Svälter jag?
Hej! Jag är rädd för att få problem med min viktminskning. Jag äter nämligen ca 700 kcal varje dag och blir mätt på det. Jag har precis börjat (första veckan) men är rädd att jag kommer komma in i något slags svältläge eller förstör min metabolism. Jag rör mig inte så mycket under dagen. Vaknar runt 13, äter frukost, sedan sitter jag på soffan till runt 16 då jag går till gymmet. Tränar kanske kondition tills jag får bort runt 250 kcal (enligt maskinerna) och lättare styrka för magen. Sedan åker jag hem, äter middag och ligger på soffan tills runt två på natten då jag går och lägger mig.
Äter jag för lite, jämfört med hur mycket/lite jag rör mig? Försöker att äta mer men blir äcklad av fett och är inte så mycket för börd/pasta/ris/potatis.
Mitt kcal intag tex idag är: 705 kcal. 80g protein, 47g kolhydrater, 20 g fett.
När jag börjar jobba igen kommer jag äta frukost, lunch, middag tillsammans med träning, men det är först om två veckor…
Varför inte äta regelbundet förrän du börjar jobba?
Var inte heller rädd för fett. Kroppen behöver det. Du behöver ju inte äta rent smör om det är svårt, men fet fisk kanske? Fetare mejeriprodukter?
700 kcal är ju ungefär vad man får i sig när man kör pulverdiet men risken är ju att om du endast äter så lite att du går miste om viktiga näringsämnen som din kropp behöver.
Vad är syftet med att äta så här som du gör? Vad väger du? Tränar du varje dag?
#1 Jag har inte möjlighet att äta tex var tredje timme (när jag jobbar) och har läst en del artiklar om att det är bättre att äta tre stora måltider om dagen än flera små, småäter inte så mycket heller.
Jag förstår att jag äter för lite. Jag gillar inte fisk, men jag äter räkor vilket jag har läst om också innehåller bra fett. Ang fetare mejeriprodukter ska jag nog testa. Äter egentligen bara fil och keso men kan testa äta fullfett.
Jag vill gå ner i vikt.. Jag väger 73 kg till mina 173 cm. Jag tränar nästan varje dag. Men det är inte direkt någon hård träning, lite crosstrainer och joggning. Sedan några lätta övningar för magen.
Om du vill gå ner i vikt så är det ju bra att dra ner kalorierna men du måste ju ändå få i dig det som din kropp behöver. En del säger att gränsen går vid ca 1200 kcal men jag vet inte om det ligger någon sanning i det?
Om det här är första veckan, hur åt du tidigare?
Märker du någon skillnad på din vikt efter första veckan?
Oftast märker man ju om man äter för lite, dvs att man blir hungrig, matt, trött, yr m.m.
#3 Jag ska nog höja mitt kalori intag, men då lär jag ju äta runt 600 kcal mål.. det är ganska mycket enligt mig. Just nu trivs jag ganska bra med det jag äter och så. Men kommer jag att äta 400 kcal under varje mål blir det bra (sedan när jag börjar jobbet igen).
Tidigare åt jag ingen frukost men en pizza eller annan hämtmat till lunch. Sedan en mindre middag som bestod av en stekt köttbit och massa potatis och sås.
Jag ser att jag har minskat lite i midjan men har inte vägt mig. Tror jag tappat runt ett kg, känns det som. Jag är inte trött direkt men jag sover ganska mycket och är inte särskilt aktiv.
Vi får se nästa vecka om jag börjar bli yr och trött , men då kommer jag säkert att höja intaget.
Svar ja. Din metabolism skruvar ner sig i längden eftersom om den inte får mat nog försöker den att inte göra av med mer än den får - vilket i dagsläge är nästan ingenting.
Du kan dubbla maten och ändå gå ner i vikt.
#5 fast det skulle ju innebära att jag ska äta runt 600 kcal/måltid.. eftersom att jag bara äter två gånger om dagen just nu
Yup.
Läste i en av dina gamla trådar där du varnas för ätstörning om du inte är där redan, jag är benägen att hålla med……
#7 fast det var ett tag sedan. Jag tycker bara att det är svårt att trycka i mig en massa när jag sover nästan hela dagen..
Du sover mycket på dagarna troligtvis för att du äter för lite = du blir trött för din kropp vill spara på energi. Förbli vaken och ät de timmarna du skulle ha sovit, problem solved? ^^
#9 fast jag gör det med flit, jag menar. Jag sover för att jag äntligen är ledig. Jag vill sova mycket för jag saknar det så mycket.. hur dumt det än låter. Det känns roligare att sova än att sitta på soffan hela dagen. och eftersom att jag är ensam finns det inget kul att göra, för vem orkar träna hela dagen?
Visst kan man sova när man är ledig men kanske inte varje dag i flera veckor? Bristen på energi är nog bara ett tecken på att du äter för lite/fel saker.
Det finns ju jätte mycket att göra om dagarna, inte bra träning. Försök komma ut och få frisk luft det gör dig också piggare.
du äter absolut förlite! En människa förbränner i genomsnitt 1500kcal om man ligger i sängen. Tänk att du rör på dig oxå om dagarna så skulle öka om jag var du!
Jag åt 2000kcal/dagen och det hände inte ett smack. ökade till 2500kcal och redan då började jag tappa kilon! Va inte rädd för att äta, ät bra saker och träna rätt!
Äter du för lite så kommer kroppen tillslut förbränna dina muskler. och utan muskler kan man inte röra på sig!
Plus att du kommer inte kunna träna upp dina muskler med så lite kalorier. SÅ ät mer.