Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 3457 ggr
smurfis
0

Naturdiet!

Jag kör just nu med NATURDIET, har kört en vecka bara med pulver. Är det någon mer som gör det just nu? Hur går det för er?

Jag har ca 15 kg att gå ner (start på 75 kg). Jag är 168 cm lång.

Calcifer
1

Jag hoppas du inte tänkte gå er 15 kilo på bara naturdiet.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

smurfis
0

Nej tanken med naturdiet är att få en snabbstart, sen tänkte jag fortsätta äta lite åt LCHF hållet. Men kanske inte så strikt utan prova mig fram. Jag ska även träna mer.

Annars är det fullt möjligt att gå ner mycket med pulverdieter. Antingen endast pulver eller i kombination med ett eller flera måltid mat om dagen. Jag ser det dock som ganska tråkigt och ingen hållbar lösning på sikt. 

Jag har i perioder gått ner både 10 kg och 25 kg så jag kan det här :-)

[Lupse]
2

Fast naturdiet är tvärt emot LCHF eftersom att det innehåller mestadels socker och stärkelse.. Inte bra att starta med det om du sedan ska börja äta LCHF..

Calcifer
2

Ja, man kan gå ner mycket med naturdiet eller annat pulver men det är inte bra.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

smurfis
0

Tanken är att behålla ketos, därför LCHF. Jag är egentligen emot den typen av dieter men jag tänkte ändå ge det ett försök.

Halvdansken
0

Svårt att tro att du kan komma i ketos om du mest äter pulver som baseras på socker o stärkelse. Hur funderar du där?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Majbot]
0

Ketos uppnår du med lågkolhydrat, vilket naturdiet inte är.

ManU77
0

#5 Om du vill dela med dig skulle jag tycka det var intressant att veta vad det är med LCHF som du är emot? Vill du inte det är det ok.

smurfis
0

#6 Jag äter max 50g kolhydrater per dygn med naturdiet pulverdiet, därav att jag hamnar i ketos. Det var samma när jag åt cambridge. Utan ketos skulle man inte orka pulverdiet (i alla fall inte jag). Detta fungerar bara med VLCD och inte LCD pulver dock. Inte heller om man blandar in färdigblandade shakes eller bars. Då kommer man upp i för mkt kolhydrater per dag.

#8 Jag är eg. emot dieter som utesluter födoämnen, men det kan vara för att jag är för oinsatt i ämnet. Jag vet att många är nöjda med LCHF och att det fungerar bra för dem. Därför vill jag prova. Jag är nyfiken främst på de hormonella bitarna då jag har PCOS. Jag gillar också att man är i ketos eftersom min fettförbränning är väldigt effektiv då. Jag mår även väldigt bra och känner mig pigg. Däremot kan jag tycka att det i längden är svårt med dieter där man inte bara kan äta vad som helst (t ex när man är bortbjuden, ska äta ute osv.). Jag vill ju hitta något som fungerar på sikt, och inte bara nu en kort tid för att gå ner i vikt.

ManU77
0

#9 LCHF utesluter inte födoämnen. Ja, det finns väl inte mer att tillägga om den saken.

Att det rent socialt blir svårt håller jag med om. Jag går rutinmässigt upp i vikt på sommaren eftersom så många i bekantskapskretsen fyller år den årstiden. Nu är det ju ingen som tvingar mig att äta av det som bjuds, men jag känner att jag kan slappna av lite mer under semestern, och sedan resten av året vara noga.

Den delen av året har vår bekantskapskrets fått lära sig att vi inte äter vad som helst. Det var en period av anpassning då man fick lära dem hur det fungerar, men jag tycker det fungerar bra nu. En del personer lär sig aldrig, dock.

Att äta ute tycker jag inte är ett så stort problem egentligen. Jag väljer ställe rätt noga och sedan ser jag till att tillbehöret (potatis, ris, pasta eller vad det nu kan vara) byts ut mot grönsaker av olika slag. Ställen med lunchbuffé är favoriten, för då kan jag välja helt själv.

smurfis
0

Jag menar att utesluta kolhydraterna så kraftigt som man gör i LCHF, att det är det som känns ovant och lite konstigt. Jag har bl a läst på livsmedelverkets hemsida och det här att det inte finns någon forskning på de som levt med strikt LCHF i 10-20 år. Främst det här med blodfetterna, men jag är samtidigt skepisk till det eftersom så många faktiskt äter det och verkar må bra.

Jag kan tänka mig att prova mig fram för att hitta ett sätt att äta som passar mig. Jag kan t ex tänka mig äta en frukt om dagen för att jag tycker det är nyttigt och bra för kroppen samtidigt som jag vet att det innehåller socker vilket inte är bra. Jag kanske tänker om där när jag lär mig med om LCHF.

Det som är svårast för mig är att förändra synsättet på fett. Jag har ätit enligt t ex viktväktarna där fettet var boven och man skulle helst äta light produkter men potatis var ok i vilken mängd som helst. Det blir ju helt annat.

LCHF är ju något mer accepterat nu och det finns ju bra varianter på flera restauranger. Det går ju att köpa färdigkokta ägg nu till och med, det fanns väl inte för nåt år sen. Fler och fler hänger på det och då blir det ju mer "normalt".

Jag har inga problem med att planera min mat, det är jag van vid. Jag lagar också gärna mat själv, tycker det är roligt. Men kan även barn äta enligt LCHF eller finns det något negativt med det? Vi är ju en hel familj som ska äta min mat….

