Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 3314 ggr
[pelan]
0

Gått upp 10 kg, inte tjock

Hej! Jag har gått upp 10 kg. Ändå passar mina kläder, tycker inte jag ser speciellt tjock ut. Kurvig men absolut inte överviktig eller så. Vägde 52 och nu väger jag 62. Är 157 cm lång planerar att gå ner 12 kg. Men undrar vad detta kan bero på. Har inte tränat något alls heller, (utfall man skulle ha fått mer muskler. Men vet att min familj har lätt att få muskler och naturligt starka av sig. Varför är det så?

[Bolten]
0

Hur gammal är du?

[pelan]
0

16

[Bolten]
0

#2 Då är de antagligen bara att du fortfarande växer :)

[pelan]
0

Okej. :) vad händer i kroppen som gör att man ökar i vikt när man fortfarande växer?

[Majbot]
0

Skelettet, vätskor, huden.. allt! Du får ju en större massa från det att du föds, tills att du slutar växa när du är 18-20 något..?

Karmatarerskanise
2

Råder dig att låta bli att banta. Du är ung och kroppen genomgår en förändring. Dessutom verkar du trivas med dig själv, så njut sv livet :)

Fridaaaa
4

Men om du inte är tjock, varför ens tänka tanken att banta då?
Nej låt bli, du växer, är inte tjock osv. Ät hälsosamt, men även unna dig gott, och rör på dig normalt 🙂 Njut av livet, som Hera sa 😃

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[pelan]
1

Hej! Nej nej ska absolut inte banta eller så :) tränar bara och vill gå ner på ett hälsosamt sätt, och äta onyttiga saker en gång i veckan x) vill ha mer muskler, mindre bröst osv. Är mer inne på muskler och "fit" än bara bli smal :) Grejen är att jag brukade ha ätstörningar och tyckte jag var överviktig när jag bara vägde 46kg blev "frisk" vid 15 tills nu. Är såklart stolt över mig själv för att jag lyckats börja äta igen trots att det var jättejobbigt i början. Men tänker absolut inte gå tillbaka till den livsstilen!

Fridaaaa
1

#8 Banta = gå ner i vikt.
Om du brukade ha ätstörningar är risken at du hamnar där igen.
Så satsa inte på att gå ner i vikt! Och det ska du inte göra heller om du inte är överviktig, då lär du hamna på undervikt om du ska gå ner 12 kg.

[Majbot]
2

#9 Definition på banta är ju, En tillfällig förändring av sin diet i hopp om att gå ner i vikt. TS vill ju göra större förändringar än så…

Fridaaaa
2

#10 Man har ändå som mål att gå ner i vikt när man bantar, alltså banta = gå ner i vikt (iallafall försöker) 😉
TS vill gå ner i vikt plus få mer muskler.
Och då tror inte jag det är så lämpligt att gå ner 12 kg för TS del, speciellt inte om TS har ätstörningar. Så säger det för TS egna skull

Karmatarerskanise
0

Är det muskler fu är ute efter ska du strunta i vikten.

[Majbot]
0

TS! Om du vill få muskler, lägg då din tid på att äta lite mer och styekträna rejält och tungt, men också volym. För tjejer tar det årvis att få större muskler eftersom vi har så låga testonivåer! Fettet försvinner med tiden du bygger! Om du vill så PMa mig så kan jag förklara mer och ge tips att tänka på både när det kommer till kost och träning.

#11 "Bantning betyder att hålla sig till en tillfällig och systematiskt förändrad diet i försök att minska i vikt, dock inte en kost som uteslutande består av vätska vilket kallas att fasta. Banting och motion är de första åtgärder som bariatrin föreslår vid sjuklig fetma."

Fridaaaa
0

#13 jag vet vad bantning betyder, ;) behöver jag inte ha förklarat mental ändå… :)

[Majbot]
1

#14 Du snackar om bantning som om det är samma sak som att ändra sin livsstil när det kommer till kost. Med TS mål kräver det långsiktiga förändringar av kosten, inte tillfälliga, vilket bantning innebär.

