Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 2567 ggr
[[Mellebelle]]
0

jag måste ändra mig NU!

Nu har gränsen gått.. jag orkar inte med mitt dåliga självförtroende och min vikt! Jag vet inte hur jag ska börja, hur jag ska träna eller hur jag ska äta! jag behöver verkligen hjälp! 

Vågen visar bara uppåt och jag blir tokig, jag har mina mat vanor och vet inte hur jag ska göra mig av med dom! jag började för några dagar sedan bara äta en gång pär dag alltså middag. Men då kommer min familj med massa götta och jag faller tillbaks och tänker.. denna gång gör ju ingenting. Men JO det gör en massa för då har jag glömt bort min diet och sitter där och trycker i mig allt gott. och så har det ALLTID varit, har aldrig kunnat fullborda mitt mål och känns som att det är snart hopplöst.

Jag har även blivit isolerad utav detta, jag vägrar gå ut då familjen hittar på nått. Som nu alla for till stranden men jag sitter här med stor tjocktröja och mjukisbyxor då jag inte vill visa mitt äckliga jag utanför. + att jag lider av depperition och ångest så det gör bara saken värre. Jobbigt att ta sig ut, tröst äta, ingen ork. mår bara sämre, får mer depperition och ångest då jag ser ut som jag gör. Jag har även försökt spy upp maten, och sluta äta helt men det går ej det heller.. får helt enkelt PANIK!

Jag är för okunnig när det gäller hur man ska träna och äta. Och det känns som att jag inte tror på de här med att man ska äta flera gånger pär dag men äta lite sen träna?? det skulle aldrig funka på mig tror jag. 

jag känner verkligen att detta måste få ett stop! men jag vet inte huur jag ska göra.. blir så less..

Stephanie
0

Jag tror på att hitta sitt sätt. 🙂 Du pratar om att du har dåliga matvanor - exakt vad för matvanor har du? Vad och hur brukar du äta på en dag? Rör du på dig? Vad och hur ofta?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zureel
0

Jo med fler detaljer är det lättare att komma med tips och ideer som förhoppningsvis kan hjälpa.

[[Mellebelle]]
0

#1 just nu har jag slutat äta frukost och äter bara middag, men sen på kvällen/natten blir jag jätte hungrig och äter nånting. 

Förut var det att jag kunde äte frukost, sen nån kaka sen nån kaka igen sen kanske en godis eller nått annat sen middag, sen nått sött sen kvällsfika sen godis/chips. 

men nu kan det även bli godis eller chips på kvällarna då det är runt omkring mig heela tiden, det finns alltid nått sött nånstans i huset..

Förut var jag jätte duktig på att röra mig, red 1-2 gånger per vecka, gymma 1-2 gånger och promenader nästan varje kväll, och zumba en gång i veckan. då mådde jag bra och hade viljan och orken. 

Nu rör jag mig nästan aldrig ligger bara och jäser och mår dåligt. Ibland kan jag få en kick av att bara gå ut och springa så gör jag det men sen nästa dag så ligger jag där igen utan ork..

Stephanie
0

Att hoppa över frukosten är ju som att be om problem. Klart man blir hungrig och faller igenom då! Jag hade aldrig klarat mig…

Det handlar ju om att äta lagom mycket. Dvs. hålla sig till en rimlig mängd utan sötsug och cravings efter onyttigheter.

När det gäller träningen så tror jag att det kan vara bra med lite jävlaranamma i början, så att man inte stannar i soffan av gammal vana bara. Men försök hitta nåt du tycker är kul också - testa lite olika pass på gymmet, det är ofta enklare om man har nån som hejar på! 😃

Zureel
0

Att börja träna igen skulle vara bra behöver inte vara på samma nivå du låg på förut börja med en halvtimme eller så promenad om dagen och sen kan man bygga upp det mot att träna på högre intensitet om man vill det annars kan man komma långt på att endast promenera.

Stephanie
1

På ett sätt tar det emot lite att tipsa om det här, men jag tänker göra det ändå…

Nu har jag inga problem med vikten visserligen, men jag äter alldeles för mycket godis och andra onyttigheter. Jag är verkligen hopplös. Men nåt som jag upptäckt har hjälpt mig att hålla borta godissuget är faktiskt LCHF. Jag blir så galet mätt på den maten att jag helt enkelt inte blir sugen på något annat. Mitt problem är snarare att jag inte får i mig tillräckligt mycket mat om jag äter för strikt.

