5:2-dieten
Imorgon kör jag igång med 5:2-dieten. Innebär att jag äter precis som vanligt 5 dagar i veckan, och fasta 2 dagar.
http://mryeah.com/vanliga-fragor/
Undrar om det finns någon som har erfarenhet av detta här på iFokus?
Har läst väldigt mycket om det, och tycker att det verkar passa mig perfekt. Periodisk fasta kallas det också. på 80-talet minskade min mamma i vikt ca 15 kg genom att fasta 3 dgr/vecka må+onsd+fre. 5:2 ska man bara lätt-fasta 2 dgr/vecka och dessutom äta ca 500 kalorier/dag dessa 2 dagar. De vanliga ät-dagarna äter man precis som vanligt, exakt det man vill.
Orkar inte förklara, läs länken och förklaringar på länken ovanför eller googla. Det jag vill är att få ta del av eventuella erfarenheter.
Mina 2 viktigaste erfarenheter är att om jag äter allt till middag vid 5 kanske så lägger jag mig inte hungrig och det funkar bäst i allmänhet. Delar jag upp det i flera mindre mål eller shakes känns det som om jag svälter mest hela tiden. Det andra är att om jag blev för fysiskt aktiv funkade det inte för mig, jag blev för hungrig och tenderade att balla ur och överäta på kvällen och då har man ju inte uppnått någonting och det blir inget nyttigt med det alls.
Detta resulterade i att jag slutade med 5:2 och fortsatte med bara periodisk fasta 16:8. Kan köra någon dag då och då men bara om jag är mycket stillasittande.
Lycka till! 🙂

Har nog bestämt mig för att detta med 16:8 låter bäst för mig också. Har kört idag, åt kl 20 igår kväll och lunch idag kl 12.30. Konstigt egentligen men jag var inte ens hungrig, sugen var jag, men inget skrik i magen. Fortsätter nog med att försöka hålla mig till detta varje dag en tid.
Godmorgon! Jag är inne på min 10:e veckan denna vecka och känner att det går ju hur bra som helst :)! Är riktigt glad att min make började först med detta så jag fick se med egna ögon att det visste fungerar :)! Han var inne på sin 6:e vecka då jag bestämde mig att köra en lördag med honom. Sagt och gjort och nu är jag här i en del mindre kilos kropp med mera motivation av saker o ting. Är ju inte bara kilon som försvinner utan också det där att känna mindre glädje osv. Mitt mål är minst att komma ner till 70 strecket….så ge mig några månader till så kommer jag en dag vara där.Efter det måste jag nog tänka om lite för vill få en bra balans i vikten :). Hur går det för dig? Med vänlig hälsning, Jenny
JeW