Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1767 ggr
[Bettanbop]
0

Det här är inte kul :(

Nu har jag försökt i tre veckor…..Minskat på mat portionerna……tänkt på vad jag lägger på tallriken….inget godis….inget fikabröd…jo okej, två gånger har jag ätit en liten bit rabarberpaj men en msk vaniljsås…..promenerat extra med hundarna…..mer aktiv på förskolan jag jobbar på nu……..HUR mycket har jag gått ner!!!!….första veckan gick jag upp ett kg, andra veckan gick jag ner ett kg, tredje veckan + - O

Det är nog inte meningen att jag ska gå ner i vikt 😡

[Tassy]
1

Någonstans smiter det in extra kcal. Viss mat mättar ju bättre med färre kcal än annan mat. Om du känner att du dunkar huvudet i väggen är det säkert värt att väga och räkna så ser du snart vart det sticker iväg.

Katthemsmatten
2

Hmm, det faktum att du först skriver "inget fikabröd" och sedan korrigerar dig själv ang. paj och vaniljsås får mig att misstänka att du inte är helt ärlig mot dig själv. Skriv ned varenda bit du stoppar i munnen. Och ät helst inte så mycket som en enda tugga stående. Dessa tuggor har en tendens att glömmas fort och när viktnedgången inte blir som förväntat kan man inte förstå varför. Så, redig mat i en portionsstorlek som inte översvämmar en normalstor tallrik och definitivt inte påbackning. Drick minst ett glas vatten före måltiden så känner du dig inte lika hungrig och äter mindre. Men kom ihåg att vågen struntar i de lögner du serverar dig själv.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ManU77
0

För det första har du ingen aning om ifall det kilo vågen visat upp eller ner är vätskebalansen, vilken kan variera med ca ett kilo åt vardera hållet.

För det andra kan man inte veta från en stund till en annan hur mycket kalorier man förbränner. Man kan heller inte veta exakt hur mycket kalorier något innehåller även om man mäter och väger riktigt noga. Därför är det en osäker metod att räkna kalorier. Det kan ge en fingervisning, men inget mer.

Utan att veta skulle jag gissa att du har en metabol störning (jag gör samma gissning i princip alltid när det gäller övervikt) som gör det svårt att gå ner i vikt utan att begränsa kolhydratintaget rätt ordentligt. Kanske har du gjort det när du skriver att du tänkt på vad du stoppat på tallriken, kanske inte.

Min rekommendation är att du ignorerar väga och räkna-förespråkarna (det är enligt mig onödigt krångligt att väga och skriva ner varenda bit man stoppar i munnen) och istället testar lågkolhydratkost. Du kan prova LCHF, Atkins eller någon annan typ av lågkolhydratkost. En rekommendation jag skulle ge är att testa LCHF och att du försöker hålla kolhydratintaget till max 20 g per dag. Protein ca 1-1,5 g per kg per dag. Fyll på med fett, helst mättat fett, tills du blir mätt (ohungrig). Se till att få i dig vatten och salt, så slipper du de värsta övergångsbesvären. Ät när du är hungrig och sluta när du inte är hungrig längre. Gå inte efter klockan utan lyssna på kroppen. Fler tips finns på kolhydrater iFokus eller http://www.kostdoktorn.se/.

Lycka till, vad du än väljer att göra!

[Majbot]
6

Min rekommendation är att du ignorerar väga och räkna-förespråkarna (det är enligt mig onödigt krångligt att väga och skriva ner varenda bit man stoppar i munnen) och istället testar lågkolhydratkost. Du kan prova LCHF, Atkins eller någon annan typ av lågkolhydratkost. En rekommendation jag skulle ge är att testa LCHF och att du försöker hålla kolhydratintaget till max 20 g per dag. Protein ca 1-1,5 g per kg per dag.

Du säger emot dig själv där ;)

Fridaaaa
6

#3 Varför ska man ignorera dem som räknar och väger mat? 
För flertalet passar det helt utmärkt. Så jag tycker att det är väldigt onödigt att skriva så! Jag anser att du ser ner på dem som gör det, att det är fel att göra det, men så tolkar jag det du skriver i alla fall!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Majbot]
6

Ser inte heller felet i det. Då har man svart på vitt om man äter för mycket eller för lite.

ManU77
2

#4 Jo, jag säger nog emot mig själv en aning där… det ska medges. I mitt tycke är det dock mycket krångligare att räkna kalorier än att se till att kolhydratintaget hamnar under 20 g per dag, vilket är en rätt strikt lågkolhydratkost. Proteinintaget räknar jag personligen inte på, ändå vet jag att jag hamnar inom rekommendationerna.

#5 Jag menar inte att man ska ignorera personen, utan att man kan ignorera budskapet. Jag lägger ingen värdering rätt/fel i att räkna kalorier. Rätt vs fel hör inte hemma i en sådan diskussion. Var och en får själv avgöra vad de vill göra. Jag personligen tycker det är onödigt krångligt eftersom det i de allra flesta fall inte behövs.

