Upp och ner, upp och ner...
Hejsan!
Jag har alltid (eller sedan ca 10 års ålder) varit kraftig. På senare år har jag varit överviktigt… Har väldigt lätt för att gå ner i vikt när jag väl lägger manken till. Gick på LCHF för 1½ år sedan och gick ner ganska mycket, ca 15 kilo på ett par månader men så gradvis slutade jag på det och gick över till vanlig kost igen. Jag började gå upp i vikt igen och vågade inte väga mig för jag visste att jag hade gått upp i vikt. Sen började jag lite halvhjärtat att försöka äta nyttigt på vardagar men kunde verkligen vara onyttig på helger. men efter ett tag så blev fredagen också till en helg och sen måndagen också och tillslut alla 7 dagar i veckan.
Så jag har gått upp och ner i vikt lite olika. Jag trivdes inte med något av det riktigt.
Men har nu börjat på en lågkaloriversion som jag själv hittat på. Nu räknar jag kalorier och därmed tänker jag mer på att "är det verkligen värt det?" när det dyker upp situationer med godsaker.
Och det fungerar väldigt bra!
Äter jag något onyttigt (typ vetebröd) nu så kan jag inte käka middag ikväll för då har jag förbrukat mina kalorier och käkar jag inte middag så kommer jag vara vrålhungrig på morgonen dagen efter och det är inte bra… Ja så tänker jag och det fungerar väldigt väldigt bra! Det känns som att det är något som håller i längden. Jag kan äta lite av allt men inte i mängder som innan.
Har gått på det nu i 4 dagar och vägde mig idag mest för skojs skull för att se (fast att jag lovat mig själv att inte väga mig mer än 1 gång i veckan för jag blir beroende…) men iallafall… Säkert mycket vätska som gått bort men -3 kilo 🥳 och jag känner mig väldigt taggad när jag ser resultat i början!
Det känns som att detta kan hålla i längden och det är nog första gången jag känner den känslan.
(Började på 99,9
och nu då 96,9)
Skäms så över min vikt men skit samma! Försöker ju få bort övervikten och det är det som räknas!
Någon mer här som har samma tankegång ang kalorier?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Tror nog att det är bland de vanligaste sätten, räkna kalorier 🙂
Hur många kcal per dag äter du?
Med vänliga hälsningar
Chess
Jo att räkna kcal har hjälpt mig mycket när man tänker efter är det stor skillnad på hur goda "godsaker" är och jag vill att kalorierna ska vara värda smaken så att säga så då går mycket bort av bara farten utan att det är svårt att motstå.
#2 ingen människa bör äta under 1200 kcal (detta är mitt och många doktorers råd, så inget krav). Varför just 1200 kcal är för att hjärnan kan inte fungera som den ska om man kommer under dessa kalorier och kroppen lider utav det. Väger du idag 96.9 kg så äter du kanske mellan 1800 - 2300 kalorier per dag (vanligtvis när du inte räknar). Jag tycker det är jättebra att du väljer bort sötsaker men när man äter så lite kalorier som 8-900/dag så ställer kroppen in sig på att du svälter, så istället för att göra av sig med fettet "lagrar" kroppen upp allt fett för att kunna överleva.
Somsagt så gör jag en rivstart på 1 vecka med ca 800-900 kalorier per dag sen så ökar jag upp det till 1500 kalorier per dag. Jag vill äta så pass få kalorier för att få snabt reultat i början. Inte för att jag har brottom med nedgången men för jag känner mig själv att jag har lätt för att bara skita i allt om jag inte märker någon skillnad. Så som jag har läst på olika förpackningar så åt jag låååångt över 2500 kalorier per dag innan jag började räkna… Kunde lätt klämma i mig en pizza, en 1,5 liter cola och sen en påse chips på kvällen plus något sött typ 2 sockerbullar… Så jag tror jag hamnar närmare 4000 kalorier för att vara ärlig. Å andra sidan är jag väldigt aktiv. Cyklar ca 1,5-2 mil om dag när jag jobbar och går alltid på långa promenader varje dag. Är alltid igång!! Jag får testa mig fram helt enkelt! :-)
Tror inte det är nån fara med så pass lite kcal som 8-900 så länge det bara är en kort period men ju mindre man äter desto viktigare blir det med vad man äter så att man inte missar viktig näring.
Ställde mig på vågen idag också: Startvikt: 99,9 Nuvarande vikt: 95,3 Härligt!! :-)
Ikväll blir det en utbytt måltid :)
Har två måltider i veckan som jag får äta vad jag vill.
Så ikväll blir det räkfrossa på en restaurang med familjen eftersom jag fyller 23 idag! :) Härligt väder och härlig värme! Kan det bli bättre? Känns som att jag går på moln :)
Har också gått upp och ner väldigt mycket i vikt. Började räkna kalorier för 2 månader sen ungefär och tänkte precis som dig! Jag fattade aldrig riktigt innan hur mycket jag faktiskt hann trycka i mig per dag. Använde mig av appen shape up i början, räknar ut exakta kalorier på allt! :) Tack vare den vet jag på ett ungefär vad mina matvanor innehåller och vet när jag kan unna mig något lite eller när jag ätit lite väl mycket :) Försöker hålla mig till 1kg i veckan. Kommer ta tid att nå målvikten, men känns mest realistiskt så jag inte blir besviken. Får väl tillägga att jag är 21 :) Och grattis till en kanonbörjan! Bra jobbat!:)
Mvh Jenna