Vi som kör med Shape Up Club
Jag hittar ingen tråd för oss som går ner i vikt via appen och hemsidan Shape Up Club, så jag tänkte att jag startar en! (ni får givetvis ta bort om det redan finns en sådan tråd ändå)
Jag har följt Shape Up Club mestadels av tiden sedan i början av juli 2012. Jag har antagligen slarvat emellanåt då jag inte gått ner massor. Saken hör väl till den att jag egentligen inte är överviktig, utan helt enkelt vill ha koll på hur mycket jag får i mig och hur mycket jag BÖR få i mig. Jag tycker det är ett superbra sätt att hålla koll helt enkelt :) Och just nu har jag min pojkvän med mig också. Det är ett nyttigt och realistiskt sätt att gå ner i vikt, och det är hållbart eftersom det inte utesluter någon typ av mat - du får bara inte äta mer kalorier än vad som är avsett för dig. Du skriver in drömvikt, vad du väger nu, längd, ålder.
Har du inte hört talats om Shape Up? Här är hemsidan, och det är så smidigt med appen man tar hem där det finns huuur mycket mat som helst i databasen, men att man även kan söka och framför allt scanna(!) in matvaror man äter. Ett ultimat sätt att hålla koll. Träningen för man givetvis in också, och jag tror det är där det har brustit för mig på senaste. Varit mycket sjuk, inte tagit mig iväg till gymmet. Men tränar man får man fler kalorier "till godo", och jag tycker allt funkar superbra så länge man också ser till att röra på sig.
Skriv precis vad du vill! Fråga om du vill och känn dig fri att berätta om just DIN historia 
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
jo det jag frågade om schape upp appen var om det som står i kalorier på pasta o popcorn o så är okokt o poppat ?
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
#1 roligt att höra! Har ändå fått för mig att många går efter shape up, så kanske roligt med en specifik tråd till det :) gav dig svar i andra inlägget! Annars tror jag det finns bra svar på shape ups egen sida :)
Japp såg svren där ;) eller kanske någon annan som tittar in i denna braiga tråd som kan svara
men jag försökte skanna in min cider flaska i går på buppen ,men det gick inte heheh
Ha de gött
#3 Precis! Jag kan absolut inte allt och är tyvärr den som slarvat lite för mycket. Till en början hade jag inte en köksvåg hemma och det var nog en STOR anledning till att jag inte fick de resultaten jag ville. Man tror lätt att en vikt av till exempel pasta, köttfärs eller vad som helst är så mycket mindre när man bara funderar.
Det mesta går ju att scanna in, men kanske inte allt! haha. Kanske inte så mycket alkohol? Det beror ju på vad som själv lagts in av användarna, om jag förstår det rätt. Men det är asbra att det mesta finns så att man bara kan scanna :) otroligt enkelt.
Jag kör på den, fungerar hyfsat bra :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Fridaakesson vad är det den diffar på då??
Ha de gött
#5 kul! Någon märkbar skillnad du märkt av eller något annat du tänker kring appen? :)
#6 diffar?
#7 Har inte haft den så länge men gått ner 0,5 kg nu på en vecka :) Ska inte gå ner mycket, bara 6-10 kg, lite beroende på men man ser hur mycket man stoppar i sig osv :D
#8 nej jag menar bara om du har något annat o gämföra med o schape upp slår lite fel!!
Ha de gött
#9 Snälla skriv inte med massa utropstecken, betyder att du skriker eller höjer rösten när du skriver flera på rad så ;)
Ja jag har kollat på andra sidor på nätet, plus att den säger att jag ska äta viss mängd, men minskade inte förrän jag åt lite mindre än vad den sa :)

Hur mycket äter ni om dagen? Jag använder oxå shape up men jag väger mig inte ofta då jag inte har någon våg.
#11 Jag ska äta 1275 kalorier om dagen. Känns väldigt lite, men ska inte ner så mycket heller. Ligger inte på någon övervikt.
Äter 1200 kalorier om dagen + de jag tränar bort på gymmet eller under hundens promenader. Kör runkeeper när jag är ute med hunden och det går att länka direkt till shape up om man är guldmedlem, men eftersom jag är snål så skriver jag in promenaden själv
.
