Tips?
Hej alla glada människor!
Jag ska gå ner i vikt eftersom jag har gått i vikt alldeles för mycket på sista tiden & det har blivit så att jag har mått dåligt av det.. Och jag vill ändra på det & må bättre igen!
Så jag undrar vad är eran bästa tips på att gå ner i vikt? :)
Vad för mat ska man äta & inte äta? Tips på bra träningar som man kan göra? Promenad/löpning? Ja allt vill jag få tips på hur man kan gå ner i vikt.. :)
Tack!
Finns igentligen inget "detta ska du äta och detta ska du inte äta". För det är så himla delade meningar om det, och sedan beror det på hur ens livsstil ser ut, vad man kan äta och inte äta, om man går på någon särskild diet osv.
Jag äter det jag vill äta stort sett fast med måtta 🙂
Promenader & löpning är bra ja.
Zumba
Gym/friskis&svettis
Dans
Ridning
Cykling
är med bra t.ex
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oprocesserad mat är helt klart bra mat. Massor med grönsaker, gott med protein samt långsamma kolhydrater is the way to go i min mening.
Bra proteiner
- Kyckling, Ägg(bra fett också), lax, torsk, kalkon.. här är en bra lista på fler :) : http://www.freedieting.com/food_guide_protein.htm
Bra långsamma kolhydrater
- Sötpotatis, brunt ris, grönsaker i alla dess former, nötter, bönor, havregryn. fler exempel: http://www.livestrong.com/article/30643-list-slow-carbs/
Bra fetter
- Keso, kvarg, Ägg, nötter(nötsmör som är ekologiska. Var noga med att kolla innehållsförteckningen att smöret bara innehåller nötter och kanske salt men inte nått jäkla socker eller 784578945 andra ingredienser.), fet fisk.
Glöm inte heller att dricka runt 2 liter vatten om dan om inte mer! Vatten hjälper till att boosta din metabolism = du dalar mer i fett :)
När det kommer till träning så kommer jag alltid rekommendera styrketräning i kombination med både medeltempo cardio och HIIT (hög intensitets träning, tex sprints, tabata, HIIT circuits osv, finnsm assor på youtube bara du söker på HIIT).
Styrketräning kommer hjälpa dig mycket i längden att hålla vikten borta och du kommer självklart bara dra fördel av att bli starkare haha :)
Vill tillägga på nötterna där: Ska vara naturella.
De som är saltade och/eller rostade innehåller grymt mycket kalorier….
Nötter i sig, även om de är naturella innehåller mycket kalorier, därför kan det vara bra att ha som tumstock att max äta 30-40 gr om dagen, eller en handfull. Men att köpa tex sour-cream cashewnötter och äta på helgen kan jag tycka är helt okej haha. Moderation is key!
#5 Ja men det finns bra och dåliga kalorier med 😉 Saltade & rostade är inte nyttiga 😛 Men finns många som köpt det i tron att dem är det hehe
Ja i liten mängd är det ju absolut inte fel, som du säger en handfull max, men många äter betydligt mer och då de icke så bra 😉
#6 De brukar väl vara sprutade med olja eller något annat fett för att kryddningen/saltet ska fastna, är det det du tänker på? :) I alla fall så är det ju bäst med naturellt helt klart ^^
Man kan ju alltid krydda nötterna själv hemma? :o Har jag aldrig tänk på förens nu lol…
#7 Japp är det jag tänker på 🙂
Ja det borde man ju kunna göra 😛
#6 och #7 Det finns saltade och torrostade mandlar. Hur gott som helst! Nutisal heter märket.
#9 Äter inte mandlar tyvärr.
Men är det kalorier per 100gram eller hur är det räknat?
Hoppsan! Ska vara denna länk:
http://www.nutisal.se/sv-se/sortiment-noetskola/almonds-mix-200g
#10 Japp, det är per 100g de räknar. Fast jag ser nu att informationen på påsen inte stämmer med informationen på hemsidan.
Annars är det rätt smidigt att rosta själv hemma :)