#6 Det är inte "fel" på det sättet. Det har jag heller aldrig sagt. Det är dock en väldigt begränsad metod i hur användbar den är. Eftersom man inte kan veta från en stund till en annan hur mycket man förbränner blir det inte bättre än en fingervisning. Man ser svart på vitt först i efterhand. Gick det upp, ner, eller stod det still på vågen?

Rådet att äta mindre/springa mer har man gett sedan… tidernas begynnelse, typ. Det är det mest beprövade sättet för viktminskning i mänsklighetens historia… och det minst lyckade. Varför olika personer inte lyckas med ett sådant råd är säkerligen individuellt, men i det stora hela är metoden ineffektiv. Man kan säkert diskutera anledningen till det hur länge som helst, men varför ska man ge samma ineffektiva råd gång på gång när det finns enklare, mer effektiva råd att ge?

Katthemsmatten
0

Det finns bara ett sätt att inte gå upp i vikt: antalet intagna kalorier får inte överstiga dem man gör av med. Hur man gör det är en smaksak. I princip kan man gå ned i vikt genom att bara äta geléhallon, men hur länge står man ut med den dieten? Och hur väl kommer kroppen att må på sikt?

Om kcal består av proteiner eller kolhydrater har ganska litet värde i sig så länge man gör av med de kcal man petar i sig per dygn. En sak är i alla fall säker - det är grymt svårt att minska i vikt genom att enbart motionera. Det gäller att monitorera vad man stoppar i sig om man vill ha resultat.

ManU77
2

#8 Jag anser, föga överraskande kanske, att du har fel. Inte gällande termodynamikens lag, dvs att mer energi in än ut ger viktuppgång (och tvärt om), och inte heller gällande motionens effekt, utan det att man måste hålla koll.

Om kcal består av protein eller kolhydrater har stor betydelse, eftersom de påverkar våra hormoner olika. Vårt beteende styrs till stor del av dessa hormoner, hur mycket vi än ogillar tanken att vi inte själva styr allt. Om vi har en hormonell obalans som gör att vi är hungrigare än normalt, och tröttare än normalt, så är sannolikheten rätt stor att vi kommer äta mer och röra på oss mindre. Det kommer med stor sannolikhet leda till viktuppgång.

Kolhydrater har visats vara en stor bov för många när det gäller den hormonella miljön i kroppen. Genom att minska på kolhydraterna kan hormonbalansen återställas, man blir mätt fortare och återfår lusten att röra på sig, och med stor sannolikhet går man ner i vikt.

All calories are not created equal.

Katthemsmatten
2

Visst kan jag hålla med - till viss del. Men jag kan känna mig oroad över dem som försöker eliminera kolhydrater totalt. Våra hjärnor kräver nämligen kolhydrater för att kunna fungera.

Allt, men inte alltid. Eller om vi nu ska anglofiera oss: Everything in moderation!

ManU77
1

#10 Våra hjärnor har inget som helst behov av att vi äter kolhydrater. Hjärnan har ett minimibehov av glukos, 30g per dag, men det kan man med lätthet få från glukoneogenesen (nybildandet av glukos). Hjärnan kan med fördel drivas av ketoner istället.

[Majbot]
3

#7 Då kan jag alltså käka bacon och svål tills jag blir mätt med din logik? ;) Bara jag inte kommer över 20 gr kolhydrater? 

Så det är onödigt att ta i beräkning att antingen äta protein/fett/kolhydrat rika livsmedel? Vi vet ju att det innehåller mycket mer näring i en hemmagjord kycklingmacka med surdegsbröd än en hamburgare från mcdonalds. Skillnaden är att den hemmagjorda mackan innehåller mycket mindre kalorier och mer protein/kolhydrat/fett per kalori än hamburgaren obviously.

ManU77
1

#12 Jag förstår inte riktigt vad du menar. Hur kan något innehålla mer protein/kolhydrat/fett per kalori? Kalorierna kommer ju från protein/kolhydrat/fett.

Man kan välja dålig mat oavsett hur fördelningen av makronutrienter ser ut. Det går dock att äta lågkolhydratkost utan att vara så ensidig att man bara äter bacon och svål… fast det visste du nog redan.

[Majbot]
3

#13 Självklart men varför är det så otroligt mycket jobbigare att räkna macros och kalorier ovanpå det? Du får det att låta så tidskrävande men det behöver inte vara en pest och pina xP

[Bettanbop]
0

Jag tack för tips och råd….

ramm5tein_
0

Har du smartphone? Prova på appen ShapeUp Club! Där för du in precis allt du äter under en dag, samtidigt som appen har tagit fram genom din vikt, längd och din målvikt hur många kalorier du ska få i dig per dag för att gå ner det du vill.

