Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 2674 ggr
[jajustdet]
2013-06-12 01:22
0

Lchf

Fungerar det?

Fördelar/nackdelar?

Hur mycket gick ni ned och hur snabbt?

Ge alla tips ni har! Är så nyfiken på detta :)

Stephanie
2013-06-12 01:24
0

Kan tipsa dig direkt om kolhydrater.ifokus.se - en hel sajt ägnad åt LCHF! 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[jajustdet]
2013-06-12 01:25
0

Åh tack! :)

Fridaaaa
2013-06-12 08:14
0

Jag testade LCHF - mådde skit. Men det är för att jag misstänker att jag har IBS. Så min mage tål inte riktigt viss kost i LCHF i den mängden som krävdes.
Jag gillar inte det alls, och det är mer än bara anledningen att jag själv mådde skit.

Finns många som går ner på det dock, men jag föredrar annat. Så det är tur att det finns så många olika "dieter" & kosthållning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Julialex
2013-06-12 10:56
1

LCHF fungerade väldigt bra på mig, gick mer eller mindre ner till min målvikt på 6 månader (75kg till 61kg). Har tyvärr gått upp allt igen sedan jag slutade av någon oförklarlig anledning. 

I början brukar man känna sig trött och orkeslös, både fysiskt och psykiskt. Det är helt normalt och kan ta veckor att komma över, så ge inte upp pga det! Många säger i det stadiet att LCHF inte var något för dem, vilket är ganska dumt. 

Men ja, kolla in kolhydrater.ifokus, där finns det väldigt insatta personer! :)

http://julialex.blogg.se

Fridaaaa
2013-06-12 10:57
2

#4 Dock passar inte LCHF alla heller. Så jo, man kan säga att det inte passar en, pga olika anledningar.

Stephanie
2013-06-12 10:59
2

#5 Fast hon menar ju att det är dumt när folk ger upp i övergångsstadiet 🙂 Inte att folk ger upp öht.

Fridaaaa
2013-06-12 11:00
1

#6 Fast man kan ta det på mer än ett sätt, som hon skrev det 🙂
Fast det gäller ju allting: Träning, kost och mycket annat, att man inte får ge upp, inte bara LCHF, oavsett vad man väljer att göra 🙂

Stephanie
2013-06-12 11:06
1

#7 Nä inte förrän man gett det en ärlig chans i alla fall 🙂

Fridaaaa
2013-06-12 11:06
1

#8 Nej precis, och sedan att man lär sig lite skilja på om det är "övergången" eller om det verkligen inte är något för en. Det är också viktigt, är en tunn linje däremellan 🙂

Zureel
2013-06-12 11:21
1

LCHF fungerade inte för mig gick upp 7 kg så gick över till att räkna kcal däremot fungerar det bra för min mamma hon gick ner bra med den och håller vikten så länge hon kör LCHF.

ManU77
2013-06-12 12:47
5

LCHF har fungerat riktigt bra för mig. Jag gick ner 35 kg på 6 månader, blev av med sötsuget, magen blev lugnare, fick mer energi och tyckte om mig själv bättre.

Många som säger att det inte fungerade för dem gör fel på ett eller annat sätt. Om man ökar på fettmängden för mycket, och dessutom med fel sorts fett, kommer man mest troligt bli illamående. Om man ska äta när klockan säger det och strunta i att man inte är hungrig kommer det också göra det hela svårare.

Jag har hjälpt en hel hög människor med sitt LCHF-ande och min erfarenhet är att när resultaten uteblir eller att man på ett eller annat sätt mår dåligt, gjort något misstag.

En välformulerad lågkolhydratkost är mer komplicerad än att bara ta bort de klassiska kolhydratkällorna som potatis, pasta, ris, bröd och allt annat med mjöl i, samt annat innehållande socker i alla former, och sedan lägga till en hög med fett på tallriken. Det krävs en del kunnande om hur mycket fett och vilken typ av fett man helst ska använda. Dessutom behöver man tillsätta mer salt än tidigare när man äter lågkolhydratkost.

Att säga att LCHF inte fungerar för en då man gett upp när man fortfarande befinner sig i en omställningsfas är inte riktigt schysst. Man har ingen aning om hur det kommer fungera eftersom man ger upp för tidigt. Det är som att säga att "sluta röka fungerar inte för mig för jag höll upp i två dagar, men jag mådde så dåligt av det så nu röker jag igen".

För att veta om det är övergången eller att metoden inte passar för en behöver man ta sig förbi övergången och testa på riktigt.

OaakTree
2013-06-12 13:03
3

Från 71, 5 kg till 66,8 kg på ca en och en halv månad! Och nu när det gått 2 mån så ligger jag runt 66,5 kg. Kanske går ner något mer men som 173 lång är det ganska bra. Känner mig friskare och piggare med kosten! Och jag gymmar en hel del och försöker bygga muskler. Så lär ju gå upp igen men kommer nog se annorlunda ut då :) Muskler väger ju mer än fett, så ingen idé att hänga upp sig på en våg :) Men jag rekommenderar kosten. Och jag fuskar ibland. Men jag tänker noga vad jag "fuskar" med! Ingen pasta, ingen potatis, inget bröd osv. Men är mkt förtjust i nötter! Äter heller aldrig godis eller chips! Unnar mig inget sånt ;) Har heller inget sug efter det alls!

Fridaaaa
2013-06-12 17:46
1

#11 Dock passar fortfarande inte LCHF alla, plus att det betyder inte att man har gett upp eller gjort fel, bara för att man säger att det inte passar en, alla gånger…

Jag rekommenderar GI. Min pappa kör på det, och har gått ner, kombinerat med träning 🙂

Hogge38
2013-07-29 15:47
1

Jag har provat i en vecka nu och jag har gått ner ett kilo. Jag har inte känt av några problem och saknar inte kolhydraterna alls. Jag kan rekommendera Boken LCHF Husmanskost som har många bra recept och finns på biblioteket. Jag har provat flera recept under veckan och det va bara pannkakorna som va skit, resten va toppen! Största överraskningen var blomkålsris som var jättegott med sås på och då avskyr jag blomkål annars. Kan som andra här verkligen rekommendera Kostdoktorn.se som har massor av goda råd och tips.

En sak som jag upptäckte var att det kan va lätt att överäta om man är för snabb vilket lede till att jag mådde dåligt och inte kunde sova en natt. Vänta minst en kvart innan du tar en portion till så slipper du bli äckligt kräkmätt. 🤢