Går ner mellan 0,1-0,5 kilo i veckan men har svårt att gå ner i vikt oavsett om jag går på diet eller vad jag hittar på. Har tappat 13 kilo sen i slutet på maj. Jag har inte heller någon köksvåg utan använder mig av måtten som oftast finns i stället. 1dl, 1 msk osv.
Har aldrig gått över på rött sen jag började använda den, äter fortfarande det mesta men försöker tänka lite mer på vad jag stoppar i mig. Något som jag slutat helt med är drickbara kalorier…. te på morgonen, en kopp kaffe under dagen i övrigt bara vatten.
Jag använder också shape up. Kanonbra app och kul att fylla i också tycker jag. Speciellt motionen när man ser hur den "äter upp" kalorierna :-)
Jag använde den när jag började gå ner i vikt, den fungerade superbra för mig! Gick ner 24 kg och tror mycket hade med den att göra. Det var så lätt att hålla koll på vad man åt och inte falla för kaloribovar. Rekomenderar den starkt jag med :)
Kul att höra om er alla! Och att ni alla verkar ha gått ner :) Jag ska verkligen skärpa till mig med appen nu… Insåg att de tre senaste dagarna har jag legat på -150 minst och det är ju inte så bra om det blir en vana. Men skärpning nu när jag märkte att jag gått ner nästan ett helt kg från förra veckan fastän jag har mens och legat på rött då som sagt!
Finns det någon typ "supermåltid" ni har, eller mellanmål eller vad som helst som innehåller få kalorier och om ni knappt skulle klara er utan? Ni som måste äta väldigt lite. Har inte så stor inspiration just nu med maten och blir lätt sådant som ändå tar upp allt för många kalorier…

Jag äter gärna grönsakssoppa! 50 kcal per måltid.
Sedan är jag såå galen i grönsaker så jag brukar äta en stor tallrik med grönsaker, kycklingfile och sky eller keso.
Jag har svårt att äta rätt och nog mycket/ofta så därför är appen bra då man ser vad man behöver få i sig osv. Ligger oftast runt 1100 kalorier. Är nog lite lite, men jag har svårt att fixa mer. sedan jag började med appen äter jag minst tre ggr om dagen. innan var det en. Så de tar sig :)
#17 Okej! Hur gör du den då? Kycklingfilé är ju riktigt bra. Gott och kalorisnålt.
Det är lite samma här. Svårt att äta ofta i alla fall, brukar bli en eller två gånger för med en del småätande emellan tyvärr. Men det ska det bli ändring på! Kul att du börjat äta mer :)

färdig soppa alltså, bara att värma. skitsmidigt :)
#19 Blir väl dyrt i längden? :P
Och har för mig att de inte innehåller tillräckligt i regel.
#19 Jaha! Av vilket märke? :)
Något annat jag tänkte på!
Lightläsk, hur ser ni på det? Jag tror inte att det har stannat av min viktnedgång, men jag vet förstås inte. Man måste ju ändå lita på kalorierna, fastän många anser att det ändå på något sätt kan göra sig likvärdigt med socker. Att man lägger på sig av det ändå. Men jag fattar då verkligen inte det där… Vet inte om det finns några studier heller.
Jg anser ju att det är bättre att laga sin egen mat från grunden Färdigrätter innehåller ofta mycket onödigt som koppen inte behöver.
#22 Lightläsk = inte bra anser jag. Inte bra med sötningsmedlet osv, värre än sockret ;)
#24 Det beror på vilket sötningemedel det gäller. Tex stevia är bättre än socker och andra sötningmedel.
Finns även vanligt sötningsmedel som faktiskt är naturligt och som inte påverkar blodsockret som socker gör.
#25 Ja det vet jag, men i lightläsk finns det inget bra sötningsmedel, har inte hittat en enda med det :) Bara dåliga :)
Jag mår dåligt av lightläsk, som t.ex pepsimax, får så ont i magen osv.
#25 såklart är inte det vanliga sötningsmedlet bra, men det kan jag leva med så länge det inte påverkar min vikt. Så det var mer det jag undrade om ni hade några tankar kring?
Stevia är ju bra! Dock inte träffat på någon läsk just med stevia. I saft finns det ju.

