Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2365 ggr
Malinolsn
0

Går inte ner i vikt

Jag har såna problem med att minska i vikt, jag är 162 cm lång, och väger strax över 70 kg. Brukar pendla lite mellan 70-73 kg..

Jag räknar kalorier och överskrider inte 1500 per dag, försöker hålla mig en bra bit under också. Motionen är väl inte den bästa då jag psykiskt inte orkar med den.. Har mycket just nu, och har haft det den senaste tiden.
Dock har jag fortfarande kvar vardagsmotionen, då jag har både hund och häst. 

För någon månad sedan vägde jag ca 65 kg, men har oförklarligt nu letat mig uppåt. Har inte känt mig mullig/överviktig förrän nu, magen och låren har förstorats märkvärt, och jag känner mig allmänt pluffsig. 

Jag var till läkaren härom veckan för att kolla upp min sköldkörtel, men den var det inget fel på. Han rekommenderade mig istället att prata med min barnmorska om mina p-piller, då han menade att dessa kunde vara boven i dramat. 
Men så som jag har fattat det så är det inte p-pillren i sig som man går upp av, utan de kan bara ge en ökad aptit? Har ätit dessa i snart ett år, utan att gått upp tidigare..
Får inte det att gå ihop riktigt, eftersom jag äter som jag "ska" ändå. 
Äter också anti-depp (flouxetin), vilket jag har gjort i över ett år, så jag tycker inte att de kan påverka så mycket heller.. 

Någon som vet vad det kan vara, eller kan ge mig tips på vägen?

Zureel
0

Bara för att en medicin inte gett biverkningar förut innebär inte att de inte kan börja ge biverkningar när man tagit dem ett tag så man kan inte utesluta medicinen du äter på grund av att du ätit dem ett tag.

Stress och för lite sömn kan påverka vikten uppåt det är det första jag tänker på om du redan håller bra koll på hyr mycket du äter.

ManU77
0

Jag vet inte vad du äter, men kanske du inte äter så hälsosamt, trots att du räknar kalorier?

Om det är så att du ätit alldelens för lite kalorier en längre period kommer kroppens metabolism sakta ner. Du kommer inte förbränna lika mycket som tidigare. Kroppen vill spara på energin eftersom den tror att mat bara finns i begränsad mängd. Därför kan en nivå av kalorier som tidigare räckt för att hålla dig viktstabil, numera vara för mycket och då går du istället upp i vikt.

Jag har aldrig gillat kaloriräknandet. Är man hungrig ska man äta. Det är kroppens signal att man behöver äta. Om dessa signaler inte fungerar som de ska får man göra nåt åt det, inte börja räkna kalorier.

[majatengdelius]
0

Jag känner igen det du beskriver. Jag är 165 cm och väger 70 kg. Har jag tur så lyckas jag gå ner till 68 kg, men det brukar bara vara ett par dagar, tyvärr. Sen går jag upp igen. Vanligast är att min vikt varierar mellan 70-72 kg.

Jag kollade också upp skäldkörteln, då problem med den ligger i släkten. Men icke. Blev ganska besviken, då jag hoppades att problemet hade gått att "ågärda".

Men det här med p-piller… De innehåller ju faktiskt lite allt möjligt. Jag har ett par kompisar som både har provat samma sorts p-piller. Den ena tjejen har gått upp ca 20 kg under de senaste 2 åren, och den andra tjejen har gått upp ca 12 kg det senaste året. Kanske också borde tillägga att de alltid har varit väldigt "nätta" och inte har haft några problem med övervikt.

Hur fungerar p-pillrena för dig annars? Vilken sort använder du, om det går bra att fråga?

Alla reagerar vi ju olika på de ämnen som finns i :)

Stephanie
0

Jag undrar också vad du äter, när du äter 1500 kcal? 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Malinolsn
0

#1 Ah, trodde det var mest i början som biverkningar var vanliga :) Så om man är stressad och mår dåligt, så kan man gå upp i vikt trots att det blir minus på kaloriintaget? 
Men flouxetinet ska inte ge viktuppgång, utan snarare viktnedgång i och med minskad hungerkänsla. Bulimiker behandlas nämligen med denna.. 
Gick ner något kg i början av min medicinering med den, men när kroppen vant sig vid dosen så började det gå uppåt igen 😐

#2 Jodå, äter en varierad kost. Håller inte på någon speciell diet, dock försöker jag tänka på att inte äta så mycket kolhydrater. Ska jag äta något med potatis så äter jag exempelvis 1 potatis, och resten protein och grönsaker. Har inte brukat ätit speciellt mycket mindre än vad jag gör nu, snarare tvärtom, att jag ätit fler kalorier innan jag gått upp i vikt. 
Gillar inte heller att räkna kalorier speciellt mycket, men annars kan jag inte hålla koll, då jag väldigt ofta känner hunger, så kan inte enbart lita på min hungerkänsla, för då blir det nog fler kalorier än vad som är bra. 