ManU77
0

#3 Du har förmodligen (min gissning… jag kan ju inte veta säkert) drabbats av den hormonella obalans som leder till att man tappar lusten/orken att röra på sig.

En strikt lågkolhydratkost tror jag skulle hjälpa dig mycket, dels till att gå ner i vikt, men även att börja må bättre och få mer energi till att aktivera sig. Testa LCHF!

Om du tycker LCHF låter krångligt kan du helt enkelt göra så att du drastiskt minskar ditt intag av allt som innehåller raffinerade kolhydrater, äter normalt med proteininnehållande livsmedel, och fyller på med fett tills du blir ohungrig.

Lycka till, vad du än väljer att göra!

[[Mellebelle]]
0

#4 ja okej, men hur mycket,vad ska man äta och hur många gånger pär dag ska man äta för att må bra, slippa vara överdrivet hungir på kvällarna?

Jaa jag måste väl ta tag i detta och försöka få in en rutin att jag inte faller tillbaka när det gäller träningen också..

Stephanie
0

#8 Hur mycket är omöjligt att svara på, det varierar ju från person till person. Men mina spontana råd - minska på pasta, ris, potatis och bröd. Ät grönsaker till middagen istället för pasta/ris, gör omelett till frukost istället för en smörgås. 

Får jag fråga vad du väger och hur lång du är?

[[Mellebelle]]
0

#5 jaa, jag får väl ta mig i kragen och börja lite sakta och sedan öka då jag börjat komma in i det. 

#6 #7

jag körde LCHF förut och mådde bra av det och slapp sötsuget lika mycket.. kanske ska börja med det igen? dock är det lite dyrt tycker jag då man måste handla ''lchf'' mat tex mjölet (minns inte vad det hette) som man kan baka med är rätt dyrt. 

Men funkar verkligen LCHF då? tror ni att man kan gå ner i vikt av att äta massa fetter och inga kolhydrater?

Stephanie
1

Mandelmjöl och sånt är ju inget du måste köpa, det klarar man sig utan även om man äter LCHF. 🙂 Om du faktiskt testat LCHF tidigare och mått bra, så kanske du kan prova igen? Istället för att börja tvärt och riskera att få övergångsproblem, så gör som jag tipsade om - minska på bröd, pasta, ris osv, utan att helt utesluta det omedelbart. Börja ät mer grönsaker till middagen, spenat, broccoli, blomkål osv. 🙂

Det i kombination med träning tror jag är en bra start!

[[Mellebelle]]
0

#9 okej, men om jag kanske endå ska börja med LCHF och pröva med det så kanske jag går ner i vikt.

jag ökade i vikt helt plötsligt till 87 min längd är 170 ungefär, men det konstiga med min kropp är att det inte syns alls att jag väger så mycket har som inte en stoor mage som hänger, haha.. allt fläsk sätter fast sig ''bra'' på mig verkar det som, kan det bero på att mitt ben väger mycket eller??

ManU77
1

Min rekommendation om du ska börja med LCHF är att göra en rivstart. Här fungerar vi olika dock, så du gör så som passar dig. För mig var det viktigt att rivstarta för att snabbt bli av med sötsuget. Att trappa ner har jag försökt förr och det fungerar inte för mig.

För att lindra övergångsbesvär ska du försöka salta mer än vanligt och dricka mycket vatten.

Stephanie
1

Jag tror att de som tycker att LCHF är besvärligt är dom som försöker köra helt strikt och totalt lägga om sin kost helt plötsligt. Bra mycket enklare är det att tänka på vilka kolhydratkällor man stoppar i sig, ändra dom, och lägga till lite mer fett som mättar. 🙂

ManU77
0

#14 😃 Jag håller med dig, men som jag sa i #13 så är det en metod som inte fungerar för mig personligen.

[[Mellebelle]]
0

#13 #14 okej, men om jag börjar med att äta mer utav kött, såser (med nästan inga kolhydater i) och grönsaker/sallad och liite pasta/potatis men endå en normal portion ingen stor, och slutar med bröd kanske i 1 vecka? sen efter veckan så ändrar jag kosten igen och tar bort all kolhydrat och kör på kött, fett, grönsaker och sallad? vad tror ni om det?

jag vill oftast baka typ bröd för jag är beroende av bröd, är nått som jag inte skulle klara av att leva utan :o men hur gör man det där egna mjölet? blir det inte dyrare om man ska köpa en massa ingredienser till det?