Dyrt och dyrt, kostar 16 spänn och det är två portioner. Ite hittat något onyttigt eller farligt i innehållsförteckningen heller. Men alla gör som dom vill, jag har inte tid att laga mat jämt. Då är en burk grönsakssoppa bättre än att slänga i sig två mackor som många gör. Märket är Felix, på glasburk :)
#29 Det låter ju skitbra ju! Så det är två portioner också? Mycket billigare än jag kunde tänka mig. Då tror jag jag måste prova det :)
men det finns en jättegod ketchup med stevia =)
Hur ställer ni er till vitt bröd =/ jag menar om man kanske äter det en gång om dagen ?=)
Ha de gött
#31 Och jag äter så gott som aldrig ketchup! Se där :)
Jag äter i princip aldrig bröd heller nu när jag tänker på det… Är ingen frukostätare, och blir det frukost blir det något lätt att få i sig som yoghurt eller gröt. Men toast brukar jag göra då och då och då blir det ju vitt bröd. Ingen fara som helst tycker jag! Så länge man håller sig till kalorierna är det ju helt ok :)
Japps låter bra så länge man håller sig till kalorier =)
men jag tycker att man inte kommer upp i de kalorierna =/ men orkar inte tycker det är jobbigt att stå o hålla på med för mycket mat =/
Ha de gött
#31 Vilken ketchup är det? Har kollat på de som finns på Maxi men alla har socker :S
#27 Mina tankar kring dt är att lightprodukter inte är bättre ;) Men det är min åsikt och vet fler som tycker samma pga olika anledningar :)
Det är felix ketchup men jag tycker att den som är sötad med stevia är goare,den smakar lite mer tomat =)
det står stevia på halsen på ketchup flaskan =)
Ha de gött
#35 Det är socker i felix ketchup, står långt fram i ingredienserna ^^
Ja lite ,men jag äter i stort sett allderig men när jag äter det så är det den som har stevia i stället (stevia är ju sötningsmedel)
Ha de gött
#37 Jag har itne hittat en enda felix med det i, tro mig, kollat på alla i butikerna, vart har du köpt det?
http://www.felix.se/tomatketchup-med-stevia-970g/
Ingredienser
Tomatpuré (85%), ättika, stärkelse, salt, syra (citronsyra), kryddextrakt (bl.a. kanel, cayennepeppar), sötningsmedel (steviolglykosider).
I den finns inget socker. Men inte kan jag hitta den på maxi här i stan än… Dags att fråga efter den kanske.
#40 Ok inte sett den på varken Maxi eller Willys eller ICa-kedjan överhuvudtaget inte Börjes heller.
Hmm undra om min mage tål det, eftersom den brukar reagera på sötningsmedel i pepsi max t.ex.
Ha de gött
Ja men vad bra att du har koll ;) men du har nog inte koll på allt .
Ketchup Stevia 970g
EAN-kod: 7310240065664
Innehåll
Dekl. nettoinnehåll
970g
Ingredienser
Tomatpuré (85%), ättika, stärkelse, salt, syra (citronsyra), kryddextrakt (bl.a. kanel, cayennepeppar), sötningsmedel (steviolglykosider).
Näringsvärde
100 g (ml)
per portion (15)
GDA (%)
Energi, kJ
190
28
0,3
Energi, kcal
45
7
0,3
Protein, g
1,6
<0,5
1
Kolhydrater, g
8,4
1,25
0,4
Varav sockerarter, g
4,6
0,7
0,8
Fett, g
<0,5
<0,5
<0,5
Varav mättat, g
<0,5
<0,5
<0,5
Kostfiber, g
2,3
0,3
1,2
Natrium, g
0,7
0,1
4,1
Motsvarar som salt, g
1,7
0,2
3,3
Vitamin C, andel av RDI, %
Ha de gött
#43 Vem pratar du med?
#40 På Ica Kvantum hos oss finns det!
Jo men den finns nog i de flesta affärer ;) men finns ju inte alltid hemma
Ha de gött
#45 Vi har inte Ica Kvantum :/
#46 Jag brukar läsa på dem när jag handlar och har inte sett den på Willys, Ica.kedjorna eller Börjes här. Tror inte direkt det är slut var gång ;)
Så tror inte alla affärer har det hemma
#47 nej det är nog absolut inte alla affärer so har den hemma =/ många afärer beställer väl hem det som funkar bra jag bor i jkpg o i lilla byn utanför jkpg där jag bor har hittat på konsum både lilla konsum o stora coop på willys o på ica maxi .men jag vet att de har en tendens till att vara slut ofta !
Ha de gött
#48 Har dock inte varit tomt bland ketchupen, så finns nog inte hemma här, förmodligen.
