursprungsfragan sa ar oprocessad (sa naturlig mat som mojligt..) med vitaminer, mineraler och sparamnen bra. Ju mer ekologiskt och obesprutat det ar ju battre. 

Nar det galler kolhydrater/fett sa fungerar det olika beroende pa vem man ar, sa skulle inte vilja klassa nagon av dem som daliga, det beror helt och hallet pa hur man lever. Mer fysiskt aktiv och kan kontrollera sitt sotsug, at mer kolhydrater. Ar man mer stillasittande eller har problem med sotsug sa at mer fett. Tror inte det ena ar nyttigare an det andra, det fungerar olika bra for alla.

[Tassy]
0

#30 Håller med dig helt 👍

Biadora
0

Närodlat, få tillsatser och mat från djur som har fått ha bra liv (fram till o med slakt).

Därtill tillagad så den är god, så där går min egen mat bort.. xP

[Majbot]
1

#29 My bad, hjärnsläpp från min sida. Tänkte konkret, xd

[AnnaFannyKarolina93]
1

Nyttig mat för mig är fullkorn, samt . . . fettsnålt och kalorisnålt 🙂

Dock har jag en tendens att även klassa saker i bra fetter, samt dåliga fetter och bra socker kontra dåligt socker. Så antar att det betyder att även "naturligt fett/ socker" anser jag vara nyttigt. 

Tycker det är intressant hur folk klassar nyttigt kontra onyttigt. I slutändan är det dock sin egen kropp man ska lyssna på. Man ska äta den maten man mår bra av att äta helt enkelt och alla är inte likadana på den punkten.

Wony
1

Den mat som får min kropp att må bra. Håller med #34 där, att det varierar från person till person.