Chokladsug
Jag har ibland ett otroligt chokladsug, som är ruggigt svårt att få bukt på. Det enda som funkar (vad jag vet) är att äta kött, ägg, bönor osv. Men det är inget jag kan eller vill äta precis varje gång suget sätter in.
Så, har ni några tips? Hört att för vissa funkar det att alltid ha med sig riktigt mörk, typ 90%, choklad och att det stillar suget snabbare än annan choklad?
Och att inte ha det hemma alls funkar inte, för har jag suget så tar jag cykeln eller går de kilometrar det är till mataffären, bara för choklad…
Tja är det verkligen choklad du har sug efter så fungerar garanterat en ruta mörk choklad. Är det däremot fett och socker så får du tackla problemet annorlunda, t.ex. vänja dig av med ett eventuellt sockerberoende.
När du tänker "choklad" och visualierar t.ex. en marabou mjölkchoklad så är det nog inte chokladen egentligen som lockar och drar. Var ärlig mot dig själv.
Jag var själv grymt "choklad" beroende, men i själva verket var det just mjölkchoklad och t.ex. oboy som drog (socker alltså). Allt sug försvann när jag övervann mitt sockerberoende. jag har knappt rört choklad på ett halvår nu, utom när jag har haft äkta sug, då har jag tagit ½ - 1 ruta mörk choklad och varit nöjd med det. 👍
#1 Det är svårt att se ett mönster i det, för jag älskar precis all choklad, och det varierar vad jag blir sugen på. De med 70% kakaohalt t ex äter jag som godis…
Visst är det nog sockret ibland, men jag bli å andra sidan sällan sugen på vanligt godis, även om jag tycker att det också är jättegott? 🤔
I högstadiet var jag väldigt sockerberoende, åt nog ett par hg lösgodis varje dag… Men det beroendet blev jag av med. känns inte alls likadant numera, med chokladsuget. Vet inte riktigt om det är själva smaken som lockar så ofantligt eller vad det är. T ex chokladte kan ibland stilla suget, och det innehåller ju inget socker alls.
Mjölkchoklad är gott, särskilt smaksatta, men min favorit är 85%, så jag vet inte….
Då skulle jag tippa på att det faktiskt är chokladen som drar. 🙂
Jag vet inte riktigt hur man ska tackla ett sådant sug, då jag inte haft det själv. För mig funkar som sagt en ruta så släpper det. Kanske någon annan har tips?
Ja, det är minst sagt besvärligt att dras med suget. Ibland vet jag att det är sockret som drar, för då har jag oftast ätit dåligt innan. Men när man är mätt och nöjd och utvilad så är det knepigare. Är det bara sockret kan jag lika gärna äta en skål fil eller ta en smörgås eller lite gröt.
Kanske ska leta efter superhög kakaohalt och se om det hjälper.
Har du provat cacao nibs? som man kan köpa på många hälsokostaffärer det är bitar av kakaobönor.
Nej, det har jag inte provat. Har inte sett att det funnits, faktiskt! Kan det finnas att beställa hem månntro, för jag har ingen hälsokost i närheten.
Jag har hittat en 100% choklad, som jag tänkt testa också. För det känns som att det borde vara nog starkt.
Annars är kanske bitar av kakaobönor vara enklare att bära med sig i väskan? För jag gissar att de inte smälter.
Jo man kan beställa cacao nibs på ett flertal ställen, det högsta kakaohalten jag provat var en liten 40 grams chokladkaka på 99% jag tog ett hörn stort som en lillfinger nagel och smaken var kvar i munnen över än en timme.
Då ska jag definitivt testa cacao nibs!
Jo, jag har läst att så stark choklad är väldigt kraftig och vissa gillar den inte. Men då räcker den ju länge… Lite valuta för pengarna så att säga. 😉
Jo även om den kostade en krona grammet så räckte den längre än någon annan chokladkaka jag köpt så visst blir det prisvärt.
Hmm, hur mycket cacao nibs bör man beställa? Funderar på hur de räcker i förhållande till, säg, 70% choklad…
Äter mörk choklad, och den får MINST vara 85% för att allt som är ljusare än så, tycker jag är äckligt. Men om jag har sug för något över huvudtaget så tar jag och dricker vatten. Oftast är kroppen bara törstig men man tänker på mat.
Jag fick hem chokladen jag beställde, och jag måste säga att med 99-100% så krävdes det extremt lite för att hålla suget borta. Verkar ha hittat en lösning på problemet! 🙂