Konsum har vi inte nära ^^, Eller jo ett litet coop konsum inne i stan men handlar aldrig där, för de är dyra:P
#49 ja coop är ganska dyra här med =//
Ha de gött
#50 Stora Coop, Coop forum, är hyfsat billiga, men vi handlar alltid på Willys, Maxi eller Börjes, närmast för oss, beroende på om jag är i skolan eller inte :)
Men, får kolla igen nästa gång, om de fått in det, är väl relativ nytt eller?
#50 Tror det är rätt nytt! Upptäckte för någon vecka sen :)
#52 Ok kan vara därför det inte finns i alla butiker ännu :) Så det kommer nog snart ^^,
#53 säkert :) Hur gör ni med träning då? Går ni promenader och satsar på vardagsmotionen eller hänger ni mycket på gymmet?
Jag satsar mycket just nu på vardagsmotion men ska till gymmet imorgon, kommer vara där 1-3gånger/vecka i snitt, beroende på skolan, osv. Kommer ta gåbandet imorgon. Simning ingår med i mitt gymkort, så kommer simma ibland med, grymt bra träning! :D
#55 Oh så härligt med tillgång till sim också! Avis, det är ju grymt bra träning :) Och avslappnande.
Jag tror jag kommer bli tvungen att satsa mer på vardagsmotion då jag inte tror jag kommer ha råd att förnya mitt gymkort… Arbetslös, så har inte mycket pengar att spela med.
#56 Ja det är ju det, så blir bra, måste dock hitta en bra bikini eller snygg baddräkt att simma i först hehe :P
Jag är studen tmen ger bara 200kr/månad, har 50 kr studentrabatt ;)
#57 Ja det kan ju vara trevligt, hehe! Okej. Ja det är ju smart att man kan ta på "avbetalning" dock. Borde väl vara möjligt här med… Får undersöka och se hur budgeten ser ut :) Annars ska jag satsa på fler långpromenader och powerwalks. Sånt jag hinner med just nu!
Här blir det gym och styrka 2-3 ggr i veckan, långa promenader med hunden och sen försöker jag få in ett kondispass i veckan. Är hopplöst dålig på kondisträning 
#59 Själv är jag hiskeligt dålig på styrketräning! Tycker det är så otroligt tråkigt, då rör jag mig mycket hellre på mig :P
#58 Japp haha :D
De flesta gym har att man betalar en viss summa/månad, beroende på hur länge man binder sig osv :) Detta är för 1 år, det minsta dem hade :) Är inget stort gym, men ändå ganska billigt tycker jag eftersom man får simma hur mycket man vill med :D
Det är ju inte avbetalning, utan månadsbetalning. Man betalar ju för varje månad man tränar. 1 år brukar vara billigast att binda sig på. Vissa ställen har 6 månader, men det brukar vara dyrare per månad.
#62 Jo, det är ju mer rätt sagt. Får kika bättre hur det fungerar här…
#63 var just det jag skrev i #61 också ;)
Jag går ju med doggen på kvällarna Man har ju en del att gjöra så det är det jag hinner =/
men det är så gott att röra på sig ;)
genom mitt jobb så får vi betala 40 kr i veckan o då får vi träna hur mycket vi vill på sportlife o överallt där de finns =)
hadde varit grymt sugen men det är ju 2 mils bil väg dit o hem o sen blir det så mycket tid på gymmet o sen så blir det till att leta bilparkering o betala varje gång =/
det blir så lång tid där menar jag o massa bök .
men vi har ett gym här hemma som kostar 260 kr i månaden o det kan jag gå till bara 150 m hemfrån mig =)
Men jag funderar på ;nu har jag ju väldigt mycket övervikt! men när jag nu använt appen ca 1 vecka så börjar jag redan märka=)
ska man gå (konditionen )bara eller ska man köra lite styrka med ?
Har ni något schema när ni kör styrka ?
o sen undrar jag över appen om jag räknar kalorierna mer så får jag äta riktigt mycket o jag kommer inte upp i 1300 kalorier ändå .
Gjör det något ?
(känns ju bättre )
När jag är ute o går så brukar jag ju inte äta för de kalorierna sen =)
Ha de gött
#65 Hur menar du med att om du räknar kalorierna mer? Menar du att du inte räknar allt du äter just nu eller att du inte lägger in promenader/motion?
