Min resa
Tänkte väl bara skriva lite om min resa. Jag har velat åt och fram om jag ska göra det, för jag är rädd att jag som innan ska misslyckas.
Men jag vet inte, den här gången känns det annorlunda. Det känns lovande, det känns som att det går bra med maten och allt.
Jag har inte kört ut lika hårt som innan heller och tänker väl öka med tiden.
Innan körde jag hårt från start att gå minst 5 km men upp mot en mil, körde hårt på att inte äta något gott, och minskade maten även med hjälp av shakes och det kändes egentligen bara jobbigt.
Nu satsar jag på att gå ca 30 minuter/dag, äter mindre men framförallt nyttigare. Har minskat intaget av kolhydrater en hel del (var seriös pastamissbrukare innan) och ingen mer sötad läsk men har tagit nån cola zero eller pepsi max samt pyttelite godis en dag/vecka.
Sötsuget var hemskt i början, men det funkar helt ok nu. 🙂
Började egentligen redan förra året och vägde då som mest 83, och tappade ner till 78 innan jag tyvärr hamnade tillbaka i min onda cirkel. Hamnade då igen på 81,5 där jag startat den här gången.
Är nu nere på 76,5 och är nöjd att äntligen hamnat under 30 på bmi!
Dock tror jag det kan vara en del vätska också som försvunnit med tanke på kolhydraterna.
Det syns inte så mycket än, och det mesta har hänt under byst och på ryggen. Satt idag och klistrade ihop en före och efterbild och det är just den biten det faktiskt syns skillnad.
Mitt första mål är att hålla det här, och hamna på normalvikt enligt bmi. Slutmålet ligger på ca 60 kg.
Men absolut främsta målet är att må bra! Jag har haft ryggproblem i ca 1,5 år som hindrat mig i mycket och som fortfarande är ett hinder i träningen men promenader och simning funkar fint (för det mesta) och så får man ta det dag för dag vad mer som funkar. 🙂
Jag är inte så mycket för bilder på mig själv och känner mig väl inte redo för några före efter bilder än. Men klippte en liten bild på delen av ryggen där det märks.
Man ser tydlig skillnad. Jobba på :)
#1 Jo, det var härligt att det syntes nånstans. Det blir som mer motiverande när det går att se skillnad. 🙂 Det ska jag ! ^^
Det går upp och ner, och började arbetsträna juni och blev av den anledningen stressad och tyvärr hanterade jag det väl inte så bra.
Hamnade alltså igen i min onda cirkel och sen fick jag semester där första veckan inte var den mest lyckade veckan när det gäller maten.
Andra veckan var jag hemma hos min familj och mamma byter ut vissa måltider med shakes så jag hängde på, och när jag kom hem tänkte jag köra en helkur vilket jag gjort den senaste veckan.
Det funkar så bra för mamma att byta ut vissa måltider, och min syster och hennes kille har lyckats så bra med sin kur så ville väl också.
Men jag mår INTE bra och helt ärligt tappade jag knappt vikt ändå. Samt att jag känner hur tankarna genast dras åt ett negativt håll, där jag ställer mig på vågen konstant och känner mig dålig när jag inte ser resultat.
Och nu i förrgår kände jag att VAD håller jag på med?!
När jag startade den här tråden åt jag bra mat, det kändes bra osv. Så nu ska jag återgå till det och ge mig angående dessa dumma dieter som gör att jag mår dåligt. 😛
Ska nu under en period öka kalorierna ett tag för jag vet inte hur bra det är att gå från diet på ca 800 kalorier upp till kanske 1500 direkt.
Dagens vikt är 74 men får väl se hur mycket det ökar nu när jag börjat äta mat igen.
Kämpa på!
Låt det ta tid, du blev inte överviktig över en natt heller, så det får ta sin tid ner också.
Alla intensivdieter där man äter kraftigt reducerade kalorimängder fungerar bara temporärt, är väldigt mentalt och kroppsligt påfrestande och inte hållbart i längden. Som sagt det funkar en stund, men sen måste man ändå hitta sin balans för ett hållbart resultat.
Vore jag du skulle jag öka till 1500 kcal direkt, och ta en eventuell smäll på vågen för din kropp mår skit på så lite näring. Tänk på att insidan ska må bra också. Bättre att försöka hitta mer vardagsaktiviteter, upp och gå! Det behöver inte vara dom där domedagspromenaderna på flera mil, låt bara bli att spendera dagarna på röven så lovar jag att du kan äta 1500 och gå långsamt neråt. Men det är just den där fällan, klisterlappen i röven, jag slåss också mot den. Det är så lätt att sitta bort en dag och vips har man nästan inget näringsbehov den dagen - men hungern, den kommer iallafall, och med den det dåliga samvetet och den onda spiralen.