ManU77
0

#11 Om vi börjar med det viktigaste… ungarna. Mina barn äter inte LCHF i någon egentlig mening. De äter i stort samma mat som vi, men de får ibland pasta, kanske någon potatis någon gång ibland, lite ris. De får glass när det är sommar och varmt, fika när vi bjuds hos någon som fyller år. De äter både blodpudding och fiskpinnar med god aptit, som exempel. Men samtidigt får de alltid fullfeta alternativ såsom äkta svenskt smör, riktig vispgrädde, den feta mjölken, dressingar gjorda på olivolja. Inget fettsnålt här inte! Men någon LCHF kan man inte säga att de äter. Med det sagt vill jag också säga att kolhydrater inte är nödvändigt i sig för barn, det är bara det att det inte heller är nödvändigt att plocka bort allt sådant.

Nu till det där med forskning… när dagens kostrekommendationer kom saknades forskning på fettsnålt och kolhydratrikt helt. Ändå kom kostråden. Det var ett gigantiskt experiment som vi ser resultatet av idag, med förskräckligt höga nivåer av diabetes, cancer, hjärt-kärlsjukdomar, alzheimers och demens samt andra metabola störningar. Fett har aldrig någonsin visats vara farligt. En engelsk läkare så en gång följande:

”For a modern disease to be related to an old-fashioned food is one of the most ludicrous things I have ever heard in my life”

- Peter Cleave, MD

Gällande blodfetterna. Normalt sett förbättras blodfetterna ganska markant på en LCHF-kost. Det låter bakvänt när man alltid fått höra att det är fettet som är boven, men det är faktiskt så. När man går från att äta högkolhydrat och fettsnålt, till att äta kolhydratsnålt med mycket fett, sjunker normalt triglyceridvärdet som en sten. Det är oftast inte någon liten sänkning vi pratar om, utan en rejäl sänkning, vilket är positivt sett ur ett risk-för-sjukdom perspektiv. Förutom det ökar oftast HDL, det goda kolesterolet, vilket är positivt. Även LDL, som vanligtvis brukar kallas det onda kolsterolet, kan öka något, men då är det ett par saker man ska ha i åtanke. Det faktum att HDL ökat och triglyceriderna sjunkit ordentligt kompenserar med råge för en eventuell riskökning från ett marginellt högre LDL. Dessutom kommer LDL-partiklarna i två former. En typ som är stor och fluffig och en som är liten och kompakt. Den stora fluffiga typen är ofarlig, medan den lilla kompakta är mindre bra. En högfett/lågkolhydratkost omfördelar normalt LDL-partiklarna till att företrädesvis bestå av dessa ofarliga stora fluffiga typerna, medan en högkolhydrat/lågfett-kost omfördelar partiklarna precis tvärt om, dvs större andel små kompakta (och farliga), och lägre andel stora fluffiga. Kontentan av det hela är att normalt förbättras blodfettprofilen med LCHF.

Vilken nivå av strikthet man behöver ligga på när det gäller kolhydratrestriktion är högst individuellt. Vissa behöver inte förändra så mycket för att få resultat, medan andra behöver göra mer radikala förändringar för att få resultat. Vill man äta en frukt om dagen kan det vara ok för en del, men inte för andra. Där behöver man testa sig fram. Jag kan t ex inte äta en banan utan att bromsa upp min viktminskning. Det tycker inte jag är värt det, även om jag gillar banan.

Lycka till, vad du än väljer att göra!

[majatengdelius]
0

Har också kört med naturdiet, men det var längesen. LCHF fungerar mycket bättre för mig.

Visst gick jag ner ett par kg med Naturdiet, men det gick jag snabbt upp när jag började äta fast föda igen. Så se upp med det.

Och tänk på att inte leva på Naturdiet alltför länge, som flera veckor. Då finns risken att du inte kommer att må så bra till slut :/

/ Maja

smurfis
0

#12 Tack för utförligt svar, jag får nog helt enkelt testa mig fram vad som passar för mig. Jag är van att äta t ex banan varje dag men jag tror inte just banan är en bra frukt. Kanske ska börja med nötter och annat istället som mellanmål.

Det löser sig nog för barnens del. De äter ju i skolan och på dagis också så de får ju i sig kolhydrater någon gång på dygnet. De äter också gärna smörgåsar till frukost. Feta mejeriprodukter får de redan så det är de ju vana vid.

#13 Jag har aldrig gått upp i vikt direkt efter pulverdiet men jag vet att många gör det. För mig handlar det om att trappa upp långsamt när man väl börjar med vanlig mat igen och att man väljer rätt saker att äta.

Jag kommer köra Naturdiet max två veckor "rent" och sen kommer jag under en vecka smyga in mat för att sen äta vanlig mat igen när magen känner sig redo. Jag vet hur min kropp fungerar efter att ha kört pulverdieter ca 4 ggr i mitt liv. Jag tror LCHF är ett bra steg att gå över till då man inte äter så mkt kolhydrater.

Pulverdiet är bra för mig på det sättet att jag inte behöver tänka. Jag får bort fokus från maten ett tag, jag kan bearbeta mitt sötsug osv. Under tiden planerar jag för maten jag ska äta efteråt så att jag är förberedd. Jag försöker ställa om hjärnan på att äta bättre och nyttigare. Samtidigt som jag känner mig lättare i kroppen så kommer träningslusten fram och det gör viktminskningen mycket enklare.

Det jag saknar mest med pulvret är ju att få tugga. Jag skulle inte kunna köra på i flera veckor eller månader som en del gör. Men alla är ju olika. Jag vet de som gått ner otroliga mängder på pulver men det gäller ju också att man tänker ett steg till. Man kan ju inte återgå att äta som man gjorde innan när man är klar och tro att allt bara ska gå bra. Vikten är ju något man måste jobba på hela tiden. Man måste se det som en livsstilsförändring och inte bara en "quick-fix".

Just nu samlar jag info om LCHF så att jag ska vara redo! Veckomenyer är perfekt!