Snabbt eller långsamt?
Hej jag har en sorts 'diabetes' Mat diabetes men inte särskilt allvarlig, jag har möjlighet att bli frisk. Jag undrar om hur det igenteligen är, Om jag äter en chockad kaka, ska jag äta den långsamt eller snabbt för att inte ta upp så mycket?, Och om jag äter sallad, ska jag äta den snabbt eller långsamt för att ta upp så mycket som möjligt? Ursäkta om det blev lite klöddigt! ; )
Oavsett vad du ater sa bor du ata sakta och inte for stora mangder. Nar det galler kalorifyllda produkter som choklad sa handlar det mer om mangden an hur lang tid du ater det pa.
Okej, har hört att äter om man antigen snabbt eller långsamt så tar kroppen inte upp lika mycket, Tack för ditt svar!
Vad är det för sorts diabetes? En chokladkaka är inte bra att äta, varken snabbt eller långsamt, om man har diabetes.
Om man äter snabbt hinner kroppen inte registrera att den är mätt och man riskerar att äta mer än vad man behöver annars är nog kroppen bra på att ta upp allting.
#3 Det är svårt att förklara, typ diabetes men läkten sa att det är en lättare version av diabetes, men jag hann typ och kolla mig i tid varför jag var trött och det gjorde att jag stannade upp det lite och har möjlighet att bli frisk , kanske lite klöddigt… #4 Okej Tack ,jag kanske miss uppfattade det.
#5 Prediabetes, kanske? Du behöver hur som helst tänka på att inte äta socker och raffinerade kolhydrater. Beroende på hur allvarligt det är kan du behöva plocka bort fler kolhydratkällor än så, men det är i alla fall en bra början att ta bort de mest raffinerade källorna.
Vad är raffinerade kolhydrater? Och vet du om omättat eller mättat fett/ socker?) vilket av dem är bättre änn den andra? ( inte bra men ja, ibland ser man ju det stå på bröd och lite andra saker) :)
#7 Raffinerade kolhydrater är sådana som är processade på ett eller annat sätt. Socker och vitt mjöl (bakverk av olika slag, pasta, bröd, osv) är exempel på sådana. Även vitt ris tillhör denna kategori.
Fett behöver du inte alls oroa dig för, oavsett om det är mättat eller omättat. Socker i alla dess former bör du som sagt akta dig noga för.
Okeb Tack så mycket! :)