Mål och delmål hur tänker ni?
Mitt slutmål är 62 kg för tillfället kan komma att ändras, sen är mitt mål för i år att gå ner till 75 kg för då kommer jag ner till "bara" överviktig på BMI istället för fetma. Sen har jag mina delmål på 5 kg intervaller utifrån min startvikt och jämna 5kg, så 2 delmål per 5 kg viktminskning.
Jag gör inget speciellt vid de flesta delmålen men det känns lättare att fortsätta då resultaten blir tydligare för mig med delmål. Vid ungefär var 10 kg viktminskning brukar jag hitta på något kul senast gick jag och några vänner och bowlade.
Jag tycker att det är bra att ha delmål och mål.
Men de ska vara rimliga.
Mitt slutmål är 58-60 kg beroende på hur kroppen förändras.
Ska göra upp nya delmål nu.
Inte riktigt bestämt vilka ännu men kan skriva dem sen 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mitt slutmål är 70kg, har ett större delmål på 80kg, sedan var 2,5kg. Tycker det är bra med små delmål, känns enklare att nå dem då.
Kommer troligtvis hitta på något kul vid 80 och 75kg. 🙂
Jo självklart måste mål och delmål vara rimliga, jag har inte tidssatt mina delmål utan bara årsmålet och mitt preliminära slutmål.
Jag har haft en del mål jag siktat mot under min viktresa ("väga under 100 kg", "gå från fetma till övervikt enligt BMI", "väga under 80 kg" och nu är målet bli normalviktig enligt BMI-skalan) men jag har aldrig satt några tidsramar eller planerat in belöningar för nådda mål.
#4 Jag blir imponerad av de som klarar att ha delmål utan belöningar. Själv är jag en sådan som måste få positivt tillbaka när jag gör något som är såpass jobbigt som att gå ner i vikt. Behöver liksom någon slags "feedback" på att det går bra.
Jag är egentligen långt ifrån att behöva gå ner i vikt men kör en deff nu i sommar för att lära känna min kropp och se hur jag reagerar, både mentalt och fysiskt, då jag inom ett par år räknar med att tävla i fitness. Målet är 64 kg och eftersom sträckan dit är så pass kort har jag inga delmål.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Hade viktmål förr när jag började gå ner i vikt, men sedan jag började lyfta så sätter jag mer mål som tex att jag ska kunna dra 130 kg i marklyft innan hösten. Vill också öka i muskelmassa så där 'kan' jag inte riktigt sätta ett mål, eftersom det är ett projekt som sträcker sig över x antal år. Kör deff emellanåt för att få bort mer fett, har som ett annat mål att komma ner till runt 22-20 % kroppsfett :)
Belönade mig själv när jag kom till 125 kg i marklyft med ett 'emergency hantelset', kostade 700 kr men är smidigt de dagar jag har 'vila' och kör kondition/hiit hemma :)
Jag satte upp delmål och slutmål inom tidsgräns förr men som jag efter ett tag insåg var helt orealistiska.
Numer belönar jag mig själv med ett leende varje gång jag kliver av vågen och peppar inför nästa invägning. När jag har nått mitt slutmål (60kg…8kg kvar alltså) så kommer jag bara ändra målet till att hålla mig där. Det känns faktiskt mycket bättre än innan, sen får det ta den tid det vill också. 🙂
~mikkan
Jag hade 5kgs delmål under viktminskningen. Stannade 1,6 kg ifrån slutmålet, var nöjd så. Nu har jag gått ifrån bantning till träning och försöker bygga muskler i stället. Just nu försöker jag lära mig att hitta en balans där jag är viktstabil medan jag ger kroppen tillräckligt med protein och näring, det är väldigt mycket svårare än att bara gå ner. Sedan blir det viktuppgång igen (krävs för muskeltillväxten), och så småningom blir det en ny viktnedgång för att få bort underhudsfett och få fram musklerna jag förhoppningsvis lyckas bygga. Där ligger mitt egentliga slutmål, har inte lagt upp delmål på den vägen än, men det blir väl att orka si och så många vikter på den och den övningen misstänker jag, eller si och så många cm extra på t.ex. överarmarna 🤪 ah ni fattar hur jag tänker iallafall.
Jag har -efter tips här på sajten (tack för det!)- gjort delmål för mig själv. Tycker att det funkar väldigt bra för motivationen! Det är så mycket mer haterbart att sikta på nästa delmål, nästa symboliska och verkliga seger, än att hela tiden behöva titta på det där stora riktiga målet som är så långt bort. Så för mig är det verkligen ett sätt att hålla peppen uppe.
De "riktiga" delmålen är på jämna 5-kilo, jag började min aktiva viktminskning vid 78,5 och har som slutmål 55 kg (är en kortis på 155cm), så delmål vid 75, 70, 65 och 60kg. Vid delmålen har jag bestämt att jag får ge mig själv någon sorts belöning, tex massage, något jag vill köpa etc. Just belöningen har jag märkt känns rätt oviktig, men det blir ett bra sätt att markera.
Sen har jag förutom delmålen några "symboliska siffror" som jag verkligen ser fram emot att passera. Vid de inträffar nog de största personliga segrarna, och där är känslan och värdet i det mer än nog! De är 72kg (gränsen mellan fetma och övervikt), 67kg (en gammal tröskel), 60kg (gränsen till normalvikt) och 57kg (en gammal vikt jag hade som ung).
Jag gillar att leva med alla de här siffrorna, de gör den långa vägen till etapper, och låter mig få en massa segrar och glädje längs vägen :)