[[Mellebelle]]
0

eller så kör jag helt enkelt med en rivstart?

Stephanie
0

#15 Ändrade du ditt meddelande i #13?

ManU77
0

#18 Jo, jag såg att det jag skrev hade redan skrivits… 🙂

[[Mellebelle]]
0

ja men vad tro ni om de jag skrev?

ManU77
0

#16 Jag byggde en rätt ordentlig hydda på bröd, så jag vet vad det innebär att vara "beroende" av bröd. Jag klarar mig utan nu om jag vill, även om det känns tomt då, men brukar ibland göra bröd på mandelmjöl.

Enkelt… jag maler mandel i en kvarn, sätter en dl i en djuptallrik, kläcker i ett ägg, saltar rikligt, blandar ihop till en slät smet (typ), kör i micron i två minuter, klart!

ManU77
0

#20 Jag kan bara tala från egen erfarenhet och jag gjorde en rivstart. Jag tyckte det var lättast så… bara bestämma sig och köra så det ryker. För att ta ett sommarexempel… det var lite som att kasta sig i vattnet istället för att sakta gå ut tills man kan doppa sig. 🙂

[[Mellebelle]]
0

#21 okeej, då måste jag skaffa mig en kvarn :o

#22 okeej, jaa jag tror egetnligen också att jag måste rivstarta annars kommer jag säkert tänka att jag kan ju förlänga det en vecka till..

[[Mellebelle]]
0

vad heter en sån där kvarn? 

för då jag söker på googel kommer det bara vanliga kvarnar upp xD

ManU77
0

#24 Well… jag ska kolla med hon jag delar tak med. 🙂 Jag har ingen aning. Återkommer.

Stephanie
0

Mandelkvarn heter det väl? 😛

ManU77
0

#26 Japp, så var det! 😃

[[Mellebelle]]
0

okej tackar! :)

Lumina - 留美奈
1

Jag har också problem med sötsug. När jag bestämde mig för att inte äta något socker kändes det nästan omöjligt. Jag fick ångest bara vid tanken på att inte få äta skiten… 😞

Till sist tog jag till sötningsmedel. Jag använde det i enkla små röror på kesella och crème fraiche smaksatta med vaniljpulver (ej vaniljsocker) och kakao eller lite pressad citron. Ibland tog jag lite bär i stället. Efter ett par veckor på det där när sötsuget slog till, minskade det. Nu behöver jag inget sött alls längre. Kroppen tröttnade kanske på att bli sötsugen när den ändå inte fick något socker… 😉

Bara som ett litet tips, om du också har svårt att låta bli socker. En del verkar kunna sluta tvärt och det går hur bra som helst. Kanske du är en sådan, och då är det ju bara att köra.

Lycka till och berätta för oss om hur det går för dig. 🤓

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

[[Mellebelle]]
2

#29 smart det har jag inte tänkt på! :) tror jag ska köpa hem en och om man blir jätte sötsugen får man väl hitta på nått enkelt! :)

joda ska upptadera om det blir nån skillnad, idag började jag iallfall och till frukost blev det en skinkomelett som blev förstörd.. har aldrig lyckats med omelett haha :) men det funkade iallfall!

ManU77
1

#30 Äh… äggröra eller omelett, vad är skillnaden? 😃

Stephanie
0

Jag kör alltid på äggröra, mycket enklare 😃

Zureel
0

Äggröra är godare än en vanlig omelett tycker jag men omeletter kan smaksättas i oändlighet och då är det inte säkert att äggröran vinner.

[[Mellebelle]]
0

Jag tycker omelett är godare, äggröra smakar så mycket ägg men omelett är också ägg i men man kan smaksätta det med massa :)

MissRiot
4

Vad kul att du tagit tag i ditt liv och vill göra något åt att du mår dåligt! Vill dock passa på att höja ett varningens finger här.. Mandelmjöl innehåller mycket kolhydrater. Det kan funka om man är medveten om exakt hur mycket man kan äta, men börjar man äta LCHF-bröd som man tidigare ätit vanligt bröd och dessutom kör på med en massa flottiga pålägg och så till det så kan det hela resultera i att man går upp i vikt istället, och det vore ju otroligt olyckligt! Många som börjar med LCHF gör det utan att vara tillräckligt pålästa, vilket ofta resulterar i att man underskattar mängden kolhydrater man får i sig, samt överskattar mängden fett man "måste" äta! Dessa människor går ofta upp i vikt istället för ned, och avfärdar LCHF utan att ha gett det en ärlig chans. I början måste man läsa innehållsförteckningar, räkna, väga osv. innan man har fått ett hum om hur LCHF funkar. Det är ju en ordentlig kostomställning för dom flesta!

