förstoppad
hej hej, vad har ni för tips till mig?
äter fullkorn i all pasta, ris, bulgur, couscous osv
äter grönsaker med fibrer till lunch middag med kött till såklart
frukosten består av 1msk krossade linfrön med a-lättfil eller yoghurt
och sen äter jag en frukt om dagen vissa dagar.
Brukar dricka runt 2Liter vatten om dagen men ändå är jag så hård i magen, bajset kommer inte ut varje dag liksom.. utan var 2-3e dag kanske. ibland mer i perioder men då kommer inte allt ut, känner hur det sitter "fast" i magen typ haaha
är i slutet av mensen nu också kan det påverka??
Annars några tips? ännu mer vatten?
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Rör du mycket på dig? Motion brukar vara bra för att få igång tarmrörelser och sådär. Och menscykeln kan påverka, om du bara är förstoppad i slutet av mensen så kan det nog vara därför.
Mina mage kan bli sådär då och då, utan någon uppenbar anledning. Brukar då ta "Frukt & Fibrer" (finns på bl.a. Coop vid vitaminhyllan). Hjälper väldigt bra.
Krossar du dina linfrön själv? Om inte så blir de frön man köper krossade härskna väldigt fort. Jag äter bara hela frön och då 2 matskedar.
Äter du rätt små portioner? Ju mindre man stoppar in desto mindre kommer det ju oftast ut…
Husk är bra (1 tsk med ett glas vatten ett par ggr om dagen, men bättre att börja med mindre.). Riktig husk som man köper på hälsokost, som är hela skal (Fiberhusk är finmalen och ger mig förstoppning istället för tvärtom.)
Fibrex är bra också på flingor, lite träig smak kanske, och bra att baka in i bröd. fiberrikt knäcke funkar bra på min mage.
Mer än 2 liter vatten lär inte behövas.
Fett kan vara användbart i det syftet. När jag började använda kokosfett löste det sig… om du förstår vad jag menar. 😉
Jag rör på mig hela dagarna på jobbet och gymmar eftermiddagar upp till 4gngr /vecka Ska pröva era alla tips!:) super tack! Mina linfrön är redan krossade så jag ska nog köpa hela linfrön ist :)
Brukar bli jättelös i magen av bananer men främst russin. Russinen ger mig och många jag känner en laxerande effekt, Och om jag äter en extra banan utöver det jag brukar så blir det direkt in till badrummet vid kvällstid. Och stanna där i 8minuter.
Är också hård i magen igen 😕
Är alltid hård i magen och att gå på toa är rent ut sagt ett he---te. Jag har verkligen provat allt både med att ändra min kost, röra mer på mig vilket inte är lätt när jag redan tränar 5 pass i veckan.
Provade alla möjliga grejer från apoteket bland annat frukt och fiber men inget har hjälpt. Så nu tar jag 10 droppar laxoberal ett par dagar i veckan för att något ska hända överhuvudtaget.
nu ville jag bara ha ut skitet så jag åt torkade plommon och drack en mugg svart kaffe och vips så var det borta men självklart ingen långvarig verkan. ska se över hur jag äter och varför det inte kommer ut varje dag, hoppas att jag blir något klokare :)