Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 932 ggr
Any
0

Nu ska det gå!

under det senaste året har jag gått upp ganska exakt 15 kg. Jag lyckades sedan under en kort period gå ner 2 kg men sedan så har jag fastnat. Fast det är inte så konstigt, eftersom jag ätit godis, sötsaker och onyttig mat varje dag.

Under de senaste månaderna har jag testat olika dieter för att gå ner i vikt och är extremt less på exakt alla. Ingen passar mig, seriöst, ingen. Först testade jag låg kaloridiet och räknade kcal. Tyvärr så klarade jag inte av att väga maten och planera exakt innan, sedan var jag oftast hungrig hela tiden. Jag testade även viktväktarna (min syster använder det) men det där med points var inte min grej. LCHF klarade jag inte heller av eftersom att jag har svårt att äta fett och många kött och djurprodukter. Jag tänker inte ens nämna pluverdieter, piller, svält, fasta och etc för inget funkar på mig. Igår fick jag helt ärligt nog. Jag tittade på mig själv i spegeln och på mina kläder i garderoben där hälften är alldeles för smått. Så jag har bestämt mig för att testa en tvist på LCHF , eller ja, det kommer väl förbli en låg kolhydrat kost. Nu tänker jag att testa äta lite efter min kroppsform , vilket är inte så svårt, eftersom att det består av mat jag gillar.

Det är inte svårt att byta ut pastan mot grönsaker till lunch och middag. Dock tycker jag att det är lite svårt att steka i fett och äta feta såser samt äta ost. Jag kan inte heller motstå att äta musli till frukost eller en skiva bröd då och då. Frukt är också en favorit som jag äter minst två av varje dag. Men oftast blir det grapefrukt och äpplen. Jag tänker även äta när jag är hungrig och skippa att räkna något, men akta mig för lightprodukter och produkter med för mycket kolhydrater. Jag tränar även en del, för att jag tycker det är kul och mår bra av det.

Har någon lite tips till mig? Ja, om allt ? Lite peppande ord skulle också sitta bra. Jag uppdaterar tråden ifall jag lyckats gå ner i vikt :)

Zureel
0

Har du provat handflatemetoden? ett enkelt sett att hålla lite koll på portioner utan att direkt räkna så mycket. Man äter protein som fisk och kött stort som en handflata och så 2-3 nävar grönsaker/rotsaker till det.

När det gäller musli skulle jag helt enkelt leta reda på en variant med så hög proteinhalt som möjligt då protein mättar bra.

Any
0

#1 tack för tipset! Det ska jag helt klart testa. Jag äter allmänt inte stora portioner, men små portioner av dåliga saker varje dag bidrar inte till viktminskning, haha. 

Idag letade jag som en galning efter en bra musli och hittade en med relativt lite socker och med en helt okej proteinhalt. :)

smurfis
1

Tips om du vill äta müsli är ju att göra sin egen! Då kan den bli utan socker…