Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3723 ggr
jasmina.p
3

Nedbruten... :(

hej hej, jag brukar kunna bli 100% taggad på att ner i vikt och nå min målvikt, det brukar hålla i 1månad sen går jag upp i vikt igen för jag inte orkar hålla det.

Men nu.. ställde mig på vågen som jag gömt för att jag inte ville veta av den bara, vågen visade +5kg dvs 80kg, jag storgrät liggandes på golvet av shocken. Jag har aldrig vägt såhär mycket förut.

Jag är 19år 163cm lång och väger i dagsläget 80kg… mitt mål är att väga 60kg

Oftast slutar jag min viktminsknings period för att jag bara är okunnig. Okunskap leder ingenvart har jag märkt, men när jag gråter på golvet för att man gått upp så mycket så är det verkligen dags att ta tag i det här.

Hur har ni gått ner i vikt? är redo att förändra min livsstil nu.

mina rutiner ser ut såhär.
vakna kl6 och iväg till jobbet
kl 9 är det fika/frukost
kl 12 är det lunch på jobbet
kl 17 lagar jag mat hemma

Vissa dagar cyklar jag till stallet och rider. samanlagt 2mil på cykel

Vill främst ändra min kost för den består bara av det goda sen jag flytta ihop med sambon.

Behöver hjälp och mer kunskap! ;(

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[Devya]
0

Jag tror nog att du inte är så pass okunnig som du tror. Sunt förnuft har vi alla och det har även du, fast du kanske försöker begrava det? Sällan någon vill lyssna på förnuftet, utan de vill ta den lätta vägen ut.

Hur stora är portionerna? Äter du mycket godis, chips etc? Jag skulle åtminstone föreslå mindre portioner om det är så att du ofta överäter bara för att det är gott. Skippa allt godis, choko, chips eller vad det är nu som är din stora last. Bara genom de små förändringarna kan du gå ner jättemycket i vikt.

Vad äter du på kvällarna? Det säger att du lagar mat runt 17-tiden så jag är lite nyfiken om det faktiskt tar slut då eller äter du något annat senare?

jasmina.p
0

#1 jag frossar choklad, glass och läsk dagligen, utöver det så äter jag och sambon maten på kvällen som oftast brukar bestå av pommes i ugn med någon form av kött och sås.

Det är nog som du säger, jag gör det svårare för mig än vad det egentligen behöver vara.

När jag nu börjar avstå från mina onyttiga frosserier så vet jag inte riktigt vad jag ska äta då istället?  och hur bör min mellis och lunch se ut på jobbet, tar med mig matlåder då. :)

[Devya]
0

#2 Där sitter ju då det största problemet. Du vet innerst inne att alla choklad, glass och läsk kommer att sätta sina spår på dig. Pommes frites är ju inte heller något som är att rekommendera.

Jag tror nog du vet själv vad du borde välja istället. Skippa alla onyttiga snacks. Antingen ersätter du dem med nyttiga nötter, grönsaker, lite frukt (inte för mycket) eller så behöver du inte ersätta de där snacksen med något alls. Det jag gjorde var att dricka en kopp cappuccino varje kväll, men bara ett glas. Jag började se fram emot det varje dag. Och då höll jag på likadant som dig tidigare med alla onyttigheter.

Du kan ju fortsätta att äta den där onyttiga maten men i sådana fall mindre portioner! Ät bara så att du känner att du fyllt magen så att den är passligt full. Den ska inte spänna utan du ska bara känna att nu är du inte längre hungrig.  Det ska du göra oberoende vad det är för mat som du hiver i dig. Och ät inte sent på kvällen.

Kokt potatis är väl att föredra framför pommes frites, precis som kokta ägg är nyttigare än stekta ägg. Försök hitta på andra sätt att tillaga den där maten. Bara genom det kan man få lite hälsosammare mat. Ett steg i taget.

Sen kan man ju följa dieter, men det har nog aldrig fungerat för mig. Det som fungerade för mig var att bara göra små förändringar och fortfarande äta den där goda maten (som nu tillagades på andra sätt). 