Du gör ju som du vill där. Du går ju antagligen ner snabbare om du inte äter för de "intjänade" kalorierna, men har du gjort dig av med 400 eller mer kan det nog vara bra att äta upp för hälften i alla fall.
Jag äter oftast upp för mina kalorier, men självklart beroende på hur jag har tränat. Är det bara små promenader gör det inte så stor skillnad, men har jag t.ex. tränat bort 400-500 på gym sitter man väl inte och vräker i sig direkt för att fylla upp.
Hur gör ni?
Jag äter oftast upp mina borttränade kalorier när jag varit på gymmet först för att jag fyller på med kolhydrater innan träning och sen någon form av protein efter. En gainomax innehåller 260 kalorier så det går åt. Detta för att gynna muskeltillväxten.
Jag kör mest styrka på gymmet mycket för att det började som sjukgymnastik och för att jag gillar muskler
.
Mitt pass på gymmet bränner i snitt 800 kalorier.
#67 hur kör du då??=)
#66 jo då jag räknar allt ,men jag brukar liksom inte äta för dem =/ kryper upp i soffan o dricker en kopp grönt te
mest för att det finns folk som säger det är så nyttigt (dock vet jag inte varför)
i dag skulle det blivit en kvälls promenad ,men det blev ner till stallet med en kompis i stället =)
Någon som vet hur mycket kalorier man bränner av att mocka ,gjer ridning någon motion =)?
Ha de gött
Här kommer mitt pass från gymmet kör det 2-4 ggr i veckan, ett boxpass samt massor med hundpromenader där emellan.
Varning för ett långt pass:
10 min uppvärmning på crossen.
Abcouster 50 raka, 50 på var sida 30 kilo vikt.
60 raka situps i abroller, 20 höger, 20 vänster.
60 bäckenlyft på stor pilatesboll.
20 vadlyft.
60 sek jägarvila.
2x10x17.5 kg triceps, vikttorn.
2x10x15 kg biceps, vikttorn.
2x10x35 kg glute.
2x10 rygglyft.
2x10x50 kg abductur.
2x10x50 kg adductur.
2x10x37.5 kg chestpress.
2x10.30 kg chest incline.
2x10x100 benpress.
2x10x35 kg lår fram.
2x10x35 kg lår bak.
2x10x52.5 kg pulldown.
2x10x30 kg pulley.
2x10x32.5 kg upper back.
2x10x40 kg rygg.
2x10x30 kg sned mage.
2x10x42.5 kg mage.
Därefter kör jag underarmar med 4 kg vikter 2x10 i tre riktningar, axellyft 5 kg 2x10. Axelrullning 2x10 10 kg. Tricepspress med 10 kilo 2x10. Tricepsdrag 7.5 kg 2x10 vikttorn. Biceps 2x10 med 5 kg hantlar.
Beroende på tid leker jag lite med andra grejer men detta brukar ta 1½ timme i alla fall.
Avslutar med 25-30 minuter kondition på löpband, cykel eller floating.
#69 Vilket imponerande pass!! Riktigt duktig är du 
#70 Tackar! 
#70 vad körde du som nybörjare då??=)
I dag har variet en hektisk dag ,då vi ska få en inneboende hoss oss på måndag o vår lilla var med o hon ville så gjääärna äta på max ;) vad tror ni ? tänkte det att jag är ju inte över 900 kalorier än i dag m den maten o jag ska gå i kväll o så blir det något litet till kvällen så det borde ju va bra =/ ??
Ha de gött
Idag är jag mer död än levande, har kört det första boxpasset sen innan jul… Mina armar på minner om spaghetti
.
Idag fixade jag pajer medans sonen och mannen var på respektive skola. Hade en bit kassler över som behövde fixas något med så det blev kasslerpaj till middag, kanske inte världens nyttigaste men hamnade runt 600 kalorier för en lagom middag.
#72 det funkade säkert bra för dig! #73 låter härligt! paj är ju så gott så det måste man få göra ibland :) funderar på att skära upp mango och äta ikväll. Som godis! Inte säker på kaloriantalet, men frukt är ju i regel rätt lite. Något annat frukttips eller tips på nyttiga snacks?
#74 Mango som är så gott…. Har inte haft det hemma sen jag hade illern Vilde, han stal dem hela och gömde sig någonstans och frossade.
