Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 26695 ggr
Wony
1

Tips på grönsaker att dippa?

Jag har tänkt byta ut chipsen vid filmtittande, mot grönsaker och liknande att dippa. Jag tycker om morötter och gurka, så det blir stavar av sådant, men vad mer kan man ta? Alla tips mottages tacksamt! 🙂

Stephanie
0

Selleri kanske? ^^ Blomkål? Paprika?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Cazzos
0

Jag älskar att ha selleri till dipp 😃

Jag har inte testat men skulle gissa att palsternacka skulle funka också 🙂

VildaVittra
0

Blomkål är gott, rädisor, rödlök och salladsblad. Något som även kan vara gott är att dippa frukter, som ex banan i currydipp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

milow
0

Vitkål tycker jag är galet gott att dippa! :)

Wony
0

Jag är inte överförtjust i selleri, men jag är beredd att ge det en andra chans. Brukar ni göra något särskilt med den innan ni dippar? Brukar i princip aldrig peta i mig selleri…

Blomkål har jag precis lärt mig tycka om, så det kan nog funka, paprika jobbar jag på! Tror att det kanske blir lättare om man har god dipp till, faktiskt! 🙂

Ni vet de där chili-aktiga frukterna man får till kebab, kanske kan det fungera? De är ju inte vansinnigt starka direkt (och i det här hushållet gillar vi starkt).

Cazzos
0

#5 Jag gillar att dippa selleri till den klassiska gräddfilen och dilldipp 🙂

Det finns massor med recept på att göra dilldipp själv men jag brukar köpa i portionspåsarna 😎

Wony
0

#4 Hur dippar du vitkålen?

#6 Jag har köpt hem några påsar, för det finns en del goda smaker där, och det blir liksom rätt varje gång. Tycker det är smidigt så.

milow
0

Ptja, jag brukar dra loss ett "helt" blad (eller vad det heter..) sen dela det i mindre bitar, som chips ungefär. Sen är det bara att börja dippa. Förstår du? Lurigt att förklara, haha.

Wony
0

Aha, jamen, jag tror jag förstår i så fall! Det har jag aldrig testat, men kan säkert vara gott. 🙂

milow
0

#9 Det är en ganska speciell smak men det är värt ett försök! :D

Wony
0

#10 Absolut! Dessutom är ju vitkål jättebilligt!

Någon som har testat att dippa rödbetor förresten?

Octet
0

Squash är jättegott, särskilt som du säger att du gillar gurka! :)

Wony
0

Jag har aldrig ätit squash, hur är det i smaken? Likt gurka? Kraftigare smak?

Octet
1

Det är lite krispigare, lite mindre vattniga :) Samma "styrka" på smaken som gurka, kanske något mer, men de är åt samma håll.

Och de kan användas till allt :D jättegott att göra wok på, supergott att bara steka och strö lite salt på, att grilla osv. Jag äter det ofta istället för potatis :D

Wony
0

Då ska jag testa det! Låter som något som jag vågar prova. 🙂

[Majbot]
0

Morötter och gurka :)

Stephanie
0

#16 "Jag tycker om morötter och gurka, så det blir stavar av sådant, men vad mer kan man ta?" 🙂

[Majbot]
1

Läste igenom dåligt -.- Sorry :p

Zureel
0

Om man vill ha något pepprigare så kan man antingen dippa hela eller delade rädisor.

Ary
1

Tack #4! Brukar inte småäta framför tv´n så ofta längre men har nu köpt hem vitkål och ska gör min aioli med colemans senapspulver. Jag käkar lowcarb så dip är inget problem at passa in i kalkylen, ej heller vitkål.

Skulle nu inte detta funka så har jag provat ngt nytt iaf och så kan jag göra vitkålssoppa på resten. 😃

Magen reagerar inte på rå vitkål? Nåja den som lever får se.

Wony
1

Köpt hem zucchini, morot och gurka, samt en burk fefferoni (måste bara testa att dippa dem!). Köpte vitkål igår, men den använde vi upp när vi gjorde vitkålsgratäng. Den blev för övrigt ruggigt god, och väldigt poppis hos grannarna vi grillade med. 😃

Stephanie
0

#21 Har du något recept på vitkålsgratängen? :) Det lät gott!

milow
1

#20 Hoppas det föll dig i smaken. :D 

#21 Tyckte också det lät gott med vitkålsgratäng så dela gärna med dig om du vill!

Wony
0

Jag använde det här receptet, men modifierade det lite:

http://www.matrummet.com/2012/12/lchf-vitkalsgratang.html

Jag använde Bonjour Taco-ost istället för cantadou, bytte ut löken mot schalottenlök, lade till bacon och tärnad chorizokorv, och så lade jag till en halv paprika. Det blev verkligen supergott! Grannarnas barn som var med oss tyckte att pommes var mycket godare, men vet själv hur otroligt petig jag var som liten, så jag är inte förvånad alls.

Ary
0

#23 Jo tack det var gott, men de är så kryddiga i sig att dippen var för kryddig. Crunchy var det ju iaf. 😃 Liite splittrad men kommer testa et par gånger til innan domen faller. 😉