Någon kanske kan ge bättre råd angående mellanmål och lunch. Jag brukade ta gårdagens mat som lunch, om något blev över vilket det ofta blev.

KesoMonstret
0

Om du inte kan stå imot det lilla suget för att äta något sött, ta en frukt om du måste. Det finns en studie som visat att ju mer man tänker på det man inte ska äta, äter man utav. Så tänk positivt! Dessutom, du bör ta bort såserna och pommesen. Finns mycket man kan ersätta det med som också kan vara gott. Stuvade grönsaker är gott, eller kanske potatis-/rotmos.

[Majbot]
3

Ät rent kött/fisk/ägg, INGET fabrikat/halvfabrikat och en massa grönsaker och sötpotatis/havregryn/nötter/kesella/kvarg för fetter och kolhydrater. Om du blir sötsugen ta en frukt, INTE JUICE!

Skit fullständigt i pommes, glass och allt sådant, det är ju syndmat som inte kommer hjälpa dig till ditt mål direkt.

jasmina.p
0

#5 menade du att jag skulle eller inte skulle äta grönsaker och sötpotatis/havregryn/nötter/kesella/kvarg, förstod inte riktigt :)

[Majbot]
0

ät inget halvfabrikat/helfabrikat och du ska äta grönsaker/sötpotatis/havregryn/nötter/kesella/kvarg

jasmina.p
0

#7 tack för hjälpen! nu ska jag handla till en matlåda imorgon :)

jasmina.p
1

Tänkte bara informera och säga att nu på nästan en vecka så har jag lossat 3kg, säkert några vatten kilo men neråt på vågen åtminstone, jag har inte rört något onyttigt alls sen dagen jag skrev tråden. Fyllde på gymkortet idag så på söndag har gymmet öppet igen då ska jag dit :)

måste säga att jag inte haft några starka sug efter all onyttligt som man brukar kunna ha första veckan, och det känns otroligt skönt! :)

Dricker 2l vatten varje dag :)

[Devya]
0

#9 Bra jobbat! Jag tror nog att du faktiskt inte bara förlorat vatten. Genom att bara låta bli sådant frosseri som du sysslat med varje dag, så går man garanterat ner i vikt.

Fortsätt i den här takten. Suget behöver inte komma första veckan eller andra veckan. Det kan komma nu som då men om man är mer motiverad att gå ner i vikt än att vilja äta det där onyttiga, så går det lätt att stå emot. :)

jasmina.p
1

#10 motiverad är jag, har peppande stöd av sambons mamma och syster vi bägge har som ett delmål att gå ner 5kg då vi bokat en shopping tur till gekås ullared (:känns fortfarande lika bra och "enkelt"fortsätter min resa:)

Valyria
0

Härligt! Vad kul att det går så bra för dig.
När jag blev tillsammans med min man (och några år efter vi träffaste, hm) så hade vi myskvällar med godis osv. Sedan 2 barn på det.
Nu när jag satsar på att gå ner i vikt så dricker jag Grönt Te vid sötsug.
Jag tycker det är så vidrigt att sötsuget försvinner direkt, haha.

jasmina.p
2

en vecka senare och nu säger vågen 77kg antar att kroppen ganska drastist har ändrats innuti. då tänkte jag hur mycket kroppen fått göra sig av med överblivna sockret och nu får kroppen lagom mängd socker genom maten :) jag är pigg och glad iallafall! nästa vecka hoppas jag på 1½kg mindre för nu börjar jag träna kondis lite smått :)

[Devya]
0

#13 Fortsätt bara! Det kanske stannar av lite sen så förvänta dig inte att du kommer att fortsätta att rasa lika mycket i vikt nästa vecka. :) Men låt dig inte nedslås av det isåfalll. Just keep it up!

Lilltilda
3

Du måste hitta en livsstil och en kost som håller för evigt! Glöm alla tankar om "tillfällig diet" ifall du har såna tankar.
Jag gick från skadlig fetma till normalvikt genom att inse att det krävdes en permanent livsstilsförändring. I mitt fall var det kolhydraterna som var boven till övervikten, framför allt bröd och pasta. När jag bytte till lågkolhydratskost och lite senare till LCHF, så började kilona falla.
Jag nådde normalvikten i mars tror jag och håller den fortfarande genom att inse att mina gamla vanor bara leder till viktökning och att kostförändringen måste vara livslång.
Däremot så ska jag erkänna att jag nu då jag är normalviktig ibland äter lite mer liberalt än vad jag gjorde då jag gick ner i vikt men allt inom spannet "lågkolhydratskost".

