Diff mellan olika vågar?
Jag undrar vad ni har för erfarenhet av att olika vågar ger olika resultat när man väger sig? Hur mycket har det diffat? Eller får ni samma resultat överallt?
Man ska väl vara konsekvent och väga sig på samma våg jämt, men i ett par veckor nu har jag inte tillgång till min vanliga våg utan använder en annan. Mitt intryck sen tidigare är att den här andra vågen visar lite lägre siffra än min egen våg, men jag vet inte exakt hur mycket, så jag tar mina ´resultat´ med en stor nypa salt (särskilt som det var ett stooort resultat vid första vägningen på den här andra vågen) 😉
Det konstiga är att vågen visar rätt när jag staplar upp ett gäng mjölkpaket på den, men kanske är skillnaderna så små att det märks först på en människovikt, att det då "samlats ihop" alla små diffar som gör en skillnad på kanske 1-2 kg. Eller så har jag helt enkelt tappat två kilo vatten på två dygn… 😕
Du kan absolut ha tappat vatten i den mängden. Inte säkert såklart, det kan jag ju inte veta, men det ligger inom spannet för normal variation.
Ja ett par kilo kan det skilja iaf. Men väger du dig en längre tid på den där andra vågen visar den ju om du fortsatt att gå ner eller inte, så helt bortkastat är det ju inte. 😉
Jo jag har diffat upp till 2kg mellan olika vågar. Strunta i totalvikten du och se enbart till om det går upp eller ner efter "invägningen" tills du är hemma med din våg igen. 👍
Jo, det kan nog vara en hel del vatten efter en väääldigt kolhydratrik kost under semestern och sen tillbaka till mer normala vanor med fortfarande en del kolhydrater men inte alls i samma mängd. Så det tillsammans med avslutning av 'den tiden i månaden' kan nog göra att en del vatten nu gått ur kroppen! Skönt!
Men jag gör som ni säger och ser till viktförändringen just på den här vågen, och sen så får det bli verklig uppdatering när jag har min vanliga våg igen :)
Men visst är det märkligt att det kan skilja upp till ett par kilo (som för Tassy) mellan vågar, man tänker ju att de ska visa hur det verkligen är! 🤪
Om du ätit lowcarb & sen tjejvecka på g så skulle jag tippa på runt 3kg vattenvikt utan problem om du ätit kolisar. Läste nånstans att det är ca 3kg vatten kroppen lagrar vid vanlig kolhydratkost.
#5 Varierar normalt mellan 2-4 kg… så 3 kg blir ju nåt slags snitt. 🙂