Blir att skriva upp det på shoppinglistan, pronto!
en kebabsallad kan väll inte va så illa fast det är ju med griskött ?? vilken av alla ska man kolla på på schape upp=)??
Ha de gött
Haloj =)) det har varit lite dött här =/ har ni lagt appen på hyllan ;) jo jag fundera på har de ändrat i den =/? jag tycker att man kan inte välja msk o deciliter o så bara gram! o sen undrar jag hur många gram en portion fiberhavregrynsgröt väger i gram ?= o hur räknar appen ? kokt eller okokt ,fast det är ju bara vatten i o det är ju inga kalorier =// hmm jag fattar inte !
Ha de gött
När jag gör havregrynsgröt så scannar jag streckkoden på havregrynen och lägger till 1 dl :) sen häller jag i 2 dl vatten men det är havregrynen otillagade som ska mätas eller vägas..
Åh! Är det nån kvar här? Ser att senaste inlägget var ett tag sen..
Hoppas ändå för jag skulle verkligen behöva lite hjälp.. Lite hjärnsläpp vad gäller ShapeUp (fantastisk app i övrigt).
Alltså, låt oss säga att mitt kalorimål per dag är 1200 kcal.
Har lite besvär med dålig aptit på mornar och förmiddagar, så av ah, av bekvämlighet blir det ofta att jag inte käkar innan jag ger mig ut och tränar (cykling). Loggar träningen med ShapeLink som påstår att en runda på ca 1h och 45 min bränner omkring 900 kcal. Happ.
Så när jag kommer hem och ska käka börjar jag på MINUS 900 kcal?
Ska jag käka först 900 då, och sen ÄVEN de där "dagens 1200", alltså sammanlagt omkring 2100?
2100 kcal, hur ska man ens hinna komma upp i det med nyttigt käk? Oftast är klockan dessutom ofta kring 15-16 innan jag börjar käka. (Det här med "periodisk fasta" är verkligen något min kropp verkar gilla. Det har bara blivit så.)
Framförallt känns ju 2100 kcal rätt mycket om man vill minska på vikten..?
Somliga dagar har jag inte ens käkat upp de 900, vilket innebär att dagens resultat kan bli t.ex. - 60 kcal (rött rött rött).. Måste ju göra nåt fel.
Ah alltså ni hör, jag behöver nog lite hjälp här.. :s
Tack på förhand!
Träningskalorier behöver du inte äta upp. Men ett minimum enligt shape up är att äta 1200 kalorier om dagen. Jag hamnar oftast mellan 1000-1200 de dagar jag tränar äter jag ca 400 extra varav minst hälften är protein.
Jag hade struntat i att lägga in träningen i shape up för att få det gult i alla fall 😛.
Fick också en mindre chock då jag testade att lägga in cykling intensiv 105 minuter, jag skulle bränna 1200 kalorier på det. Jag måste köpa en riktig cykel….
Jag skulle nog också tycka att man ska äta minst 1200 kcal, själv äter jag mellan 1200-1800 beroende på hur mycket jag tränat den dagen sen ligger shapeup appen kcal beräkningar för träning i 10kg intervaller om jag minns rätt så jag tar kcal mängden med en nypa salt eftersom det blir stor skillnad på vad man faktiskt förbränner om man ligger övers eller underst i intervallet sen är det ju en tolkningsfråga vad är intensiv cykling och vad är normal jag loggar alltid de lägre alternativen oavsett hur utpumpad jag blev.
Allright, så man behöver inte logga träningen alls? Man "svälter" inte då haha? 🙂
Jaså? 10-kilosintervaller låter grovt.. Men som sagt, jag använder Shapelink (helt annan app) när jag tränar (också normal intensivitet, eller anger medelhastighet), och tar datan därifrån och lägger in som "egna kalorier" eller vad det står i ShapeUp.
Egentligen är väl mina frågetecken inte så mycket om Shapelink i sig, utan hur det fungerar "i verkligheten" alltså haha, min kropp har ju inga appar som hjälper den 🙂
Man har ju alltid hört att "man behöver ca 2000 kcal" om dagen. Till vadå? Är det om man inte gör ett dugg? Alltså, krävs det så mycket för själva basgrejerna som att hålla värmen, tänka och se till så hjärtat slår liksom haha?
Jag har aldrig riktigt fattat galoppen, men det är rätt intressant det här.