LCHF kan du läsa mer om på www.kostdoktorn.se. Kanske är det en livsstil (INTE en diet) som passar dig med?
Jag har testat många metoder och gått ner ganska mycket i vikt förr, men det har varit tillfälliga dieter kombinerat med massor av motion och när jag sedan "slappnat av" har de gamla vanorna kommit tillbaka och vikten ihop med dem.

~God loves you, and I´m trying! ~

ManU77
1

#15 Det jag vill säga angående det du berättar är att i många fall är överviktiga personer insulinresistenta. Har man denna insulinresistens kvar, trots att man nått sin målvikt, kommer man med stor sannolikhet gå upp i vikt igen om man återgår till gamla vanor. Har cellerna blivit insulinkänsliga igen (något som enligt vissa experter tar betydligt längre tid än att tappa alla överviktskilon), kan man klara av att återföra en viss mängd kolhydrater.

Dock gäller det att vara på vakt mot åtminstone ett par saker. För det första, ett sockerberoende. Många överviktiga människor är sockerberoende fast de kanske inte vet om det eller vill erkänna det ens för sig själva. Det är lätt att trilla tillbaka in i samma sockerberoende som tidigare om man tillåter sig mer kolhydrater igen. För det andra, man behöver hålla koll på om vikten börjar krypa uppåt igen. I så fall har man nått sin gräns och behöver reglera ner mängden kolhydrater igen. Det är också fullt möjligt att återigen få insulinresistenta celler om man återgår till en kost innehållande mer kolhydrater.

jasmina.p
5

hoppar in här och berättar att jag fortfarande kämpar lika mycket som sist :) imorse sod vågen på 73,9kg. helt otorligt :) fortsätter och fortsätter :) förnyad livstil!

jasmina.p
1

72,1kg i dagsläget. fortsätter skriva av min vikt på vikttråden istället :)

[Devya]
0

Bra jobbat annars. Det går ju snabbt för dig.:)

[Tassy]
0

Hejja hejja! Visst är det kul när man har hittat ett bra läge och allt bara flyter på!

jasmina.p
0

det känns super! :)

ramm5tein_
0

Vill tipsa om en skitbra app om du inte testat den, ShapeUp Club! Superbar och enkelt sätt att föra in i sin mobil vad man äter dagligen. Den tar ut ens dagliga kalorimål och man lägger in mat och äter efter det.

Här har du länk till hemsidan (sök annars i mobilen)

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Åsa S
0

Jättebra!!

Ett litet tips för framtida vikthållning:  all forskning brukar visa att den som äter frukost direkt då de gått upp ofta håller sig smalare än de som väntar några timmar med att äta frukost och du verkar inte äta något förrän kl 9 så det kan ju vara något att arbeta på och försöka få i dig åtminstone något på morronen lite yoghurt och en nyttig müsli, keso + frukt eller vad du nu lyckas få i dig, lite är ju bättre än ingenting.

jasmina.p
0

#23 tack för infon :) jag försöker äta frukost direkt när jag vaknat, har märkt att jag håller mig mättare, piggare och gladare om jag äter lite på morgonen med :)

jasmina.p
0

Vad tiden går fort när man har roligt! 16 Juni bröt jag ihop över vikten och tog tag i det direkt, enda sen dess har jag nu gått ner till 71,5kg jag har gjort halva resan för att komma till min ideal vikt -8,5kg på ett par månader.

Jag är stolt! lite läskigt är det att tänka på hur jag ska hålla vikten sen men det tar jag när jag väl är där. Ingen nödvändighet att oroa sig för mycket i dagsläget :)

Försökte äta godis på lördagar bara en vecka men det gick inte för mig. det blev en lördag med oerhört mycket godis så jag avaktar från godis helt istället som jag gjort annars.

Jag mår så bra :)