Pulver ska du strunta i, du vill ha volym i magen så du känner mättnadskänsla. Grönsaker, minikeso, magert kött t.ex. fisk, kyckling och kalkon, omelett med majoriteten äggvita och grönsaker etc. fungerar kanon. Kvarg med bär mättar toppen i och med hög proteinhalt.
Skippa lightprodukter med sötningsmedel och tillsatser. Är produkten "ren" t.ex. minikeso/lättmjölk så ok, men börjar det dyka upp massa skräp så bort med det (t.ex. lättgrädde).
#4 Verkligen påfrestande. Men flöt på så bra för min syrra så lockades med att försöka igen bara för att hon lyckades så bra.
Haha ja den där klisterlappen kan vara jobbig ibland.
Tack för alla tips. Du kan nog ha rätt i att det kanske går bra att hoppa upp direkt till 1500. Var väl bara nervös över hur magen ska reagera efter en vecka på enbart shakes. + en vecka till där jag bara åt middag.
Lightprodukter har jag aldrig varit särskilt mycket för ändå.
Strunta i att köttet ska vara magert, keson av sorten mini, och att göra skillnad på äggvita och gula. Ät fullfeta köttbitar, den fetaste keso du kan hitta och ät både vitan och gulan. Detta kommer göra dig mättare längre än om du ska försöka hålla maten fettsnål. Se dock till att inte äta så mycket kolhydrater alls, men om jag fattade rätt hade du redan plockat bort mycket av den varan.
#6 Det beror på hur man är i maten. Jag går garanterat upp av fullfeta produkter och LCHF-insipirerat. Visst low carb funkar, och vissa feta produkter är toppen, men man måste ibland välja lite. Energi in vs energi ut. Alla blir inte mätt på mindre men fetare portioner (jag inräknad). Man får prova sig fram tills man hittar ett bra läge, och jag försöker ge råd som inte innebär pulver, lightprodukter och skräp.
#7 Om man blir mätt eller ohungrig utan att använda pulver, lightprodukter och skräp, samt håller (socker)sug och sånt under kontroll, så är jag helt med på din linje. Personligen vet jag att lågfett eller no fat inte funkar på mig då dessa produkter istället är laddade med socker, och det triggar igång mitt sockerberoende.
Att vissa går upp på en LCHF-liknande kost, särskilt i början, vet jag händer ibland. Det brukar vanligtvis bero på att man fortfarande tror att magsäcken ska vara full för att man ska vara mätt. Efter ett tag, när hormoner i kroppen börjar fungera som de ska och man kan känna hunger och mättnad normalt igen, brukar den typen av mättnad vara ett minne blott. Man känner istället en hormonell mättnad. Dvs en mättnad som innebär att man inte vill äta mer, snarare än att man fyllt buken till bredden. Jag säger inte att det nödvändigtvis är så för dig, men det kan vara så.
Mja jag tror du missförstår mig, jag förespråkar gärna äkta smör, 40% grädde med mera, MEN, har man lågt energibehov och ett visst krav på portionsstorlek blir ekvationen för svår ibland. Det kära lilla ordet "lagom" mycket fett, rikligt med protein, och en liten dutt kolisar förespråkar jag.
Jag ville mest presentera alternativ där det är bättre att spara energi, och varna för onödiga tillsatser samtidigt. Lightprodukter = skräp, men vissa fettsnåla alternativ kan vara välkomna, t.ex. minikeso som sagt. Det beror ju på.
Jag tar mig själv som exempel, mättnatskänslan vs energiintaget är inte alltid värt det. Ibland behöver jag välja lite magrare och få mer volym i magen.
Vissa dagar lyckas jag få den där mättnaden du talar om, och dom dagarna är dom bästa. Men vissa dagar håller det inte, jag känner mig som ett bottenlöst hål tills jag känner att magen är full (volym), och det blir snabbt galet många tusen kcal på LCHF-kost (som jag i övrigt blir sjuk utav). Därför passar LC mig bättre. Men nu halkar vi bort från TS.
Vi har nu bägge presenterat vad som funkar för oss, TS får testa sig fram vad som funkar bäst för sig. 🙂
#9 Det är långt ifrån alla som behöver dra ner på kolhydraterna så ordentligt som LCHF förespråkar. Många behöver bara skära ner lite, medan andra behöver göra mer radikala förändringar. Det viktiga är att hitta sin personliga nivå. Jag kan inte ens äta en banan utan att få negativa effekter.