Fridaaaa
0

#15 nej har jag inte gjort. Din egna fria tolkning. Men har inte skrivit det och ser inget i mina texter som antyder till det heller. Så nej det syftar jag inte på

[pelan]
0

Tack så mycket! , jo får göra så, insåg det efter att jag hade skrivit :P men vi säger såhär, struntar i vikten och fokuserar istället på att bränna fett , öka muskler. Kan man mäta sig i fettprocent eller måttband. Vill ha fett oxo men bli av med det där extra. Banta så dumpar man all massa, deffa så bränner man fett behåller muskler . Har jag för mig. :)

[Majbot]
1

#16 Du skrev i #9 " Banta = gå ner i vikt."

#17 "Banta så dumpar man all massa, deffa så bränner man fett behåller muskler . Har jag för mig. :)" 

Du har helt rätt för dig! haha :)

Fridaaaa
1

#18 Det betyder inte ett dugg att jag har sagt eller menat det du påstår. Slut på den diskutionen. Jag har sagt som jag har skrivit och menat, och du har kort och gott: missförstått det helt enkelt.

[Majbot]
1

#19 Men TS vill ju inte bli av med all massa, utan bara deffa helt enkelt. Därför tyckte jag det var ett lustigt ordval att använda ordet banta eftersom banta innebär allt annat än att bli av med bara fett och försöka bevara de muskler man har.

Fridaaaa
1

#20 Snälla du jag har inte påstått eller skrivit det du skriver om! Kan du inte bara acceptera det? Skrev ju det, tänker inte diskutera det vidare, acceptera tack. Jag har sagt vad jag menar och vad jag har skrivit, punkt.

Börjar bli lite irriterande nu 😮

Nu tänker inte jag svara mer på något som har med det att göra i alla fall. Resten är upp till dig.

[Majbot]
3

#9 " Banta = gå ner i vikt." 

Du själv skrev det ju :p Tror det lätt kan misstolkas att säga 'Jag ska banta', men att man egentligen menar 'deffar' exempelvis. Innebörden är ju hästlängder ifrån varandra.

ManU77
2

Banta betyder inte att man dumpar all massa. Gör man det finns man ju inte längre. Banta betyder att man aktivt försöker gå ner i vikt, vilket jag förstod det som att TS ville. Det säger inget om på vilket sätt det ska ske, vilket kanske kan göra att uttrycket misstolkas, men i sig betyder det inte annat än att försöka gå ner i vikt.

"Deffa" kan man säga är en form av bantning.

Om TS vill gå ner i vikt, men bevara muskelmassa, betyder inte det att TS inte bantar eftersom en del av målet är att minska i vikt.

[Majbot]
0

#23 Well, TS hade inte tänkt göra tillfälliga förändringar gällande sin kost… Vilket bantning är. Snabb viktnedgång.

ManU77
2

#24 William Banting, som ordet kommer ifrån, bantade således inte. Kan tyckas märkligt… åtminstone tycker jag det.

[Majbot]
0

Well, I guess det handlar om hur man uppfattar det. 

Tråd som har diskuterat ämnet:

http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-179893.html

Jag instämmer iallafall med tänket som kalajset har haha :) :

"Tja, i mina ögon så är det lite som orden "gymma" eller styrketräna. Att säga att någon seriöst satsande styrkeatlet gymmar klingar nog inte helt rätt i de flesta öron. Åtminstone inte hos de som är någorlunda insatta. Likaså är nog inte riktigt bantning rätt ord för det en kroppsbyggare utför veckorna före tävling. (Även om det säkert finns tävlande kroppsbyggare som fortfarande kallar sin diet för bantning). Så vad vill man nu som någorlunda seriöst styrketränande bli förknippad med, 14-åriga "gymmare" som kör hälften av alla utförda övningar i kabelmaskin med halvtaskig teknik och 50-åriga kvinnor på en diet bestående av tomatsallad och vatten?"

