Vegetarianer!
Hej!
Jag är ganska nybliven vegetarian och har på samma gång kommit igång med min viktminskning igen. Jag trivs jättebra utan kött (har dock inte lämnat fisken än, kommer väl) och undrar om ni är fler vegetarianer här? Antar att någon är det 🙂
Tänkte att man kan dela med sig av lite tips, recept och annat som inte rör kött. Och sedan en fråga jag funderat över - vilka fördelar är det att vara vegetarian under viktnedgång? För jag har hört att många blir vegetarian just i det syftet!
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Hej!
Jag är det, men har varit det länge, både i perioder av viktökning och -nedgång 🙂
För mig har det klurigaste under nedgången varit att jag vill dra ned på mängden kolhydrater -och vegetarisk kost är ju ganska kolhydratrik! "vårt" protein i form av bönor etc innehåller ju ganska mycket kolhydrater. Men för mig har det funkat bra att dra ned/undvika pasta, ris och mjukt bröd (äter potatis ibland) och förstås socker, och istället öka proteinet i form av baljväxter, soja- och quornprodukter.
Men jättegärna tips och recept från andra!
#1 Kul! Ja jag har förstått det… Synd att det ska vara mycket kolhydratsrikt i kosten, men så är det väl. Jo soja och qourn är ju riktigt bra 😉
#2 Soja har jag läst att man ska undvika, eller i alla fall inte äta i alltför stora mängder, om den inte är ordentligt fermenterad. Den ska visst innehålla höga nivåer av fytoöstrogen om den inte är fermenterad ordentligt. Men det där är säkert någon annan bättre än mig på.
#3 Vad betyder det..? Och vad har det för inverkan på kroppen?
Håller på lite smått att sluta äta griskött, och några sorter nötkött. Det är så mycket tillsatser i t.ex. Skinka, kassler, blandfärs, köttfärs etc. Och tycker det smakar väldigt "äckligt". Slutar dock inte med kyckling, fisk, och några övriga kött typer.
6 köttfärs innehållet malt kött och fett om du köper från butik som maler själv, inga tillsatser. Inte heller en skinka ska innehålla tillsatser. Menar du däremot en saltad eller rökt skinka så är det en annan femma.
är vegetarian och har varit i 15 år:)