Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2714 ggr
hellen19
0

Hitta rätt diet.

Hej

Jag har funderat på att börja på någon diet men vet inte vilken.

Har gått upp 10 kg dom senaste åren vilket gör att jag börjar få ont i mina knän, jag är bara 1.60 lång och väger nu 63 kg.

Funderat om man ska äta bara nyttigare eller 5-2 dieten och röra lite på mig. Har försökt röra mig med promenader men får ont då i mina knän.

Har ni några förslag, vill gå ner ett par kilo.

hellen19

[Majbot]
2

Om det inte är ett alternativ att träna så är väl 5:2 bäst I guess. Dock mår alla bättre av träning :D

Ary
0

5:2 kombinerat med att dra ner en del på kolhydrater funkar för mig. Inte så mycket på LCHF men bröd och pasta går bort i princip, mer grönsaker.

lancome
0

Angående träningen så

tror

jag man brukar säga att cykling, crosstrainer och simning är skonsam för knäna, testa dig fram! :)

[strutter]
0

Man ska inte hålla på med dieter alls! När du slutar så går du upp i vikt igen. Ingen orkar hålla på med en diet hela livet. Och man ska väl inte det, heller.

Ät mindre och rör dig mer. Det finns inget annat sätt.

Börja med simning, cykling och crosstrainer som #3 säger, om du har ont i knäna. Så småningom kan du kanske ta promenader också. Kanske springa lite.

Det allra viktigaste är att du motionerar regelbundet. Inte hattar lite då och då, bara. Det är viktigare att det är regelbundet än att det är en lång sträcka som du motionerar.

Juicy
0

Hur ser din kost ut i nuläget?
Jag tror mest på en livsstilsomläggning i kombination med träning för bra och varaktiga resultat.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

ManU77
5

#4 Alltså, svält dig och träna som ett djur? Precis det råd man alltid gett överviktiga och som visat sig vara otroligt ineffektivt. Dels pga att förbränningsökningen man kan uppnå med motion är tämligen låg, dels pga att motion ökar hungern vilket ytterligare försvårar svälten, dels för att förbränningen vid vila ofta går ner markant för att kompensera vilket leder till att man måste svälta sig ytterligare. Det är ett recept för yoyo-bantning, vilket absolut inte är bra.

Nä, då är det bättre att äta LCHF. En kost man kan äta sig mätt på, men ändå uppnå viktminskning. Inget räknande behövs annat än att man håller lite koll på kolhydraterna. Dessutom är motion valfritt.

Det är också som så att man, när man uppnått sin målvikt, om man kommer dit, kan tillföra en viss mängd kolhydrater igen, vilket förmodligen underlättar för att klara av att hålla sig till denna livsstil i längden.

tlover
0

#6 att träna bort kalorier går ju såklart om man vill, min man bränner lätt över 1000 kcal på ett träningspass (karate) åt man tidigare 500 kcal över så ligger man sen 500 kcal under.

Sen så vid viss träning (antingen lång eller intensiv) så minskar hungerkänslorna, vis mer intensiva månader går min man lätt ner 5 kilo/månad trots att han försöker att äta nog för att inte går ner.

även promenader kan ge effekt, vid en flytt vilket ledde till mer promenader för mig (minst 40 min/dag) gick jag ner ca 15 kilo på ½ år, promenader kan de flesta göra och det är en sån träning som inte ökar hungern så mycket särskilt om man går långt.

träning och bra mat funkar för många och träning är också viktigt för att må bra.

l'm back

ManU77
0

#7 Att träning är hälsosamt är det inget tvivel om. Det är bara, i alla fall i  undersökningar, ett ineffektivt sätt att gå ner i vikt på. Detta kan variera från individ till individ, men tar man en grupp människor och tittar på ett genomsnitt verkar fysiskt aktivitet vara en ineffektiv metod. Viss träning i kombination med rätt kost ger förmodligen de bästa fördelarna, men kosten är med råge viktigast av dessa två.

Är man dessutom rejält överviktig kan det slita hemskt mycket på kroppen att träna. Då är det bättre att först gå ner en del i vikt och sedan börja röra på sig mer.

tlover
1

#8 du fick det bara att låta som om det nästan är dumt att träna, sen så skulle inte jag kalla TS för rejält överviktig och ofta så är det när man bara ska gå ner lite som träning verkar hjälpa, delvis för att det är svårt att dra ner extra på kalorier då man väger mindre och delvis för att många vill börja forma kroppen då man har så lite kvar att gå ner.

Sen så sa jag heller inte att bra mat är dåligt heller.

l'm back

ManU77
0

#9 Jag menade inte att TS var rejält överviktig. Det var en mer allmän kommentar.

[Majbot]
2

Det säger väl sig själv att man inte kan käka pizza och kebab när man ska bli hälsosammare.

RobinEH
0

Jaså? Varför skulle man inte kunna äta pizza och kebab när man vill bli "hälsosam"?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Majbot]
0

#12 Jag syftar på att man kan inte ha en bristande kost, tex fransbröd till frukost, pizza till middag och pasta och köttbullar till kvällsmat. Självklart kan man unna sig något ibland. Tex en pizza i månaden skadar ju inte direkt. 

Precis som att ett nyttigt mål inte kommer göra dig smalare, så kommer inte ett onyttigt mål göra dig tjockare…

[strutter]
0

Ja såklart, det borde ju vem som helst förstå.👍

[Majbot]
0

#14 Försökte vara lite ironisk men det fungerade ju sådär haha

smurfis
0

Om du har ont i knäna och har svårt med motionen så skulle jag satsa mer på kosten i första hand och sen hitta träningsformer som fungerar för dig. Nu vet jag inte varför du har ont i knäna men ibland kan det kännas lättare att träna när man blir lättare, inte samma påfrestning på t ex knän.

Hitta en diet som du tycker funkar för dig. En del vill ha något strikt att följa en del orkar inte alls räkna kalorier, points eller vad det kan vara. För vissa funkar det att bara dra ner på sötsakerna och skräpmaten för andra behövs det mer.

Se över hur du äter idag och tänk igenom vad du kan förändra för att äta bättre. Vad kan vara orsaken till att du gått upp dessa kilon?

För min egen del är det lätt. Jag har ätit alldeles för mycket godis, chips, pizza, fikabröd och generellt för stora portioner med tanke på hur mycket (lite) jag rör på mig.

[strutter]
0

#15 Det blev nog en missuppfattning där, för jag menade med mitt inlägg att jag håller med dig om det som du skrev… men jag skrev det nog för otydligt🤪

[Majbot]
0

#17 Jag förstod att du höll med mig haha! xD Jag menade att RobinEH inte förstod min ironi :)

[strutter]
0

#18 aha…😎