Här är länken till webbsidans version. Men jag tycker det är smartare att använda appen då mobilen är mer lättillgänglig!

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

ManU77
0

#16 En app kan aldrig veta hur många kcal du ska äta per dag för att gå ner en viss vikt. Inte ens om den vet din vikt, längd och målvikt.

ramm5tein_
1

#17 Då har du inte undersökt ShapeUp Club. Du kan gärna läsa om det! Två svenskar som startade som högskoleprojekt för några år sedan. Viktminskningssättet och appen har nu blivit jättestor. Följer man sitt kaloriintag går man ner i vikt. Kalorier ljuger inte. Det är ett väldigt säkert kort, fastän det krävs lite mer hjärnarbete och koll på vad och hur mycket man stoppar i sig.

ManU77
0

#18 Jag är ledsen, men nej, appen kan inte veta hur mycket kalorier man förbränner vid en given tidpunkt. OM den fungerar, dvs att folk som följer dess rekommendationer går ner i vikt, så beror det med väldigt stor sannolikhet på att kcalintaget som rekommenderas ligger så pass lågt att den inte kan misslyckas. Jag skulle vilja se en app som med precision kan säga mig hur många kcal jag ska äta och dessutom tala om hur mycket jag kommer gå ner i vikt om jag följer anvisningarna.

Men… jag tror jag ska testa för nyfikenhetens skull.

ramm5tein_
0

#19 Du kan ju testa i alla fall! På precision kanske det inte stämmer, men det är en riktigt givande och smart app. Förbränning vid en given tidpunkt har jag inte ens funderat över… Och det verkar ju rätt omöjligt, ja.

ManU77
0

#20 Med tidpunkt menar jag från dag till dag. Jag ska nog testa, tror jag. Jag har aldrig räknat kalorier och tror som sagt inte på idén, så om det blir för besvärligt kommer jag lägga ner. Men men… jag har i alla fall registrerat mig på ShapeUp Club. Vi får se hur det blir.

Vad gäller kaloriräkning kan du med fördel titta på detta…

http://www.youtube.com/watch?v=ahq9gSfDJFc

[Majbot]
1

Eller så gör man matten själv/gör mätningar så att man säkert vet hur mycket man behöver stoppa i sig/dag. (Eller helt enkelt tar sig tiden att testa sig fram vilka mängder som passar för sin kropp) Därefter bestämma vilken diet man vill följa tex ketos eller liknande. Shape up räknar dock ut väldigt konstiga macros.. Den tyckte jag skulle äta 300 gr kolhydrater/dag och 70 gr protein tror jag, med fördel kan man ändra de själv så att de stämmer med ens diet. Man måste inte följa vad shape up säger ju ;P "Do whatever the f* you wanna do"

Åsa S
0

Gick ner 17 kilo för 7år sedan och jag har behållit min vikt, jag gick ner sakta över lång tid ca 8mån och allt handlar om att helt byta livsstil och aldrig gå tillbaka till den gamla jag strök vitt socker, snabbmat, snabba kolhydrater, bröd mm. undviker dem ofta fortfarande men kan äta i mindre mängd för jag rör fortfarande på mig mycket. Undvek småätande mellan måltider åt inte ens en morot då. +Jag skaffade mig en stegräknare och fick upp ögona över hur mycket man måste röra på sig för viktnedgång, jag tyckte jag rörde mycket på mig både på jobbet och på fritiden men kom ju aldrig ens i närheten av de 15000-20000 stegen man bör ta ifall man vill gå ner i vikt, så det blev stavgång efter jobbet mm. + Väldigt långa promenader på helgerna med mina föräldrars hund som gärna gick en mil eller två.

ramm5tein_
0

#22 Orkar tyvärr inte göra det själv… Alldeles för urusel och dålig på matte. Ja det ShapeUp räknar ut i antal gr per exempelvis kolhydrater tittar jag aldrig på. Jag äter efter kaloriintaget och försöker äta nyttigt samtidigt (är vegetarian dessutom).

Men hur menar du med att man inte måste följa ShapeUp? Alltså generellt eller något speciellt i appen? Självklart behöver man ju inte följa en app, långt ifrån alla som går ner i vikt använder sig ju av den 🙂

[Majbot]
0

#24 Av ren nyfikenhet så fyllde jag i mina stats i appen för att låta den räkna ut hur mycket vad jag skulle äta. Började nästan flabba när jag fick resultatet vilket var rent åt helsike. Fyllde därför i själv vilka macros jag skulle ha + kalorimängd eftersom jag redan i förväg visste vilka macros jag skulle köra på. Lägger in för att se så att jag får i mig tillräckligt med protein och inte för mycket kolhydrater, fett är jag inte rädd för så det räknar jag inte slaviskt… Har funkat för mig hitintills såatte, yeee. 

Det är inte så svårt egentligen. Antingen kan du välja att göra det till en rutin eller inte, allt ( i princip iaf) är möjligt bara man vill ;)