Jag "kan inte" sluta äta
Hej!
Mitt problem är ett återkommande, de senaste två somrarna har jag sommarjobbat och har under den tiden då blivit hungrigare än vanligt. Detta har resulterat i att jag äter väldigt mycket mer, får ångest, men redan samma dag när jag väl sitter där och äter trycker jag ändå i mig för mycket. Har gått upp 4 kg på en månad, vilket gör ont att säga men då får ni ju en bild av hur mycket mer jag äter. Cyklar dessutom minst 6 mil i veckan på grund av jobbet, vilket inte verkar hjälpa ett dugg.
Jag behöver hjälp med att äta mindre, tips bara så att man kommer in i en vana och sedan blir allting bra på automatik ju. Men behöver som sagt tips att komma till den punkten. Så, släng på massa råd det skulle jag verkligen uppskatta!
hur lång är du, din vikt samt hur mucket kcal äter du/dag? Vad består din kost av?
Försök äta mat som är mindre näringstät och drick mycket vatten en del hungerskänslor är faktiskt bara att kroppen är törstig och om du cyklar 6 mil i veckan i sommarvärme låter det inte osannolikt.
172 cm lång, väger just nu 70 kg, räknar inte kcal och är inte på någon särskild "diet" elr något. Äter inte godis, kakor elr liknande, dricker inte heller läsk, äter mest fullkorn osv, men förutom de äter jag det mesta förutom de mest "tydligt" onyttiga om man kan säga så.
Låter som om det stämmer på mig med… Jag jobbar på en Camping. Har just nu väldigt lite att göra, så har inte överdrivet roligt kan man väl påstå utan att överdriva. Blir ofta sugen på att äta där bara för att ha något att göra.
Ett enkelt sätt är ju att man kan dricka ett glas vatten om man känner att man blir sugen på något, eller att överväga 'är jag verkligen hungrig, eller är jag bara sugen?' :p
När du blir sugen kan du om du inte kan gå ut och gå på jobbet lägga dig ner och göra lite situps, armhärvningar, benböj osv. Då får du annat att tänka på och lite träning samtidigt.
Ta med dig nyttigare alternativ att äta också. Lite frukt, yoghurt, keso osv.
Du verkar ju vara i en bra vikt änsålänge. Men jag förstår att en viktökning är oroande.