Det finns inga quick fixes. Har man blivit överviktig av maten man äter så måste man ändra något, offra något. Däremot så finns det ju rätt skonsamma sätt att gå ner i vikt (t.ex. LCHF enligt mig), men man ska vara medveten om att det kan krävas mycket jobb i början för någon som inte är påläst!

Hoppas allt går bra för dig, LYCKA TILL! Kom ihåg att det alltid är värst i början, innan man har vant sig av vid all dålig mat och innan man ser resultat. Håll ut!

ManU77
0

#35 Håller med till 100%! Man får ha koll, helt enkelt.

Ary
0

#35 yup du har rätt! Folk tror ofta att man ska välla i sig fett morgon middag och kväll. I realitet blir det inte så himla mycket…

Första gången jag började var jag inte speciellt påläst och det gick ju sådär, gick faktiskt ner men mådde apa. Andra gången reggade jag och mätte maten och då mådde jag bra.

[[Mellebelle]]
0

Hur ska man mäta sin mat?

Ary
3

Jag väger och registrerar på dumbbell.se. För den som hellre vill registrera på mobilen finns det väl shape up appen tex.

Man lär sig mycket på att göra det. Tränar upp ett ögonmått på sikt så att säga.

[[Mellebelle]]
0

jaha shape up appen har jag ju på mobilen och har använd den då och då :) att man får äta viss mycket kalorier pär dag, får väl lägga in min mar där?:)

MissRiot
0

#37 Nej precis! Fett är ju väldigt mättande. Vet att många mår dåligt i början med LCHF. Gör man det eller tycker att det känns jobbigt på något annat vis så kan det vara smart att börja långsamt och successivt byta ut kolhydrater mot protein och fett. Som du säger så är det många som har fel uppfattning ja! Duktigt av dig att inte ge upp även fast du mådde dåligt :)

#38 Köp en digital köksvåg! Det är nog mitt absolut bästa tips. På så sätt får man stenkoll på hur mycket man stoppar i sig. Men eftersom du inte verkar så inne på allt det här med att väga och mäta så kanske det är bättre att skippa LCHF för nu? Det kan lätt bli för mycket krångel om man inte redan är van vid att räkna kalorier osv, och då är det lätt att man ger upp! Många som går över till LCHF har ju redan testat en massa dieter och har koll på räkna, mäta, väga.

Det absolut lättaste första steget till en viktminskning, enligt mig, är att dra ner på kolhydrater (bröd, pasta, potatis, ris osv), äta mer grönsaker och protein (helst inte stekt i en massa smör om man fortfarande vill äta kolhydrater), samt ersätta godis, läsk och snacks med nyttigare saker.. Att ta en promenad då och då skadar verkligen inte! Men orkar man inte så kan det absolut räcka en bra bit med att bara fokusera på maten. Man behöver inte göra ALLT på en gång! Ett steg i taget räcker faktiskt. Det här är nånting som jag verkligen tror att alla klarar!

Det absolut VIKTIGASTE (enligt mig!) när man vill gå ner i vikt är att förstå och acceptera att man måste göra riktiga förändringar i sitt liv. Man måste faktiskt anstränga sig! Nu säger jag absolut inte att du inte förstår eller är villig att anstränga dig, men många gånger är det ju så att man sitter där helt uppgiven och inte vill acceptera att man måste äta mycket mindre bröd, som ju är så gott.. Eller nöja sig med bara en liten kaka till fikat istället för 2 bullar och 2 kakor som tidigare. Man finner inte motivationen helt enkelt. Jag vet att det är jobbigt, jag har själv varit där, men det är värt det!

[[Mellebelle]]
0

Jag har ju mitt sötsug som dödar mig kan man typ äta bär tex blåbär? Sådär lagomt inte för mycket eller för ofta.

ManU77
2

#41 Det behövs absolut ingen våg för att äta LCHF! Jag har aldrig vägt och mätt min mat när jag ätit LCHF. Det många berättar är just hur lätt det är att äta på det sättet. Inget behöver vägas eller mätas längre, till skillnad från om man kaloribantar.