ManU77
0

#26 Det där kan jag till stor del hålla med om. Men du sa tidigare att bantning var en tillfällig förändring i hur man äter i avsikt att gå ner i vikt. Att "deffa" är således likställt med att banta. Och om man gör en förändring som varar, dvs inte är tillfällig, så bantar man inte. Vilket betyder att William Banting inte bantade, trots att han är upphovet till själva ordet.

[Majbot]
0

#27 Definitionen har ju ändrats sedan dess. Deff och banta skiljer ju sig fortfarande i att om en person vill banta så bryr inte person i fråga sig om huruvida h*n går ner i fett eller något annat, sålänge numret på vågen blir mindre. Deff är mer kontrollerat än så…

ManU77
0

#28 Med den definitionen på banta har jag svårt att tro att någon gör det alls, faktiskt. Om man frågar folk därute om de vill gå ner i vikt på vilket sätt som helst, även om det innebär att man förlorar muskler och på bekostnad av sin hälsa, tror jag de flesta protesterar… i alla fall om de har kunskap om att man kan gå ner i vikt utan dessa biverkningar. Det är kanske inte alla som vet om det.

[Majbot]
3

#29 Har väldigt svårt att tro att folk som hört 'deffa' och vet innebörden skulle mena på att 'banta' skulle vara samma grejj… Om man säger 'banta' till en 'vanlig' person så tror jag i 9/10 fall tänker personen på en tjej som vill få bort sin muffintop och cellulitlår, inte på en bodybuildare som vill bli av med x antal fett% innan tävling.

ManU77
1

#30 Nu var det ju inte det jag sa heller. Jag sa att med din definition av banta är det nog ingen som gör det… alltså vill minska i vikt till varje pris, även på bekostnad av hälsan. Det går ju att bli av med sin muffintop eller sina cellulitlår utan att banta.

[Majbot]
2

#31 Jag sa inte att du sa så heller, eller hur? Du bara antog att jag menade att det var det du sa? ;) men det enda jag skrev var vad jag tror! ^^

Så du menar att det tex inte finns tanter som dricker Soppor eller äter matersättningsbars för att tappa 10 kg? Min mamma är ett levande exempel haha… 

Självklart går det att bli av med fett hälsosamt. Jag har inte skrivit att man inte kan det utan att bekosta hälsan.

ManU77
2

#32 Jaha, då var vi där igen. "Jag har aldrig sagt att"…

Skit samma… om du frågar denna tant om de tycker en siffra på vågen är viktigare än hälsan tror jag du kommer få svaret att hälsan självklart är viktigast, men att de verkligen vill gå ner i vikt. Alltså är inte viktnedgången i sig viktigast. Med andra ord bantar de inte. Det betyder inte att de inte äter en massa konstigheter pga okunskap, som jag skrev tidigare. Dessa dåliga produkter och dieter marknadsförs ofta som väldigt hälsosamma. Är man inte påläst är det nog lätt att bli lurad.

Men kontentan av det hela är att med en sådan definition av banta, är det nog ingen (nästan) som gör det.

[Majbot]
0

#33 Du får gärna kopiera och markera där jag påstod att det var det du sa för det var inte alls min mening.

"Har väldigt svårt att tro att folk som hört 'deffa' och vet innebörden skulle mena på att 'banta' skulle vara samma grejj… Om man säger 'banta' till en 'vanlig' person så tror jag i 9/10 fall tänker personen på en tjej som vill få bort sin muffintop och cellulitlår, inte på en bodybuildare som vill bli av med x antal fett% innan tävling."

Tror dock att den tanten gärna ser att vågens nummer tickar ned med tiden som går. Självklart finns det både dem som inte tar sig tid att lära sig vad som är nyttigt utan kör på en quick fix, dvs nutrilett eller liknande. Min definition var banta = gå ner i både fett och muskler, deff = gå ner i fett, öka/bevara muskelmassa. 

I början av  i princip allas viktresor skulle jag nog vilja påstå, att inget fokus ligger på att bevara muskelmassa, utan att helt enkelt gå ner till sin 'normalvikt'. :p