Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 3363 ggr
[AnnaFannyKarolina93]
0

Det här med att "unna sig".

Jag har funderat på det här med att vi ska "unna oss" saker. 

Tycker personligen att det är det optimala, att man kan äta onödigt lite då och då. Kanske inte tvunget äter hur mycket som helst, känns som om det är det mest naturliga samt . . . "normala" om man kan säga så. Dock kan jag inte det. Har testat två-tre gånger och faller alltid dit som tusan vilket för mig innebär att jag går upp i vikt på grund av att jag inte kan sluta äta sådant. Nu har jag slutat äta allt onyttigt igen för det är det enda som fungerar för mig. Allt eller inget. 

Undrar vad ni har för tankar? Om ni unnar er något och vad ni känner tänker in för det, samt om ni inte unnar er saker. Hur tänker ni, varför har ni valt som ni gör och vilka reaktioner möts ni av från era vänner/ familj? Den sista var speciellt riktad mot er som inte unnar er något. 

Jätteintressant att se hur folk tänker.

Zureel
1

Jag unnar mig ibland och har oftast inga problem med att begränsa det för mig gäller det bara att bestämma i förväg hur mycket och vad jag får äta att ha en plan helt enkelt sen är den inte skriven i sten men håller den oftast bra.

Sen att unna sig behöver ju inte betyda onyttigeter.

[AnnaFannyKarolina93]
0

Svårt att få allt att stämma 100% men tkr det är snyggt att du lyckas iaf. Bra där, om att man inte behöver unna sig något onyttigt. Tänkte jag inte ens på.

Zureel
1

Sen vad man kan unna sig som inte är onyttigt beror på vilken kost man äter.

RobinEH
3

Jag unnar mig aldrig. Allt har ett näringsvärde. Choklad, nötter, makrill, röror etc. Glass äter jag endast en gång i veckan, inte för att jag "unnar" mig det utan för att glassen kostar 30:- per 450ml vilket är mycket i min studentplånbok.

Håller man koll på näring och energi så kan man enkelt passa in det mesta i ens diet utan att behöva "unna" sig det.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mikkan01
2

Jag varken unnar mig saker eller håller på med "äta vad du vill" -dagar. Är man bestämd så går det iaf. Jag ogillar att förbjuda mig själv från saker jag faktiskt vill ha. Drar bara ner på det så jag inte går över min dagliga mängd mat…

~mikkan

Chestnut
1

Jag stoppar in onyttigheter i mitt kalorimål om jag ska "unna mig". För mig är det dock skitsvårt att unna mig något sött eftersom det där stoppet helt enkelt inte finns. Jag är inte nöjd med en liten bit kaka utan tar gärna både en och två bitar till, det finns liksom ingen hejd. Därav att jag isf ser till att unna mig sådant jag inte älskar att äta och inte alltför sött utan exempelvis väldigt mörk choklad (som praktiskt taget inte går att överäta för min del).

Med vänliga hälsningar
Chess

[Majbot]
0

IIFYM. Nejmen kör i princip som #4. Äter alltid efter macros alla dagar så om lite grädde eller mörk choklad kan gå in så äter jag det. Simple as that.

Pelle Långlös
0

För 24 dagar sen slutade jag med godis och några dagar senare så for läsken men det betyder inte att jag äter sött eller tar en liten läsk ibland. Men jag gjorde intemdet under de värsta utsättningen och abstinensen. Denna gång har jag råkat äta godis en gång men jag har inte åkt dit igen. Tog det för det var och gick vidare, samma med läsken. Sitter inte och bäljar i mig varje kväll men jag kan köpa något litet och sen är det bra med det. Jag hade denna tankesätt redan när jag bestämde mig för att sluta. Att vara hård och säga aldrig skulle aldrig ha funkat för mig och det tror jag att det är så för de allra flesta. Här på sjukhuset får vi efterrätt ibland och ja jag äter så sockret stillas ändå. Lite socker måste hjärna ha men inga överdrivna mängder.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Tingeling4
0

Jag "unnar" mig inte någonting.
Tar jag en bit så känner jag sånt måste att ha mer. så jag äter inget fika, glass, godis, läsk, bröd, pasta, ris, potatis osv.

Jätte jobbigt första 2veckorna att sluta med allting, men sen försvinner nästan suget helt. Jobbigast är vid mens, men det går att stå emot då också om man verkligen vill.

Karmatarerskanise
0

I början unnade jag mig ingenting som riskerade att jag kunde falla tillbaka. Gick flera månader innan jag åt något farligt.

ManU77
0

#8 Nej, hjärnan behöver inte socker från det vi äter. Det är helt enkelt felaktigt.

Vad gäller att "unna sig"… för min del måste jag förbjuda mig själv helt när det gäller socker. Jag önskar jag kunde äta/dricka med måtta, men jag har lärt mig med åren att det inte fungerar. Det spårar ur tids nog om jag inte praktiserar total avhållsamhet.

[TheMiko]
0

Jag kan unna mig en bit choklad eller något annat gott ibland, om det ryms inom min kalorigräns. För egen del kan jag säga att jag känner inte att jag lever ett fullvärdigt liv om jag inte kan äta något gott någon gång ibland. Finns inte att sluta helt med choklad, godis eller så. Läsk är väl det jag känner att jag klarar mig helt utan. Men från att lätt dra i mig 100 gram Marabou mjölkchoklad till 5 gram mörk choklad är jag helt och fullt nöjd med.