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Här kan du räkna ut ditt basala behov av energi, alltså antal kalorier som behövs för att bara hålla vitala organ igång per dag.
jo jag kollade i dag o jag såg attd et var ju massa aklorier i kaffe !!=/
räknar ni med dem ?=)
Ha de gött
#86 Nej det är inte massa kalorier i kaffe. Har själv shape up och den visar inte mycket kalorier när jag tar in kaffe.
Beror möjligen på sort men inte i gevalia eller lövbergslila i alla fall
#87 =// men när jag kollar har en sådan där jag lägger i en kapsel i o det står 140 kal =// o pulver kaffe nescaffe lyx hajar jag inte heller!!
Ha de gött
Då är det inte bra kaffe i kapslarna. Läs ingredienserna.
#88 Dock är det inte samma sak som vanlig kaffe 🙂
När någon skriver "kaffe" så tänker jag inte på kapslarna, utan kok eller bryggkaffe.
Beror på vilken sort & märke i kapslarna. Sedan är dem dyra, så dricks inte mycket av sånt (inte här i alla fall) 😛
nej det är bara vanligt gevalia brygg kaffe i ,o japp de är svin dyra !! men när jag kollar mitt pulver kaffe är det 150 kalorier per ..
Någon som kan svara påd et ?? hur mycket brukard et va?=/
Ha de gött
#91 Ok konstigt, för när jag kollar shape up är det inte alls myket kalorier i varken gevalia eller lövbergslila bryggkaffe.
Hmm är det Tassimo du har?
Japp tassimo heter den
Ha de gött
#93 Ok, ja jag vet inte om pulverkaffe med skiljer sig, för dricker inte det själv 🙂 Men det som står, är inte för torrvara då? Eller så?
jo det är torrvara =))
Ha de gött
Och du dricker knappast 100g torrvara.
Den här tråden verkar inte vara jätteaktiv! haha. Jag själv har inte kört med shapeup på några månader, men märker hur snabbt kilona tränger sig på…
Hur är det med er? Har ni haft många dippar? Några superbra tips för att inte sluta så lätt? För mig sitter nog problemet där det blir jobbigt att väga till exempel pasta eller vad det kan vara. Just att man ska väga själv.
att scanna funkar dock bra, men allt funkar ju inte att scanna in!
Jag har skippat det nu på ett tag, så himla svårt att räkna ut när man gör viss egen mat från grunden tycker jag….
Jag använder fortfarande shape up dagligen. Har dock slutat väga och mäta då jag har lärt mig uppskatta mängderna ganska ok. Har för det mesta 300-400 kalorier kvar på kvällen som jag inte utnyttjar då jag tränar ganska mycket så har en del att spela på.
Använder Shape Up för att medt kolla hur mycket protein jag äter per dag, samt kolisar och fett. Mest för att se till så att jag äter så mycket så min muskelmassa håller sig kvar.
Använder det mest för att se så att jag dricker nog med vatten nu på sommaren. Ja, och se så att det är ett vettigt fåhållande mellan protein, fett och kolhydrater. Det är supersmidigt att planera måltider med också tycker jag. Så ser man vad man borde minska på osv.
Jag behöver inte gå ned i vikt. Jag är 167/168cm lång och väger ca 51kg. Jag testade shapeup för att kolla hur mycket kalorier jag behöver få i mig dagligen för att behålla min vikt.
Enligt den så ska jag få i mig 1890 kalorier på en dag, med aktivitetsnivå normal. Stämmer det?
Är det lagom kalorier utan träning.
Det verkar kunna stämma ganska bra, då jag inte vet din ålder så räknade jag att ditt basala behov borde ligga mellan 1400-1600 alltså det antal kalorier din kropp behöver för att upprätthålla alla funktioner (utan att behöva använda lagrat fett till det). Så med normal aktivitetsnivå, promenad till och från jobb, affär mm så är nog 1900 inte högt räknat.
#103 Okej, tack för svar! Jag är 18 i höst :) Ja, jag tror det stämmer ganska bra.
Jag använder ShapeUp för att gå ner i vikt och jag ska äta 1376 kalorier på en dag. Gick ner några kilon förra året med den men sen när skolan drog igång började jag typ hetsäta istället och gick upp dem igen. Trivdes inte i skolan och tyckte det var skönt att kunna äta vad jag ville utan att behöva räkna.
Ska inte göra om det igen iallafall.
// Molly
molllyr.blogg.se