LCHF:andets enkelhet: Byt ut kolhydratkällorna mot grönsaker och fett. Helst mättat fett, eftersom fleromättat kan ge illamående om man äter riktigt mycket av det. Att man ska ha mycket fett innebär inte att allt ska bada i smör och grädde, utan det innebär mer att de livsmedel man använder ska vara av den fullfeta varianten och att det fett som naturligt kommer med i t ex kött låter man vara kvar och äter upp istället för att skära bort det, som en del gärna gör. Om man sedan behöver extra fett för att bli mätt så kan man lägga till t ex en fet sås eller dressing, eller ett kryddsmör.

[[Mellebelle]]
5

jag måste berätta att jag har gått ner 3kg! 😃

Hannashusdjur
0

ät 5-6 ggr per dag. frukost, lunch, middag och så 2-3 mellanmål, så håller du sötsuget borta och du slipper vara hungrig.

Testa att lägga dig på 2000kcal/dag. 400kcal till frukost, 600kcal till middag o lunch och 400 kcal/mellanmål.

Rör på dig regelbundet, minst 30 min/dag. Promenader, intervaller, styrketräning som ökar förbränningen. 

pasta kan du byta ut mot bulgur, ät mkt protein, 1.5-2 g/kilo kroppsvikt, bra fetter så som avokado osv. :)

[[Mellebelle]]
0

#45 å tack så mycket för tipsen :)

smurfis
0

Grattis, då är du ju på gång!

[[Mellebelle]]
0

#47 tack! Känns riktigt bra de här :)

smurfis
0

Ofta är det ju så att man bara måste bryta den onda cirkeln. För mig är det i alla fall så att bara jag kommer igång så rullar det på. När man ser resultat blir man peppad och vill fortsätta. Så håll i det nu och stå på dig!

TjockaBerta
0

Det skulle vara roligt att prova den metoden fullt ut. Jag menar att man vet exakt hur många kalorier man äter osv. och se om det verkligen fungerar. Helst vill jag ha en kock som ställer fram maten åt mig, vägd, uträknad och tillagad 😃

Jag fick hjälp av en dietist en gång och åt, som du skriver, 3 mål och 2 mellanmål per dag. Sen drog jag ner på fettet och åt endast lightprodukter. 

Efter 6 månaders stenhård diet hade jag gått upp 3 kg. Men som sagt jag räknade inte.

2000kcl låter mycket för min del. Enligt olika tabeller har jag ett basalt behov av 1300-1400 kcl/dag. Det blir inte så mycket mat.

>>>Malum domesticum<<<

Stephanie
0

#50 Basalt behov innebär alltså det din kropp behöver för att fungera. Sen gör du ju av med energi när du rör dig, om du tränar, osv också. Det normala dagsbehovet är alltså större än det basala.

TjockaBerta
0

Du har rätt. Jag tänkte fel. I de tabeller jag använt skulle man också fylla i dagsaktiviteterna. Förutom att jag promenerar rör jag mig inte så mycket. 

Men det jag tycker skulle vara intressant är att se exakt hur mycket man förbränner och hur mycket man äter och se om det verkligen fungerar att äta så mycket och så ofta.

Verkligen ha hårda siffror menar jag.

>>>Malum domesticum<<<

Hannashusdjur
0

vill ni veta exakt hur mkt ni förbränner i vila så gör en tanitavägning. Finns o göra på dom flesta gym. Då får man veta vikt, musklevikt, vattenvikt och fett. super bra

[Majbot]
2

#53 Dock inte en så pålitlig mätningsmetod, helt okej att mäta framsteg dock :) Gör kalipermätning hos PT istället :)

Hannashusdjur
0

#54 vad är det? aldrig hört talas om det:P

[Majbot]
1

Tanitavägning är en våg som kollar motstånd (muskel/vatten/fett massa har olika motstånd), genom att skicka svagström genom händer och fötter. Den är opålitlig eftersom det är massor av faktorer som spelar in om resultat kan bli någorlunda korrekt. Har du gått på toa innan mätning, har du druckit/ätit? Har du tränat innan? Vilken tid på dygnet vid mätning? Därför kan man tex enligt tanitavågar gå upp 4 kg muskelmassa på ett par veckor. Som i regel tar 1 år med stenhård träning och stenkoll på kosten under ett års tid, som kvinna, om man är nybörjare.

Kalipermätning är en lite klämma typ, som PTn mäter (oftast) på 3 olika ställen på kroppen, och utifrån de mätningarna räknas ett procentuellt tal ut, din fett%. Dock kan denna mätningsmetod också vara opålitlig om man mäts av en okunnig PT.