#3 Jag använder neovletta, och trivs jättebra med dessa! Inga biverkningar förutom ev. viktuppgången då. Men jag har nämligen fått höra att det är en myt att det är p-pillren i sig som man går upp av.. 
Så att det bara är ökad hungerkänsla som gör att man äter mer och därför går upp.. 
Men som du säger, de innehåller ju en massa saker :/

#4 Som jag sa i svar till #2 så äter jag väldigt varierat :) Frukost äter jag dock inte så ofta i och med min IBS, för då blir näst intill hela min dag förstörd och jag kan inte göra någonting annat än att sitta hemma. 
Men jag äter måttligt med potatis, fullkornspasta, fullkornsris. Sen äter jag korv, kött, fisk etc. Äter inte så mycket frukt, utan det blir mest grönsaker.

[majatengdelius]
0

Neovletta äter jag också, hur bra som helst! Har provat andra sorter, men av dessa har jag inte fått några biverkningar. Men de två andra personerna jag pratade om äter också Neovletta, och det varierar ju något oändligt när det kommer till hur det fungerar för olika människor.

Jag hoppas att du hittar "felet", och att du lyckas med det du vill åstadkomma och blir nöjd. Lycka till! :)

Maja

smurfis
0

Om du brukar väga 70-73 kg och alltid håller dig inom 1500 kcal tillsammans med den motion du har så borde du väl behöva gå ner till 1200 kcal om du vill gå ner i vikt?

Du måste antingen dra ner mer på kcal eller röra dig mer. Det är ju inte svårare än så egentligen. Men ibland är kroppen lite knepig och det är inte alltid som det funkar så som man tror.

Du verkar ju äta nyttigt, hur länge har du ätit 1500 kcal? Äter du godis eller annat sött?

En del tror ju också att man ibland kan behöva äta MER för att gå ner i vikt, för att chocka kroppen, men jag vet inte om jag tror på det.

Malinolsn
0

#7 Somliga dagar äter jag under 1000 kcal, så jag tycker ju att det borde jämna ut sig.. 😕 1500 är alltså det jag äter som max vissa dagar, inte alla. Har nog ätit såhär i någon månad (2-3) iaf. 

Inget godis eller annat sött, känner inte ens av något sötsug. På så vis tycker jag att det är synd att jag inte äter godis eller dricker juicer, för det hade varit så "lätt" (om man nu kan kalla det så), att sluta med dessa och sedan per automatik gå ner något kilo.. 

Såhär i efterhand så har jag räknat ut hur jag åt innan jag började gå upp i vikt, och då åt jag drygt 2000 kcal per dag. Men jag vet inte heller hur vida jag tror på att man ska äta mer för att gå ner, det känns inte så logiskt..

ManU77
0

#5 Du beskriver att du bytt ut en del av kolhydraterna mot grönsaker och protein, men fettet då? Om du har problem med att du blir hungrig så föreslår jag att du ser till att få i dig fett. Fett mättar. Bra fetter att välja är t ex smör, grädde (riktig vispgrädde), creme fraiche (den fetaste), feta ostar, kokosfett, majonnäs (den feta varianten… inte light eller fettfri), olivolja.

IBS blir, enligt väldigt många berättelser, betydligt bättre på LCHF, så det kanske är något att fundera på?

Eftersom viktregleringen i kroppen styrs av hormoner tycker jag det är onödigt med allt räknande, särskilt eftersom det inte fixar det bakomliggande problemet. Då är det bättre att äta på ett sådant sätt att dessa hormoner normaliseras. Ett sådant sätt ät LCHF.

ramm5tein_
0

Har du provat appen ShapeUp Club? En kaloriräknare (man för in allt man äter varje dag) som dessutom tar ut hur många kalorier du bör äta varje dag för att gå ner x antal kilon. Har hjälpt mig mycket! Jättesmart system och enkel att använda.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Malinolsn
0

#9 LCHF är inget alternativ för mig eftersom man äter mycket fett, jag är gallstensopererad så min kropp kan inte ta hand om fettet så som den borde.. 😕 Självklart äter jag fett också, men inte de fetaste produkterna som du beskriver, utan jag måste äta dem med lägst fettinnehåll. 

#10 Ska testa! 🙂 Just nu använder jag fatsecret.se..

ManU77
0

#11 Nu vet jag inte hur läge sedan det är du opererade bort gallblåsan, men som jag förstått det är det bara under en tid efter operationen man behöver undvika fett.

Malinolsn
0

#12 Det är 8 år sedan (-05), och jag tål fortfarande inte fettet. Det beror på att jag inte har någon gallblåsa där gallan samlas, utan att  jag istället har en mindre mängd galla som "rinner" hela tiden, och som inte är tillräckligt mycket för att bryta ner fettet på rätt sätt. 
Har provat åtskilliga gånger med att äta högre fetthalt, och det går bara inte.

ManU77
0

#13 Ok. Men du verkar ju begränsa kolhydratintaget i alla fall. Att man äter mer fett i LCHF är mest för att man ska bli mätt.

Lycka till!